Fremsat den 14. marts 2012 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om et analyse- og forskningsinstitut for
kommuner og regioner
Kapitel 1
Formål, etablering og placering
af analyse- og forskningsinstitut for kommuner og regioner
§ 1. Der etableres et analyse- og
forskningsinstitut for kommuner og regioner med det formål at
fremme kvalitetsudvikling, bedre ressourceanvendelse og styring i
den offentlige sektor.
Stk. 2. Analyse- og
forskningsinstituttet er en uafhængig statslig institution.
Instituttet udfører sin faglige virksomhed inden for sit
formål i uafhængighed af økonomi- og
indenrigsministeren og skal værne om videnskabsetikken.
Stk. 3. Økonomi- og
indenrigsministeren bestemmer, hvor i landet instituttet er
placeret.
Kapitel 2
Opgaver og finansiering
§ 2. Analyse- og
forskningsinstituttet udfører analyser samt udarbejder og
formidler anvendelsesorienteret og praksisnær forskning
på kommunernes og regionernes ansvarsområder.
Stk. 2. Instituttet skal rådgive
offentlige myndigheder inden for instituttets virke samt formidle
resultaterne af instituttets arbejde og øvrige aktiviteter
til relevante offentlige og private interessenter og offentligheden
i øvrigt. Instituttet offentliggør sine analyser og
forskningsrapporter m.v.
§ 3. Økonomi- og
indenrigsministeren yder årligt et grundtilskud til
instituttet, der fastsættes på grundlag af de
årlige bevillingslove.
Stk. 2. Instituttet indgår en
resultatkontrakt med økonomi- og indenrigsministeren.
§ 4. Instituttet gennemfører
af egen drift de i § 2 nævnte opgaver.
Økonomi- og indenrigsministeren kan inden for en
særskilt økonomisk ramme rekvirere ydelser hos
instituttet inden for instituttets formål. Øvrige
ministerier, kommunalbestyrelser, regionsråd samt andre
offentlige institutioner kan mod anvisning af finansiering hertil
ligeledes rekvirere ydelser hos instituttet inden for instituttets
formål.
§ 5. Instituttet kan i
overensstemmelse med sit formål modtage supplerende finansiel
støtte i form af tilskud og gaver m.v. fra andre, jf.
Finansministeriets gældende budgetvejledning. Oplysninger om
eventuelle tilskud og gaver m.v. skal offentliggøres i
instituttets årsprogram, årsberetning og regnskab, jf.
§ 7, stk. 2.
Stk. 2. Instituttet kan inden for
instituttets formål drive indtægtsdækket
virksomhed, tilskudsfinansieret virksomhed og tilskudsfinansieret
forskningsvirksomhed, jf. Finansministeriets regler herom.
Kapitel 3
Bestyrelse og direktør
§ 6. Instituttet ledes af en
bestyrelse, der er ansvarlig for instituttets virksomhed.
Bestyrelsen består af 1 formand og 1 medlem, der udpeges af
økonomi- og indenrigsministeren samt 8 øvrige
medlemmer, der udpeges af økonomi- og indenrigsministeren
på følgende måde:
1) 1 medlem udpeges efter indstilling af
finansministeren.
2) 1 medlem udpeges efter indstilling af
ministeren for sundhed og forebyggelse.
3) 1 medlem udpeges efter indstilling af
KL.
4) 1 medlem udpeges efter indstilling af
Danske Regioner.
5) 3 medlemmer udpeges fra
videregående uddannelses- samt forskningsinstitutioner, der
har en faglig tilknytning til instituttets formål.
6) 1 medlem udpeges efter indstilling af
og blandt medarbejderne på instituttet.
Stk. 2. Den medarbejdervalgte
repræsentant i bestyrelsen, jf. stk. 1, nr. 6, er
beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene
på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for
vedkommende eller tilsvarende område. De nærmere regler
om valg af medarbejderrepræsentant til bestyrelsen
fastsættes i instituttets vedtægt, jf.
§ 9.
Stk. 3. Bestyrelsen udpeges for en
4-årig periode. Genudpegning kan ske.
§ 7. Bestyrelsen varetager den
overordnede ledelse af instituttet og fastlægger rammerne for
instituttets virksomhed.
Stk. 2. Bestyrelsen udarbejder efter
forslag fra instituttets direktør et årsprogram for
instituttets virksomhed herunder indsatsområder, et budget
for instituttets virksomhed, herunder den del af instituttets
virksomhed, der er nævnt i § 5, instituttets
regnskab, herunder den del af finansieringen der er nævnt i
§ 4 samt en årsberetning over instituttets
aktiviteter i det seneste år. Nærmere regler herfor
fastsættes i instituttets vedtægter, jf.
§ 9.
§ 8. Instituttets daglige ledelse
varetages af en direktør.
Stk. 2. Økonomi- og
indenrigsministeren ansætter og afskediger direktøren
efter indstilling fra bestyrelsen. Direktøren ansætter
og afskediger instituttets øvrige personale. Ved
ansættelse og afskedigelse af tjenestemænd afgiver
direktøren indstilling herom til økonomi- og
indenrigsministeren.
Stk. 3. Direktøren deltager i
bestyrelsesmøder, men har ikke stemmeret.
Kapitel 4
Virksomhed
§ 9. Bestyrelsen fastsætter
instituttets vedtægter, der godkendes af økonomi- og
indenrigsministeren. Bestyrelsen fastsætter selv sin
forretningsorden inden for rammerne af instituttets
vedtægter.
