Fremsat den 14. marts 2012 af social- og
integrationsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Ansvaret for plejefamiliers efteruddannelse
og supervision og partsstatus til 12-14-årige ved
domstolsprøvelse af sager om særlig støtte til
børn og unge mv.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 904 af 18. august 2011, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, lov nr.
468 af 18. maj 2011, lov nr. 162 af 28. februar 2012 og lov nr. 222
af 6. marts 2012, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 69, stk. 1, udgår »,
samvær med personer fra netværket«.
2. § 142,
stk. 4 og 5, affattes således:
»Stk. 4. Den
kommunalbestyrelse, der har truffet afgørelse om anbringelse
af et barn eller en ung i en plejefamilie, en kommunal plejefamilie
eller en netværksplejefamilie, skal sikre, at plejefamilien
under anbringelsen løbende gennemfører den
fornødne efteruddannelse, herunder kurser der samlet set
svarer til mindst 2 hele kursusdage årligt. Hvis flere
kommuner træffer afgørelse om anbringelse af et barn
eller en ung i den samme plejefamilie, skal hver kommune som
minimum sikre plejefamilien kommunens forholdsmæssige del af
de to årlige kursusdage. Kommunalbestyrelsen i den
anbringende kommune skal endvidere sikre den fornødne
supervision i overensstemmelse med plejeopgavens omfang.
Stk. 5. Den
kommunalbestyrelse, der har truffet afgørelse om anbringelse
af et barn eller en ung i en kommunal plejefamilie, skal sikre, at
den kommunale plejefamilie under anbringelsen løbende
modtager yderligere efteruddannelse og supervision i
overensstemmelse med plejeopgavens omfang. Kommunalbestyrelsen i
den anbringende kommune skal endvidere sikre, at der er taget
stilling til spørgsmål om den kommunale plejefamilies
arbejdsvilkår i overensstemmelse med plejeopgavens
omfang.«
3. I
§ 142 indsættes som stk. 11:
»Stk. 11. Social-
og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler
om den kommunale forpligtelse til at sikre plejefamilier, kommunale
plejefamilier og netværksplejefamilier efteruddannelse og
supervision, jf. stk. 4 og 5, i de tilfælde, hvor flere
kommuner har truffet afgørelse om anbringelse af et barn
eller en ung i samme plejefamilie.«
4. § 167,
stk. 1, nr. 5, affattes således:
»5) Behandling og uddannelse mv.
efter § 69, stk. 1.«
5. I
§ 167 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Afgørelser om efterværn efter § 76, der
træffes i medfør af § 68, stk. 12 og 14, inden
den unge fylder 18 år, kan af den unge indbringes for det
sociale nævn efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.«
6. § 168,
stk. 4, 2. pkt., affattes således:
»Dette gælder også,
når Ankestyrelsen af egen drift tager en sag om særlig
støtte til børn og unge op, jf. § 65, og
Ankestyrelsen i den forbindelse vurderer, at det ikke kan
udelukkes, at behandlingen af sagen kan resultere i, at
Ankestyrelsen selv træffer afgørelse efter § 65,
stk. 3.«
7. I
§ 170, stk. 3, ændres
»15 år« til: »12 år«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012.
Stk. 2. § 1, nr. 6,
finder anvendelse på sager, som Ankestyrelsen tager op af
egen drift efter lovens ikrafttræden.
Stk. 3. § 1, nr. 7,
finder anvendelse på sager, som indbringes for domstolene
efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Plejefamiliers efteruddannelse og
supervision | | 2.2. | Partsstatus for 12-14-årige ved
domstolsprøvelse | | 2.3. | Klageadgang over afgørelser om
efterværn | | 2.4. | Advokatbistand ved Ankestyrelsens
egendriftssager | | 2.5. | Samvær under anbringelsen | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Udsatte børn og unge skal have en
særlig prioritet, og derfor vil regeringen sætte fokus
på indsatserne og retssikkerheden for denne gruppe.
Nærværende lovforslag indeholder forskellige
initiativer med henblik på at sikre, at de plejefamilier, der
varetager omsorgen for en del af de udsatte børn og unge,
får de bedste rammer for at imødekomme børnenes
og de unges særlige behov, og at sikre retssikkerheden i
forbindelse med sager om særlig støtte til børn
og unge.
Lovforslaget skal ses i forlængelse af
Barnets Reform, der blev gennemført ved lov om social
service, lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område og forældreansvarsloven, lov nr. 628 af
11. juni 2010. Loven trådte i kraft den 1. januar 2011. Efter
reformens ikrafttræden er det blevet klart, at der på
enkelte områder er behov for ændringer i lov om social
service (serviceloven) med henblik på at sikre, at
lovgivningen er i overensstemmelse med aftalen om Barnets Reform og
intentionerne bag reformen. Formålet med ændringerne er
på den baggrund bl.a. at rette op på utilsigtede
konsekvenser og ændre uhensigtsmæssigheder, som er
konstateret efter, at Barnets Reform er trådt i kraft. Et
forslag om partsstatus ved domstolsprøvelse for
12-14-årige samt et forslag om klar lovhjemmel til gratis
advokatbistand ved Ankestyrelsens egendriftssager har derudover til
formål at følge op på aftalerne om satspuljen
for 2012.
De væsentligste elementer i forslaget
er:
- Flytning af
handle- og betalingsforpligtelsen vedrørende plejefamiliers
efteruddannelse og supervision fra den godkendende til den
anbringende kommune. Formålet med dette forslag at sikre, at
reglerne om handle- og betalingsforpligtelsen i forhold til
plejefamiliers efteruddannelse og supervision er fagligt
såvel som økonomisk hensigtsmæssige,
således at plejefamilierne får de bedste rammer og
forudsætninger for at varetage den vigtige opgave med at
bidrage til deres plejebørns udvikling og trivsel.
- Sikring af
partsstatus til 12-14 årige ved domstolene i sager om
særlig støtte til børn
-
Fastsættelse af en klar lovhjemmel vedrørende unges
klageadgang over efterværnsafgørelser, der
træffes, inden den unge fylder 18 år
-
Fastsættelse af en klar lovhjemmel, hvad angår
forpligtelsen til at tilbyde parterne gratis advokatbistand i
sager, som Ankestyrelsen tager op af egen drift. I denne
sammenhæng fastsættes, at forpligtelsen foreligger,
når Ankestyrelsen vurderer, at der er tale om en sag, som kan
ende med en tvangsmæssig afgørelse.
