Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 8. maj 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
Venstre har stillet ændringsforslag nr. 1, 4 og 6.
Enhedslisten har stillet ændringsforslag nr. 2, og
transportministeren har stillet ændringsforslag nr. 3, 5 og
7.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. marts 2012 og var til 1.
behandling den 27. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og transportministeren sendte
den 10. januar 2012 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del -
bilag 157. Den 21. marts 2012 sendte transportministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 17 spørgsmål til
transportministeren og 1 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål til transportministeren
og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af Venstre stillede
ændringsforslag og med de af transportministeren stillede
ændringsforslag nr. 3 og 5. Hvis mindretallets
ændringsforslag bliver forkastet, vil mindretallet stemme
imod lovforslaget ved 3. behandling.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke gå
ind for, at Trafikstyrelsen uanmeldt kan foretage kontrolsyn af
erhvervskøretøjer på arealer, som
køretøjsbrugeren, køretøjsejeren eller
dennes virksomhed råder over i erhvervsmæssig
henseende.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti finder det mest hensigtsmæssigt, at
al kontrol af køretøjer finder sted, når
køretøjerne benyttes på offentlig vej,
således at der ikke er tvivl om, at der er sket en
overtrædelse af såvel færdselsloven som
udstyrsbekendtgørelser og/eller eventuelt lov om
synsvirksomhed.
På offentlig vej vil det kunne konstateres, om et
erhvervskøretøj er synsgodkendt på
lemfældige vilkår eller ved bevidst snyd. Her kan
også køretøjets ejer, som måske ligefrem
er ansvarlig for omgåelse af et reelt syn,
pålægges straf for en sådan forseelse, hvilket
ikke vil være tilfældet ved nærværende lov,
jf. svar på spørgsmål 8, som kun omtaler
sanktioner mod synsvirksomheden.
Der kan, jf. svaret på spørgsmål 5, ikke
dokumenteres et behov for lovforslaget.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti frygter, at tiltag med syn af
køretøjer hos danske virksomheder vil øge
uligheden og fremme anvendelsen af udenlandske
køretøjer, hvor fejl og mangler måske endda er
større. Ligeledes noterer Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti sig de divergerende svar
på spørgsmål 9 og 12, hvor det fremgår
henholdsvis. »Det er planen at foretage en generel
opprioritering af syn ved vejsiden.« og »Det er ikke
hensigten at nedsætte antallet af syn ved vejsiden, som
planlægges uændret til 200 årligt.«
Et andet mindretal i udvalget (S,
RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transportministeren
stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget
(EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af Enhedslisten og de af
transportministeren stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, LA
og KF):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
11 indsættes som stk.
2:
»Stk. 2. Som led i
Trafikstyrelsens tilsyn med synsvirksomheder og omsynsvirksomheder
kan der udføres kontrol af erhvervskøretøjer
ved vejsiden.«
[Adgang til uanmeldt kontrolsyn
på arealer, som køretøjsbrugeren,
køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder
over i erhvervsmæssig henseende, udgår]
Af et mindretal
(EL):
2) Nr. 2
udgår.
[Trafikstyrelsens mulighed for at
videresælge data fra styrelsens registre mod vederlag
udgår]
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. § 13, stk. 1, affattes
således:
»Med bøde straffes den registrerede ejer eller
bruger af et køretøj, der ikke fremstiller
køretøjet til syn efter indkaldelse, jf. § 3,
stk. 1, og den registrerede ejer eller bruger, der ikke efterkommer
et påbud efter § 3, stk. 3.«
[Flytning af
præciseringsforslag vedrørende administrative
bødeforelæg til bestemmelsen vedrørende
ændring af hovedloven]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, LA
og KF):
4) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 15, stk. 3,
udgår »og af erhvervskøretøjer, der
befinder sig på et areal, som køretøjsbrugeren,
køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder
over i erhvervsmæssig henseende«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 2
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
5) Nr. 1
affattes således:
»1. § 1, nr. 2, ophæves.«
[Ophævelse af gældende
ændringsbestemmelse vedrørende lovens § 13, stk.
1]
Til § 3
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, LA
og KF):
6) Stk.
2 udgår.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (S, RV, EL og SF):
7) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. §
11, stk. 2, i lov om godkendelse og syn af køretøjer
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, finder alene
anvendelse på erhvervskøretøjer, der er synet
eller omsynet efter lovens ikrafttræden.«
[Overgangsordning vedrørende
kontrolsyn på firmaadresser]
Bemærkninger
Til nr. 1, 4 og 6
Med ændringsforslag nr. 1 ønsker Venstre at
fjerne muligheden for, at Trafikstyrelsen uanmeldt kan foretage
kontrolsyn af erhvervskøretøjer på arealer, som
køretøjsbrugeren, køretøjsejeren eller
dennes virksomhed råder over i erhvervsmæssig
henseende. Ændringsforslag nr. 4 og 6 er
konsekvensændringer som følge af ændringsforslag
nr. 1.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget ønsker Enhedslisten, at
muligheden for, at Trafikstyrelsen kan udlevere data fra styrelsens
registre mod vederlag til kommercielle formål,
udgår.
Til nr. 3, 5 og 7
Ændringerne indeholder alene korrektioner af teknisk
karakter.
Med ændringsforslag nr. 3 flyttes forslaget
vedrørende ændring af bestemmelsen, der
præciserer, at et administrativt bødeforelæg for
a) ikke at fremstille et køretøj til periodisk syn
efter indkaldelse eller b) ikke at aflevere et
køretøjs nummerplader efter påbud kan gives til
den registrerede ejer eller den registrerede bruger, fra
lovforslagets bestemmelse vedrørende lov nr. 469 af 18. maj
2011 om ændring af lov om godkendelse og syn af
køretøjer til lovforslagets bestemmelse
vedrørende hovedloven (lov nr. 474 af 9. juni 2004 om
godkendelse og syn af køretøjer).