Stk. 2. Instituttets årsprogram,
budget, årsberetning og regnskab, jf. § 7,
stk. 2, skal godkendes af økonomi- og
indenrigsministeren og herefter offentliggøres.
Kapitel 5
Ikrafttrædelsesbestemmelse
m.v.
§ 10. Loven træder i kraft
den 1. juli 2012.
§ 11. Lov nr. 548 af 24. juni 2005
om et evalueringsinstitut for kommuner m.v. ophæves.
§ 12. Analyse- og
forskningsinstituttet for kommuner og regioner overtager ved lovens
ikrafttræden alle aktiver og passiver i Anvendt
KommunalForskning, Dansk Sundhedsinstitut og Det Kommunale og
Regionale Evalueringsinstitut og indtræder i alle Anvendt
KommunalForskning, Dansk Sundhedsinstitut og Det Kommunale og
Regionale Evalueringsinstituts rettigheder og forpligtigelser.
Økonomi- og indenrigsministeren afbeskikker ved lovens
ikrafttræden de hidtidige bestyrelser for Anvendt
KommunalForskning, Dansk Sundhedsinstitut og Det Kommunale og
Regionale Evalueringsinstitut samt det rådgivende udvalg i
Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut.
§ 13. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Formålet med et analyse- og
forskningsinstitut for kommuner og regioner | | 3.2. | Analyse- og forskningsinstituttet for
kommuner og regioners hovedopgaver | | 3.3. | Analyse- og forskningsinstituttet for
kommuner og regioners organisering og finansiering | | 3.4. | Ledelse af analyse- og
forskningsinstituttet for kommuner og regioner | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet
til EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at etablere et
nyt analyse- og forskningsinstitut for kommuner og regioner ved en
sammenlægning af Anvendt KommunalForskning (AKF), Dansk
Sundhedsinstitut (DSI) og Det Kommunale og Regionale
Evalueringsinstitut (KREVI).
Det er formålet at opnå et institut,
der leverer anvendelsesorienterede analyser og forskning i emner,
som er relevante i forhold til udfordringerne for den offentlige
sektor. Instituttet skal tilvejebringe analyser, som beskriver de
bedste og mest effektive metoder til opgaveløsning i
kommuner og regioner.
Der er brug for at arbejde med nye
løsninger på tværs af traditionelle
sektorgrænser og samtidig realisere de potentielle
økonomiske og kvalitative gevinster, der kan findes gennem
en systematisk analyse- og forskningsindsats i forhold til
opgaveløsningen i såvel kommuner som regioner. Den
økonomiske krise og ubalancen i de offentlige udgifter har
skærpet fokus på denne dagsorden for den offentlige
sektor, hvor der skal sikres bedst mulig ressourceanvendelse.
I lyset heraf oprettes et analyse- og
forskningsinstitut for kommuner og regioner. Analyse- og
forskningsinstituttet oprettes ved en sammenlægning af de tre
institutter AKF, DSI og KREVI, der analyse- og
forskningsmæssigt tilsammen dækker kommuner og regioner
på velfærdspolitiske kerneområder. En
sammenlægning vil derfor skabe et styrket og tidssvarende
institut for borgerne, kommunerne, regionerne og staten.
Som en konsekvens af oprettelsen af analyse- og
forskningsinstituttet for kommuner og regioner, sker der samtidig
med vedtagelsen af dette lovforslag en ophævelse af lov nr.
548 af 24. juni 2005 om et evalueringsinstitut for kommuner
m.v.
2. Lovforslagets baggrund
Med lovforslaget foreslås det, at oprette et
analyse- og forskningsinstitut for kommuner og regioner ved en
sammenlægning af institutionerne Det Kommunale og Regionale
Evalueringsinstitut (KREVI), Anvendt KommunalForskning (AKF) og
Dansk Sundhedsinstitut (DSI).
Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut
(KREVI) blev oprettet ved lov nr. 548 af 24. juni 2005. KREVI er et
statsligt institut, der har til formål, ved analyser, at
evaluere den kommunale og regionale opgavevaretagelse og
understøtte indsatsen i kommuner og regioner for at fremme
kvalitetsudvikling, bedre ressourceanvendelse, effektivitet og
økonomistyring. KREVIs nettoudgiftsbevilling var i 2011
på 16,4 mio. kr. KREVI ledes af en bestyrelse og har
indgået resultatkontrakt med det daværende Indenrigs-
og Sundhedsministerium (nu Økonomi- og
Indenrigsministeriet). Som en konsekvens af lovforslaget om
oprettelse af et analyse- og forskningsinstitut for kommuner og
regioner ophæves lov nr. 548 af 24. juni 2005 om et
evalueringsinstitut for kommuner m.v.
Anvendt KommunalForskning (AKF) blev oprettet som
en uafhængig forskningsinstitution i 1975 af Det Kommunale
Momsfond (Momsfondet). AKFs formål er at udføre
samfundsvidenskabelig forskning, der er relevant for kommuner,
regioner og den øvrige offentlige sektor og at formidle egne
og andres resultater af samfundsvidenskabelig forskning inden for
dette område. I forbindelse med nedlæggelsen af
Momsfondet ved lov nr. 1548 af 21. december 2010 blev
grundtilskuddet til AKF flyttet fra Momsfondet til det
daværende Indenrigs- og Sundhedsministerium (nu
Økonomi- og Indenrigsministeriet). AKF modtog i 2011 19,1
mio. kr. i grundtilskud fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
(finanslovens § 16.33.15.10). AKF ledes af en bestyrelse
på grundlag af institutionens statut. Det fremgår af
AKFs statut, at ændringer i statutten besluttes af
bestyrelsen for Momsfondet efter høring af AKFs
bestyrelse.
