Fremsat den 14. marts 2012 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Pia Olsen Dyhr, fg. )
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven og lov om
Det Etiske Råd
(Digital ansøgning om tilskud til
lægemidler, organisatorisk ændring af
embedslægeinstitutionerne, ændring af
Sundhedsstyrelsens plejehjemstilsyn m.v., nedlæggelse af Det
Nationale Forebyggelsesråd samt ændring af
sekretariatet for Det Etiske Råd)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som senest ændret ved lov nr. 164 af
28. februar 2012, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 154, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om formkrav til ansøgningen, herunder at
ansøgning og efterfølgende korrespondance skal ske
digitalt.«
2. I
§ 212, stk. 2,
ændres »en embedslægeinstitution i hver
region.« til: »tre
embedslægeinstitutioner.«
3. I
§ 219, stk. 1,
ændres »en gang årligt, jf. dog stk. 2, et
uanmeldt« til: »uanmeldte«
4. § 219, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen underretter Sundhedsstyrelsen om
væsentlige ledelsesmæssige og organisatoriske
ændringer på de i stk. 1 nævnte
institutioner.«
5. Kapitel
68 ophæves.
§ 2
I lov om Det Etiske Råd, jf. lov nr. 440 af
9. juni 2004, som ændret ved § 16 i lov nr. 545 af
24. juni 2005 og § 45 i lov nr. 593 af 14. juni 2011,
foretages følgende ændring:
1. § 10 affattes således:
Ȥ 10. Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse stiller den fornødne
sekretariatsbistand til rådighed for Det Etiske
Råd.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder den 1. juni 2012.
Stk. 2. Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse overtager ved lovens ikrafttræden
alle aktiver og passiver for Det Nationale Forebyggelsesråd
og indtræder i alle rådets rettigheder og
forpligtelser. Ministeren for sundhed og forebyggelse afbeskikker
formanden og medlemmerne af Det Det Nationale
Forebyggelsesråd og forestår afviklingen af
rådets aktiviteter.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 2-4, og § 2 kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Lovforslagets indhold | 2. | Forslag til ændringer i
sundhedsloven | | 2.1. | Digitalisering af lægers
ansøgninger om individuelle tilskud | | | 2.1.1 | Gældende ret | | | 2.1.2. | Overvejelser og forslag | | 2.2. | Udvikling og tilpasning af
Sundhedsstyrelsens struktur for
embedslægeinstitutionerne | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Overvejelser og forslag | | 2.3. | Sundhedsstyrelsens tilsynsbesøg
vedrørende de sundhedsmæssige forhold på
plejehjem m.v. | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Overvejelser og forslag | | 2.4. | Nedlæggelse af Det Nationale
Forebyggelsesråd | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Overvejelser og forslag | 3. | Forslag til ændring i lov om Det
Etiske Råd vedr. rådets sekretariatsbetjening | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Overvejelser og forslag | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 10. | Sammenfattende skema | |
|
1. Lovforslagets indhold
Som led i regeringens plan for »Effektiv
administration i staten« skal centraladministrationen
gennemføre en reduktion af centraladministrationens udgifter
på 5 pct. årligt svarende til knap 1 mia. kr.
Effektiviseringen indfases med halv virkning (2½ pct.) i
2012 voksende til 5 pct. fuldt i 2013 og fremefter. På
baggrund af dette samt øvrig generel tilpasning til de
kommende års økonomiske rammer vil der ske
større ændringer på ministerområdet for
sundhed og forebyggelse, herunder bl.a. strukturelle tilpasninger
og opgavesammenlægninger. Med henblik på at få
iværksat de nødvendige effektiviserings- og
prioriteringsinitiativer foreslås nedenstående
justeringer af sundhedsloven og loven om Det Etiske Råd:
•
Digitalisering af lægers ansøgninger om individuelle
tilskud, således at ministeren kan fastsætte regler om
formkrav til virksomheders og lægers ansøgninger om
medicintilskud, herunder at ansøgningen og
efterfølgende korrespondance skal ske digitalt.
• Udvikling og
tilpasning af Sundhedsstyrelsens struktur for
embedslægeinstitutionerne, således at Sundhedsstyrelsen
fremover vil drive 3 embedslægeinstitutioner bemandet
på faglig relevant vis.
•
Ændring af hyppigheden af Sundhedsstyrelsens
tilsynsbesøg vedrørende de sundhedsmæssige
forhold på plejehjem m.v.
•
Nedlæggelse af Det Nationale Forebyggelsesråd som led i
en ændret prioritering af forebyggelsesområdet.
•
Sammenlægning af sekretariaterne for Det Etiske Råd og
Den Nationale Videnskabsetiske Komité.
2. Ændringer i
sundhedsloven
2.1. Digitalisering af
lægers ansøgninger om individuelle tilskud
2.1.1. Gældende ret
Efter sundhedslovens § 154
fastsætter ministeren for sundhed og forebyggelse
nærmere regler for meddelelse og tilbagekaldelse af meddelt
tilskud samt regler om, hvilke oplysninger en ansøgning om
tilskud til et lægemiddel efter reglerne i afsnit X skal
indeholde.
Efter sundhedsloven kan en læge indsende en
ansøgning om et individuelt tilskud til en patient efter
§ 145 (enkelttilskud), § 147 (kronikertilskud),
§ 148 (terminaltilskud) og § 151
(forhøjet tilskud).
Der findes ikke nogen generel lovregulering om
formen for privates henvendelser til den offentlige forvaltning.
Som udgangspunkt må det derfor antages, at private kan rette
henvendelse til forvaltningen i den form, som de selv
ønsker, forudsat at forvaltningen teknisk er i stand til at
modtage henvendelser i denne form.
Læger kan indsende ansøgninger om
individuelle tilskud på papir, fax eller på anden vis,
hvis lægen ikke ønsker at gøre brug af den
digitale løsning, som Sundhedsstyrelsen stiller til
rådighed, da der ikke i sundhedsloven er fastsat krav om, at
tilskudsansøgninger skal fremsendes digitalt.