Med ændringsforslag nr. 5 ophæves den
gældende ændringsbestemmelse vedrørende dette
stykke som konsekvens af nyaffattelsen af lovens § 13, stk. 1,
jf. ændringsforslag nr. 3.
Med ændringsforslag nr. 7 foretages en præcisering
af den foreslåede bestemmelse.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus
Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen
(RV) Lone Loklindt (RV) Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas
Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd. Lars Christian Lilleholt
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars
Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 112
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra transportministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag, fra
transportministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 112
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvorvidt lovforslaget hjemler
mulighed for, at Trafikstyrelsen kan foretage kontrolsyn i en
virksomhed af andre køretøjer end det, som er
godkendt inden for de sidste 4 uger, og som gav mulighed for
kontrolsynet, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvorvidt et resultat af et
kontrolsyn i firmaet inden for 4 uger efter den oprindelige
godkendelse vil kunne danne grundlag for at kunne statuere
forsømmelser ved det egentlige syn og dermed udløse
sanktioner mod bilsynsfirmaet, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om en uddybelse af, om det i §
11, stk. 3, nævnte udtryk »ved vejsiden« skal
forstås således, at det skal være i
nærheden af synshallen, når køretøjet
kommer ud fra ordinært syn, eller der menes overalt i landet,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvorvidt det vil være
køretøjets ejer eller køretøjets
bruger, som har den primære pligt til at fremstille
køretøjet til syn, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om statistiske oplysninger (antal) og
kategorisering (art) af problemerne vedrørende mangler
på nysynede køretøjer, til transportministeren,
og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvordan fejl og mangler fordeler
sig mellem udenlandske og danske køretøjer, som
stoppes ved vejsiden, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om, i hvor mange sager der
årligt konstateres bevidste ændringer/manipulation med
fartskrivere samt andre grove og bevidste overtrædelser, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvorvidt det er tilfældet
ved kontrolsyn på en virksomhed, at der kan udstedes
bødeforelæg, ligesom hvis et køretøj
antræffes på vej med fejl og mangler, idet
køretøjet »er ude af drift«, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvorvidt der også bliver
tale om øget syn af udenlandske køretøjer ved
vejsiden, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om, hvor mange udenlandske
erhvervskøretøjer der tilbageholdes til grundigere
syn, grundet de er stoppet ved vejsiden, til transportministeren,
og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvorvidt det kan garanteres, at
kontrolsyn på virksomheder ikke sker på bekostning af
vejsidesyn af udenlandske køretøjer, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvor mange
inspektioner/kontrolsyn det forventes, at Trafikstyrelsen
gennemfører årligt i virksomhederne, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvornår på
døgnet og evt. på søn- og helligdage og i
weekender det kan forventes, at Trafikstyrelsen vil møde op
i virksomheder, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om, hvad proceduren vil være,
hvis Trafikstyrelsen møder op i en virksomhed, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. , om ministeren vil fremlægge
de beregninger, der har medført forslaget om at sænke
gebyret pr. syn fra 22 kr. til 19 kr., til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. , om ministeren vil oplyse udgifterne
til Statens Bilinspektion for det sidste hele år, Statens
Bilinspektion eksisterede, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
17 | Spm. , om ministeren vil oplyse udgifterne
for staten til kontrolvirksomhed af synshallerne, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om, i hvor mange sager der
årligt konstateres bevidste ændringer/manipulation med
fartskrivere samt andre grove og bevidste overtrædelser, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
»Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
transportministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 5, 8, 9 og 12 og transportministerens
svar herpå er optrykt efter ønske fra V, DF, LA og
KF.
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes fremlægge statistiske oplysninger
(antal) og kategorisering (art) af problemerne vedrørende
mangler på nysynede køretøjer. Kan disse fejl
og mangler henføres til bilsynet, eller er der tale om
bevidste ændringer kort efter synet?
Svar:
Trafikstyrelsen har oplyst, at de p.t. ikke har de
pågældende statistiske oplysninger vedrørende
fejl på nysynede køretøjer efter, at de har
forladt synshallen.
Spørgsmål 8:
Antræffes et køretøj på vej med fejl
og mangler, kan der udstedes bødeforlæg. Ministeren
bedes oplyse, om det også er tilfældet ved kontrolsyn
på en virksomhed, idet køretøjet »er ude
af drift«?
Svar:
Kontrolsyn i en virksomhed har alene til formål at
kontrollere kvaliteten af det seneste syn foretaget af en
synsvirksomhed. Kontrolsyn vil således ikke blive anvendt som
middel til at kunne udstede bødeforlæg.
Spørgsmål 9:
Ministeren bedes redegøre for, om der også bliver
tale om øget syn af udenlandske køretøjer ved
vejsiden?
Svar:
Det er planen at foretage en generel opprioritering af syn ved
vejsiden. I det omfang udenlandske køretøjer standses
af politiet i forbindelse hermed, vil der også blive tale om
øgede syn ved vejsiden af udenlandske
køretøjer.
Spørgsmål 12:
Hvor mange inspektioner/kontrolsyn forventes det, at
Trafikstyrelsen gennemfører årligt i virksomhederne,
og i hvilket omfang vil det kunne nedsætte hyppigheden af
landevejskontroller?
Svar:
Der forventes efter planen udført 100 kontrolsyn om
året i virksomheder. Det er ikke hensigten at nedsætte
antallet af syn ved vejsiden, som planlægges uændret
til 200 årligt.
«