Dansk Sundhedsinstitut (DSI) blev oprettet i 1975
som selvejende institution af staten, Amtsrådsforeningen i
Danmark og København og Frederiksberg kommuner. DSI's
formål er at tilvejebringe et forbedret grundlag for
løsningen af de opgaver, der påhviler det danske
sundhedsvæsen. Til opfyldelse af formålet skal
instituttet gennemføre forskning og analyser om
sundhedsvæsenets kvalitet, økonomi, organisering og
udvikling, indsamle, bearbejde og formidle viden herom samt
rådgive og yde praktisk bistand til sundhedsvæsenet. I
forbindelse med nedlæggelsen af Momsfondet ved lov nr. 1548
af 21. december 2010 blev grundtilskuddet til DSI i lighed med AKF
flyttet fra Momsfondet til det daværende Indenrigs- og
Sundhedsministerium (nu Økonomi- og Indenrigsministeriet).
DSI modtog i 2011 13,7 mio. kr. i grundtilskud fra Indenrigs- og
Sundhedsministeriet (finanslovens § 16.33.15.10). DSI
ledes af en bestyrelse på grundlag af instituttets
vedtægter. Det fremgår af DSIs statut, at
ændringer i vedtægterne besluttes af bestyrelsen for
Momsfondet efter høring af DSIs bestyrelse.
I forbindelse med nedlæggelsen af Momsfondet
i 2010 overtog det daværende Indenrigs- og
Sundhedsministerium (nu Økonomi- og Indenrigsministeriet) de
funktioner og beføjelser, som Momsfondet hidtil har
varetaget i forhold til såvel AKF som DSI.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Formålet med et
analyse- og forskningsinstitut for kommuner og regioner
Med lovforslaget foreslås, at analyse- og
forskningsinstituttet for kommuner og regioner etableres med det
formål at fremme kvalitetsudvikling, bedre
ressourceanvendelse og styring i kommuner og regioner. Instituttet
skal således ved analyser af og forskning i den kommunale og
regionale opgavevaretagelse understøtte indsatsen i kommuner
og regioner for at fremme kvalitetsudvikling, bedre
ressourceanvendelse, effektivitet og økonomistyring.
3.2. Analyse- og
forskningsinstituttet for kommuner og regioners hovedopgaver
Det følger af lovforslaget, at analyse- og
forskningsinstituttet for kommuner og regioner skal arbejde for
opfyldelse af sit formål ved at udarbejde analyser og
forskning m.v., som er anvendelsesorienteret og praksisnær i
forhold til kommunernes og regionernes ansvarsområder.
Analyse- og Forskningsinstituttet for kommuner og
regioner skal med baggrund i analyser og forskning skabe synlighed
og viden om mulighederne for kvalitetsudvikling, bedre
ressourceanvendelse og for at styrke styringen i kommuner og
regioner bl.a. gennem sammenligninger på tværs af
kommuner, regioner og institutioner.
En central opgave for instituttet er således
at pege på konkrete tiltag, som kan understøtte
kommunerne og regionerne i arbejdet med at skabe kvalitetsudvikling
og effektivitet i opgaveløsningen.
Instituttet bliver hermed et videns- og
læringscenter for kommuner og regioner. Endvidere skal
instituttet rådgive offentlige myndigheder.
Instituttets arbejde skal være operationelt
og praksisnært med henblik på at give instituttet
legitimitet og gennemslagskraft i kommuner og regioner.
Instituttet oprettes som en uafhængig
statslig institution, som skal udføre sin faglige virksomhed
i uafhængighed af økonomi- og indenrigsministeren.
Økonomi- og indenrigsministeren gives i lovforslaget
bemyndigelse til at fastsætte instituttets geografiske
placering.
Det konkrete metodevalg og tilrettelæggelse
af analyser og forskning besluttes af instituttet, ligesom det er
instituttets ansvar at sikre kvaliteten af instituttets analyser og
forskning.
Der skal i analysearbejdet løbende
fokuseres på instituttets hovedformål. Sigtet skal
være at beskrive og fremhæve »de gode
eksempler«, f.eks. ved udarbejdelse af inspirationskataloger.
Samtidig skal det være muligt at identificere tilfælde
med mindre tilfredsstillende resultater.
Instituttets analyser og forskning kan også
omfatte de rammebetingelser, som kommuner og regioner er undergivet
i deres opgavevaretagelse, herunder statslige rammebetingelser for
kommunernes og regionernes drift. Dette vil medvirke til, at der i
analyse- og forskningsarbejdet også bliver sat fokus på
evt. uhensigtsmæssigheder i rammebetingelserne.
Det er afgørende, at instituttets arbejde
er relevant, aktuelt og anvendeligt for kommuner, regioner og
staten.
Forskningsarbejdet skal være med til at
skabe et solidt og forskningsbaseret fundament for instituttets
analyser, og bl.a. belyse, hvordan samspillet mellem
præstationer, rammer og styringsmodeller påvirker
kommunernes og regionernes opgaveløsning og
effektivitet.
Det vil være afgørende for
udviklingen af analyse- og forskningsinstituttets
troværdighed overfor kommuner og regioner, at der også
kan peges på løsninger og beskrives gode eksempler.
Der skal derfor være fokus på, at forskningen
udarbejdes med et anvendelsesorienteret og praksisnært sigte
- både til »her og nu« - behov, men også
til udarbejdelse af langsigtede og operationelle strategier.
Instituttet bør i sin virksomhed i forhold
til specifikke fagområder trække på eksisterende
arbejder og analysekapacitet, herunder samarbejde med f.eks. Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI), Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA) m.fl. Instituttet bør generelt
indgå i et bredt samarbejde med allerede eksisterende
analyse- og evalueringsinstitutioner og universiteterne.
Det følger videre af lovforslaget, at
udover den ordinære drift får instituttet mulighed for
at gennemføre opgaver som indtægtsdækket
virksomhed og modtage supplerende finansiel støtte i form af
tilskud og gaver m.v. Instituttet kan som rekvireret aktivitet
(indtægtsdækket virksomhed) udføre analyser og
forskning i det omfang, at offentlige myndigheder og
organisationer, fonde, faglige og private organisationer samt
interessenter el.lign. måtte ønske det inden for
instituttets formål. Hjemmel til at udføre
indtægtsdækket virksomhed følger betingelserne i
Finansministeriets gældende budgetvejledning.
Alle analyser og forskningsrapporter m.v.
foreslås offentliggjort, og offentligheden skal orienteres om
instituttets aktivitet f.eks. gennem instituttets hjemmeside.
3.3. Analyse- og
forskningsinstituttet for kommuner og regioners organisering og
finansiering
Det foreslås, at instituttet oprettes som en
statslig institution, der udøver sit virke indenfor rammerne
af gældende regler og normer for statslige virksomheder.
Instituttet udfører sin faglige virksomhed inden for sit
formål i uafhængighed og skal værne om
videnskabsetikken. Instituttet skal ledes af en bestyrelse.
Den foreslåede overordnede organisering af
analyse- og forskningsinstituttet afspejler flere hensyn.
For det første sikres det, at
gennemførelse og indholdet af instituttets analyser og
forskning, herunder anbefalinger og konklusioner er, og
fremstår, som uafhængige. Endvidere forudsættes
det, at kvaliteten af instituttets analyser, forskningsrapporter
m.v. er høj.
For det andet sikres det, at der med respekt for
analyse- og forskningsinstituttets status er et samspil mellem
instituttets overordnede prioritering af den ordinære
virksomhed og Økonomi- og Indenrigsministeriets
virksomhed.
For det tredje sikres det, at der med instituttets
foreslåede formål etableres et godt og frugtbart
samspil mellem praksisnære anvisninger af bedste praksis i et
kortsigtet perspektiv og mere langsigtet og udviklingsorienteret
samfundsvidenskabelig forskning med udarbejdelse af
forskningsrapporter, videnskabelige artikler m.v.
For at imødekomme bl.a. disse hensyn
oprettes instituttet som et statsligt institut under
Økonomi- og Indenrigsministeriet, med en bestyrelse. Den
nærmere organisering af analyse- og forskningsinstituttet er
et anliggende mellem instituttets direktør og
bestyrelsen.
Det foreslås videre i lovforslaget, at
økonomi- og indenrigsministeren årligt yder et
grundtilskud til instituttet på Finansloven og har en
særskilt økonomisk ramme til at trække på
instituttets ydelser indenfor instituttets formål.
Instituttets forpligtigelser relateret til bevillingen
fastsættes i en resultatkontrakt med økonomi- og
indenrigsministeren.
3.4. Ledelse af analyse- og
forskningsinstituttet for kommuner og regioner
Det følger af lovforslaget, at instituttet
ledes af en bestyrelse bestående af 10 medlemmer, der udpeges
for en 4-årig periode med mulighed for genudpegning.
Formanden for bestyrelsen og 1 medlem af bestyrelsen udpeges af
økonomi- og indenrigsministeren. Økonomi- og
indenrigsministeren udpeger tillige de øvrige 8
bestyrelsesmedlemmer efter indstilling fra henholdsvis
finansministeren, ministeren for sundhed og forebyggelse, KL,
Danske Regioner, samt af og blandt medarbejderne på
instituttet. Desuden udpeges tre medlemmer fra videregående
uddannelses- samt forskningsinstitutioner, der har en faglig
tilknytning til instituttets formål.
Udpegningen og sammensætningen af
bestyrelsen tager udgangspunkt i at sikre repræsentation af
de væsentligste interessenter i forhold til det kommunale og
regionale område samtidig med, at der sikres en høj
faglighed og dermed troværdighed omkring instituttet. Den
foreslåede model indebærer desuden, at bestyrelsen
får en størrelse, der understøtter et effektivt
bestyrelsesarbejde. Den foreslåede bestyrelsesmodel ligger
endvidere i forlængelse af de bestyrelseskonstruktioner, som
leder de nuværende tre institutioner.
Bestyrelsens hovedopgave er at varetage den
overordnede strategiske og faglige ledelse og fastlægge
rammerne for instituttets virksomhed indenfor de rammer, som loven
udstikker. Det er således ikke bestyrelsens opgave at
detailstyre metodevalg m.v. i forbindelse med de enkelte analyse-
og forskningsprojekter.
Det foreslås tillige, at den daglige ledelse
og personaleledelse varetages af en direktør.
Direktøren ansættes og afskediges af økonomi-
og indenrigsministeren efter indstilling fra bestyrelsen.
Direktøren forestår den daglige ledelse og
personaledelse, herunder ansættelse og afskedigelse af
instituttets øvrige personale. Direktøren skal i
samarbejde med bestyrelsen sikre, at instituttet opfylder sit
formål.
Bestyrelsen udarbejder efter forslag fra
direktøren instituttets årsprogram, budget, regnskab
og årsberetning, der skal godkendes af økonomi- og
indenrigsministeren. Det foreslås endvidere, at bestyrelsen
fastsætter instituttets vedtægter, der ligeledes skal
godkendes af økonomi- og indenrigsministeren. Indenfor
rammerne af vedtægten fastsætter bestyrelsen sin
forretningsorden.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Driftsudgifterne til instituttet fastsættes
årligt på finansloven under Økonomi- og
Indenrigsministeriet.
Fra 2012 lægges Økonomi- og
Indenrigsministeriets årlige bevilling til Det Kommunale og
Regionale Evalueringsinstitut (KREVI) sammen med tilskuddet til
analyse- og forskningsarbejde vedrørende det kommunale og
regionale område. Tilskuddet til Anvendt KommunalForskning
(AKF) og Dansk Sundhedsinstitut (DSI) har fra 2011 afløst
tilskuddet fra Det Kommunale Momsfond.
Den årlige bevilling til analyse- og
forskningsinstituttet for kommuner og regioner er i 2012 angivet
til 45,4 mio. kr. og i 2013 budgetteret til 35,4 mio. kr. på
finansloven. Ved sammenlægningen af KREVI, AKF og DSI
indregnes et provenu til staten på 3,3 mio. kr. i 2012 og
13,0 mio. kr. i 2013 og frem.
Lovforslaget skønnes ikke i øvrigt
at have økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Akademikernes Centralorganisation, Centralorganisationernes
FællesUdvalg, Copenhagen Business School, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Statistik, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
ErhvervsFremme, Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik, Danske
Regioner, Datatilsynet, Det Frie Forskningsråd - Samfund og
Erhverv, Det nationale forskningscenter for arbejdsmiljø,
Det nationale forskningscenter for velfærd (SFI),
Domstolsstyrelsen, Folketingets Kommunaludvalg, Forskerparken i
Århus, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Håndværksrådet, KL,
Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte,
Københavns Universitet, Landbrug og Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsorganisationen i
Danmark, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Rigsrevisionen,
Roskilde Universitet, Sammenslutning af Danske Småøer,
Sammenslutning af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Stats- og
Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet,
Syddansk Universitet, Aalborg Universitet samt Aarhus
Universitet.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser | Negative konsekvenser | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget indebærer, at staten
opnår et provenu på 3,3 mio. kr. i 2012 og 13,0 mio.
kr. årligt herefter. Provenuet er indarbejdet
på Finansloven for 2012. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | | | | | | Ingen | | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det fastsættes i § 1, stk. 1, at
formålet med oprettelsen af et analyse- og forskningsinstitut
for kommuner og regioner er at fremme kvalitetsudvikling, bedre
ressourceanvendelse og styring i kommuner og regioner.
Det fastsættes i stk. 2, at instituttet
oprettes som en uafhængig statslig institution. Ved
oprettelse som en statslig institution følger, at
instituttet i sin virksomhed bl.a. vil være omfattet af de
gældende regler for statslige bevillinger og
regnskabsføring. Løn- og ansættelsesforhold
følger ligeledes statens regler.
Det fastsættes endvidere i bestemmelsen, at
instituttet udfører sin faglige virksomhed inden for sit
formål i uafhængighed af økonomi- og
indenrigsministeren og skal værne om videnskabsetikken.
Det betyder, at instituttet har frihed til at
vælge metode og fremgangsmåde inden for instituttets
formål. I resultatkontrakt og vedtægt kan der
således fastlægges overordnede rammer og emnekredse for
instituttets analyser og forskning, mens den konkrete
udmøntning af, hvorledes analyserne og forskningen
tilrettelægges og gennemføres, sker uafhængigt
af økonomi- og indenrigsministeren.
Økonomi- og indenrigsministeren har
således ingen instruktionsbeføjelser i forhold til
instituttets analyse- og forskningsresultater. Instituttet har
også frihed til at publicere og offentliggøre
resultaterne af analyser og forskning.
Den foreslåede pligt til at værne om
videnskabsetik svarer til den tilsvarende bestemmelse i lov om
universiteter (universitetsloven). En høj videnskabsetik er
med til at underbygge instituttets troværdighed.
Det foreslåede stk. 3, bemyndiger
økonomi- og indenrigsministeren til at beslutte instituttets
geografiske placering.
Det er hensigten, at der oprettes en afdeling af
analyse- og forskningsinstituttet for kommuner og regioner i
henholdsvis København og Aarhus. Placeringen af instituttet
i henholdsvis København og Aarhus understøtter en
tættere kontakt til kommuner og regioner i såvel
Øst- som Vestdanmark samt muliggør fastholdelse af de
eksisterende medarbejderkompetencer og et bredere samarbejde med
universiteterne m.v.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger ovenfor, jf. punkt 3.1.
Til § 2
Bestemmelsen fastlægger, at analyse- og
forskningsinstituttet for kommuner og regioner udfører
analyser samt udarbejder og formidler anvendelsesorienteret og
praksisnær forskning på kommunernes og regionernes
ansvarsområder.
Instituttet skal med baggrund i analyser og
forskning skabe synlighed og viden om mulighederne for
kvalitetsudvikling, bedre ressourceanvendelse og styring i kommuner
og regioner.
En central opgave for instituttet er således
at pege på konkrete tiltag, som kan understøtte
kommunerne og regionerne i arbejdet med at skabe kvalitetsudvikling
og effektivitet inden for ansvarsområderne.
Bestemmelsens stk. 2, fastsætter, at
instituttet skal rådgive offentlige myndigheder indenfor
instituttets virke samt formidle resultaterne af instituttets
arbejde og øvrige aktiviteter til relevante offentlige og
private interessenter og offentligheden i øvrigt f.eks.
på instituttets hjemmeside. I forlængelse af
instituttets offentliggørelse af sit årsprogram, jf.
§ 9, stk. 2, videreformidler instituttet endvidere
løbende de erfaringer og den viden, som opsamles i form af
publikationer, nyhedsbreve m.v. Det foreslås desuden, at
instituttet skal offentliggøre alle analyser og
forskningsprojekter m.v.
Instituttet skal fungere som et centralt
videnscenter for analyser og forskning af kommunal og regional
opgavevaretagelse til brug for statslige, regionale og kommunale
interessenter. Det forventes i denne forbindelse, at kommuner og
regioner m.fl. samarbejder og stiller de nødvendige data til
rådighed for instituttets analyser og forskning.
Det er væsentligt, at instituttet
løbende opsamler ny viden på området både
nationalt og internationalt og bidrager til vidensproduktionen
også internationalt. Hermed skal instituttet sikre en
vedvarende høj kvalitet i såvel egne analyser og
forskning som i rådgivningen til eksterne parter
vedrørende disse analyser eller forskning.
Offentliggørelse sker under iagttagelse af
reglerne om tavshedspligt. Behandlingen af personoplysninger sker
under iagttagelse af reglerne i persondataloven jf. lov nr. 429 af
31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere
ændringer, herunder navnlig regler i §§ 5-8 og
10. I det omfang det er nødvendigt at behandle
personoplysninger, skal oplysningerne i videst muligt omfang
behandles i en form, hvor de ikke er umiddelbart
personhenførbare, f.eks. således at de modtages og
opbevares i krypteret form eller under et løbenummer i
stedet for under personnummer.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger ovenfor, jf. punkt 3.2.
Til § 3
Efter den foreslåede § 3, stk. 1,
følger, at økonomi- og indenrigsministeren
årligt yder et grundtilskud til instituttet, der
fastsættes på grundlag af de årlige
bevillingslove. I 2012 er grundtilskuddet på 45,4 mio. kr. og
i 2013 og frem på 35,4 mio. kr. (12-pl).
Efter stk. 2, skal instituttet
indgå en resultatkontrakt med økonomi- og
indenrigsministeren. I kontrakten beskrives instituttets
resultatmål, arbejdsprogrammer og øvrige
forpligtigelser relateret til instituttets bevilling. Endvidere
beskrives vilkårene for ministeriets trækningsret i
forhold til instituttets grundtilskud, som fastsættes
årligt på finansloven.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger ovenfor, jf. punkt 4.
Til § 4
Det foreslås i bestemmelsen, at instituttet
af egen drift gennemfører analyser og forskning.
Efter 2.
pkt., kan økonomi- og indenrigsministeren rekvirere
ydelser hos instituttet inden for en særskilt
økonomisk ramme. Med ydelser forstås analyser,
forskning m.v. Dette indebærer, at Økonomi- og
Indenrigsministeriet kan bestille analyse- og forskningsrapporter
m.v., som er relevant på de områder, som ministeriet
beskæftiger sig med.
Af 3. pkt.,
fremgår, at øvrige ministerier, kommunalbestyrelser,
regionsråd og andre offentlige institutioner ligeledes kan
købe ydelser fra instituttet. Det kan f.eks. være
analyser, forskning eller rådgivning m.v. på et bestemt
område eller mellem en række kommuner og regioner.
Analyser, forskning, rådgivning m.v. rekvireret af
øvrige ministerier, kommunalbestyrelser, regionsråd og
andre offentlige institutioner finansieres af den rekvirerende
part.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger ovenfor, jf. punkt 3.2.
Til § 5
Det foreslås i § 5, stk. 1, at instituttet gives
mulighed for at modtage finansiel støtte i form af f.eks.
tilskud og gaver fra andre. Dette kunne f.eks. komme på tale
ved modtagelse af finansiering fra forskellige offentlige puljer.
Modtagelse af gaver og tilskud skal ske i overensstemmelse med
reglerne fastsat i Finansministeriets gældende
budgetvejledning. Oplysninger om modtagne tilskud og gaver
offentliggøres i såvel instituttets årsprogram,
årsberetning og regnskab.
Den foreslåede stk. 2, giver instituttet
mulighed for inden for instituttets formål at
gennemføre eksternt finansierede opgaver via
indtægtsdækket virksomhed, tilskudsfinansieret
virksomhed og tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed, jf.
Finansministeriets regler i den gældende budgetvejledning.
Det giver bl.a. instituttet mulighed for på linje med
tilsvarende institutioner at udføre analyser og forskning i
det omfang, at offentlige myndigheder og organisationer, fonde,
faglige og private organisationer samt interessenter el.lign.
måtte ønske det inden for instituttets formål
samt at afgive tilbud på analyse- og forskningsopgaver, som
udbydes. Instituttet skal overholde Finansministeriets udbuds- og
indkøbscirkulærer samt reglerne for
ikke-konkurrenceforvridende virksomhed.
Det fastsættes nærmere i instituttets
vedtægter, at offentligheden via instituttets
årsprogram, årsberetning og regnskab skal have kendskab
til, hvilke midler der finansierer instituttet, samt til hvilke
formål, analyser og/eller forskningsprojekter midlerne gives.
Med instituttets mulighed for at opnå yderligere finansiering
end den til enhver tid gældende finanslovsbevilling fra
Økonomi- og Indenrigsministeriet sikres det, at instituttets
kompetencer udnyttes i en bred kontekst.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger ovenfor, jf. punkt 3.2.
Til § 6
I § 6 foreslås, at
instituttet ledes af en bestyrelse, der er ansvarlig for
instituttets virksomhed.
Det foreslås samtidig, at økonomi- og
indenrigsministeren udpeger bestyrelsens formand og 1 medlem af
bestyrelsen. Ministeren udpeger herudover 5 bestyrelsesmedlemmer
efter indstilling fra en række af interessenterne.
Bestyrelsen skal sikre sammenhængen mellem
det kommunale, regionale og statslige niveau, herunder i forhold
til økonomi- og indenrigsministeren.
Ved udpegning af medlemmerne til bestyrelsen skal
der lægges vægt på, at medlemmet besidder den
nødvendige faglige indsigt og kompetencer vedrørende
analyse- og forskningsinstituttets opgaver. Det er således
væsentligt, at bestyrelsesmedlemmerne kan bidrage aktivt til
sikring af instituttets faglige udvikling, hvilket
forudsætter et solidt kendskab til instituttets
opgavevaretagelse.
Bestemmelsen giver ministeren kompetence til at
udpege tre medlemmer fra videregående uddannelses- samt
forskningsinstitutioner herunder også udenlandske.
Bestemmelserne i lov om ligestilling mellem
mænd og kvinder ved besættelse af visse
bestyrelsesposter i den statslige forvaltning gælder for
indstilling og udpegning.
Det foreslås i stk. 2, at den
medarbejdervalgte repræsentant i bestyrelsen er beskyttet mod
afskedigelse og anden forringelse af forholdene på samme
måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende
eller tilsvarende område. De nærmere regler om valg af
medarbejderrepræsentanten til bestyrelsen fastsættes i
instituttets vedtægt, jf. § 9.
Af stk. 3, følger, at
bestyrelsen udpeges for en 4-årig periode, og at genudpegning
kan ske. Dette sker for at sikre kontinuitet i bestyrelsens
arbejde.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger ovenfor, jf. punkt 3.4.
Til § 7
Det foreslås i § 7, stk. 1, at
bestyrelsen varetager den overordnede ledelse af instituttet og
fastlægger rammerne for instituttets virksomhed, herunder
retningslinjerne for instituttets analyser og
forskningsrapporter.
Bestyrelsen varetager herved i samarbejde med
instituttets direktør det overordnede ansvar for at sikre
kvaliteten af instituttets analyser og forskning.
Endvidere er bestyrelsen ansvarlig over for
økonomi- og indenrigsministeren i forhold til instituttets
overholdelse af gældende regler, som følger af
instituttets status som statslig institution. Instituttet
udfører sin faglige virksomhed inden for sit formål i
uafhængighed af økonomi- og indenrigsministeren.
Efter det foreslåede stk. 2, udarbejder
bestyrelsen efter forslag fra instituttets direktør et
årsprogram for instituttets virksomhed det kommende år.
Årsprogrammet skal indeholde en prioriteret plan for de
aktiviteter og indsatsområder, der tænkes
gennemført i det kommende år. Endvidere udarbejdes
efter forslag fra direktøren et budget, herunder med
angivelse af omfang og prioritering af den
indtægtsdækkede virksomhed m.v. Desuden udarbejdes et
regnskab for instituttets virksomhed, herunder evt. tilførte
midler ud over finanslovsbevillingen. Endvidere sikrer
bestemmelsen, at det er bestyrelsens ansvar, efter forslag fra
direktøren, at udarbejde en årsberetning om
instituttets virksomhed. Af årsberetningen skal fremgå,
hvilke analyser og forskningsrapporter instituttet har produceret
samt andre forhold omkring instituttets virksomhed, som måtte
have offentlighedens interesse, herunder instituttets
økonomi m.v.
Nærmere regler for årsprogram,
årsberetning, budget og regnskab samt indholdet heraf
fastsættes i instituttets vedtægter.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger ovenfor, jf. punkt 1 og 3.4.
Til § 8
I § 8,
stk. 1, foreslås det, at instituttets daglige
ledelse varetages af en direktør.
Direktøren er ansvarlig for instituttets
personale og finansiering, herunder indtægtsdækket
virksomhed. Det forudsættes endvidere, at direktøren
har en væsentlig rolle i forhold til samarbejdet mellem
bestyrelsen og instituttet. Desuden forventes det, at
direktøren spiller en fremtrædende rolle i forhold til
instituttets samlede kontaktflader, herunder, at denne sammen med
bestyrelsen, er med til at sikre en høj faglig kvalitet af
instituttets arbejde og formidling heraf. Nærmere regler
herfor fastsættes i instituttets vedtægter jf.
§ 9.
I stk. 2 foreslås det, at
instituttets direktør ansættes og afskediges af
økonomi- og indenrigsministeren efter indstilling fra
bestyrelsen. Det foreslås tillige, at direktøren
forestår ansættelse og afskedigelse af instituttets
øvrige personale. Ved ansættelse og afskedigelse af
tjenestemænd, afgiver direktøren indstilling herom til
økonomi- og indenrigsministeren.
Det foreslås i stk. 3, at direktøren
deltager i bestyrelsesmøder uden stemmeret. Dermed sikres,
at direktøren er tæt tilknyttet arbejdet i bestyrelsen
og har den fornødne indsigt i de beslutninger, som
bestyrelsen træffer.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger ovenfor, jf. punkt 1 og 3.4.
