Skriftlig fremsættelse (14. marts
2012)
Skatteministeren (Thor Möger
Pedersen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om midlertidig
nedsættelse af straffen for overtrædelse af skatte- og
afgiftslovgivningen vedrørende midler på udenlandske
konti m.v.
(Lovforslag nr. L 109)
Lovforslaget er en udmøntning af den aftale, som den
tidligere regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti) den 4.
maj 2010 indgik med Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre, Enhedslisten og Liberal Alliance om en
midlertidig strafnedsættelsesordning for udeholdt udenlandsk
indkomst i 2011. Fremsættelsen af lovforslaget blev udsat til
2012 for at undgå, at den midlertidige
strafnedsættelsesordning kunne bruges af skattesnydere i
Money Transfer Projektet.
Strafnedsættelsesordningen er åben for personer og
selskaber, der har midler på konti eller i depot i lande, som
SKAT hidtil ikke har kunnet få bankoplysninger fra.
Kontohavere, der er udtaget til kontrol i Money Transfer projektet,
er afskåret fra at anvende ordningen, fordi de har fået
en henvendelse fra SKAT inden lovens ikrafttræden.
Lovforslaget indeholder i et bilag en oversigt over de lande, som
ikke er omfattet af ordningen, dvs. de lande, som SKAT kunne
få bankoplysninger fra pr. 1. januar 2008.
Det kræves, at man melder sig frivilligt i en periode,
der går fra 1. juli 2012 til 30. juni 2013, at man
lægger kortene på bordet og samarbejder med SKAT om at
fremskaffe alle oplysninger, og at man betaler alle skyldige
skatter og afgifter inden for en kort frist, efter at kravet er
gjort op.
Ordningen giver en nedsat straf i forhold til den straf, der
ville blive tale om efter de almindelige regler. Uanset sagens
størrelse bliver der ikke tale om fængsel. Sagen kan
afsluttes administrativt med vedtagelse af en bøde, som SKAT
beregner. Bøden udgør op til 60 pct. af de samlede
unddragne skatter og afgifter.
Ordningen er frivillig, og man kan altid få domstolene
til at efterprøve rammerne, samt til at efterprøve,
om strafnedsættelsesgrunde taler for en yderligere
nedsættelse af bøden. Man risikerer ikke, at
domstolene idømmer en højere straf, men anonymiteten
kan ikke opretholdes.
Uafhængig af strafnedsættelsesordningen indeholder
lovforslaget et forslag om, at tillægsbøder i sager om
grov skattesvig, hvor der idømmes fængselsstraf,
permanent skal forhøjes med 20 pct. i forhold til det
gældende niveau. Denne strafskærpelse vil gælde
for overtrædelser, der er begået efter 1. juli 2012,
hvor loven træder i kraft.
Det vurderes, at forslaget vil indbringe et meget
begrænset merprovenu, der dog ikke kan kvantificeres
nærmere. Det skønnes, at de samlede omkostninger er
ca. 10,4 mio. kr. Administration af ordningen vil kræve 7
årsværk i SKAT i 2012 og 2013, udgifter til udvikling
af en IT-baseret løsning samt tilretning af SKATs
øvrige IT-systemer vil beløbe sig til ca. 2,2
mio.kr., og en informations- og pressekampagne til fremme af
offentlighedens kendskab til ordningen vil beløbe sig til
ca. 4 mio.kr.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.