2.1.2. Overvejelser og
forslag
Sundhedsstyrelsen modtager årligt ca.
140.000 ansøgninger om individuelle tilskud til
lægemidler. Ca. 100.000 af disse ansøgninger er
manuelle, dvs. indsendt på papir eller fax, mens de
resterende ca. 40.000 indsendes digitalt. Af de 140.000
ansøgninger stammer de ca. 50.000 fra sygehuslæger,
hvoraf kun ca. 5.000 indsendes digitalt. Ved de ikke-digitale
ansøgninger anvender lægen et ansøgningsskema,
som Sundhedsstyrelsen har udarbejdet. Lægen kan rekvirere
ansøgningsskemaet fra Sundhedsstyrelsen eller udskrive det
fra www.læger.dk samt i visse tilfælde efter en
videreudvikling af eget system hente skemaet fra eget system.
Skemaet skal derefter udfyldes og sendes pr. post eller fax.
Når Sundhedsstyrelsen modtager
ansøgninger i papirform, scanner styrelsen
ansøgningerne og overfører oplysningerne i
ansøgningerne til det digitale ansøgningssystem.
Først herefter kan Sundhedsstyrelsen påbegynde
sagsbehandlingen.
De digitalt modtagne ansøgninger modtages
direkte i Sundhedsstyrelsens sagsbehandlingssystem og kan behandles
umiddelbart. Lægerne kan i dag kun sende digitale
ansøgninger via Medicinprofilen.
Det bemærkes, at der forinden
indførelse af formkravene om digitale ansøgninger -
og forudsat lovens vedtagelse - vil blive udviklet et centralt og
mere brugervenlig digitale online-ansøgningssystem i den
eksisterende sundheds-it infrastruktur, Det Fælles
Medicinkort (FMK).
Det forudsættes, at denne centrale
løsning vil være mindst lige så hurtig, som det
vil være at udfylde og afsende en papiransøgning.
I samarbejde med National Sundheds-it (NSI) er
Sundhedsstyrelsen desuden i gang med at udvikle såkaldte
webservices, der kan anvendes i lægepraksissystemerne
(privatpraktiserende læger) og EPJ-systemerne
(sygehuslægerne), hvorefter lægerne vil kunne
ansøge direkte fra deres egne systemer.
Der vil efter ministeriets opfattelse være
en lang række fordele forbundet med obligatoriske digitale
ansøgninger. Digitale ansøgninger vil blive modtaget
direkte i Sundhedsstyrelsens sagsbehandlingssystem, og
ansøgningen vil således være klar til behandling
allerede ved modtagelsen. I modsætning til proceduren i dag,
hvor styrelsen først skal åbne, scanne og
indlæse de modtagne breve og faxe i sagsbehandlingssystemet,
vil styrelsen med digitale ansøgninger straks kunne
påbegynde den indholdsmæssige vurdering af
ansøgningerne. Det kan således forventes, at
styrelsens sagsbehandlingstid vil kunne blive nedbragt som
følge af en fast digitale ansøgningsprocedure,
ligesom risikoen for indtastningsfejl elimineres.
En ansøgningsprocedure, hvor lægen
kan ansøge fra sit eget system, vil også være
tidsbesparende og frigøre ressourcer for lægen.
Endvidere vil risikoen for, at ansøgningen går tabt,
blive minimeret.
Ud over en nedbringelse af sagsbehandlingstiden
vil Sundhedsstyrelsen kunne yde medicinbrugerne en bedre service,
da styrelsen, i samme øjeblik lægen sender
ansøgningen, på forespørgsel vil kunne
bekræfte over for medicinbrugeren, at ansøgningen er
modtaget. Det samme gør sig gældende med hensyn til
forespørgsler fra apotekerne.
Det bemærkes, at denne ændring
også giver ministeren mulighed for at fastsætte regler
om, at virksomheders ansøgninger om generelt tilskud til
lægemidler kun kan indsendes digitalt. Virksomhederne har
allerede i dag de tekniske muligheder for at ansøge
digitalt. Sundhedsstyrelsen modtager årligt ca. 20
ansøgninger om generelt tilskud.
Forslaget er i tråd med en aftale om ny
fællesoffentlig digitaliseringsstrategi for 2011-2015, som
regeringen indgik som led i de regionale og kommunale
økonomiaftaler for 2012.
Med digitaliseringsstrategien følger en
målsætning om, at almindelig brev-post, papirblanketter
mv. skal udfases frem mod 2015, så al kommunikation til og
fra det offentlige som udgangspunkt herefter skal foregå
digitalt. Målsætningen er, at 80 pct. af al offentlig
post samt 80 pct. af alle ansøgninger, anmeldelser og
indberetninger, der er omfattet af lovgivning, skal foretages
digitalt inden udgangen af 2015.
På den baggrund foreslås det, at
§ 154, stk. 1, ændres således, at det
tilføjes, at ministeren også kan fastsætte
regler om formkrav til ansøgninger om tilskud, herunder at
ansøgningen og efterfølgende korrespondance skal ske
digitalt.
Det bemærkes i øvrigt, at
udmøntningen af bestemmelsen vil ske i overensstemmelse med
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000
om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning
(»Sikkerhedsbekendtgørelsen«), som har almen
gyldighed for sikkerheden i forbindelse med databehandling.
Det forventes, at formkravene om digitale
ansøgninger vil blive indført den 1. januar 2013.
2.2. Udvikling og tilpasning af
Sundhedsstyrelsens struktur for embedslægeinstitutionerne
2.2.1. Gældende ret
Det følger af sundhedslovens
§ 212, stk. 2, at Sundhedsstyrelsen - som en
organisatorisk del af styrelsen - opretter en
embedslægeinstitution i hver region, således at der i
dag er fem embedslægeinstitutioner (Embedslægerne
Hovedstaden, Embedslægerne Midtjylland, Embedslægerne
Nordjylland, Embedslægerne Sjælland,
Embedslægerne Syddanmark).