Til § 9
Bestemmelsen omhandler fastsættelsen af
instituttets vedtægter. Det foreslås, at bestyrelsen
fastsætter instituttets vedtægter, som godkendes af
økonomi- og indenrigsministeren. Vedtægterne skal
nærmere regulere instituttets forhold og
arbejdsmåde.
I vedtægten skal bl.a. fastsættes
nærmere regler om valg af medarbejderrepræsentanten til
bestyrelsen, jf. § 6, stk. 2, indholdet af
årsprogram, budget, regnskab og årsberetning, jf.
§ 7, stk. 2, de overordnede rammer og emnekredse for
instituttets analyser og forskning jf. de særlige
bemærkninger til § 1, stk. 2, samt rammerne
for kvaliteten af instituttets arbejde og formidlingen heraf jf. de
særlige bemærkninger til § 8,
stk. 1.
Vedtægten skal endvidere præcisere, at
der skal etableres kontakter, samarbejder og dialog med relevante
eksterne institutioner, universiteter og andre med faglig relevant
ekspertise.
I vedtægten skal det præciseres, at
bestyrelsen kan etablere netværk til interessenter, relevante
samarbejdspartnere, forskningsråd m.v., under hensyntagen til
instituttets faglige profil og troværdighed. Bestyrelsen kan
i sin forretningsorden fastsætte mere detaljerede regler
herfor.
Vedtægten skal endvidere fastlægge
rammerne for bestyrelsens forretningsorden.
Det foreslås i stk. 2, at økonomi- og
indenrigsministeren godkender instituttets årsprogram,
budget, årsberetning og regnskab. Dette sker for at sikre
sammenhæng med øvrige aktiviteter inden for
ministerområdet og koordinationen med andre ministerier og
myndigheder samt for at sikre en nødvendig hensyntagen til
det administrative departementale tilsyn. Årsprogram, budget,
regnskab og årsberetning offentliggøres efter
ministerens godkendelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger ovenfor, jf. pkt.1.
Til § 10
Det foreslås i § 10, stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Til § 11
I § 11,
stk. 1, foreslås, at lov nr. 548 af 24. juni 2005
om et evalueringsinstitut for kommuner m.v. ophæves ved
vedtagelsen af dette lovforslag. Ophævelsen af lov om et
evalueringsinstitut for kommuner m.v. er en forudsætning for
oprettelse af et analyse- og forskningsinstitut for kommuner og
regioner, hvor Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut
(KREVI) indgår i etableringen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger ovenfor, jf. pkt. 1.
Til § 12
Det foreslås i § 12, stk. 1, at
instituttet ved lovens ikrafttræden overtager alle aktiver og
passiver i Anvendt KommunalForskning, Dansk Sundhedsinstitut og Det
Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut og indtræder i
alle Anvendt KommunalForskning, Dansk Sundhedsinstitut og Det
Kommunale og Regionale Evalueringsinstituts rettigheder og
forpligtigelser.
Analyse- og forskningsinstituttet overtager dermed
alle rettigheder og forpligtigelser vedrørende projekter og
opgaver m.v., der er indgået aftale om mellem henholdsvis
Anvendt KommunalForskning, Dansk Sundhedsinstitut, Det Kommunale og
Regionale Evalueringsinstitut og eksterne parter. Afviklingen kan
tage form bl.a. som en hel eller delvis færdiggørelse
af igangværende projekter og opgaver, som en hel eller delvis
overdragelse af igangværende opgaver til
færdiggørelse i andet regi, ved en økonomisk
opgørelse af rettigheder og forpligtelser eller en
kombination heraf m.v.
Det bemærkes endvidere i denne forbindelse,
at virksomhedsdragelsesloven finder efter
virksomhedsoverdragelseslovens § 1, stk. 2, ikke
anvendelse ved en administrativ eller ved lov foretaget
omorganisering af offentlige administrative myndigheder eller
overførsel af administrative funktioner mellem offentlige
administrative myndigheder. Virksomhedsoverdragelsesloven finder
således efter sin ordlyd ikke anvendelse ved
overførsel af ansatte, der beskæftiger sig med
myndighedsopgaver. Med henblik på at sikre et ensartet
retsgrundlag for alle overenskomstansatte og andre
ikke-tjenestemandsansatte ved de tre institutioner, der
sammenlægges ved lovforslaget, foreslås det imidlertid,
at princippet i virksomhedsoverdragelsesloven, hvorefter den
modtagende myndighed umiddelbart indtræder i de rettigheder
og forpligtelser, der består over for medarbejderne på
overtagelsestidspunktet, finder anvendelse på denne
sammenlægning.
Analyse- og forskningsinstituttet vil
således være forpligtet til at respektere
medarbejdernes individuelle rettigheder afledt af overenskomster
m.v. indtil overenskomstperiodens udløb. Herefter skal
medarbejderne overgå til statslige overenskomster. I det
omfang en overgang til de statslige overenskomster efter
overenskomstperiodens udløb indebærer en
væsentlig ændring af en medarbejders stilling, skal
dette varsles over for den pågældende medarbejder efter
de sædvanlige regler herom.
Det foreslås derudover i pkt. 2. , at økonomi- og
indenrigsministeren ved lovens ikrafttræden afbeskikker de
hidtidige bestyrelser for Anvendt KommunalForskning, Dansk
Sundhedsinstitut og Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut
samt det rådgivende udvalg i Det Kommunale og Regionale
Evalueringsinstitut.
Til § 13
Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale
anvendelsesområde og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.