Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 14. december 2011
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2011 og var til 1.
behandling den 17. november 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra A. A-R.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 24 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal (udvalget med
undtagelse af DF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget ønsker at overholde
internationale konventioner og Danmarks folkeretlige
forpligtigelser. Men V ønsker samtidig at sætte
hensynet til rigets og danskernes sikkerhed over forældede
konventioner, hvis det er muligt. V ønsker ikke at meddele
dansk statsborgerskab til personer, som Politiets
Efterretningstjeneste vurderer kan være til fare for rigets
sikkerhed. Og det fremgår utvetydigt af grundlovens
§ 44, at det er Folketinget, der ved lov meddeler eller
afviser meddelelse af statsborgerskab. Det er med V's øjne
uforståeligt, at et flertal i Folketinget ønsker at
belønne en person, som PET vurderer kan være til fare
for rigets sikkerhed, med et dansk statsborgerskab. Det flertal,
der støtter, at den pågældende person får
statsborgerskab med dette lovforslag, står dermed til ansvar
for den pågældende persons eventuelle fremtidige
kriminelle handlinger. Den situation ønsker V ikke at
stå i, og derfor ville V have støttet det af DF
annoncerede ændringsforslag om at tage den person af
lovforslaget, som PET vurderer kan være til fare for rigets
sikkerhed. Desværre har justitsministeren ikke ønsket
at yde teknisk bistand til et sådant ændringsforslag,
og derfor er det ikke lovteknisk muligt for DF at fremsætte
ændringsforslaget, som derfor ikke kommer til afstemning i
Folketingssalen. Justitsministeren har dermed bragt Folketinget i
en situation, som man ikke kan udelukke er i strid med grundlovens
§ 44, og det er noget, V vil undersøge og
forfølge nærmere.
I sommeren 2011 iværksatte den daværende
integrationsminister, Søren Pind, en undersøgelse af,
hvordan andre lande har implementeret og fortolket FN's konvention
af 1961 om begrænsning af statsløshed.
Undersøgelsen blev iværksat med henblik på at
undersøge, om Danmark kan overholde konventionen og samtidig
undgå at meddele statsborgerskab til personer, der kan
være til fare for rigets sikkerhed. Resultatet af
undersøgelsen er først tilgået udvalget, efter
justitsministeren bad udvalget tage stilling til, hvorvidt en
statsløs, der af PET vurderes til at udgøre en risiko
for rigets sikkerhed, skulle på lovforslaget. I V er der dyb
undren over, at Justitsministeriet ikke oversendte
undersøgelsen, da den var færdig i september 2011. Det
ville være en forståelig forklaring på
forsinkelsen, at indfødsretskontoret grundet regeringsskifte
har flyttet ressortministerium, men som det fremgår af L 11 -
svar på spørgsmål 18, angives der ingen
årsag til den sene oversendelse af undersøgelsen. I V
efterlades vi derfor med et indtryk af, at justitsministeren
bevidst har ventet med at oversende undersøgelsen til
Indfødsretsudvalget. Dermed har udvalget ikke kunnet
træffe en afgørelse på et fuldt oplyst grundlag,
hvilket V finder dybt kritisabelt.
Efter V's opfattelse er undersøgelsen af andre landes
fortolkning af FN-konventionen relevant, da den viser, at man bl.a.
i Norge kan sætte sager om statsborgerskab i bero, hvis
ansøgerne er mistænkt for kriminalitet.
Tilbagemeldingerne fra en række andre lande, herunder
Tyskland, Holland og Sverige, er tvetydige. V undrer sig over, at
justitsministeren ikke ønsker at få svarene fra de
lande fuldt belyst, jf. L 11 - svar på spørgsmål
19.
Det kan altså på nuværende tidspunkt ikke
udelukkes, at Danmark uden at bryde konventionen kan udskyde
tidspunktet for meddelelse af statsborgerskab til statsløse,
som vurderes at udgøre en fare for rigets sikkerhed, og som
derfor efterforskes af PET. V finder det beklageligt, at et flertal
i udvalget ikke ønsker at få hundrede procent klarhed
over retspraksis i andre lande og samtidig undersøge,
hvorvidt den norske model kan overføres til Danmark.
