Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 15. maj 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har stillet 2
ændringsforslag, og Venstres medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. marts 2012 og var til 1.
behandling den 29. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen sendt i
høring, og ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den
23. marts 2012 de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Alzheimerforeningen.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 50 spørgsmål til ministeren
for sundhed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (S (med
undtagelse af Orla Hav), RV, SF, EL og LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af ministeren for
sundhed og forebyggelse stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V)
indstillet lovforslaget til vedtagelse
med det af mindretallet stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil redegøre for sin stilling til de af
ministeren for sundhed og forebyggelse stillede
ændringsforslag og for sin indstilling til lovforslaget,
såfremt mindretallets ændringsforslag ikke vedtages ved
2. behandling.
Et andet mindretal i udvalget (DF)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i
udvalget (KF og Orla Hav (S)) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3.behandling. Mindretallet
vil dog stemme for de af ministeren for sundhed og forebyggelse
stillede ændringsforslag.
Orla Hav (S) finder, at det er undergravende for den regionale
struktur og trækker Danmark skævt, at arbejdspladser og
funktioner fjernes. I konsekvens heraf kan jeg ikke støtte
centraliseringen af Embedslægefunktionen.
4. Politiske bemærkninger
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter, at regeringspartierne også på dette
område har ændret holdning og nu viderefører
»Fokuseret Administration« fra den tidligere
VK-regering, hvormed der som led i regeringens plan for
»Effektiv administration i staten« gennemføres
en reduktion af centraladministrationen omfattende udgifter til
løn og øvrig drift på 5 pct. årligt
svarende til knap 1 mia. kr.
V og DF ønsker at bidrage konstruktivt til de
nødvendige effektiviserings- og prioriteringsinitiativer,
som kan bidrage til, at centraladministrationen skærper fokus
på prioritering af kerneopgaverne, herunder ændringer
på ministerområdet for sundhed og forebyggelse i
forhold til bl.a. strukturelle tilpasninger og
opgavesammenlægninger.
På den baggrund støtter V og DF, at der med
henblik på at få iværksat de nødvendige
effektiviserings- og prioriteringsinitiativer foretages en
række justeringer af sundhedsloven og loven om Det Etiske
Råd.
I forhold til lovforslagets indhold om udvikling og tilpasning
af Sundhedsstyrelsens struktur for embedslægeinstitutionerne
kan V og DF støtte, at Sundhedsstyrelsens struktur udvikles
og tilpasses, og at styrelsen som led heri fremover vil drive i alt
tre decentrale kontorer bemandet på fagligt relevant vis. V
og DF bemærker endvidere, at ministeren for sundhed og
forebyggelse i svar på spørgsmål nr. 21 har
oplyst, at ændringerne ikke vil resultere i færre
tilsynsbesøg eller en svækkelse af tilsynet.
På den baggrund støtter V og DF, at et kontor
bliver geografisk placeret øst for Storebælt
(dækkende Region Sjælland og Region Hovedstaden), mens
to kontorer vil blive geografisk placeret vest for Storebælt
(dækkende Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region
Nordjylland).
V og DF beklager, at konsekvensen af regeringens nærmere
overvejelser om placering af de tre embedslægeinstitutioner
vil føre til en forstærket centralisering omkring
København og de større byområder. Før
valget skrev S og SF i et oplæg om yderområderne, at
»S og SF vil sikre udvikling og vækst i alle egne af
Danmark«. Det hænger ikke sammen med regeringens
handlinger i dag.
Siden valget har regeringen alene arbejdet på at flytte
statslige arbejdspladser til de større byområder, selv
om man lovede det modsatte før valget. V og DF konstaterer,
at regeringen tilsyneladende alene har oprettet et ministerium for
landdistrikter af navn, ikke af gavn.
I modsætning til regeringen er V og DF oprigtigt optaget
af at skabe et Danmark i bedre balance. Det indebærer bl.a.,
at der ved lokalisering af offentlige arbejdspladser tages
regionale hensyn ved effektiviseringer af eksisterende
arbejdspladser.
På den baggrund har Venstres medlemmer af udvalget
stillet et ændringsforslag, som indebærer, at der i
forbindelse med den organisatoriske ændring af
embedslægeinstitutionerne tages regionale hensyn ved
effektiviseringer af eksisterende offentlige arbejdspladser,
hvormed embedslægeinstitutionerne som udgangspunkt skal
placeres uden for Danmarks ti største byområder.