Embedslægerne er uafhængige af de
regionale og kommunale myndigheder og har siden 1. januar 2007, jf.
lov nr. 546 af 24. juni 2005, været en del af
Sundhedsstyrelsen. Sundhedsstyrelsen har i medfør af
sundhedslovens kapitel 66 til opgave at følge
sundhedstilstanden, fremme befolkningens sundhed, føre
tilsyn på udvalgte områder, herunder med det
sundhedsfaglige personales virksomhed samt rådgive både
lokalt og nationalt. Embedslægerne udøver
primært tilsyn med den sundhedsfaglige virksomhed, der
udføres af personer inden for sundhedsvæsnet og
på kommunale plejehjem, fører tilsyn med at
sundhedslovgivningen overholdes samt rådgiver kommunale og
regionale myndigheder om sundhedsfaglige forhold. Herudover har
embedslægeinstitutionerne en række mere specifikke
lovbundne opgaver vedrørende smitsomme sygdomme,
miljømæssige og hygiejniske forhold samt
retsmedicinske opgaver. Endvidere varetager embedslægerne
opgaver vedrørende opbevaring og videredistribution af
patientjournaler fra nedlagte lægepraksis og
tandlægepraksis m.v., tilsyn med kosmetiske klinikker,
udstedelse af hygiejnecertifikater og godkendelse af
sundhedsaftaler.
2.2.2. Overvejelser og
forslag
Regeringens initiativ om »Effektiv
administration i staten« og generel tilpasning til de
kommende års økonomiske rammer betyder større
ændringer på ministerområdet for sundhed og
forebyggelse. Det foreslås i den forbindelse, at
Sundhedsstyrelsens struktur udvikles og tilpasses, og at styrelsen
som led heri fremover vil drive i alt 3 decentrale kontorer
bemandet på faglig relevant vis, således at et kontor
er geografisk placeret øst for Storebælt i
Sundhedsstyrelsen (dækkende Region Sjælland og Region
Hovedstaden), mens to kontorer vil blive geografisk placeret vest
for Storebælt (dækkende Region Syddanmark, Region
Midtjylland og Region Nordjylland).
2.3. Sundhedsstyrelsens
tilsynsbesøg vedrørende de sundhedsmæssige
forhold på plejehjem m.v.
2.3.1. Gældende ret
Bestemmelsen om plejehjemstilsynet blev
første gang indsat i lovgivningen som § 6 a i lov
nr. 490 af 7. juni 2001 om embedslægeinstitutioner ved
ændringsforslag til lovforslag nr. 192 af 21. marts 2001 om
ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og lov om
embedslægeinstitutioner m.v. Der henvises til
Folketingstidende 2000-2001, tillæg A, side 5667. I
forarbejderne til lovændringen var det forudsat, at de
årlige tilsynsbesøg omfattede samtlige plejehjem
m.v.
Ved lov nr. 538 af 17. juni 2008 blev der i
§ 219 indsat et nyt stk. 2, om mulighed for at
fravige udgangspunktet om årlige tilsynsbesøg
(lovforslag nr. 141 af 27. marts 2008).
Sundhedslovens § 219 angiver i dag
detaljerede regler for Sundhedsstyrelsens - i praksis
embedslægernes - sundhedsfaglige tilsyn med plejehjem.
Herunder er der fastsat krav til bl.a. hyppigheden og indholdet af
tilsyn samt processen i forbindelse med afrapportering og
opfølgning.
Det følger således af
§ 219, stk. 1, at Sundhedsstyrelsen én gang
årligt gennemfører et uanmeldt tilsynsbesøg
vedrørende de sundhedsmæssige forhold på
plejehjem m.v. omfattet af lov om social service, i
plejeboligbebyggelser omfattet af lov om almene boliger m.v. eller
lov om boliger for ældre og personer med handicap og andre
tilsvarende boligenheder i kommunen, jf. dog § 219,
stk. 2. Tilsynet omfatter indsatsen over for de beboere og
lejere, der modtager kommunale serviceydelser.
Hvis der ved et tilsynsbesøg ikke
konstateres fejl eller mangler ved de sundhedsmæssige forhold
på plejehjemmet m.v., eller hvis der alene konstateres
få fejl eller mangler, som efter Sundhedsstyrelsens
skøn ikke har patientsikkerhedsmæssige konsekvenser,
kan styrelsen beslutte, at tilsynsbesøg ikke
gennemføres på vedkommende plejehjem det
følgende år, jf. § 219, stk. 2. Det
bemærkes, at kommunalbestyrelsen skal underrette
Sundhedsstyrelsen om væsentlige ledelsesmæssige og
organisatoriske ændringer, som efterfølgende
måtte blive gennemført på vedkommende
plejehjem.
Beslutningen om at undergive et plejehjem
færre tilsynsbesøg m.v. kan efter Sundhedsstyrelsens
nærmere bestemmelse træffes af
embedslægeinstitutionen, der er en organisatorisk del af
styrelsen, jf. sundhedslovens § 212, stk. 2.
Det følger af § 219, stk. 3,
at Sundhedsstyrelsen efter hvert tilsynsbesøg udarbejder en
tilsynsrapport om de sundhedsmæssige forhold på
plejehjemmet m.v. til brug for plejehjemmets og kommunens
opfølgning på konstaterede fejl og mangler ved de
sundhedsmæssige forhold.
I medfør af § 219, stk. 4,
skal Sundhedsstyrelsen påse, at plejehjemmet eller kommunen
følger op på eventuelle kritisable
sundhedsmæssige forhold, der måtte være
konstateret ved det sundhedsmæssige tilsynsbesøg.