Herudover indeholder lovforslaget en mindre
konsekvensændring af reglerne om anbragte børns
samvær med netværket, der skal rette op på
utilsigtede ændringer i Barnets Reform, således at det
sikres, at lovgivningen er i overensstemmelse med aftalen om og
intentionerne bag reformen.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Plejefamiliers
efteruddannelse og supervision
2.1.1. Gældende ret
Efter gældende ret har den kommune, der
godkender en plejefamilie, en kommunal plejefamilie eller en
netværksplejefamilie, pligt til at sikre, at plejefamilien i
forbindelse med godkendelsen som plejefamilie gennemfører et
kursus i at være plejefamilie, jf. § 142, stk. 3, i
serviceloven. Dette grundkursus skal som udgangspunkt være
gennemført, inden familien modtager et barn eller en ung i
pleje. Efter § 142, stk. 4, har plejefamilier, kommunale
plejefamilier og netværksplejefamilier derudover ret og pligt
til at gennemføre den fornødne efteruddannelse,
herunder kurser svarende til minimum 2 hele kursusdage
årligt. Endvidere har plejefamilier, kommunale plejefamilier
og netværksplejefamilier ret og pligt til at modtage den
fornødne supervision i overensstemmelse med plejeopgavens
omfang. Også hvad angår efteruddannelse og supervision
er det den kommune, som godkender plejefamilierne, de kommunale
plejefamilier og netværksplejefamilierne, som har handle- og
betalingsforpligtelsen.
Efter gældende ret har kommunale
plejefamilier derudover ret og pligt til yderligere efteruddannelse
og supervision i overensstemmelse med plejeopgavens omfang, jf.
§ 142, stk. 5. Dette skyldes, at kommunale plejefamilier
varetager en særlig opgave, der nødvendiggør,
at de får mere supervision og efteruddannelse end andre typer
af plejefamilier.
Det er således efter gældende ret
den godkendende kommune, der skal vurdere, hvilke temaer
plejefamilierne, de kommunale plejefamilier og
netværksplejefamilierne har brug for at blive opkvalificeret
i forhold til. Derudover er det den godkendende kommune, der skal
afholde udgifterne til såvel efteruddannelse som supervision.
Dette gælder uanset om den godkendende kommune har anbragt et
barn hos plejefamilien.
2.1.2. Overvejelser bag
forslaget
Det er helt afgørende for kvaliteten i
anbringelsen, at plejefamilier får den nødvendige
støtte til at rumme og forstå de børn, de har
anbragt hos sig, og børnenes vanskeligheder. Derfor er det
også centralt, at kommunerne gennemfører den relevante
efteruddannelse og supervision til plejefamilierne. Social- og
integrationsministeren har taget initiativ til et strategisk
partnerskab med KL om bl.a. at sikre implementeringen af Barnets
Reform. I den forbindelse vil Ankestyrelsen i 2012 og 2013
følge op på kommunernes overholdelse af de
lovændringer, der blev gennemført med reformen. Det
gælder specifikt de lovkrav, der gælder
vedrørende plejefamiliers efteruddannelse og supervision.
Regeringen vil følge op på resultaterne af
Ankestyrelsens undersøgelser, herunder i regi af
partnerskabet.
I forhold til den konkrete
tilrettelæggelse af efteruddannelse og supervision af
plejefamilier er det afgørende, at denne målrettes den
enkelte plejefamilies konkrete behov i relation til den
plejeopgave, familien varetager. Det har imidlertid vist sig, at
det kan være vanskeligt for den godkendende kommune at
vurdere plejefamiliens behov for efteruddannelse og supervision,
hvis den ikke har anbragt et barn hos familien, da det kun er den
kommune, som har anbragt et barn i familien, som har kendskab til
barnets situation og dermed til, hvilke kompetencer den
pågældende plejefamilie kan have brug for i relation
til plejeopgaven. Det vurderes således at være
uhensigtsmæssigt, at det er den godkendende kommune, der skal
vurdere, hvilke temaer plejefamilien har brug for at blive
opkvalificeret i forhold til. Endvidere vurderes det ikke at
være hensigtsmæssigt, at de kommuner, der har mange
godkendte plejefamilier, som kommunen ikke selv benytter, skal
påføres en uforholdsmæssig stor udgift til
efteruddannelse og supervision, som ikke er en konsekvens af
kommunens egne prioriteringer.
2.1.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at reglerne ændres,
således at handle- og betalingsforpligtelsen for
efteruddannelse og supervision påhviler den kommune, der har
truffet afgørelse om en anbringelse af et barn eller en ung
i en plejefamilie, en kommunal plejefamilie eller en
netværksplejefamilie. I de tilfælde, hvor flere
kommuner har anbragt børn eller unge i den samme
plejefamilie, vil plejefamilien samlet set have ret og pligt til
minimum 2 dages årlig efteruddannelse. De anbringende
kommuner vil her være forpligtet til at sikre plejefamilierne
kommunens forholdsmæssige del af de 2 årlige kursusdage
(for eksempel 1 dag til hver kommune, hvis der er anbragt 2
børn fra to forskellige kommuner). De anbringende kommuner
har mulighed for at koordinere indsatsen, for eksempel
således at kommunerne indgår aftale om, hvilket kursus
plejefamilien, den kommunale plejefamilie eller
netværksplejefamilien skal tilbydes, og om hvordan udgifterne
til efteruddannelsen skal fordeles mellem de anbringende
kommuner.
Med forslaget vil plejefamilier og kommunale
plejefamilier fortsat have ret og pligt til minimum 2 hele dages
årlig efteruddannelse samt supervision efter behov, og
kommunale plejefamilier vil fortsat have ret og pligt til
yderligere efteruddannelse og supervision i overensstemmelse med
plejeopgavens omfang. Formålet med forslaget er at sikre de
fagligt mest hensigtsmæssige rammer for plejefamilier og
kommunale plejefamiliers efteruddannelse og supervision,
således at de bliver klædt på til plejeopgaven.
Derudover er formålet at sikre kommunalbestyrelsens mulighed
for at tilbyde efteruddannelse og supervision i overensstemmelse
med plejeopgaven i de konkrete anbringelser, som kommunen selv har
truffet afgørelse om.
Det foreslås derudover at give social-
og integrationsministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om handle- og betalingsforpligtelsen
vedrørende plejefamiliers, kommunale plejefamilier og
netværksplejefamiliers ret og pligt til efteruddannelse og
supervision i de tilfælde, hvor denne forpligtelse deles af
flere anbringende kommuner. Efter den foreslåede ordning, jf.
ovenfor, vil kommunerne minimum skulle sikre deres
forholdsmæssige del af de to årlige kursusdage. Hvis
dette skulle vise sig at indebære praktiske vanskeligheder,
vil social- og integrationsministeren med hjemmel heri
nærmere kunne fastlægge i en bekendtgørelse,
hvordan de enkelte anbringende kommuner skal varetage den
forholdsmæssige del af plejefamiliernes efteruddannelse og
supervision.
For konkret godkendte plejefamilier og konkret
godkendte kommunale plejefamilier medfører den
foreslåede ændring ingen ændring i
retstilstanden, idet der her altid er sammenfald mellem godkendende
og anbringende kommune.
2.2. Børns
partsstatus
2.2.1. Gældende ret
Efter gældende ret er børn og
unge over 12 år, der modtager støtte efter kapitel 11
i lov om social service, klageberettigede i forhold til
foranstaltninger efter § 52, stk. 3, valg/ændring af
anbringelsessted efter § 69 samt hjemgivelse og
hjemgivelsesperiode efter § 68. I den gældende §
170 er desuden fastsat, at unge, der er fyldt 15 år, anses
som parter ved domstolsbehandling af tvangsmæssige
afgørelser truffet af Ankestyrelsen efter § 65, stk. 3
og § 168. De 12-14-årige har imidlertid ikke en
sådan partsstatus efter § 170, og kan derfor ikke
indbringe sager for domstolene efter servicelovens regler.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at give de
12-14-årige partsstatus på samme måde som de
15-17-årige i forhold til sager, der indbringes for
domstolene, jf. lov om social service § 170. Med den
foreslåede ændring ønskes det at ligestille de
12-14-årige med de 15-17-årige i forhold til sager, der
prøves ved domstolene. Ændringen medfører, at
der bliver en klar hjemmel i serviceloven til, at 12-14-årige
kan indbringe sager for domstolene, og det medfører samtidig
også, at den 12-14-årige får partsstatus, uanset
om den pågældende selv har krævet
afgørelsen forelagt for retten.
2.3. Klageadgang over
afgørelser om efterværn
2.3.1 Gældende ret
Efter gældende ret kan
kommunalbestyrelsens afgørelser efter serviceloven
indbringes for de sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, jf. servicelovens § 166. For så vidt
angår afgørelser vedrørende børn og unge
under 18 år, er det
forældremyndighedsindehaveren, der har adgang til
at klage efter § 166. Af den gældende lovs § 167
fremgår derudover eksplicit, at børn og unge i alderen
12-17 år har adgang til at klage over afgørelser
vedrørende en række forhold. Der er imidlertid ikke
fastsat klar lovhjemmel i serviceloven til, at unge kan klage over
de afgørelser om efterværn efter § 76, der
træffes, inden den unge er fyldt 18 år. Det har hidtil
været lagt til grund, at den unge kunne klage over
afgørelser om efterværn, der træffes, inden den
unge er fyldt 18 år. Dette skyldes, at afgørelser om
efterværn inden Barnets Reforms ikrafttræden omhandlede
støtte efter bestemmelserne i § 52, stk. 3, som den
unge er klageberettiget i forhold til. Med Barnets Reform blev der
imidlertid indført mulighed for at tildele andre former for
efterværnsstøtte, der har til formål at bidrage
til en god overgang til en selvstændig tilværelse for
den unge, jf. § 76, stk. 3, nr. 4. Under denne
støtteform henvises ikke til foranstaltninger efter §
52, stk. 3. Med de ændrede formuleringer af servicelovens
§ 76, der er gennemført ved Barnets Reform med henblik
på at give kommunerne forbedrede muligheder for at tilpasse
støtten efter den enkelte unges behov, er hjemlen for
klageadgangen derfor utilsigtet blevet uklar.
2.3.2. Overvejelser bag
forslaget
Det er afgørende, at der er et klart
retsgrundlag for klageadgangen i forbindelse med sager om
særlig støtte til børn og unge. I disse sager
er det ofte tilfældet, at forældrene og barnet eller
den unge har modsatrettede interesser, og det er derfor
væsentligt at sikre børnenes og de unges retssikkerhed
ved at sikre et klart retsgrundlag for deres klageadgang. Det har
derudover altid været lagt til grund, at den unge var
klageberettiget i forbindelse med afgørelser om
efterværn, og det har ikke ved Barnets Reform været
tilsigtet at ændre denne retstilstand. Det findes derfor
hensigtsmæssigt at bringe loven i klar overensstemmelse
hermed.
2.3.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at der skabes en tydelig
lovhjemmel til, at unge kan klage over afgørelser om
efterværn, der træffes, inden den unge er fyldt 18
år. Denne ændring genopretter den retstilstand, der var
gældende inden Barnets Reform, men er samtidig i fuld
overensstemmelse med intentionerne i reformen om at styrke
børn og unges retssikkerhed ved at give dem bedre mulighed
for at klage over afgørelser om særlig
støtte.
2.4. Advokatbistand ved
Ankestyrelsens egendriftssager
2.4.1. Gældende ret
Efter gældende ret har Ankestyrelsen
kompetence til at tage sager om særligt støtte til
børn og unge op af egen drift, jf. § 65, når det
må antages, at en kommunalbestyrelse i en konkret sag ikke
har foretaget de fornødne sagsbehandlingsskridt eller ikke
har truffet de fornødne afgørelser i overensstemmelse
med barnets eller den unges bedste. I den forbindelse kan
Ankestyrelsen selv træffe afgørelse om en
tvangsmæssig foranstaltning, hvis Ankestyrelsen vurderer, at
der er behov for det, jf. § 65, stk. 3. Dette kan f.eks.
være i de situationer, hvor barnets eller den unges akutte
situation tilsiger en hurtig afgørelse.
Det er ligeledes gældende ret, at hvis
Ankestyrelsen selv træffer afgørelse om en
tvangsmæssig foranstaltning, har sagens parter samme ret til
gratis advokatbistand under ankemødet, ret til orientering
om aktindsigt samt udtaleret, som hvis sagen behandles i
børn- og unge-udvalget, jf. 168, stk. 4. Det er dog ikke
klart fastsat i lovgivningen, hvordan tildelingen af disse
rettigheder i praksis skal ske, når Ankestyrelsen behandler
en sag efter § 65, stk. 3. Dette medfører samlet set,
at der er usikkerhed om særligt hjemlen til at give
advokatbistand mv. under sagens behandling, når Ankestyrelsen
optager sager til behandling af egen drift efter servicelovens
§ 65.
2.4.2. Den foreslåede
ordning
Den foreslåede ændring har til
formål at fastslå, at sagens parter har samme ret til
advokatbistand, ret til orientering om aktindsigt samt samme
udtaleret, som de har ved behandlingen af sagen i børn og
unge-udvalgene. Det foreslås med forslaget fastslået,
at forpligtelsen til at tilbyde forældremyndighedsindehaveren
og den unge, der er fyldt 12 år, gratis advokatbistand, jf.
§ 72, i forbindelse med, at Ankestyrelsen tager en sag op af
egen drift, foreligger, når Ankestyrelsen vurderer, at det
ikke kan udelukkes, at behandlingen af sagen kan resultere i, at
Ankestyrelsen træffer afgørelse om en
tvangsmæssig foranstaltning. Med den foreslåede
lovændring tilføjes samtidig, at Ankestyrelsen skal
foretage en vurdering af, om sagen kan ende med en afgørelse
om en tvangsmæssig foranstaltning. Hvis dette som
udgangspunkt kan udelukkes, f.eks. fordi det er forældrene
selv, der har bedt Ankestyrelsen tage sagen op, fordi
forældrene ikke mener, at kommunen har gjort
tilstrækkeligt, eller hvor der i øvrigt ikke er noget,
der tyder på, at forældrene ikke er villige til at
samarbejde, behandles sagen uden advokatbistand. Hvis det imod
forventning skulle ske, at Ankestyrelsen i sådanne
tilfælde ender med at behandle sagen efter § 65, stk. 3,
skal der indkaldes til et nyt ankemøde, hvor sagens parter
har ret til gratis advokatbistand mv. Det skal hertil
bemærkes, at hvis barnets øjeblikkelige behov ikke kan
afvente dette, kan Ankestyrelsen efter de gældende regler
træffe foreløbige afgørelser om
iværksættelse af støtte, jf. § 75, stk.
5.
2.5. Samvær under
anbringelsen
2.5.1 Gældende ret
Efter gældende ret er der hjemmel til at
træffe afgørelse om anbragte børns samvær
med netværket i både § 69 og § 71.
Ifølge § 71 har barnet eller den unge ret til
samvær med forældre og netværk under
anbringelsen. Hensynet til barnet eller den unge skal i den
forbindelse stå over hensynet til forældrenes
ønske om samvær og kontakt, således at barnet
ikke oplever at have samvær og kontakt i de situationer, hvor
dette vil være skadeligt for barnets udvikling eller trivsel.
Efter den gældende § 71 skal kommunalbestyrelsen - under
hensyntagen til barnets bedste - sørge for, at forbindelsen
mellem barnet eller den unge og forældrene og netværket
holdes ved lige. Ifølge § 69 skal kommunalbestyrelsen i
fornødent omfang og i overensstemmelse med formålet
med anbringelsen træffe afgørelse om barnets
samvær med netværket under anbringelsen. I forbindelse
med afgørelser om samvær efter § 69 og § 71
skal barnets eller den unges mening tillægges passende
vægt i forhold til barnets eller den unges modenhed og
udvikling.
2.5.2 Overvejelser bag
forslaget
Det er afgørende, at der er et klart
retsgrundlag for afgørelser om og tilrettelæggelse af
samvær mellem anbragte børn og deres forældre og
netværk. Det vurderes derfor ikke at være
hensigtsmæssigt, at dette er reguleret i to uenslydende
bestemmelser, der kan skabe uklarhed om formålet med og den
kommunale forpligtelse i forhold til samvær.
2.5.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at samle reglerne om
samvær med forældre og netværk i § 71 med
henblik på at skabe et klarere retsgrundlag, der er i
overensstemmelse med intentionerne i Barnets Reform (lov nr. 628 af
11. juni 2010), hvor det blev præciseret, at det er vigtigt
at understøtte, at anbragte børn og unge så
vidt muligt bevarer kontakten til familie og netværk, og at
afgørelser om samvær altid skal træffes ud fra,
hvad der er til barnets bedste. Med samlingen af reglerne om
samvær i § 71 tydeliggøres det, at samværet
i alle tilfælde skal tilrettelægges med udgangspunkt i
hensynet til barnets bedste, idet § 69 alene angiver en
mulighed for kommunen for at træffe afgørelser om
samvær med netværket.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Ved satspuljeaftalen for 2012 er der afsat en
ramme på 1,1 mio. kr. i 2012 og 2,1 mio. kr. i 2013 og frem.
Heraf udgør statens merudgifter 0,5 mio. kr. i 2012 og 1,0
mio. kr. i 2013 og frem. De kommunale merudgifter udgør 0,6
mio. kr. i 2012 og 1,1 mio. kr. i 2013 og frem. Lovforslagets
økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
Eventuelle uforbrugte midler skal tilbageføres til
satspuljen.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
3F - Fagligt Fælles Forbund,
Advokatrådet, Børn og Familier, Børne- og
kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Børne- og Ungdomspsykiatrisk
Selskab, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Psykologforening, Danske Regioner, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Handicaporganisationer, Det Centrale handicapråd, Den Danske
Dommerforening, Direktorat for kriminalforsorg, FOA - Fag og
Arbejde, Familieplejen Danmark, BUPL - Forbundet af Pædagoger
og Klubfolk, Foreningen af Danske Døgninstitutioner,
Foreningen af ledere for af sundhedsordninger for børn og
unge, fagligt selskab for sundhedsplejersker, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
ForældreLANDSforeningen, HK/kommunal, Institut for
Menneskerettigheder, Kennedy Centret, Kommunernes Landsforening,
Kristelig Fagbevægelse
Kristelig forening for bistand for Børn
og Unge, Landsforeningen af Aktive Bedsteforældre,
Landsforeningen BOPAM, Landsforeningen af Kvindekrisecentre,
Landsforeningen af Opholdssteder, og Skole- og Behandlingstilbud,
Lægeforeningen, Danmarks Lærerforening, Lærernes
Centralorganisation, Plejefamiliernes Landsforening, Rigsadvokaten,
Red Barnet, Socialpædagogernes Landsforbund,
Statsforvaltningerne, Sundhedsstyrelsen, TABUKA, Landsforeningen af
ungdomsskoleledere, Ungdommens vel, Ungdomsringen, Rådet for
Socialt Udsatte.
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De samlede økonomiske konsekvenser
er 1,1 mio. kr. i 2012 og 2,1 mio. kr. i 2013 og frem. Heraf
udgør statens merudgifter 0,5 mio. kr. i 2012 og 1,0 mio.
kr. i 2013 og frem. De kommunale merudgifter udgør 0,6 mio.
kr. i 2012 og 1,1 mio. kr. i 2013 og frem. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler kan der
træffes afgørelse om samvær mellem barnet eller
den unge og netværket efter både § 69 og §
71. Efter § 69 skal kommunalbestyrelsen i fornødent
omfang og i overensstemmelse med formålet med anbringelsen
træffe afgørelse om samvær med netværket.
Efter § 71 har barnet eller den unge ret til samvær med
netværket, og kommunalbestyrelsen skal under hensyntagen til
barnets eller den unges bedste sørge for, at forbindelsen
holdes ved lige.
Med lovforslaget § 1, nr. 1,
foreslås det, at kommunalbestyrelsens forpligtelser i forhold
til barnets eller den unges samvær med netværket alene
hjemles i § 71. Formålet med dette er at skabe et
klarere retsgrundlag. Derudover har forslaget til formål at
tydeliggøre, at samværet i alle tilfælde skal
tilrettelægges med udgangspunkt i hensynet til barnets
bedste.
Til nr. 2
Efter gældende ret ligger handle- og
betalingsforpligtelsen vedrørende plejefamiliers
efteruddannelse og supervision hos den kommune, der godkender
plejefamilien. Dette har imidlertid vist sig
uhensigtsmæssigt, , at det er den godkendende kommune, der
skal vurdere, hvilke temaer plejefamilien har brug for at blive
opkvalificeret i forhold til. Samtidig har den gældende
ordning den utilsigtede konsekvens, at den påfører de
kommuner, der har mange godkendte plejefamilier, som kommunen ikke
selv benytter, en uforholdsmæssig stor udgift, som ikke er en
konsekvens af kommunens egne prioriteringer. Der henvises
nærmere til lovforslagets almindelige bemærkninger
punkt 2.1.1.
Det foreslås derfor, at reglerne
ændres, således at handle- og betalingsforpligtelsen
påhviler den kommune, der har truffet afgørelse om
anbringelse af et barn eller en ung i en plejefamilie, kommunal
plejefamilie eller netværksplejefamilie.
Forslaget medfører, at plejefamilier,
kommunale plejefamilier og netværksplejefamilier fortsat vil
have ret og pligt til samlet set minimum 2 hele dages årlig
efteruddannelse samt til den fornødne supervision, og at
kommunale plejefamilier fortsat vil have ret og pligt til
yderligere efteruddannelse og supervision i overensstemmelse med
plejeopgavens omfang.
I de tilfælde, hvor flere kommuner har
anbragt børn eller unge i den samme plejefamilie eller
kommunale plejefamilie, vil plejefamilien eller den kommunale
plejefamilie samlet set have ret og pligt til minimum 2 dages
årlig efteruddannelse. De anbringende kommuner vil her
være forpligtet til at sikre plejefamilierne, de kommunale
plejefamilier og netværksplejefamilierne kommunens
forholdsmæssige del af de 2 årlige kursusdage
målt i forhold til antallet af anbragte børn (for
eksempel 1 dag til hver kommune, hvis der er anbragt 2 børn
fra to forskellige kommuner). De anbringende kommuner har mulighed
for at koordinere indsatsen, for eksempel således at
kommunerne indgår aftale om, hvilket kursus plejefamilien,
den kommunale plejefamilie eller netværksplejefamilien skal
tilbydes, og/eller om hvordan udgifterne til efteruddannelsen skal
fordeles mellem de anbringende kommuner.
Med forslaget skal den anbringende kommune
sikre, at plejefamilier, kommunale plejefamilier og
netværksplejefamilier modtager supervision efter behov og i
overensstemmelse med den konkrete plejeopgaves omfang. Også
hvad angår supervision, vil kommunerne have mulighed for at
fordele den samlede supervisionsindsats mellem sig efter en konkret
vurdering af plejeopgavernes omfang.
Undersøgelser viser, at i langt
hovedparten af plejefamilierne er der kun 1 barn anbragt eller kun
børn fra én kommune, hvorfor denne problemstilling
kun vil være relevant i forhold til en mindre del af
plejefamilierne.
Til nr. 3
Som konsekvens af forslagene til ændring
af reglerne om den kommunale handle- og betalingsforpligtelse, hvad
angår efteruddannelse og supervision til plejefamilier,
kommunale plejefamilier og netværksplejefamilier, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det med lovforslagets
§ 1, nr. 3, at der indføres en
bemyndigelsesbestemmelse, således at social- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
handle- og betalingsforpligtelsen vedrørende plejefamiliers,
kommunale plejefamilier og netværksplejefamiliers ret og
pligt til efteruddannelse og supervision i de tilfælde, hvor
denne forpligtelse deles af flere anbringende kommuner. Ministeren
bemyndiges hermed til om nødvendigt at regulere, hvorledes
flere anbringende kommuner skal løfte og fordele ansvaret
for plejefamiliers supervision samt kommunale plejefamiliers
efteruddannelse og supervision mellem sig, dog således at
plejefamilierne altid har ret og pligt til minimum 2 hele dages
efteruddannelse årligt samt supervision efter behov i
overensstemmelse med plejeopgavens omfang.
Til nr. 4
Forslaget er en konsekvensændring af
lovforslagets § 1, nr. 1, der samler reglerne om
afgørelser om samvær i § 71.
Til nr. 5
Det foreslås, at der skabes en tydelig
lovhjemmel til, at unge kan klage over afgørelser om
efterværn, der træffes, inden de er fyldt 18 år.
Med forslaget sikres det således, at unge under 18 år
kan klage over afgørelser om efterværn efter §
76. Lovændringen genopretter den retstilstand, der var
gældende inden Barnets Reform (lov nr. 628 af 11. juni 2010).
Der henvises til de almindelige bemærkninger punkt 2.3.
Til nr. 6
Efter gældende ret har Ankestyrelsen
kompetence til at tage sager om særligt støtte til
børn og unge op af egen drift, jf. servicelovens § 65.
Ankestyrelsen kan i den forbindelse selv træffe
afgørelse om en tvangsmæssig foranstaltning efter
§§ 51, 58, 63 og 68 a, hvis Ankestyrelsen vurderer, at
der er behov for det.
I forbindelse med, at Ankestyrelsen optager
sager til behandling af egen drift efter servicelovens § 65,
er der uklarhed om hjemlen til at give advokatbistand mv. under
sagens behandling. Derfor ønskes særligt hjemlen
vedrørende adgangen til advokatbistand i sager, som
Ankestyrelsen tager op af egen drift, klargjort.
Den foreslåede ændring har til
formål at fastslå, at sagens parter har samme ret til
advokatbistand, ret til orientering om aktindsigt samt samme
udtaleret, som de har ved behandlingen af sagen i børn og
unge-udvalgene. Det foreslås med forslaget fastslået,
at forpligtelsen til at tilbyde forældremyndighedsindehaveren
og den unge, der er fyldt 12 år, gratis advokatbistand, jf.
§ 72, i forbindelse med, at Ankestyrelsen tager en sag op af
egen drift, foreligger, når Ankestyrelsen vurderer, at det
ikke kan udelukkes, at behandlingen af sagen kan resultere i, at
Ankestyrelsen træffer afgørelse om en
tvangsmæssig foranstaltning. Med den foreslåede
lovændring tilføjes samtidig, at Ankestyrelsen skal
foretage en vurdering af, om sagen kan ende med en afgørelse
om en tvangsmæssig foranstaltning. Hvis dette som
udgangspunkt kan udelukkes, f.eks. fordi det er forældrene
selv, der har bedt Ankestyrelsen tage sagen op, fordi
forældrene ikke mener, at kommunen har gjort
tilstrækkeligt, eller hvor der i øvrigt ikke er noget,
der tyder på, at forældrene ikke er villige til at
samarbejde, behandles sagen uden advokatbistand. Hvis det imod
forventning skulle ske, at Ankestyrelsen i sådanne
tilfælde ender med at behandle sagen efter § 65, stk. 3,
skal der indkaldes til et nyt ankemøde, hvor sagens parter
har ret til gratis advokatbistand mv. Det skal hertil
bemærkes, at hvis barnets øjeblikkelige behov ikke kan
afvente dette, kan Ankestyrelsen efter de gældende regler
træffe foreløbige afgørelser om
iværksættelse af støtte, jf. § 75, stk.
5.
Til nr. 7
Forslaget medfører, at alderen for,
hvornår børn og unge har partsstatus ved sager
indbragt for domstolene, jf. § 170, sættes ned fra 15
år til 12 år. De 12-14-årige får dermed
samme rettigheder som de 15-17-årige ved sager indbragt for
domstolene.
Efter retsplejelovens § 28 b, stk. 2, nr.
1, kan rettens formand nægte personer under 15 år
adgang til et offentligt retsmøde. Da det antages, at
parter, der optræder på egen hånd, har ret til at
overvære retsmøderne uanset retsplejelovens § 28
b, stk. 2. , nr. 1, vil den unge, der er fyldt 12 år, i kraft
af sin partsstatus have ret til at overvære
retsmøderne.
Til § 2
Til stk. 1
Loven foreslås at træde i kraft d.
1. juli 2012.
Til stk. 2
Forslagets § 1, nr. 6, indebærer,
at sagens parter ved Ankestyrelsens egendriftssager får samme
ret til advokatbistand, ret til orientering om aktindsigt samt
samme udtaleret, som de har ved behandlingen af sagen i børn
og unge-udvalgene. Forslaget fastslår endvidere, at
forpligtelsen foreligger, når Ankestyrelsen vurderer, at det
ikke kan udelukkes, at behandlingen af sagen kan resultere i, at
Ankestyrelsen træffer afgørelse om en
tvangsmæssig foranstaltning. Der stilles forslag om, at dette
skal være gældende for sager, som Ankestyrelsen tager
op af egen drift efter lovens ikrafttræden.
Til stk. 3
Forslagets § 1, nr. 7, indebærer,
at 12-14-årige tildeles partsstatus på samme måde
som de 15-17-årige i forhold til sager om særlig
støtte, der indbringes for domstolene. Der stilles forslag
om, at dette skal finde anvendelse på sager, der indbringes
for domstolene efter lovens ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 904 af 18. august 2011, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, lov nr.
468 af 18. maj 2011 og lov nr. 162 af 28. februar 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 69. I det omfang det
må anses for nødvendigt under hensynet til
formålet med anbringelsen, skal kommunalbestyrelsen på
baggrund af det løbende tilsyn med barnet eller den unge
på anbringelsesstedet, jf. § 70 stk. 2, og
§ 148, træffe afgørelse om ændret
anbringelsessted, behandling, uddannelse, samvær med personer
fra netværket m.v. under opholdet. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om ændring af
anbringelsessted kræver samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15
år, jf. dog stk. 4 og 5. Stk. 3. Er
anbringelse sket med samtykke efter § 52, stk. 3, nr. 7,
og kan samtykke til ændret anbringelsessted ikke opnås,
kan børn og unge-udvalget træffe afgørelse
efter § 58, hvis betingelserne herfor er til stede.
Afgørelse om valg af anbringelsessted træffes herefter
af kommunalbestyrelsen, jf. stk. 1. Stk. 4. Er
anbringelse sket uden samtykke efter § 58 eller
§ 68 a, og kan samtykke til ændret
anbringelsessted ikke opnås, kan børn og unge-udvalget
træffe fornyet afgørelse efter § 58 eller
§ 68 a, hvis betingelserne herfor er til stede.
Forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15
år, kan dog meddele samtykke til, at der ikke skal
træffes fornyet afgørelse efter § 58 eller
§ 68 a. Afgørelse om valg af anbringelsessted
træffes herefter af kommunalbestyrelsen, jf. stk. 1, uanset
om børn og unge-udvalget efterprøver
anbringelsesgrundlaget. Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal, inden der træffes afgørelse
om ændret samvær samt afgørelse om hjemgivelse
eller ændret anbringelsessted, indhente udtalelse fra det
aktuelle anbringelsessted til belysning af sagen. | | 1. I
§ 69, stk. 1,
udgår », samvær med personer fra
netværket«. | | | | § 142. Plejefamilier og
kommunale plejefamilier for børn og unge, jf.
§ 66, nr. 1 og 2, skal være godkendt enten 1) af kommunalbestyrelsen i den stedlige
kommune som generelt egnede eller 2) af kommunalbestyrelsen i den anbringende
kommune som konkret egnede i forhold til et eller flere
nærmere angivne børn eller unge. En sådan
godkendelse udelukker som udgangspunkt, at kommunalbestyrelser i
andre kommuner kan benytte familien som plejefamilie. Stk. 2.
Netværksplejefamilier skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til et bestemt barn eller en bestemt ung af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune. Stk. 3. Den
kommunalbestyrelse, der godkender plejefamilien, jf. stk. 1 og 2,
skal i forbindelse med godkendelsen sikre, at plejefamilien
gennemfører et kursus i at være plejefamilie.
Medmindre særlige forhold gør sig gældende, skal
kurset være gennemført, inden plejefamilien modtager
et barn eller en ung i pleje, og kurset skal som minimum have en
varighed svarende til 4 hele kursusdage. Stk. 4. Den
kommunalbestyrelse, der godkender plejefamilien, den kommunale
plejefamilie eller netværksplejefamilien, jf. stk. 1 og 2,
skal sikre, at plejefamilierne efter anbringelsen løbende
gennemfører den fornødne efteruddannelse, herunder
kurser, der som minimum svarer til 2 hele kursusdage årligt.
Kommunalbestyrelsen skal endvidere sikre den fornødne
supervision. Stk. 5. Den
kommunalbestyrelse, der godkender en kommunal plejefamilie, jf.
stk. 1, skal sikre, at den kommunale plejefamilie løbende
modtager yderligere efteruddannelse og supervision i
overensstemmelse med plejeopgavens omfang. Den kommunalbestyrelse,
der indgår aftale med en kommunal plejefamilie om en konkret
anbringelse, skal i forbindelse med aftalens indgåelse sikre
sig, at der er taget stilling til spørgsmål om
arbejdsvilkår i overensstemmelse med plejeopgavens
omfang. Stk. 6.
Egne værelser, kollegier og kollegielignende opholdssteder,
hvor den unge selv råder over sin egen bolig, jf.
§ 66, nr. 4, skal være godkendt som konkret egnede
i forhold til den pågældende unge af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune. Stk. 7. Ved
afgørelser om optagelse af opholdssteder for børn og
unge, jf. § 66, nr. 5, på Tilbudsportalen efter
§ 14, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet foretage en vurdering af, om opholdsstedets
pædagogiske målsætning og metoder gør
opholdsstedet generelt egnet til at opfylde målgruppens
behov, herunder behov for nære, stabile relationer til
voksne, opbygning af sociale relationer og netværk,
skolegang, sundhed, trivsel og forberedelse til et
selvstændigt voksenliv. Stk. 8.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1 kan indbringes
for det sociale nævn, jf. § 166, stk. 1. Dog
omfatter klageadgangen efter stk. 1 ikke kommunalbestyrelsens
beslutning om, hvorvidt godkendelsen kan ske som plejefamilie, jf.
§ 66, nr. 1, eller som kommunal plejefamilie, jf.
§ 66, nr. 2, eller om, hvorvidt godkendelsen skal
være konkret eller generel, jf. stk. 1, nr. 1 og 2.
Afgørelser efter § 142, stk. 2-6, kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. Stk. 9.
Netværksplejefamilier godkendt efter stk. 2 skal have
dækket deres omkostninger i forbindelse med barnets eller den
unges ophold og kan efter en konkret vurdering få hel eller
delvis hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Ydelsen fastsættes på baggrund af den tidligere
bruttoindtægt. Stk. 10.
Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte
satser for godtgørelse af udgifter til kost og logi i
forbindelse med opholdet og for beregning og regulering af tabt
arbejdsfortjeneste efter stk. 9. | | 2. § 142, stk. 4 og 5, affattes
således: »Stk.
4. Den kommunalbestyrelse, der har truffet afgørelse
om anbringelse af et barn eller en ung i en plejefamilie, en
kommunal plejefamilie eller en netværksplejefamilie, skal
sikre, at plejefamilien under anbringelsen løbende
gennemfører den fornødne efteruddannelse, herunder
kurser der samlet set svarer til mindst 2 hele kursusdage
årligt. Hvis flere kommuner træffer afgørelse om
anbringelse af et barn eller en ung i den samme plejefamilie, skal
hver kommune som minimum sikre plejefamilien kommunens
forholdsmæssige del af de to årlige kursusdage.
Kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune skal endvidere sikre
den fornødne supervision i overensstemmelse med
plejeopgavens omfang. Stk. 5. Den
kommunalbestyrelse, der har truffet afgørelse om anbringelse
af et barn eller en ung i en kommunal plejefamilie, skal sikre, at
den kommunale plejefamilie under anbringelsen løbende
modtager yderligere efteruddannelse og supervision i
overensstemmelse med plejeopgavens omfang. Kommunalbestyrelsen i
den anbringende kommune skal endvidere sikre, at der er taget
stilling til spørgsmål om den kommunale plejefamilies
arbejdsvilkår i overensstemmelse med plejeopgavens
omfang.« 3. I § 142 indsættes som
stk. 11: »Stk.11. Social- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
den kommunale forpligtelse til at sikre plejefamilier, kommunale
plejefamilier og netværksplejefamilier efteruddannelse og
supervision, jf. stk. 4 og 5, i de tilfælde, hvor flere
kommuner har truffet afgørelse om anbringelse af et barn
eller en ung i samme plejefamilie.« | | | | § 167. Følgende
afgørelser kan af barnet eller den unge, der er fyldt 12
år, indbringes for det sociale nævn efter reglerne i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område: 1) Forebyggende foranstaltninger samt
anbringelse uden for hjemmet efter § 52, stk. 3. 2) Ungepålæg efter § 57
b. 3) Hjemgivelse og hjemgivelsesperiode efter
§ 68, stk. 2. 4) Valg af anbringelsessted efter
§ 68 b, stk. 1, samt ændret anbringelsessted efter
§ 69, stk. 1. 5) Behandling, uddannelse og samvær med
personer fra netværket m.v. efter § 69, stk.
1. 6) Samvær og kontakt efter
§ 71, stk. 2. 7) Anvendelse af alarm- eller pejlesystemer
efter § 123 d. Stk. 2. I
det omfang afgørelsen efter stk. 1, nr. 5 og 6, angår
den af forældrene, der ikke har del i
forældremyndigheden, kan afgørelsen af denne på
samme måde indbringes for det sociale nævn. Stk. 3.
Afgørelser i sager om bisidder til børn og unge efter
§ 48 a kan af barnet eller den unge indbringes for det
sociale nævn efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. | | 4. § 167, stk. 1, nr. 5,
affattes således: »5) Behandling og uddannelse mv.
efter § 69, stk. 1.« 5. I
§ 167 indsættes
som stk. 4: »Stk.
4. Afgørelser om efterværn efter § 76, der
træffes i medfør af § 68, stk. 12 og 14, inden
den unge fylder 18 år, kan af den unge indbringes for det
sociale nævn efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.« | | | | § 168. Afgørelser
truffet af børn og unge-udvalget, jf. § 74, kan
indbringes for Ankestyrelsen inden 4 uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen. En klage over en
afgørelse efter § 75, stk. 3, kan dog ikke
behandles af Ankestyrelsen, så længe der verserer en
sag om anbringelse efter § 58 for børn og
unge-udvalget. Stk. 2.
Berettiget til at indbringe en sag for Ankestyrelsen er
forældremyndighedens indehaver og den unge, der er fyldt 12
år. Afgørelser efter § 71, stk. 3 og 4, og
§ 123, stk. 2, der angår den af forældrene,
der ikke har del i forældremyndigheden, kan tillige af denne
indbringes for Ankestyrelsen. Endvidere kan plejeforældrene
indbringe afgørelser efter § 78, stk. 4. Stk. 3.
Indbringelse af sagen for Ankestyrelsen hindrer ikke
iværksættelse af de besluttede foranstaltninger m.v.
Dog kan styrelseschefen under ganske særlige
omstændigheder bestemme, at en afgørelse ikke må
iværksættes, før Ankestyrelsen har truffet
afgørelse i sagen. Stk. 4. Ved
behandlingen i Ankestyrelsen finder § 72, § 73
og § 74, stk. 2 og 3, tilsvarende anvendelse. Dette
gælder også, når Ankestyrelsen behandler en sag
efter § 65, stk. 3. Stk. 5. I
forbindelse med behandlingen af sagen i Ankestyrelsen har
forældremyndighedens indehaver og den unge, der er fyldt 12
år, ret til at få dækket udgifter til transport
til møder i Ankestyrelsen. | | 6. § 168, stk. 4, 2. pkt.,
affattes således: »Dette gælder også,
når Ankestyrelsen af egen drift tager en sag om særlig
støtte til børn og unge op, jf. § 65, og
Ankestyrelsen i den forbindelse vurderer, at det ikke kan
udelukkes, at behandlingen af sagen kan resultere i, at
Ankestyrelsen selv træffer afgørelse efter § 65,
stk. 3.« | | | | § 170. Byretten
tiltrædes under hovedforhandlingen af et retsmedlem, der er
sagkyndig i børneforsorg, og et retsmedlem, der er sagkyndig
i børne- eller ungdomspsykiatri eller i psykologi. Stk. 2.
Sagerne behandles efter retsplejelovens regler om borgerlige sager,
herunder kapitel 43 a om prøvelse af administrativt bestemt
frihedsberøvelse med de ændringer, der er angivet i
dette kapitel. Stk. 3. Som
parter anses forældremyndighedens indehaver og den unge, der
er fyldt 15 år, uanset om den pågældende har
krævet afgørelsen forelagt for retten. Stk. 4.
Retten kan bestemme, at retsmøderne skal foregå for
lukkede døre. Stk. 5. Ved
offentlig gengivelse af forhandlingerne i retten eller af dommen
må der ikke uden rettens tilladelse ske
offentliggørelse af navn, stilling eller bopæl for
nogen af de under sagen nævnte personer eller på anden
måde offentliggørelse af de pågældendes
identitet. Overtrædelse af forbuddet straffes med
bøde. Stk. 6. Ved afgivelse af dissens angives dommernes
navne ikke. | | 7. I
§ 170, stk. 3,
ændres »15 år« til: »12
år«. | | | | | | § 2 | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2012. Stk. 2.
§ 1, nr. 6, finder anvendelse på sager, som
Ankestyrelsen tager op af egen drift efter lovens
ikrafttræden. Stk. 3.
§ 1, nr. 7, finder anvendelse på sager, som indbringes
for domstolene efter lovens ikrafttræden. |
|