Regeringen kunne f.eks. med fordel placere de to
embedslægeinstitutioner vest for Storebælt i
henholdsvis Ribe og Hobro.
V og DF skal endvidere beklage, at regeringen ikke har
ønsket at indgå i et konstruktivt samarbejde med
Folketingets partier omkring den nærmere lokalisering ved
effektivisering af eksisterende offentlige arbejdspladser.
For Enhedslistens medlemmer af udvalget har det været
vigtigt, at tilsynet på plejehjem fastholdes som hidtil,
fordi det er vigtigt at undgå fejlmedicinering.
Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget er enig i
lovforslagets indhold undtagen forslaget om reduktion i antallet af
embedslægeinstitutioner fra i dag fem (en i hver region) til
tre. Det Konservative Folkeparti finder, at det er
hensigtsmæssigt med en embedslægeinstitution i hver
regi?on, og at en reduktion fra fem til tre vil medføre en
række praktiske uhensigtsmæssigheder. F.eks. vil den
længere rejsetid ikke kun få konsekvenser for
embedslægerne, men også borgere og erhvervslivet vil
blive påvirket negativt af længere transporttid.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(DF):
1) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
212, stk. 2, ændres »en
embedslægeinstitution i hver region« til: »tre
embedslægeinstitutioner, der som udgangspunkt placeres uden
for Danmarks ti største byområder.««
[Præcisering af lokalisering
af embedslægeinstitutioner]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V):
2) Nr. 3
og 4 udgår.
[Forslag om graduerede og
behovsbestemte plejehjemstilsyn]
Til § 4
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (udvalget med
undtagelse af V):
3) I
stk. 2 udgår
»-4«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, i forbindelse med udvikling og tilpasning
af Sundhedsstyrelsens struktur, at Sundhedsstyrelsen fremover skal
drive i alt tre decentrale kontorer bemandet på fagligt
relevant vis, således at et kontor er geografisk placeret
øst for Storebælt (dækkende Region
Sjælland og Region Hovedstaden), mens to kontorer vil blive
geografisk placeret vest for Storebælt (dækkende Region
Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland). Det
foreslås endvidere, at der i forbindelse med den
organisatoriske ændring af embedslægeinstitutionerne
tages regionale hensyn ved effektiviseringer af eksisterende
offentlige arbejdspladser, hvormed embedslægeinstitutionerne
som udgangspunkt skal placeres uden for Danmarks ti største
byområder.
Til nr. 2 og 3
Ændringsforslagene stilles på baggrund af aftale
indgået mellem ministeren for sundhed og forebyggelse og
Enhedslisten om finansiering i år 2013 og 2014 af
plejehjemstilsyn efter de gældende regler herom.
Aftaleparterne har forpligtet sig til at medvirke til at finde
finansiering til en videreførelse af ordningen efter 2014 i
forbindelse med finansloven for 2015.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) fmd. Karen J. Klint (S) Sophie
Hæstorp Andersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Orla Hav (S)
Camilla Hersom (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Jonas Dahl (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Anne Baastrup (SF)
Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Anne-Mette Winther Christiansen
(V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian
Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Peter Skaarup (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA)
Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
110
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsmateriale, fra ministeren
for sundhed og forebyggelse |
2 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse |
3 | Yderligere høringssvar, fra
ministeren for sundhed og forebyggelse |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
6 | Henvendelse af 18/4-12 fra
Alzheimerforeningen |
7 | Ændringsforslag, fra ministeren for
sundhed og forebyggelse |
8 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 110
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilke tilsyn der udføres
på plejehjem, såfremt lovforslaget vedtages, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvordan man sikrer, at
institutionerne etablerer en egenkontrol, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om årsagen til, at man
vælger at fastholde de uanmeldte tilsyn, frem for at
overgå til anmeldte tilsyn, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om Den Danske Kvalitetsmodel på
plejehjemsområdet, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvor mange arbejdspladser der
forventes at blive nedlagt i forbindelse med sammenlægningen
af embedslægeinstitutionerne, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om regeringen lever op til sine
egne ord i regeringsgrundlaget om »god
regeringsførelse«, til minister for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. , om det centrale
onlineansøgningssystem, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. , om, tvungen digital
ansøgning vil være tidsbesparende for de praktiserende
læger, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, at »datasikkerheden i de
løsninger, . . . skal leve op til sikkerhedskravene i
sikkerhedsbekendtgørelsen«, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvilke udgifter der er forbundet
med udviklingen af et »centralt og mere brugervenligt
digitalt online-ansøgningssystem«, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om regionerne vil få andel i