Herudover skal embedslægeinstitutionen
årligt for den enkelte kommunes plejehjem m.v. udarbejde et
sammendrag af årets tilsynsrapporter og et sammendrag af den
kommunale opfølgning efter stk. 4 til brug for den
enkelte kommune, jf. § 219, stk. 5.
Sundhedsstyrelsen fastsætter, jf.
§ 219, stk. 6, nærmere indholdet af de
sundhedsadministrative, sundhedsfaglige og sundhedsrelaterede
opgaver, der indgår i tilsynet med de sundhedsmæssige
forhold, og de nærmere regler for tilsynsbesøg og
afrapportering herom efter stk. 1 og 3-5. Dette er
udmøntet ved vejledning nr. 10334 af 20. december 2007 om
tilsyn med plejehjem, plejeboligbebyggelser og tilsvarende
boligenheder.
Herudover følger det af § 219,
stk. 7, at reglerne i § 220 om Sundhedsstyrelsens
udstedelse af påbud og forbud over for institutioner m.v.,
der ikke overholder reglerne, finder tilsvarende anvendelse
på plejehjemstilsyn m.v., der udføres i medfør
af § 219, stk. 1, 3 og 4.
2.3.2. Overvejelser og
forslag
Som led i regeringens initiativ om »Effektiv
administration i staten« og den generelle tilpasning til de
kommende års økonomiske rammer foreslås det, at
Sundhedsstyrelsens sundhedsfaglige tilsyn med de kommunale
institutioner, herunder plejehjem, tilrettelægges
således, at Sundhedsstyrelsens plejehjemstilsyn primært
målrettes de steder, hvor der er fundet alvorlige fejl og
mangler med betydning for patientsikkerheden, eller fundet
anledning til alvorlig kritik.
Tilsynet vil fremover være behovsbestemt og
blive tilrettelagt på baggrund af Sundhedsstyrelsens faglige
vurderinger ud fra de for styrelsen foreliggende oplysninger og
således ikke efter en lovfastsat kadence. Hermed vil
Sundhedsstyrelsens ressourcer kunne anvendes, hvor behovet vurderes
at være størst.
For de plejehjem, hvor tilsynet har fundet
alvorlige fejl og mangler, som indebærer
patientsikkerhedsmæssige risici eller giver anledning til
alvorlig kritik, skal Sundhedsstyrelsen i overensstemmelse med den
nugældende § 219, stk. 4, påse, at
plejehjemmet eller kommunen følger op på eventuelle
kritisable sundhedsmæssige forhold, der måtte
være konstateret ved det sundhedsmæssige
tilsynsbesøg.
Det skal fremhæves, at Sundhedsstyrelsens
almindelige tilsynsforpligtelse, jf. sundhedslovens
§ 213, fortsat finder anvendelse.
2.4. Nedlæggelse af Det
Nationale Forebyggelsesråd
2.4.1. Gældende ret
Det Nationale Forebyggelsesråd er et
uafhængigt, sagkyndigt råd, der nedsættes af
ministeren for sundhed og forebyggelse, jf. sundhedslovens
§ 223 (kapitel 68). Rådet er nedsat med det
formål at forbedre sundheden i hele befolkningen og styrke
indsatsen for at forlænge danskernes middellevetid.
Rådet har til opgave på et vidensbaseret grundlag at
bidrage til debat om forebyggelse og sundhedsfremme, specielt
på livsstilsområdet, og inspirere de myndigheder og
miljøer, som varetager opgaver på
forebyggelsesområdet. Blandt andet med henblik på
udvikling af den sundhedsfremmende og forebyggende indsats i
Danmark.
Det Nationale Forebyggelsesråd er sammensat
af sagkyndige fra forskellige folkesundhedssektorer og fra den
praktiske forebyggelsesverden. Rådet består af 13
medlemmer, som beskikkes af ministeren for sundhed og forebyggelse
for 4 år ad gangen således, at der hvert andet år
udpeges henholdsvis 6 og 7 medlemmer. Det Nationale
Forebyggelsesråd blev nedsat den 1. december 2008. Det
Nationale Forebyggelsesråd har været
sekretariatsbetjent af Sundhedsstyrelsen.
Rådets aktiviteter siden oprettelsen i 2008
kan opsummeres som følgende:
• Formulering
af en strategi for Rådets arbejde. Strategien: Det er tid til
handling - forebyggelse er en politisk vindersag blev
præsenteret på en konference på Christiansborg i
maj 2011. Rådet har ikke afholdt andre konferencer.
• Enkelte
medlemmers produktion af kronikker eller debatindlæg i eget
navn, men med reference til at de også er medlemmer af
rådet.
• Afholdelse
af oplæg på KL's sundhedskonference i januar 2011 om
emnet: Hvordan får vi forebyggelsesindsatsen op i et
højere gear?
Rådet skal afgive beretning om Rådets
arbejde hvert 3. år til Folketinget og ministeren for sundhed
og forebyggelse. Rådet har ikke afgivet sin første
beretning.
2.4.2. Overvejelser og
forslag
Det er regeringens opfattelse, at Det Nationale
Forebyggelsesråd ikke i tilstrækkeligt omfang har
formået at sætte forebyggelse på dagsordenen og
dermed få skabt den debat, der er nødvendig for at
forbedre sundheden i hele befolkningen, således at
forebyggelse bliver en naturlig del af danskernes hverdag. På
den baggrund og som led i regeringens initiativ om »Effektiv
administration i staten« samt den generelle tilpasning til de
kommende års økonomiske rammer foreslås det, at
Det Nationale Forebyggelsesråd nedlægges.
Med forslaget skabes der grundlag for en
stærkere og mere fokuseret forebyggelsesindsats til gavn for
danskernes generelle sundhedstilstand.
Fremover vil ministeren for sundhed og
forebyggelse således 1-2 gange om året mødes med
et panel af eksperter, der skal bidrage med inspiration omkring
forebyggelsesindsatsen og opfølgning på de nationale
mål for forebyggelse. Opgaven med at skabe debat og inspirere
de myndigheder og miljøer, som varetager
forebyggelsesopgaver, løftes i høj grad andre steder
end af Det Nationale Forebyggelsesråd.
Forebyggelse og forbedring af befolkningens
sundhed er således et væsentligt og prioriteret
område i Sundhedsstyrelsen. Sundhedsstyrelsen bidrager i vid
udstrækning til at inspirere de forskellige
forebyggelsesmiljøer, herunder kommunerne.
Patientforeninger og forskere formår i
høj grad at skabe debat om forebyggelse - både i
forhold til den borgerrettede forebyggelse og den patientrettede
forebyggelse.
Desuden arbejder Vidensråd for Forebyggelse,
der er etableret af TrygFonden og Lægeforeningen for, at
politikere, embedsmænd, debattører og borgere
løbende har adgang til den nyeste viden om forebyggelse i en
let forståelig form, ligesom f.eks. TrygFonden yder
støtte til almennyttige projekter, der handler om at
forbedre danskernes sikkerhed, sundhed og trivsel. TrygFonden
finansierer desuden bl.a. TrygFondens Forebyggelsescenter, der
forsker i at forebygge livsstilssygdomme.
Det Nationale Forebyggelsesråd har
været sekretariatsbetjent af Sundhedsstyrelsen. Med henblik
på at sikre afviklingen af rådets aktiviteter
foreslås, jf. § 3, stk. 2, at Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse overtager Det Nationale
Forebyggelsesråds aktiver og passiver og indtræder i
alle rådets rettigheder og forpligtelser. Det foreslås
desuden, at ministeren for sundhed og forebyggelse afbeskikker
medlemmerne af Det Nationale Forebyggelsesråd og
forestår afviklingen af rådets aktiviteter.
Som følge af lovforslaget vil der ikke
blive udarbejdet og afgivet beretning om Rådets arbejde.
3. Forslag til ændring i
lov om Det Etiske Råd vedr. rådets
sekretariatsbetjening
3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 10 i lov nr. 440
af 9. juni 2004 om Det Etiske Råd, at der til Det Etiske
Råd knyttes et sekretariat, hvis ansatte antages og
afskediges af indenrigs- og sundhedsministeren efter indstilling
fra rådets formand.
Af de specielle bemærkninger til
§ 10 fremgår følgende: »Bestemmelsen fastslår, at
der til Det Etiske Råd skal knyttes et
sekretariat. Sekretariatets ansatte antages og
afskediges af Indenrigs- og Sundhedsministeriet efter indstilling
fra rådets formand. Herved er der sikret rådets formand
en bestemmende indflydelse på, hvilke medarbejdere,
sekretariatet skal bestå af. En sammensætning af
medarbejderstaben med forskelligartede kompetencer bør
tilstræbes, så sekretariatet kan løse de
bredspektrede opgaver, som rådet skal beskæftige sig
med. I det hidtidige
etiske råd har der været ansat eksperter i
kommunikation, etik, filosofi, jura m.v. Med den foreslåede
udvidelse bør også nye kompetencer komme på
tale, f.eks. inden for de naturvidenskabelige
fag. Endvidere
bør sekretariatet udnytte mulighederne for at anvende
konsulenter, når sekretariatet ikke selv råder over den
nødvendige fagkundskab.«
Det fremgår tillige af afsnit 2
»Baggrund« i lovforslagets almindelige
bemærkninger, at »Der
etableres et nyt samlet Etisk Råd med eget sekretariat, som
skal dække etisk rådgivning i relation til såvel
særskilte genstandsfelter (mennesker, planter,
fødevarer, miljø), som til tværgående
problemstillinger.«
3.2. Overvejelser og forslag
Regeringens initiativ om »Effektiv
administration i staten« og den generelle tilpasning til de
kommende års økonomiske rammer betyder, som det
fremgår af ovenstående, større ændringer
på ministerområdet for sundhed og forebyggelse. I den
forbindelse sker der flere opgavesammenlægninger på
ministerområdet, herunder også i relation til Det
Etiske Råd og Den Nationale Videnskabsetiske
Komité.
Det er regeringens opfattelse, at de
nuværende to sekretariater for henholdsvis Det Etiske
Råd og Den Nationale Videnskabsetiske Komité
bør lægges sammen til ét fælles
sekretariat. Det kan på sigt sikre bedre udnyttelse af
personaleressourcer ift. givne, prioriterede områder, ligesom
fælles administration af sekretariaterne indeholder et
besparelsespotentiale.
På den baggrund foreslås det, at
§ 10 i lov om Det Etiske Råd ændres
således, at formanden for Det Etiske Råds kompetencer
sidestilles med formanden for Den Nationale Videnskabsetiske
Komités kompetencer for så vidt angår
sekretariatet. Med den nye affatning, hvorefter Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse stiller den fornødne
sekretariatsbistand til rådighed for Det Etiske Råd,
fjernes samtidig den tidligere forudsætning om, at Det Etiske
Råd skal have et selvstændigt sekretariat stillet til
rådighed.
Det bemærkes, at de foreslåede
ændringer ikke ændrer på, at Det Etiske Råd
er et uafhængigt råd, jf. § 1 i lov om Det
Etiske Råd.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede § 1, nr. 1, om
digitalisering af ansøgninger om individuelle tilskud vil
give en rationaliseringsgevinst i Sundhedsstyrelsen på 2,3
mio. kr. årligt. Som tidligere nævnt vil der efter
ministeriets opfattelse være en lang række fordele
forbundet med obligatoriske digitale ansøgninger, som vil
blive modtaget direkte i Sundhedsstyrelsens
sagsbehandlingssystem.
Den nye struktur for
embedslægeinstitutionerne under Sundhedsstyrelsen, jf.
forslagets § 1, nr. 2, forventes at medføre en
besparelse på 4 mio. kr. årligt fra 2013 og frem. For
så vidt angår de foreslåede ændringer vedr.
Sundhedsstyrelsens plejehjemstilsyn i medfør af
§ 219, jf. forslagets § 1, nr. 3 og 4,
forventes det, at ændringerne vil medføre en
besparelse på 1,7 mio. kr. fra 2013 og fremefter. Endvidere
vil den foreslåede nedlæggelse af Det Nationale
Forebyggelsesråd betyde en besparelse på 1,1 mio. kr.
årligt fra 2013 og fremover. Herudover forventes
sammenlægningen af sekretariaterne for Det Etiske Råd
og for Den Nationale Videnskabsetiske Komité at
medføre en besparelse for 0,7 mio. kr. årligt.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Den foreslåede § 1, nr. 1, om
digitalisering af ansøgninger om individuelle tilskud, vil
medføre besparelser for lægerne, da der er udgifter
til porto, papir og kuverter til det meget store antal
ansøgninger, der ikke sendes digitalt. En
ansøgningsprocedure, hvor lægen kan ansøge fra
sit eget system, vil også være tidsbesparende og
frigøre ressourcer for lægen. Endvidere vil risikoen
for, at ansøgningen går tabt, blive minimeret.
Lovforslaget vurderes i øvrigt ikke at
indebære økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at indebære ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget sendes i høring parallelt med
fremsættelsen af lovforslaget. Foruden
offentliggørelse på høringsportalen vil
nedenstående blive hørt:
Amgros, Bedre Psykiatri - landsforeningen for
pårørende, Børne- og UngdomsPsykiatrisk
Selskab, Center for Hjerneskade, Center for sundhed og
træning, Middelfart, Center for sundhed og træning,
Skælskør, Center for sundhed og træning,
Århus, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening,
Dansk Erhverv, Dansk Fertilitetsselskab, Dansk Handicapforbund,
Dansk Industri, Dansk IT - Råd for IT- og
persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykiatrisk
Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Folkesundhed,
Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandlægeforening, Dansk Tandplejerforening, Danske
Bioanalytikere, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det
Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Nationale
Forebyggelsesråd (att. : formand Lene Sillasen),
Epilepsihospitalet i Dianalund, Ergoterapeutforeningen,
Farmakonomforeningen, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af
Kliniske Diætister, Foreningen af Parallelimportører
af lægemidler, Foreningen af Radiografer i Danmark,
Foreningen af Speciallæger, Færøernes
Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre,
Hjernesagen, Hjerteforeningen, Hospice Forum Danmark,
Industriforeningen for Generiske Lægemidler, Institut for
Menneskerettigheder, Institut for Muskelsvind,
Jordemoderforeningen, KL, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen Af
nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Landsforeningen af
Statsaut. Fodterapeuter, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og
selvskade, Landsforeningen SIND, Lægeforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen, Megros, OASIS, Organisationen
af Lægevidenskabelige Selskaber, Patientforeningen i Danmark,
Patientforsikringen, Patientombuddet, Pharmadanmark, Praktiserende
Lægers Organisation, PTU's RehabiliteringsCenter, RCT-
København, RCT-Jylland, Regionernes Lønnings- og
Takstnævn, Rehabiliteringscenter for Muskelsvind,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden
på Grønland, Rigsrevisionen, Sankt Lukas Hospice,
Sclerosecenter Haslev, Sclerosecenter Ry, Scleroseforeningen, Sct.
Maria Hospice, Sjældne Diagnoser, Statsforvaltningen
Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland, Statsforvaltningen
Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland, Statsforvaltningen
Syddanmark, Tandlægernes Nye Landsforening,
VaccinationsForum, Vejlefjord, Videnscenter for Handicap og
Socialpsykiatri, Yngre Læger, ÆldreForum,
Ældremobiliseringen, Ældresagen, 3F.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Den foreslåede § 1, nr. 1,
om digitalisering af ansøgninger om individuelle tilskud vil
give en rationaliseringsgevinst i Sundhedsstyrelsen på 2,3
mio. kr. årligt. Som tidligere nævnt vil der efter
ministeriets opfattelse være en lang række fordele
forbundet med obligatoriske digitale ansøgninger, som vil
blive modtaget direkte i Sundhedsstyrelsens
sagsbehandlingssystem. | | | | | | Den nye struktur for
embedslægeinstitutionerne under Sundhedsstyrelsen, jf.
forslagets § 1, nr. 2, forventes at medføre en
besparelse på 4 mio. kr. årligt fra 2013 og frem. For
så vidt angår de foreslåede ændringer vedr.
Sundhedsstyrelsens plejehjemstilsyn i medfør af
§ 219, jf. forslagets § 1, nr. 3 og 4,
forventes det, at ændringerne vil medføre en
besparelse på 1,7 mio. kr. fra 2013 og fremefter. Endvidere
vil den foreslåede nedlæggelse af Det Nationale
Forebyggelsesråd betyde en besparelse på 1,1 mio. kr.
årligt fra 2013 og fremover. Herudover forventes
sammenlægningen af sekretariaterne for Det Etiske Råd
og for Den Nationale Videnskabsetiske Komité at
medføre en besparelse for 0,7 mio. kr. årligt. | | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Den foreslåede § 1, nr. 1,
om digitalisering af ansøgninger om individuelle tilskud,
vil medføre besparelser for lægerne, da der er
udgifter til porto, papir og kuverter til det meget store antal
ansøgninger, der ikke sendes digitalt. En
ansøgningsprocedure, hvor lægen kan ansøge fra
sit eget system, vil også være tidsbesparende og
frigøre ressourcer for lægen. Endvidere vil risikoen
for, at ansøgningen går tabt, blive minimeret. | Lovforslaget har ikke i øvrigt
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | | | | | Lovforslaget har ikke i øvrigt
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne. | Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne. | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser. | Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§ 1
Til nr. 1 (§ 154, stk. 1)
Med den foreslåede ændring af
§ 154, stk. 1, indføres der mulighed for, at
ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om formkrav til virksomheders og lægers ansøgninger om
medicintilskud, herunder at ansøgningen og
efterfølgende korrespondance skal ske digitalt.
Det er forventningen, at formkravene om digitale
ansøgninger vil blive indført den 1. januar 2013.
Det forudsættes, at der bliver udviklet et
centralt og mere brugervenlig digitalt
online-ansøgningssystem i Det Fælles Medicinkort
(FMK), og at denne centrale løsning vil være mindst
lige så hurtig som det vil være at udfylde og afsende
en papiransøgning. Det nye system vil blive indplaceret i
den eksisterende sundheds-it infrastruktur/FMK.
Det forudsættes endvidere, at der vil blive
udviklet webservices, der kan integreres til
lægepraksissystemer og EPJ og dermed være endnu
hurtigere at anvende end den centrale løsning som ovenfor
beskrevet. En integreret løsning baseret på
webservices gør det muligt for lægerne at integrere
ansøgningen om individuelt tilskud i deres øvrige
arbejdsgange i forbindelse med behandlingen af patienten, fx i
forbindelse med udskrivelse af recepter.
Til nr. 2 (§ 212, stk. 2)
Sundhedsstyrelsen opretter som en organisatorisk
del af styrelsen tre embedslægeinstitutioner (hvor der i dag
er en embedslægeinstitution i hver region), således at
et kontor placeres geografisk øst for Storebælt i
Sundhedsstyrelsen (dækkende Region Sjælland og Region
Hovedstaden), mens 2 kontorer geografisk placeres vest for
Storebælt (dækkende Region Syddanmark, Region
Midtjylland og Region Nordjylland). Der henvises i øvrigt
til forslagets almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.2.
Til nr. 3 og 4 (§ 219)
Det foreslås, at Sundhedsstyrelsen
gennemfører uanmeldte tilsynsbesøg vedrørende
de sundhedsmæssige forhold på plejehjem m.v. omfattet
af lov om social service, i plejeboligbebyggelser omfattet af lov
om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og
personer med handicap og andre tilsvarende boligenheder i kommunen.
Tilsynet omfatter indsatsen over for de beboere og lejere, der
modtager kommunale serviceydelser.
Der vil således være tale om et
gradueret, behovsbestemt tilsyn med plejehjem m.v. tilrettelagt
på baggrund af Sundhedsstyrelsens faglige vurderinger ud fra
de for styrelsen foreliggende oplysninger og således ikke
efter en lovfastsat kadence. Der henvises i øvrigt til
forslagets almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.2.
I medfør af § 219, stk. 2,
skal kommunalbestyrelsen underrette Sundhedsstyrelsen om
væsentlige ledelsesmæssige og organisatoriske
ændringer på de i stk. 1 nævnte
institutioner. Væsentlige forandringer kan for eksempel
være ny plejehjemsleder/ledelse eller sammenlægning af
plejehjem i kommunen/regionen og lignende.
Til nr. 5 (§ 223)
Det foreslås, at sundhedslovens kapitel 68
og dermed § 223 ophæves. Hermed nedlægges Det
Nationale Forebyggelsesråd. Fremover vil ministeren for
sundhed og forebyggelse således 1-2 gange om året
mødes med et panel af eksperter, der skal bidrage med
inspiration omkring forebyggelsesindsatsen og opfølgning
på de nationale mål for forebyggelse.
§ 2
Bestemmelsen fastslår, at
ministeriet stiller den fornødne sekretariatsbistand til
rådighed for Det Etiske Råd. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger, jf. afsnit 3,
hvoraf det fremgår, at der er tale om en sammenlægning
af sekretariaterne for Den Nationale Videnskabsetiske Komité
og Det Etiske Råd.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juni
2012, jf. den foreslåede § 3, stk. 1. Med den
foreslåede § 3, stk. 2, fastslås det, at
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse overtager Det Nationale
Forebyggelsesråds aktiver og passiver og indtræder i
alle rådets rettigheder og forpligtelser med henblik på
at sikre afviklingen af rådets aktiviteter. Det
foreslås desuden, at ministeren for sundhed og forebyggelse
afbeskikker medlemmerne af Det Nationale Forebyggelsesråd og
forestår afviklingen af rådets aktiviteter.
§ 4
Bestemmelsen fastlægger lovens
territoriale anvendelsesområde, og § 1, nr. 2-4, og
§ 2 kan ved kongelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de
færøske forhold tilsiger. For Grønlands
vedkommende er kompetencen til at fastsætte regler på
sundhedsområdet overgået til selvstyrets
myndigheder.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov | | | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | Sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som senest ændret ved lov nr. 1388 af
28. december 2011 | | I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som senest ændret ved lov nr. 164 af
28. februar 2012, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 154, stk. 1,
indsættes som 2.
pkt.: | § 154. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler for
meddelelse og tilbagekaldelse af meddelt tilskud samt regler om,
hvilke oplysninger en ansøgning om tilskud til et
lægemiddel efter reglerne i afsnit X skal indeholde. | | »Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om formkrav til ansøgningen, herunder at
ansøgning og efterfølgende korrespondance skal ske
digitalt.« | Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan bestemme, at der skal fastsættes
nærmere regler for revurdering af tilskud meddelt efter
§ 144. | | | Stk. 3.