Indtil dette lovforslag blev fremsat, har der i Folketingets
Indfødsretsudvalg været et bredt politisk flertal for
at følge de advarsler, som PET kommer med i forhold til ikke
at meddele statsborgerskab til ansøgere, som vurderes at
udgøre en fare for rigets sikkerhed. V finder det
kritisabelt, at et flertal i udvalget vælger at bryde med
dette princip på baggrund af et ikke fuldt oplyst
beslutningsgrundlag.
V ønsker også at udtrykke betydelig utilfredshed
med udvalgsbehandlingen og særlig betjeningen af udvalget fra
Justitsministeriets side. Der er en lang række
spørgsmål til lovforslaget, der ikke er besvaret
fyldestgørende, særlig L 11 - svar på
spørgsmål 16 og 18. Justitsministeriet har stemplet en
række svar fortrolige, selv om dele af oplysningerne via
aktindsigt er offentliggjort til en række landsdækkende
aviser, som det fremgår af L 11 - svar på
spørgsmål 13. V undrer sig over, at Justitsministeriet
yder pressen en bedre betjening end selve Folketinget, og her
henvises til L 11 - svar på spørgsmål 13 og
15.
Det er derfor V's opfattelse, at justitsministeren og
Justitsministeriet ikke på passende og fyldestgørende
vis har varetaget deres forpligtelser over for
Indfødsretsudvalget i forbindelse med udvalgsbehandlingen af
lovforslaget.
V er enig med KF i at stemme for det samlede lovforslag, for
det skal ikke gå ud over alle de andre ansøgere, at en
enkelt person efter V's opfattelse ikke burde have dansk
statsborgerskab nu, men burde have sin ansøgning udsat. V
kan også tilslutte sig følgende del af Det
Konservative Folkepartis politiske bemærkninger:
»Til gengæld opfordres regeringen kraftigt til at
sørge for, at den urimelige retstilstand bringes til
ophør, således at det fremover er muligt for Danmark
at afvise eller udsætte en ansøgning om
statsborgerskab fra en statsløs person, hvis den
pågældende af Politiets Efterretningstjeneste vurderes
at være eller blive til fare for landets sikkerhed.
Regeringen opfordres til sammen med de andre lande, der har
ratificeret konventionen, at blive enige om at præcisere
konventionens tekst, så det er muligt for landene at afvise
eller sætte ansøgninger i bero, eller arbejde for, at
der opnås enighed om, at konventionen naturligvis kan tolkes
således, at en ansøgning kan sættes i bero,
når landets efterretningstjeneste anbefaler det.
Hvis regeringen ikke svarer positivt på denne
opfordring, vil KF fremsætte beslutningsforslag i
Folketinget, så der kan træffes en politisk beslutning
om at pålægge regeringen at sikre Danmarks ret til at
afvise eller udsætte ansøgninger, når Politiets
Efterretningstjeneste anbefaler det.«
Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget mener, at
Danmark skal overholde de internationale konventioner, som vi har
ratificeret. Konventionen om begrænsning af
statsløshed skal således også overholdes, og det
er også årsagen til, at KF accepterer, at
statsløse skal kunne opnå dansk statsborgerskab
på lempeligere vilkår end andre.
Det er imidlertid en helt urimelig retstilstand, der er
opstået i forhold til den situation, hvor en statsløs
person har søgt dansk statsborgerskab og får det, selv
om Politiets Efterretningstjeneste har anbefalet, at
ansøgningen udsættes indtil videre eller for en
afgrænset årrække.
Hvis en statsløs ansøger er dømt for en
forbrydelse, der giver 4 års fængsel eller mere, eller
hvis vedkommende er dømt for at være til fare for
landets sikkerhed, så kan ansøgeren afvises, jf.
konventionen.
Men hvis den statsløse ansøger endnu ikke er
dømt, men af Politiets Efterretningstjeneste vurderes til at
kunne være eller blive en fare for landets sikkerhed,
fortolker regeringen konventionen så snævert, at det
ikke er nok til, at ansøgningen udsættes i f.eks. 5
år.
