Betænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 3. maj 2012
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. marts 2012 og var til 1.
behandling den 22. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og økonomi- og
indenrigsministeren sendte den 20. januar 2012 dette udkast til
udvalget, jf. KOU alm. del - bilag 40. Den 13. marts 2012 sendte
økonomi- og indenrigsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til
økonomi- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse,
som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Enhedslisten går ind for fri og uafhængig
forskning. EL ser det som en forringelse af ikke bare forskningen,
men også af demokratiet, når forskningen styres af
politiske interesser og tvinges til at fremme forudbestemte
konklusioner. Derfor ser EL en uhensigtsmæssighed i
lovforslaget, da flertallet af medlemmerne i det nye analyse- og
forskningsinstituts bestyrelse - herunder formanden - udpeges
politisk, mens kun et mindretal udpeges af
forskningsinstitutionerne og universiteterne.
EL ønsker samtidig at udtrykke bekymring over
indenrigs- og økonomiministerens intentioner om at reducere
bevillingerne. Det er EL's klare holdning, at der ikke må ske
en forringelse af forskningens kvalitet som følge af
reducerede bevillinger.
EL støtter, at der sker en effektivisering og
prioritering af indsatsen i den forskning, der retter sig mod den
offentlige sektor, og at der med lovforslaget oprettes et institut,
hvor den viden, som går på tværs af den
offentlige sektor, samles. Med disse bemærkninger kan EL
derfor støtte forslaget.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) vil redegøre for deres stillingtagen til lovforslaget
ved 2. behandling.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti er
enige i forslagets formål om at sammenlægge de tre
eksisterende institutioner og i stedet skabe et stærkt
institut, som både kan øge det faglige indhold i
analyserne og udnytte økonomisk synergi.
V, DF og KF mener dog, at bestyrelsen bør afspejle, at
kommunerne i stadig højere grad bør anvende private
løsninger enten ved udlicitering eller ved
offentligt-private samarbejdsprojekter. Det er vigtigt, at den
offentlige sektor bliver endnu mere effektiv. Derfor bør
bestyrelsen i det nye institut have 2 medlemmer, der
repræsenterer erhvervslivet, så arbejdet i instituttet
kan få relevante indspark til fremme af mere
offentligt-privat samarbejde.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Simon Kollerup (S) Annette Lind
(S) Jan Johansen (S) Kirsten Brosbøl (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm
Andersen (RV) fmd. Hans Vestager
(RV) Nadeem Farooq (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Stine Brix (EL) Erling
Bonnesen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob
Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Sophie Løhde (V) Anni
Matthiesen (V) Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF)
Mikkel Dencker (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind
Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Mike Legarth (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 108
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra økonomi- og indenrigsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | 2. udkast til betænkning |
| |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 108
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om en bestyrelsessammensætning,
som inddrager erfaringer fra det private erhvervsliv, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om emner til bestyrelsen, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvorvidt instituttet bliver
politisk uafhængigt, når 6 ud af 10
bestyrelsesmedlemmer skal udpeges politisk, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om årsagen til, at ministeren
ønsker instituttets analyser til gennemsyn 14 dage
før offentliggørelsen, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om muligheden for at øge
instituttets uafhængighed fra Økonomi- og
Indenrigsministeriets side bl.a. ved at fjerne kravet om, at
ministeren skal have analyserne fra instituttet til gennemsyn 14
dage før offentliggørelse, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvorvidt instituttet kan
påtage sig andre opgaver end dem, som Økonomi- og
Indenrigsministeriet måtte bestille, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvilket budget instituttet
får sammenholdt med de sammenlagte institutters (AKF's, DSI's
og KREVI's) budgetter, til økonomi- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvornår der foreligger et
kommissorium for instituttets arbejde, og om hvorvidt det kommer
til politisk drøftelse før endelig godkendelse, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
| |