Lægemiddelstyrelsen offentliggør meddelelser om
generelt tilskud, herunder generelt klausuleret tilskud, på
Lægemiddelstyrelsens netsted. | | | | | | § 212. Sundhedsstyrelsen
er en styrelse under indenrigs- og sundhedsministeren, der
bistår ministeren med den centrale forvaltning af
sundhedsmæssige anliggender. | | 2. I § 212, stk. 2,
ændres »en embedslægeinstitution i hver
region.« til: »tre
embedslægeinstitutioner.« | Stk. 2. Sundhedsstyrelsen
opretter som en organisatorisk del af styrelsen en
embedslægeinstitution i hver region. | | | | | | § 219. Sundhedsstyrelsen
gennemfører én gang årligt, jf. dog
stk. 2, et uanmeldt tilsynsbesøg vedrørende de
sundhedsmæssige forhold på plejehjem m.v. omfattet af
lov om social service, i plejeboligbebyggelser omfattet af lov om
almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og
personer med handicap og andre tilsvarende boligenheder i kommunen.
Tilsynet omfatter indsatsen over for de beboere og lejere, der
modtager kommunale serviceydelser. | | 3. I § 219, stk. 1,
ændres »en gang årligt, jf. dog stk. 2, et
uanmeldt« til: »uanmeldte« | Stk. 2. Hvis der ved et
tilsynsbesøg ikke konstateres fejl eller mangler ved de
sundhedsmæssige forhold på plejehjemmet m.v., eller
hvis der alene konstateres få fejl eller mangler, som efter
Sundhedsstyrelsens skøn ikke har
patientsikkerhedsmæssige konsekvenser, kan styrelsen
beslutte, at tilsynsbesøg ikke gennemføres på
vedkommende plejehjem det følgende år. Beslutning
herom indføjes i tilsynsrapporten, jf. stk. 3.
Kommunalbestyrelsen underretter Sundhedsstyrelsen om
væsentlige ledelsesmæssige og organisatoriske
ændringer, som efterfølgende måtte blive
gennemført på vedkommende plejehjem. | | 4. § 219, stk. 2,
affattes således: »Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen underretter Sundhedsstyrelsen om
væsentlige ledelsesmæssige og organisatoriske
ændringer på de i stk. 1 nævnte
institutioner.« | Stk. 3. Efter hvert
tilsynsbesøg udarbejder Sundhedsstyrelsen en tilsynsrapport
om de sundhedsmæssige forhold på plejehjemmet m.v. til
brug for plejehjemmets og kommunens opfølgning på
konstaterede fejl og mangler ved de sundhedsmæssige
forhold. | | | Stk. 4. Sundhedsstyrelsen
skal påse, at plejehjemmet eller kommunen følger op
på eventuelle kritisable sundhedsmæssige forhold, der
måtte være konstateret ved det sundhedsmæssige
tilsynsbesøg. | | | Stk. 5.
Embedslægeinstitutionen udarbejder årligt for den
enkelte kommunes plejehjem m.v. et sammendrag af årets
tilsynsrapporter og et sammendrag af den kommunale
opfølgning efter stk. 4 til brug for den enkelte
kommune. | | | Stk. 6. Sundhedsstyrelsen
fastsætter nærmere indholdet af de
sundhedsadministrative, sundhedsfaglige og sundhedsrelaterede
opgaver, der indgår i tilsynet med de sundhedsmæssige
forhold, og de nærmere regler for tilsynsbesøg og
afrapportering herom efter stk. 1 og 3-5. | | | Stk. 7. Reglerne i
§ 220, stk. 4 og 5, om udstedelse af påbud og
forbud over for institutioner m.v. finder tilsvarende anvendelse
på tilsyn, der udføres efter stk. 1, 3 og
4. | | | | | | Kapitel 68 | | 5. Kapitel 68 ophæves. | | | | Det Nationale
Forebyggelsesråd | | | | | | § 223. Indenrigs- og
sundhedsministeren nedsætter et uafhængigt, sagkyndigt
forebyggelsesråd. Rådet har til formål at bidrage
til at forbedre sundheden i hele befolkningen. Rådet har til
opgave at bidrage til debat og til at inspirere de myndigheder og
miljøer, som varetager forebyggelsesopgaver. | | | Stk. 2. Rådet afgiver
hvert tredje år en beretning om rådets arbejde til
Folketinget og indenrigs- og sundhedsministeren. | | | Stk. 3. Rådet
består af 13 medlemmer, som beskikkes af indenrigs- og
sundhedsministeren for 4 år ad gangen på baggrund af
deres sagkundskab inden for forebyggelse og sundhedsfremme, dog
således at der hvert andet år udpeges henholdsvis 6 og
7 medlemmer. Indenrigs- og sundhedsministeren udpeger rådets
formand blandt rådets medlemmer. | | | Stk. 4. Rådet kan
indkalde andre relevante personer på ad hoc-basis. | | | | | | | | § 2 | | | | Lov om Det Etiske Råd, jf. lov nr. 440 af 9.
juni 2004, som ændret ved § 16 i lov nr. 545 af 24.
juni 2005 og § 45 i lov nr. 593 af 14. juni 2011 | | I lov om Det Etiske Råd, jf. lov nr. 440 af
9. juni 2004, som ændret ved § 16 i lov nr. 545 af
24. juni 2005 og § 45 i lov nr. 593 af 14. juni 2011,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. § 10 affattes
således: | § 10. Til rådet
knyttes et sekretariat, hvis ansatte antages og afskediges af
indenrigs- og sundhedsministeren efter indstilling fra rådets
formand. | | Ȥ 10. Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse stiller den fornødne
sekretariatsbistand til rådighed for Det Etiske
Råd.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven træder
den 1. juni 2012. | | | Stk. 2. Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse overtager ved lovens ikrafttræden
alle aktiver og passiver for Det Nationale Forebyggelsesråd
og indtræder i alle rådets rettigheder og
forpligtelser. Ministeren for sundhed og forebyggelse afbeskikker
formanden og medlemmerne af Det Det Nationale
Forebyggelsesråd og forestår afviklingen af
rådets aktiviteter. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven gælder
ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog
stk. 2. | | | Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 2-4, og § 2 kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. |
|