Det kan under ingen omstændigheder være rigtigt,
at internationale konventioner afskærer landene fra at
værge for sig og tage deres forholdsregler. Danmarks
sikkerhed må gå forud for internationale
konventioner.
KF mener, at der i en sådan situation skal være
mulighed for enten at give afslag på ansøgningen om
dansk statsborgerskab eller at udsætte
ansøgningen.
Ved gentagne spørgsmål til regeringen er det
kommet frem, at andre lande, som har ratificeret konventionen,
måske ikke tolker konventionen lige så stramt, som
regeringen gør i Danmark. Det har ikke været muligt at
få præcise svar fra regeringen om dette, og det er
utilfredsstillende.
KF stemmer for det samlede lovforslag, for det skal ikke
gå ud over alle de andre ansøgere, at en enkelt efter
KF's opfattelse ikke burde have dansk statsborgerskab nu, men burde
have sin ansøgning udsat.
Til gengæld opfordres regeringen kraftigt til at
sørge for, at den urimelige retstilstand bringes til
ophør, således at det fremover er muligt for Danmark
at afvise eller udsætte en ansøgning om
statsborgerskab fra en statsløs person, hvis den
pågældende af Politiets Efterretningstjeneste vurderes
til at være eller blive til fare for landets sikkerhed.
Regeringen opfordres til sammen med de andre lande, der har
ratificeret konventionen, at blive enige om at præcisere
konventionens tekst, så det er muligt for landene at afvise
eller sætte ansøgninger i bero, eller arbejde for, at
der opnås enighed om, at konventionen naturligvis kan tolkes
således, at en ansøgning kan sættes i bero,
når landets efterretningstjeneste anbefaler det.
Hvis regeringen ikke svarer positivt på denne opfordring
vil KF fremsætte beslutningsforslag i Folketinget, så
der kan træffes en politisk beslutning om at
pålægge regeringen at sikre Danmarks ret til at afvise
eller udsætte ansøgninger, når Politiets
Efterretningstjeneste anbefaler det.
Et mindretal i udvalget (DF)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er af den klare
opfattelse, at det kun bør være de personer, som kan
godkendes af Politiets Efterretningstjeneste (PET), der skal
tildeles dansk statsborgerskab ved lov. På lovforslaget er
imidlertid opført én person, som ikke kan godkendes
af PET. Hvilken person der er tale, om har
Indfødsretsudvalget ikke fået oplyst. På den
baggrund har DF valgt at bruge disse linjer til at advare kraftigt
mod, at lovforslaget vedtages i dets nuværende form.
Justitsministeriet og justitsministeren har altså sat
én person på lovforslaget, som ikke har kunnet
godkendes af PET, og fremsat lovforslaget i Folketinget. Som
nævnt er DF stor modstander af, at den pågældende
person er omfattet af lovforslaget, og DF havde gerne stillet
ændringsforslag om, at den pågældende person blev
udtaget af lovforslaget igen. DF har derfor bedt justitsministeren
om teknisk bistand til at stille ændringsforslag.
Justitsministeren har nægtet dette, hvilket er en obstruktion
af Folketingets arbejde. Det er uhørt, at en minister
nægter at yde teknisk bistand i forhold til et
ændringsforslag. DF protesterer på det kraftigste imod
dette forsøg på at lægge Folketinget hindringer
i vejen. Justitsministeren har givet den begrundelse, at navnet
på den pågældende person ikke kan
afsløres, da det vil kompromittere PET's arbejde. I DF
forstår vi ikke argumentationen. Det er regeringen, der har
valgt at sætte den omtalte person på lovforslaget og
dermed at gå imod PET's anbefalinger. Det er alene
regeringen, der bærer skylden, hvis PET kompromitteres.
Det er afgørende for DF at have ryggen fri i forhold
til den eventuelle kritik, der kan komme af, at Folketinget har
tildelt statsborgerskab til en udlænding, der ikke har kunnet
godkendes af PET. DF vil hverken af principielle eller af moralske
årsager stå model til, at ikkegodkendte personer
gøres til danske statsborgere med de risici, problemer og
skader på det danske samfund, det kan medføre.
Danmarks riges sikkerhed står efter DF's opfattelse over
en udlændings »ret« til at få dansk
statsborgerskab. Den pågældende udlænding, der
ikke har kunnet godkendes af PET, vil sagtens kunne leve videre i
Danmark uden nævneværdige problemer, hvis vedkommende
ikke bliver tildelt dansk statsborgerskab med dette lovforslag.
Hvis vedkommende så i fremtiden udviser en sådan
adfærd, så PET ikke længere har grund til at
sætte spørgsmålstegn ved personen, har
vedkommende jo mulighed for at søge igen. Dansk
indfødsret bør være en gave, som bliver givet
af det danske folk til kvalificerede udlændinge, ikke en ret,
som FN kan disponere over.
DF mener, at det er vigtigt at holde fast i grundlovens §
44 om, at det er Folketinget, der tildeler udlændinge dansk
statsborgerskab. Folketinget skal derfor have de rette
informationer, der sætter lovgiverne i stand til at
træffe rigtige beslutninger. Hvis Folketinget ikke får
de nødvendige oplysninger fra regeringen, kan lovgiverne
ikke træffe de rigtige beslutninger, men kommer til at
træffe beslutninger i blinde måske med uoprettelig
skade til følge. Det er ikke et demokrati værdigt.
Regeringen bør derfor altid levere fyldestgørende
oplysninger til brug for lovgivningsarbejdet, hvilket ikke er sket
i forbindelse med udvalgsbehandlingen af dette lovforslag.
Et andet mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelse.
Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
1) Nr.
29 og 554 udgår.
[udtagelse af personer]
Til § 2
Af justitsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af EL):
2) Nr.
1234 udgår.
[udtagelse af person]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ansøgerne er behandlet efter retningslinjerne i
cirkulærebeskrivelse nr. 61 af 22. september 2008 om
naturalisation.
Ansøgerne foreslås udtaget af lovforslaget, da de
pågældende ikke på nuværende tidspunkt
opfylder retningslinjerne.
Lennart Damsbo-Andersen (S) Jens
Joel (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)
Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) nfmd. Liv Holm Andersen (RV) Anne
Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Preben Bang Henriksen
(V) Karsten Lauritzen (V) Jan E. Jørgensen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) Christian Langballe (DF) fmd. Marie Krarup (DF) Merete Riisager
(LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag
Oversigt over bilag vedrørende L
11
Bilagsnr. | Titel |
1 | Fortroligt dokument |
2 | Oversigt over personer på
lovforslaget, fordelt efter nationalitet, fra
justitsministeren |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Fortroligt dokument |
5 | Henvendelse af 28/11-11 fra A. A-R. |
6 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
7 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
8 | 1. udkast til betænkning |
9 | 2. udkast til betænkning |
Bilag
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 11
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm om, hvorvidt en bestemt
statsløs person, som af PET er vurderet til at være
til fare for landets sikkerhed, er omfattet af lovforslaget, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvor mange statsløse der
er optaget på lovforslaget i henhold til FN's konvention fra
1989 om barnets rettigheder og altså i henhold til § 17
i gældende cirkulære, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvad formålet er med PET's
vurdering af ansøgere, der ønsker optagelse på
et lovforslag om indfødsrets meddelelse, når
ministeren ikke lytter til PET's indstilling, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. , om undersøgelsen viser, at
andre lande rent faktisk overholder konventionen, når det
gælder statsløse personer, som er under mistanke for
at være til fare for statens sikkerhed, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om ministeren vil bekræfte,
at man i Norge har en praksis, der går ud på at stille
sager om statsløse, der er under mistanke for at være
til fare for statens sikkerhed, i bero, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om ministeren vil oversende alt det
materiale (i oversat form), som ministeriet har modtaget fra UNHCR
og fra de adspurgte lande, og om, hvorfor
Indfødsretsudvalget ikke har modtaget dette materiale,
før Indfødsretsudvalgets medlemmer begyndte at
spørge til undersøgelsen, til justitsministeren, og
ministeren svar herpå |
7 | Spm. , om ministeren vil stille
ændringsforslag, således at den statsløse
person, der er optaget på lovforslaget efter indstilling fra
justitsministeren og med henvisning til FN's
børnekonvention, men som af PET vurderes til at kunne
være til fare for landets sikkerhed, udtages af lovforslaget,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. , om ministeren vil kommentere sagen,
der er omtalt i L 11 - bilag 5, om en ung kvinde, der er omfattet
af sin fars ansøgning om dansk statsborgerskab, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. , om ministeren vil yde teknisk
bistand til udarbejdelsen af et ændringsforslag, som
indebærer, at den statsløse person, der er optaget
på lovforslaget efter indstilling fra justitsministeren og
med henvisning til FN's børnekonvention, men som af PET
vurderes til at kunne være til fare for landets sikkerhed,
udtages af lovforslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. , om ministeren vil give en status
for sagen, jf. L 11 - svar på spørgsmål 1, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om der i forbindelse med den
undersøgelse, som blev iværksat i juli 2011, er kommet
oplysninger frem, der indikerer, at andre lande i praksis har
måttet forholde sig til denne problemstilling, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. , om det er muligt at foretage
ændringer af den danske indfødsretslovgivning,
således at Danmark i lighed med Norge får mulighed for
at stille sager om tildeling af statsborgerskab i bero i de
tilfælde, hvor en ansøger, der har søgt dansk
statsborgerskab, er under mistanke for at være til fare for
landets sikkerhed, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvorfor ministeren stempler hele
besvarelsen af L 11 - spørgsmål 6 - fortroligt,
når blot et enkelt land har ønsket, at oplysningerne
ikke offentliggøres, og om dette er normal praksis, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvorfor ministeren stempler
besvarelsen af L 11 - spørgsmål 6 - fortroligt,
når justitsministeriet i november 2011 har udleveret alt
materialet til flere aviser, der havde søgt om aktindsigt,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke
oversendte materialet, der indgår i L 11 - svar på
spørgsmål 6, til udvalget samtidig med, at en
række aviser fik materialet udleveret via aktindsigt, og om
dette ikke ville være normal praksis, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
16 | Spm. , om ministeren vil oversende det
oprindelige (af Integrati?onsministeriet udarbejdede)
sammenfatningsnotat om besvarelserne fra de adspurgte lande og
desuden oplyse, om Justitsministeriets sammenfatningsnotat og
Integrationsministeriets sammenfatningsnotat er 100 pct. identiske,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. , om ministeren vil oplyse, hvad den
person på lovforslaget, der ifølge PET kan
udgøre en fare for rigets sikkerhed, tidligere er
dømt for, såfremt vedkommende er dømt, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om, hvorfor undersøgelsen
først blev oversendt til udvalget den 9. november 2011, jf.
IFU alm. del - spørgsmål 11, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
19 | Spm. , om der er modtaget et svar på
de opfølgende spørgsmål, der blev stillet til
Sveriges bidrag til undersøgelsen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
20 | Spm. , om ministeren i forlængelse
af L 11 - svar på spørgsmål 5, vil
bekræfte, at det af »lov om norsk
statsborgerskab« i § 16 under afsnittet
»statsløse« fremgår, at statsløse
er fritaget fra dele af kravene i § 7, men at statsløse
altså ikke er undtaget fra samme paragrafs bestemmelse om, at
…»søkeren har ikke rett til norsk
statsborgerskab etter første ledd dersom hensynet til rikets
sikkerhet og utenrikske hensyn taler mod«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om, hvordan svaret fra Sverige skal
forstås i undersøgelsen om andre landes fortolkning og
anvendelse af FN's konvention om begrænsning af
statsløshed, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
22 | Spm. om, hvor mange statsløse
personer på lovforslaget der er dømt for hver af de
følgende former for kriminalitet: indbrud, tyveri,
røveri, hærværk, vold og lign. mod offentlig
myndighed, drab og forsøg på drab, vold mod
privatperson, simpel vold, alvorligere vold, særlig alvorlig
vold, trusler, voldtægt m.v. - og endelig
blufærdighedskrænkelse, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
23 | Spm. , om ministeren vil bekræfte,
at det ofte før er set, at ministeren med ansvar for
indfødsretsområdet har stillet ændringsforslag
om, at bestemte ansøgere kan optages på et lovforslag
om indfødsrets meddelelse, selv om lukkedatoen for
lovforslaget er overskredet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
24 | Fortroligt spørgsmål |
| |