statens besparelse på området, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om en oversigt over den forventede
besparelse på 4 mio. kr., til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. , om embedslægeinstitutioner
bliver placeret i de tre største byer, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvilke specifikke byer de tre
embedslægeinstitutioner vil blive placeret i, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om indflydelse på den
fremtidige placering af de tre embedslægeinstitutioner, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om placering af de fremtidige tre
embedslægeinstitutioner, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om at garantere, at
embedslægeinstitutionerne i Aalborg, Ribe og Sorø ikke
vil lukke, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
18 | Spm. om garanti for, at den
nuværende embedslægeinstitution i Aalborg ikke vil
lukke, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå |
19 | Spm. , om kontoret i Sorø skal
lukkes, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå |
20 | Spm. om, at de fremtidige tre
embedslægeinstitutioner ikke bliver placeret i nogen af de
tre største byer, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om, at forslaget vil resultere i
forøget rejsetid for embedslægerne, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. , om indhentelse af
hygiejnecertifikater ikke vil besværliggøres, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
23 | Spm. om, hvilke kriterier tilsynet skal
udføres efter, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om hyppigheden af Sundhedsstyrelsens
tilsynsbesøg, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
25 | Spm. om, at en del af lovforslaget skal
ses i sammenhæng med et andet lovforslag, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om at stille et
ændringsforslag, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
27 | Spm. om ændring af hyppigheden af
embedslægernes tilsynsbesøg, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. om, hvor der skal føres
graduerede, behovsbestemte tilsynsbesøg, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. , om Sundhedsstyrelsens
tilsynsbesøg allerede i dag er behovsbestemt, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
30 | Spm. om, hvilke partier der i 2008 stemte
imod den tidligere lovændring, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
31 | Spm. om, hvor lang tid der maksimalt vil
kunne gå mellem tilsynsbesøgene fremadrettet, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om sundhedsfaglige tilsyn med de
kommunale institutioner, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
33 | Spm. om sammenlægningen af
sekretariaterne for Det Etiske Råd og Den Nationale
Videnskabsetiske Komité, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
34 | Spm. om driftsomkostningerne for en
embedslægefunktion, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om, hvordan driftsomkostningerne ser
ud efter 5 år, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
36 | Spm. om at sikre, at embedslægerne
ikke vil miste lokalkendskabet, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
37 | Spm. om, hvor mange færre
embedslægebesøg i land-, yder - og mellemkommuner
lovforslaget vil resultere i, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
38 | Spm. , om ministeren kan garantere, at der
ikke vil blive nedlagt embedslægestillinger som konsekvens af
lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
39 | Spm. om forbrug af ekstra ressourcer ved
en centralisering af embedslægeinstitutionerne, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
40 | Spm. om harmoni ved en centralisering af
embedslægeinstitutionerne, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
41 | Spm. om, hvor mange årsværk
der i dag er ansat i de fem embedslægeinstitutioner, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
42 | Spm. om, hvor mange tilsyn
embedslægerne foretager på plejehjem i dag, og hvor
mange tilsyn man regner med at der skal være i fremtiden, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
43 | Spm. om, hvor mange tilfælde
på plejehjem der er blevet anmeldt til embedslægen for
i sidste 5 år fordelt på regioner, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
44 | Spm. om, hvor mange plejehjemspladser der
eksisterer i dag, og hvor mange man regner med at der vil
være om hhv. 5 og 10 år, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
45 | Spm. , om det er kommunens opgave at
føre tilsyn med kommunens egne plejehjem, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
46 | Spm. , om ministeren er indstillet
på at kompensere kommunerne for de flere besøg, som de
skal foretage, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
47 | Spm. om, hvordan ministeren vil
sanktionere kommuner, der ikke overholder deres tilsynspligt, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
48 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
18/4-12 fra Alzheimerforeningen, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
49 | Spm. , om ministeren vil sende ordlyden af
den aftale, der er indgået med Enhedslisten om
embedslægernes tilsynsbesøg på plejehjem, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
50 | Spm. om at stille et ændringsforslag
om deling af lovforslaget, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |