Fremsat den 14. marts 2012 af social- og
integrationsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning, lov om ægteskabets
retsvirkninger og retsplejeloven og om ophævelse af lov om
registreret partnerskab
(Ægteskab mellem to personer af samme
køn)
§ 1
I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 15. januar
2007, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 349 af 6.
maj 2009, § 5 i lov nr. 221 af 21. marts 2011 og senest
ved § 2 i lov nr. 601 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændringer:
1. Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Lovens anvendelsesområde
og ægteskabsbetingelser«
2. § 1 ophæves, og i stedet
indsættes:
Ȥ 1. Loven finder
anvendelse på ægteskab mellem to personer af
forskelligt køn og mellem to personer af samme
køn.
§ 1
a. Den, som er under 18 år, må ikke indgå
ægteskab uden tilladelse fra den myndighed, som efter
§ 13 skal prøve ægteskabsbetingelserne. Den
myndighed, som efter § 13 skal prøve
ægteskabsbetingelserne, kan ved meddelelse af tilladelse til
indgåelse af ægteskab til en ung under 18 år
fastsætte vilkår om, at den unge trods ægteskabet
fortsat er mindreårig og dermed umyndig indtil det fyldte 18.
år.«
3. I
§ 10, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »indgå ægteskab eller registreret
partnerskab« til: »indgå
ægteskab«.
4. I
§ 43 a, stk. 1, ændres
»§ 448 c, stk. 1 og 3« til:
»§ 448 c, stk. 1, 2 og 4«.
5. I
§ 58 b, stk. 1, ændres
»§§ 1« til: »§§ 1
a«.
6. Overskriften til kapitel 6 affattes
således:
»Ikrafttrædelsesbestemmelser, internationale forhold
m.v.«
7.
Efter § 66 indsættes:
Ȥ 66
a. Bestemmelser i internationale overenskomster finder ikke
anvendelse på ægteskab mellem to personer af samme
køn, medmindre medkontrahenterne tilslutter sig
dette.«
§ 2
I lov om ægteskabets retsvirkninger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 37 af 5. januar 1995, som ændret
senest ved § 83 i lov nr. 594 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 53 a indsættes:
Ȥ 53
b. Bestemmelser i dansk lovgivning, der indeholder
særlige regler om den ene part i et ægteskab bestemt
ved dennes køn, finder ikke anvendelse på
ægteskab mellem to personer af samme køn.
Stk. 2. Bestemmelser i
internationale traktater finder ikke anvendelse på
ægteskab mellem to personer af samme køn, medmindre
medkontrahenterne tilslutter sig dette.«
§ 3
I lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1063 af 17. november 2011, som
ændret senest ved lov nr. 156 af 28. februar 2012 og ved
§ 2 i lov nr. 158 af 28. februar 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 448 c indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Endvidere
kan sag om ægteskab mellem to personer af samme køn
behandles her i riget, når ægteskabet er indgået
her, og ingen af ægtefællerne bor i et land med en
lovgivning om ægteskab mellem to personer af samme
køn, der svarer til den danske.«
Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.
2. I
§ 448 c, stk. 3, der bliver
stk. 4, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1-3«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. juni 2012.
Stk. 2. Lov nr. 372 af
7. juni 1989 om registreret partnerskab ophæves, men finder
fortsat anvendelse på partnerskaber, som er registreret
før den 15. juni 2012.
§ 5
Et partnerskab, der er indgået efter lov om
registreret partnerskab, kan efter parternes ønske omdannes
til et ægteskab af den myndighed, der er nævnt i
§ 13, stk. 1, i lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning. Social- og integrationsministeren kan
fastsætte nærmere regler om behandlingen af anmodninger
om omdannelse af registreret partnerskab til ægteskab.
§ 6
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven, bortset
fra § 3, kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og
baggrund
1.1. Indledning
1.2. Baggrund
2. Lovforslagets
indhold
2.1.
Indgåelse af ægteskab mellem to personer af samme
køn
2.1.1.
Gældende ret
2.1.2. Den
foreslåede ordning
2.2.
Ophævelse af tilknytningskravet
2.2.1.
Gældende ret
2.2.2. Den
foreslåede ordning
2.3. Ændring
af retsvirkningsloven - retsvirkningerne af et ægteskab
indgået mellem to personer af samme køn
2.3.1.
Gældende ret
2.3.2. Den
foreslåede ordning
2.4. Ændring
af retsplejeloven - international kompetence i Danmark til at
behandle sager om opløsning af ægteskab mellem to
personer af samme køn, der er indgået
2.4.1.
Gældende ret
2.4.2. Den
foreslåede ordning
2.5. Omdannelse af
et registreret partnerskab til et ægteskab
2.5.1.
Gældende ret
2.5.2. Den
foreslåede ordning
3.
Ligestillingsmæssige konsekvenser
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
7.
Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til
EU-retten
9. Hørte
myndigheder, organisationer m.v.
10. Samlet
vurdering af lovforslagets konsekvenser
1. Indledning og baggrund
1.1. Indledning
Det overordnede formål med lovforslaget er
at give personer af samme køn mulighed for at indgå
ægteskab. I forhold til den gældende retstilstand
får personer af samme køn mulighed for at indgå
ægteskab ved en kirkelig handling i stedet for som i dag
alene at kunne indgå registreret partnerskab ved en borgerlig
handling.
1.2. Baggrund
Af regeringsgrundlaget »Et Danmark, der
står sammen« fremgår følgende:
»Regeringen
vil give alle medlemmer af den danske folkekirke mulighed for at
blive gift i kirken - uanset deres seksuelle
orientering. Regeringen
vil derfor fjerne forbuddet mod vielser af homoseksuelle i
folkekirken og i øvrigt undersøge yderligere tiltag i
retningen af en kønsneutral
ægteskabslovgivning.«
Lovforslaget udmønter delvist dette punkt i
regeringsgrundlaget.
I 1989 indførte Danmark - som det
første land i verden - ved lov nr. 372 af 7. juni 1989 om
registreret partnerskab muligheden for, at personer af samme
køn kunne indgå registreret partnerskab med
retsvirkninger, der i vidt omfang svarede til retsvirkningerne af
ægteskab. Siden da er der i lovgivningen sket en gradvis
tilnærmelse af partnerskab til ægteskab således,
at et registreret partnerskab i dag har stort set samme
retsvirkninger som et ægteskab. Et registreret partnerskab
kan dog i modsætning til et ægteskab ikke indgås
ved en kirkelig handling, men kun ved en borgerlig handling.
Selvom ægteskab og registreret partnerskab
stort set har samme retsvirkninger, er der dog efter dansk ret
juridisk set tale om to forskellige retsinstitutter.
Det overordnede formål med lovforslaget er
at give personer af samme køn mulighed for at indgå
ægteskab. I forhold til den gældende retstilstand
får personer af samme køn mulighed for at indgå
ægteskab ved en kirkelig handling i stedet for som i dag
alene at kunne indgå registreret partnerskab ved en borgerlig
handling.
Det foreslås derfor, at det i
ægteskabsloven (lov om indgåelse og opløsning af
ægteskab, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 15. januar
2007) fastslås, at loven finder anvendelse på
ægteskab mellem to personer af forskelligt køn og
mellem to personer af samme køn. Det foreslås
samtidig, at partnerskabsloven (lov om registreret partnerskab, jf.
lovbekendtgørelse nr. 938 af 10. oktober 2005)
ophæves, og at det skal være muligt for registrerede
partnere at omdanne deres partnerskab til et ægteskab.
Det foreslås endeligt, at et ægteskab
indgået mellem to personer af samme køn indtil videre
skal have de samme retsvirkninger som et registreret partnerskab,
jf. nærmere nedenfor. Dette indebærer, at der
indsættes en bestemmelse i retsvirkningsloven (lov om
ægteskabets retsvirkninger, jf. lovbekendtgørelse nr.
37 af 5. januar 1995) om, at bestemmelser i dansk lovgivning, der
indeholder særlige regler om den ene part i et ægteskab
bestemt ved dennes køn, ikke finder anvendelse på et
ægteskab mellem to personer af samme køn, og at
bestemmelser i internationale traktater ikke finder anvendelse
på ægteskab mellem to personer af samme køn,
medmindre medkontrahenterne tilslutter sig dette.
I flere europæiske lande er der
indført en fuldstændig eller næsten
fuldstændig ligestilling af par af samme køn med par
af forskelligt køn i forhold til
ægteskabslovgivningen. I lande som eksempelvis Belgien,
Holland, Island, Norge, Portugal, Spanien og Sverige kan par af
samme køn således indgå ægteskab med de
samme retsvirkninger som et ægteskab indgået mellem par
af forskelligt køn. I andre europæiske lande har par
af samme køn fået mulighed for at indgå
registreret partnerskab. Dette gælder eksempelvis Finland,
Storbritannien, Tjekkiet og Tyskland.
Spørgsmålet om ligestilling af par af
samme køn med par af forskelligt køn i forhold til
ægteskabslovgivningen og den familieretlige lovgivning i
øvrigt har været behandlet adskillige gange i
Folketinget de seneste år, ligesom spørgsmålet
har været genstand for en ikke ubetydelig debat.
Regeringen ønsker nu at sikre en
ligestilling af par af samme køn med par af forskelligt
køn på det familieretlige område og dermed
bringe dansk ægteskabslovgivning på linje med
ægteskabslovgivningen i en række andre europæiske
lande, navnlig de skandinaviske.
Derfor fremsætter regeringen forslag om, at
par af samme køn på samme måde som par af
forskelligt køn kan indgå ægteskab. Der tages
med forslaget således et stort skridt i retning af at
gøre op med den skelnen, der igennem mange år har
været mellem på den ene side ægteskab som et
retsligt institut forbeholdt en mand og en kvinde, og på den
anden side registreret partnerskab mellem par af samme
køn.
Samtidig med fremsættelse af dette
lovforslag fremsætter ministeren for ligestilling og kirke
forslag til lov om ændring af lov om medlemskab af
folkekirken, kirkelig betjening og sognebåndsløsning
(Præsters ret til at undlade at vie to personer af samme
køn m.v.), der skal sikre, at præster i folkekirken
får en ret til at undlade at vie to personer af samme
køn.
Som nævnt ovenfor vil et ægteskab
mellem to personer af samme køn indtil videre have de samme
retsvirkninger som et registreret partnerskab, idet regeringen
ønsker at undersøge yderligere tiltag i retning af en
kønsneutral ægteskabslovgivning.
Da ægteskabsloven er udformet ud fra en
forudsætning om, at ægteskab indgås mellem to
personer af forskelligt køn, og den øvrige
familieretlige lovgivning, herunder navnlig reglerne om faderskab i
børneloven, relaterer sig hertil, er der tale om
grundlæggende problemstillinger, som bør undergives
selvstændige overvejelser, inden der foretages yderligere
tiltag i retning af en kønsneutral
ægteskabslovgivning. Der er derfor samtidig med lovforslaget
iværksat en udredning herom.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
- Indgåelse
af ægteskab mellem to personer af samme køn
- Ophævelse
af tilknytningskravet
- Ændring af
retsvirkningsloven - retsvirkningerne af et ægteskab
indgået mellem to personer af samme køn
- Ændring af
retsplejeloven - international kompetence i Danmark til at behandle
sager om opløsning af ægteskab mellem to personer af
samme køn, der er indgået her i landet
- Omdannelse af et
registreret partnerskab til et ægteskab
2.1. Indgåelse af
ægteskab mellem to personer af samme køn
2.1.1. Gældende ret
Ægteskabsloven er udformet ud fra en
forudsætning om, at ægteskab indgås mellem to
personer af forskelligt køn. To personer af samme køn
kan derimod indgå registreret partnerskab. Dette
følger af partnerskabslovens § 1.
Det fremgår af partnerskabslovens
§ 2, at reglerne om indgåelse af ægteskab
(ægteskabslovens kapitel 1 og 2) med visse undtagelser finder
tilsvarende anvendelse på registrering af partnerskab. De
bestemmelser i ægteskabslovens kapitel 1 og 2, som ikke
finder anvendelse på registrering af partnerskab,
vedrører kirkelige vielser.
To personer af samme køn kan altså
indgå registreret partnerskab, men ikke ægteskab, og et
partnerskab kan kun indgås ved en borgerlig handling.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Regeringen foreslår, at der i
ægteskabsloven indsættes en ny bestemmelse, der
fastslår, at loven finder anvendelse på ægteskab
mellem to personer af forskelligt køn og mellem to personer
af samme køn.
Ved at fastslå i ægteskabsloven, at
den finder anvendelse for både par af forskelligt køn
og par af samme køn, bliver det muligt for par af samme
køn at indgå ægteskab ved en borgerlig vielse
eller ved en kirkelig vielse i folkekirken eller i et anerkendt
eller godkendt trossamfund.
Retten for medlemmerne af folkekirken til kirkelig
betjening er reguleret af lov om medlemskab af folkekirken,
kirkelig betjening og sognebåndsløsning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 572 af 17. juni 2009. Samtidig med
fremsættelse af dette lovforslag fremsætter ministeren
for ligestilling og kirke forslag til lov om ændring af lov
om medlemskab af folkekirken, kirkelig betjening og
sognebåndsløsning (Præsters ret til at undlade
at vie to personer af samme køn m.v.), der skal sikre, at
præster i folkekirken får en ret til at undlade at vie
to personer af samme køn.
Reglerne i ægteskabsloven om vielse af to
personer af samme køn vil finde tilsvarende anvendelse
på vielser i anerkendte og godkendte trossamfund. Herudover
er adgangen til vielse i disse trossamfund ikke direkte reguleret
ved lov. For disse trossamfund vil ændringen betyde, at det
vil være op til det enkelte trossamfund at bestemme, om to
personer af samme køn kan indgå ægteskab i
trossamfundet.
For at en vielse er gyldig, skal den efter
ægteskabslovens § 21, stk. 1, være sket for
en myndighed, der efter loven kan foretage vielser, og under
iagttagelse af bestemmelsen i lovens § 20, stk. 2. Efter
denne bestemmelse skal parterne ved samtidigt møde på
spørgsmål af vielsesmyndigheden »erklære
at ville ægte hinanden og derpå af denne forkyndes at
være ægtefolk«.
Vielsesmyndighedernes vielsesritual skal som
følge heraf indrettes på en sådan måde, at
ritualet indeholder en viljeserklæring fra parterne om, at de
vil giftes med hinanden, og at vielsesmyndigheden forkynder, at de
nu er gift med hinanden. Dette gælder ved borgerlige vielser,
vielser inden for folkekirken, og ved vielser i de anerkendte og
godkendte trossamfund.
2.2. Ophævelse af
tilknytningskravet
2.2.1. Gældende ret
Efter § 2, stk. 2, i partnerskabsloven
gælder et særligt tilknytningskrav for indgåelse
af registreret partnerskab. Tilknytningskravet medfører, at
registreret partnerskab kun kan indgås i Danmark, hvis en af
parterne har bopæl her i landet og har dansk statsborgerskab,
eller begge parter har haft bopæl her i landet i de sidste to
år før registreringen. Med bopæl i Danmark og
dansk statsborgerskab sidestilles bopæl og statsborgerskab i
en række andre lande.
Baggrunden for det særlige krav om
tilknytning til Danmark for at kunne indgå registreret
partnerskab her i landet er ifølge bemærkningerne til
partnerskabslovens § 2 bl.a. at undgå, at
udenlandske par indgår registreret partnerskab her i landet,
selvom registreringen ikke vil have retsvirkninger i deres
hjemlande (»haltende partnerskaber«).
Et tilsvarende tilknytningskrav findes ikke i
relation til indgåelse af ægteskab i Danmark. Det
kræves alene, at ægtefællerne har lovligt ophold
i Danmark.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
På baggrund af den ovenfor nævnte
udvikling i andre landes ægteskabslovgivning, jf. afsnit 1,
og af hensyn til ligestilling i forhold til muligheden for at
indgå ægteskab uanset køn, foreslår
regeringen, at tilknytningskravet i partnerskabslovens
§ 2 ikke videreføres i ægteskabsloven.
Det foreslås derfor, at par af samme
køn fremover vil kunne indgå ægteskab i Danmark,
selvom de ikke har en særlig tilknytning til Danmark, hvis de
opfylder de almindelige betingelser for at indgå
ægteskab, herunder betingelsen om lovligt ophold.
2.3. Ændring af
retsvirkningsloven - retsvirkningerne af et ægteskab
indgået mellem to personer af samme køn
2.3.1. Gældende ret
Et registreret partnerskab har med få
undtagelser de samme retsvirkninger som et ægteskab, jf.
partnerskabslovens §§ 3 og 4. Som det fremgår
af afsnit 1, er der siden lovens ikrafttræden i 1989 sket en
tilnærmelse af retsvirkningerne af registreret partnerskab
til retsvirkningerne af ægteskab, sådan at forskellene
mellem retsvirkningerne af de to retsinstitutter i dag er:
- At bestemmelser i
dansk lovgivning, som indeholder særlige regler om den ene
part i et ægteskab bestemt ved dennes køn, ikke finder
anvendelse på registreret partnerskab, og
- at bestemmelser i
internationale traktater ikke finder anvendelse på
registreret partnerskab, medmindre medkontrahenterne tilslutter sig
dette.
2.3.2. Den foreslåede
ordning
Som nævnt i afsnit 1 er der iværksat
en udredning af konsekvenserne af en kønsneutral
ægteskabslovgivning. Regeringen foreslår derfor, at
ægteskab mellem to personer af samme køn indtil videre
ikke får samme retsvirkninger som ægteskab mellem to
personer af forskelligt køn, men derimod har de samme
retsvirkninger, som et registreret partnerskab har i dag.
Dette indebærer, at det i retsvirkningsloven
fastslås, at bestemmelser i dansk lovgivning, der indeholder
særlige regler om den ene part i et ægteskab bestemt
ved dennes køn, ikke finder anvendelse på et
ægteskab mellem to personer af samme køn, og at
bestemmelser i internationale traktater ikke finder anvendelse
på ægteskab mellem to personer af samme køn,
medmindre medkontrahenterne tilslutter sig dette.
Efter regeringens opfattelse kan der først
tages stilling til, hvilke yderligere tiltag der skal
iværksættes i retningen af en kønsneutral
ægteskabslovgivning, når den nævnte udredning er
gennemført.
2.4. Ændring af
retsplejeloven - international kompetence i Danmark til at behandle
sager om opløsning af ægteskab mellem to personer af
samme køn, der er indgået her i landet
2.4.1. Gældende ret
Efter partnerskabslovens § 5, stk. 1,
finder reglerne om opløsning af ægteskab i
ægteskabsloven (kapitel 3, 4, 5 og 5 a) og i retsplejeloven
(kapitel 42) tilsvarende anvendelse på opløsning af et
registreret partnerskab. Opløsning af et ægteskab
omfatter navnlig separation og skilsmisse.
Retsplejelovens § 448 c, der er
indeholdt i lovens kapitel 42, regulerer domstolenes internationale
kompetence i ægteskabssager, herunder sager om separation og
skilsmisse. Efter bestemmelsen forudsætter behandlingen af en
sag om separation og skilsmisse i Danmark normalt, at en af
ægtefællerne bor her i landet, eller at der
søges om skilsmisse på grundlag af en separation, der
er meddelt her. En sag om separation eller skilsmisse kan efter
bestemmelsen ikke behandles i Danmark, alene fordi ægteskabet
er indgået her. Disse regler finder tilsvarende anvendelse
ved opløsning af registreret partnerskab ved separation
eller skilsmisse.
Partnerskabslovens § 5, stk. 3,
indeholder en bestemmelse, der supplerer reglerne i retsplejeloven
om international kompetence i separations- og skilsmissesager i
relation til registrerede partnerskaber. Efter bestemmelsen kan et
registreret partnerskab, der er indgået her i landet, uanset
retsplejelovens § 448 c altid opløses her, hvis
ingen af parterne bor i et land, der er omfattet af
partnerskabslovens § 2, stk. 3. Efter denne bestemmelse
sidestilles i relation til indgåelse af registreret
partnerskab her i landet bopæl og statsborgerskab i lande,
der har en lovgivning om registreret partnerskab, der svarer til
den danske. Baggrunden for bestemmelsen i § 5, stk. 3,
er, at et registreret partnerskab ikke kan forventes at kunne
opløses i lande, der ikke har en lovgivning om registreret
partnerskab, der svarer til den danske. Partnerskabslovens
§ 5, stk. 3, giver derfor parterne mulighed for at
få et partnerskab, der er indgået i Danmark,
opløst her i landet, selvom ingen af parterne bor her, hvis
parterne bor i et sådant land.
2.4.2. Den foreslåede
ordning
De gældende regler om opløsning af
ægteskab i ægteskabsloven og retsplejeloven vil
være direkte anvendelige på sager om opløsning
af ægteskab mellem to personer af samme køn. Dette
indebærer bl.a., at danske myndigheders internationale
kompetence til at behandle en sag om opløsning af et
ægteskab mellem to personer af samme køn er reguleret
af retsplejelovens § 448 c.
Der er derfor ikke behov for at videreføre
partnerskabslovens § 5, stk. 1.
Derimod foreslås det, at partnerskabslovens
§ 5, stk. 3, videreføres ved, at der i
retsplejelovens § 448 c indsættes en supplerende
bestemmelse om international kompetence i sager om opløsning
af et ægteskab mellem to personer af samme køn.
Efter den foreslåede bestemmelse kan en sag
om ægteskab mellem to personer af samme køn også
behandles her i riget, når ægteskabet er indgået
her, og ingen af ægtefællerne bor i et land med en
lovgivning om ægteskab mellem to personer af samme
køn, der svarer til den danske.
2.5. Omdannelse af et
registreret partnerskab til et ægteskab
2.5.1. Gældende ret
Det er efter dansk ret ikke muligt at indgå
ægteskab eller registreret partnerskab med den samme person
to gange, medmindre ægteskabet eller det registrerede
partnerskab i mellemtiden har været opløst.
2.5.2. Den foreslåede
ordning
Regeringen foreslår, at det ved lovens
ikrafttræden og efter parternes ønske bliver muligt at
omdanne et partnerskab, der er indgået efter lov om
registreret partnerskab, til et ægteskab. Dette kan ske ved,
at parterne anmoder kommunen om at omdanne deres partnerskab til et
ægteskab.
En lignende mulighed findes i norsk og svensk
ægteskabslovgivning.
Muligheden for at få et registreret
partnerskab omdannet til et ægteskab gælder også,
selvom ingen af parterne bor i Danmark.
Par, der vælger at omdanne deres
registrerede partnerskab til et ægteskab, har mulighed for
efterfølgende at få en kirkelig velsignelse af deres
ægteskab.
Registrerede partnere kan således ikke efter
lovens ikrafttræden indgå ægteskab.
Afhængigt af resultatet af den udredning,
der er nævnt i afsnit 1, kan det overvejes, om registrerede
partnere, der på det tidspunkt ikke har omdannet deres
registrerede partnerskab til et ægteskab, vil kunne
indgå ægteskab.
Med hensyn til de ressourcemæssige
konsekvenser af muligheden for at omdanne registrerede
partnerskaber til ægteskaber henvises til afsnit 4.
3. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Formålet med lovforslaget er, at det i
ægteskabsloven fastslås, at loven finder anvendelse
på ægteskab mellem to personer af forskelligt
køn og mellem to personer af samme køn. Forslaget
giver dermed par af samme køn mulighed for at indgå
ægteskab ved borgerlig eller kirkelig vielse i lighed med par
af forskelligt køn. Det vurderes på den baggrund, at
der ikke vil ske forskelsbehandling på grund af personers
køn, og at lovforslaget derfor er kønsneutralt.
Lovforslaget vurderes på denne baggrund at
have positive ligestillingsmæssige konsekvenser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører samlet set ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og
regioner. Lovforslaget medfører et behov for at tilpasse
CPR-systemet under Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Udgifterne hertil afholdes inden for Økonomi- og
Indenrigsministeriets ramme.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Rådets forordning (EF) nr. 2201/2003 om
kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af
retsafgørelser i ægteskabssager og i sager
vedrørende forældreansvar og om ophævelse af
forordning (EF) nr. 1347/2000 (Bruxelles IIa-forordningen)
indeholder bl.a. regler om medlemsstaternes internationale
kompetence i sager om separation eller skilsmisse. På grund
af det danske forbehold vedrørende retlige og indre
anliggender deltog Danmark ikke i vedtagelsen af forordningen, som
ikke er bindende for Danmark.
Forslaget indeholder således ingen
EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder,
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatsamfundet, Biskopperne, Byretterne, Danmarks
Provsteforening, Danske Advokater, Danske FAMILIEadvokater, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Præsteforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Kommunernes Landsforening,
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og
transpersoner, Vestre Landsret, Østre Landsret og samtlige
anerkendte og godkendte trossamfund.
| 10. Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-2
Det gældende kapitel 1 i ægteskabsloven
foreslås udvidet til også at omfatte en bestemmelse,
der fastlægger lovens anvendelsesområde. Ægteskab
har efter fast antagelse hidtil været forbeholdt par af
forskelligt køn. Med henblik på at give personer af
samme køn mulighed for at indgå ægteskab
fastslås det i loven, at den finder anvendelse for
ægteskab mellem to personer af forskelligt køn og
mellem to personer af samme køn. En sådan bestemmelse
om lovens anvendelsesområde foreslås indsat i
begyndelsen af kapitel 1 i en ny § 1, jf. lovforslagets §
1, nr. 2. Herved bliver det muligt for par af samme køn at
indgå ægteskab ved en borgerlig vielse eller ved en
kirkelig vielse i folkekirken eller i et anerkendt eller godkendt
trossamfund.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr.
1, at overskriften til lovens
kapitel 1 udvides til også at omfatte »lovens
anvendelsesområde«. Den gældende § 1 i
ægteskabsloven om ægteskabsbetingelser for personer
under 18 år videreføres uændret, men bliver
herefter § 1 a. Om
indholdet af den nye § 1 a. henvises til Folketingstidende
1968-69 tillæg A, sp. 866.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.
Til nr. 3
Som en konsekvens af, at partnerskabsloven efter
lovforslagets § 4, stk. 2, foreslås ophævet,
ændres § 10, stk.
1, 1. pkt., i ægteskabsloven. Efter bestemmelsen
må den efterlevende ægtefælle eller registrerede
partner ikke indgå ægteskab eller partnerskab, hvis det
tidligere ægteskab eller registreret partnerskab er
opløst ved død, medmindre dødsbobehandling ved
bobestyrer eller offentligt skifte er påbegyndt, eller privat
skifte er afsluttet.
Da to personer af samme køn efter denne
lovs ikrafttræden fremover ikke vil kunne indgå
registreret partnerskab, men derimod ægteskab, er det
nødvendigt at ændre ordlyden af bestemmelsen
således, at ordene »eller registreret
partnerskab« udgår af bestemmelsen. Der er
således ikke herudover tilsigtet nogen ændring af
retstilstanden.
Til nr. 4
Ægteskabslovens § 43 a, stk. 1, indeholder
henvisninger til retsplejelovens § 448 c, stk. 1 og 3, der
regulerer Danmarks internationale kompetence i sager om
opløsning af ægteskab.
Ved lovforslagets § 3 foreslås
retsplejelovens § 448 c ændret ved indsættelse af
et nyt stykke 2, hvorefter sag om ægteskab (navnlig
separation og skilsmisse) mellem to personer af samme køn
kan behandles her i riget, når ægteskabet er
indgået her, og ingen af ægtefællerne bor i et
land med en lovgivning om ægteskab mellem to personer af
samme køn, der svarer til den danske. Bestemmelsens stk. 3
bliver herved stk. 4.
Det foreslås derfor, at
ægteskabslovens § 43 a, stk. 1, ændres
således, at den henviser til retsplejelovens § 448 c,
stk. 1, 2 og 4.
Til nr. 5
§ 58 b,
stk. 1, i ægteskabsloven ændres som konsekvens
af, at den gældende § 1 i ægteskabsloven
foreslås ændret til § 1 a, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2. Da der i § 58 b, stk. 1, er en
henvisning til den gældende § 1, er det
nødvendigt at ændre denne henvisning til § 1
a.
Til nr. 6
Overskriften til
ægteskabslovens kapitel 6 er:
»Ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.«
Kapitlet indeholder en bemyndigelsesbestemmelse i
§ 66 om, at der
ved overenskomst med fremmed stat eller af social- og
integrationsministeren kan fastsættes regler om forholdet
mellem dansk og anden stats lovgivning om ægteskabs
indgåelse og opløsning.
Da partnerskabslovens § 4, stk. 2, om,
at bestemmelser i internationale traktater ikke finder anvendelse
på det registrerede partnerskab, medmindre medkontrahenterne
tilslutter sig dette, ophæves, er det nødvendigt at
indsætte en tilsvarende bestemmelse i
ægteskabsloven.
Derfor foreslås det, at bestemmelsen
videreføres i kapitel 6, og at overskriften til kapitlet
derfor tilpasses hertil.
Til nr. 7
Af partnerskabslovens § 4, stk. 2,
fremgår det, at bestemmelser i internationale traktater ikke
finder anvendelse på det registrerede partnerskab, medmindre
medkontrahenterne tilslutter sig dette.
Da partnerskabsloven ophæves, og da
bestemmelsen foreslås videreført, er det
nødvendigt at indsætte en tilsvarende bestemmelse i
ægteskabsloven.
Det foreslås, at bestemmelsen
indsættes i en ny § 66 a. Ændringen
af ordlyden af bestemmelsen har ingen indholdsmæssig
betydning.
Til § 2
Da et ægteskab mellem to personer af samme
køn efter forslaget skal have samme retsvirkninger som et
registreret partnerskab, er det nødvendigt at
videreføre de gældende bestemmelser herom i forhold
til ægteskaber mellem to personer af samme køn.
Disse bestemmelser findes i dag i § 4 i
partnerskabsloven. Af § 4, stk. 1, fremgår det, at
bestemmelser i dansk lovgivning, der indeholder særlige
regler om den ene part i et ægteskab bestemt ved dennes
køn, ikke finder anvendelse på det registrerede
partnerskab. Af § 4, stk. 2, fremgår det, at
bestemmelser i internationale traktater ikke finder anvendelse
på ægteskaber mellem to personer af samme køn,
medmindre medkontrahenterne tilslutter sig dette.
Det foreslås, at bestemmelserne i
§ 4, stk. 1 og 2, i partnerskabsloven videreføres
ved, at der i retsvirkningsloven indsættes en bestemmelse,
hvorefter bestemmelser i dansk lovgivning, der indeholder
særlige regler om den ene part i et ægteskab bestemt
ved dennes køn, ikke finder anvendelse på
ægteskaber mellem to personer af samme køn, og at
bestemmelser i internationale traktater ikke finder anvendelse
på det registrerede partnerskab, medmindre medkontrahenterne
tilslutter sig dette.
Til § 3
Til nr. 1-2
Bestemmelserne i § 448 c regulerer
Danmarks internationale kompetence i sager om opløsning af
ægteskab. Denne bestemmelse vil også finde anvendelse
på opløsning af et ægteskab mellem to personer
af samme køn, herunder på et ægteskab der er
omdannet fra registreret partnerskab til ægteskab efter den
foreslåede bestemmelse i § 5.
Ved den foreslåede nye bestemmelse i stk. 2 i § 448 c i
retsplejeloven videreføres § 5, stk. 3, i
partnerskabsloven. Efter den foreslåede bestemmelse kan en
sag om ægteskab mellem to personer af samme køn
også behandles her i riget, når ægteskabet er
indgået her, og når ingen af ægtefællerne
bor i et land med en lovgivning om ægteskab mellem to
personer af samme køn, der svarer til den danske.
Efter den gældende bestemmelse i
§ 448 c, stk. 3, som bliver § 448 c, stk. 4,
kan de internationale kompetenceregler i stk. 1 og i stk. 2 (der
bliver stk. 3) fraviges efter overenskomst med fremmed stat. Det
foreslås, at dette også skal gælde i forhold til
den internationale kompetenceregel i det nye stk. 2, således
at stk. 4 ændres til
også at omfatte bestemmelsen i stk. 2. Baggrunden for dette
er, at efter § 6 a i partnerskabsloven kan der ved
overenskomst med fremmed stat eller af social- og
integrationsministeren fastsættes regler om forholdet mellem
dansk lovgivning og anden stats lovgivning om registreret
partnerskab. Denne bestemmelse omfatter bl.a. indgåelse af
overenskomster af internationalprivatretlig karakter, hvilket bl.a.
kan omfatte overenskomster, der indeholder regler om international
kompetence. Bestemmelsen giver således mulighed for at
fravige den international kompetenceregel i partnerskabslovens
§ 5, stk. 3, ved en international overenskomst. Ved den
foreslåede ændring af stk. 4 videreføres denne
mulighed.
Partnerskabslovens § 6 a
videreføres herudover ikke, når partnerskabsloven
ophæves, da den svarer til den gældende bestemmelse i
ægteskabslovens § 66.
Til § 4
Bestemmelsens stk.
1 fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Med det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt, den 15. juni 2012, er der taget
hensyn til udstedelse af de administrative forskrifter, der er
nødvendige for at gennemføre forslaget, herunder
udarbejdelse af nye blanketter til brug for ægteskabssager og
nødvendige tilpasninger i CPR-registret.
Før parterne kan indgå
ægteskab, skal kommunen foretage en prøvelse af, om
betingelserne herfor er opfyldt. Ægteskabsbetingelserne
fremgår af ægteskabslovens kapitel 1.
Fra lovens ikrafttræden kan der foretages
prøvelse af ægteskabsbetingelserne med henblik
på indgåelse af ægteskab mellem to personer af
samme køn.
Anmodninger om prøvelse med henblik
på indgåelse af registreret partnerskab, der er
indgivet til kommunen inden den 15. juni 2012, kan danne grundlag
for indgåelse af ægteskab, såfremt betingelserne
for at indgå ægteskab er opfyldt. Er der inden den 15.
juni 2012 udstedt prøvelsesattest med henblik på
indgåelse af registreret partnerskab, kan denne ligeledes
danne grundlag for indgåelse af ægteskab inden for
attestens gyldighedsperiode, jf. ægteskabslovens
§ 19, stk.1.
Stk. 2
indeholder en overgangsbestemmelse om, at de hidtil gældende
regler fortsat finder anvendelse for registrerede partnerskaber,
som er indgået før lovens ikrafttræden.
Partnerskabsloven skal således fortsat finde anvendelse for
de registrerede partnerskaber, som ikke omdannes til et
ægteskab.
Dette indebærer, at der ikke kan
indgås registreret partnerskab fra den 15. juni 2012.
Registrerede partnerskaber, der er indgået inden den 15. juni
2012, består fortsat med de retsvirkninger, som
partnerskabsloven i dag giver dem, ligesom partnerskabsloven
fortsat finder anvendelse ved opløsning af disse
partnerskaber.
Som nævnt i de almindelige
bemærkninger i afsnit 1 er det muligt at indgå
registreret partnerskab i andre lande. Sådanne partnerskaber
anerkendes i dag efter dansk ret, hvis deres retsvirkninger svarer
til retsvirkningerne af et registreret partnerskab efter
partnerskabsloven. I så fald kan partnerskabet registreres i
CPR. Selvom partnerskabsloven ophæves, opretholdes denne
retstilstand.
Til § 5
Det foreslås, at det ved lovens
ikrafttræden bliver muligt for partnere, der har
indgået partnerskab efter partnerskabsloven, at omdanne deres
partnerskab til et ægteskab. Dette kan ske ved, at partnerne
anmoder kommunen om at omdanne deres partnerskab til et
ægteskab.
Derfor indeholder lovforslaget en bestemmelse om
omdannelse af registreret partnerskab til ægteskab.
Det foreslås, at partnerne efter lovens
ikrafttræden kan anmode den myndighed,
der er nævnt i § 13, stk. 1, i
ægteskabsloven - dvs. kommunen - om at omdanne deres
partnerskab til et ægteskab. Det er en forudsætning, at
begge partnere ønsker det registrerede partnerskab omdannet
til et ægteskab.
Når det af kommunen er konstateret, at begge
parter ønsker det registrerede partnerskab omdannet, kan
kommunen herefter udstede en vielsesattest til parret i stedet for
deres partnerskabsattest, og parret vil i CPR-registret være
registreret som ægtefæller, men med datoen for
indgåelsen af partnerskabet som vielsesdag.
Det er efter dansk ret ikke muligt at indgå
ægteskab eller registreret partnerskab med den samme person
to gange med de samme retsvirkninger, medmindre ægteskabet
eller det registrerede partnerskab i mellemtiden har været
opløst. Par, der vælger at få omdannet deres
partnerskab til et ægteskab, har mulighed for
efterfølgende at få en kirkelig velsignelse af deres
ægteskab, men de har ikke mulighed for at indgå
ægteskab.
Det foreslås videre, at social- og
integrationsministeren skal kunne fastsætte nærmere
regler om behandlingen af anmodninger om omdannelse af registreret
partnerskab til ægteskab.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.5.
Til § 6
Bestemmelsens stk.
1 vedrører lovens territoriale område. Det
foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.
I stk. 2
foreslås det, at loven ved kongelig anordning helt eller
delvis kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger. Lovens § 3 skal
dog ikke kunne sættes i kraft, da retsplejeloven ikke
gælder for hverken Færøerne eller
Grønland.
Ægteskabsloven er sat i kraft for
Grønland, jf. anordning nr. 307 af 14. maj 1993 om
ikrafttræden for Grønland af lov om ægteskabets
indgåelse og opløsning med senere ændringer.
Partnerskabsloven er ligeledes sat i kraft for Grønland, jf.
anordning nr. 375 af 15. maj 2009 om ikrafttræden for
Grønland af lov om ændring af lov om registreret
partnerskab m.v.
Ægteskabsloven er også sat i kraft for
Færøerne, jf. anordning nr. 37 af 22. januar 2002 om
ikrafttræden for Færøerne af lov om
ægteskabets indgåelse og opløsning, mens
partnerskabsloven ikke er sat i kraft for
Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 15. januar
2007, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 349 af 6.
maj 2009, § 5 i lov nr. 221 af 21. marts 2011 og senest
ved § 2 i lov nr. 601 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | Kapitel 1 Ægteskabsbetingelser | | 1. Overskriften til kapitel 1
affattes således: »Lovens
anvendelsesområde og ægteskabsbetingelser« | | | | | | 2. § 1 ophæves, og i
stedet indsættes: | § 1. Den, som er under 18
år, må ikke indgå ægteskab uden tilladelse
fra den myndighed, som efter § 13 skal prøve
ægteskabsbetingelserne. Den myndighed, som efter
§ 13 skal prøve ægteskabsbetingelserne, kan
ved meddelelse af tilladelse til indgåelse af ægteskab
til en ung under 18 år fastsætte vilkår om, at
den unge trods ægteskabet fortsat er mindreårig og
dermed umyndig indtil det fyldte 18. år. | | »§ 1. Loven finder
anvendelse på ægteskab mellem to personer af
forskelligt køn og mellem to personer af samme
køn. § 1 a. Den, som er under
18 år, må ikke indgå ægteskab uden
tilladelse fra den myndighed, som efter § 13 skal
prøve ægteskabsbetingelserne. Den myndighed, som efter
§ 13 skal prøve ægteskabsbetingelserne, kan
ved meddelelse af tilladelse til indgåelse af ægteskab
til en ung under 18 år fastsætte vilkår om, at
den unge trods ægteskabet fortsat er mindreårig og
dermed umyndig indtil det fyldte 18. år.« | | | | | | | § 10. Er et tidligere
ægteskab eller registreret partnerskab opløst ved
død, må den efterlevende ægtefælle eller
registrerede partner ikke indgå ægteskab eller
registreret partnerskab, før dødsbobehandling ved
bobestyrer eller offentligt skifte er påbegyndt, eller privat
skifte er afsluttet. Dette gælder dog ikke, hvis 1)-4) … Stk. 2.
… Stk. 3.
(Ophævet) | | 3. I § 10, stk. 1, 1. pkt., ændres
»indgå ægteskab eller registreret
partnerskab« til: »indgå
ægteskab«. | | | | § 43 a.
Statsforvaltningen kan behandle en ansøgning om separation
eller skilsmisse, hvis betingelserne i retsplejelovens
§ 448 c, stk. 1 og 3, er opfyldt. Stk. 2.
… | | 4. I § 43 a, stk. 1,
ændres »§ 448 c, stk. 1 og 3« til:
»§ 448 c, stk. 1, 2 og 4«. | | | | § 58 b. Afgørelser
efter §§ 1 og 4, § 10, stk. 2, og
§ 11 a, stk. 2, samt afgørelser om anerkendelse af
udenlandske skilsmisser til brug for prøvelse af
ægteskabsbetingelserne kan påklages til social- og
integrationsministeren. Stk. 2.
… | | 5. I § 58 b, stk. 1,
ændres »§§ 1« til:
»§§ 1 a«. | | | | Kapitel 6 Ikrafttrædelsesbestemmelser
m.v. | | 6. Overskriften til kapitel 6
affattes således:
»Ikrafttrædelsesbestemmelser, internationale forhold
m.v.« | | | | | | 7. Efter § 66
indsættes: | | | »§ 66 a. Bestemmelser i
internationale overenskomster finder ikke anvendelse på
ægteskab mellem to personer af samme køn, medmindre
medkontrahenterne tilslutter sig dette.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om ægteskabets retsvirkninger
jf. lovbekendtgørelse nr. 37 af 5. januar 1995, som
ændret senest ved § 83 i lov nr. 594 af 14. juni
2011, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter § 53 a
indsættes: | | | »§ 53 b.
Bestemmelser i dansk lovgivning, der indeholder særlige
regler om den ene part i et ægteskab bestemt ved dennes
køn, finder ikke anvendelse på ægteskab mellem
to personer af samme køn. Stk. 2.
Bestemmelser i internationale traktater finder ikke anvendelse
på ægteskab mellem to personer af samme køn,
medmindre medkontrahenterne tilslutter sig dette.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1063 af 17. november 2011, som
ændret senest ved lov nr. 156 af 28. februar 2012 og ved
§ 2 i lov nr. 158 af 28. februar 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 448 c indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke: | § 448 c. Sag om
ægteskab kan behandles her i riget, såfremt 1) sagsøgte har bopæl her, 2) sagsøgeren har bopæl her og
enten har boet her i de sidste to år eller tidligere har haft
bopæl her, 3) sagsøgeren er dansk statsborger, og
det godtgøres, at han på grund af sit statsborgerskab
ikke vil kunne anlægge sag i det land, hvor han har
bopæl, 4) begge parter er danske statsborgere, og
sagsøgte ikke modsætter sig indbringelse for dansk
domstol, eller 5) skilsmisse søges på grundlag af
separation meddelt her i landet inden for de sidste fem
år. Stk. 2. Sag om et
ægteskabs omstødelse eller beståen kan
indbringes for retten her i riget, når ægteskabet er
indgået her. | | »Stk.
2. Endvidere kan sag om ægteskab mellem to personer af
samme køn behandles her i riget, når ægteskabet
er indgået her, og ingen af ægtefællerne bor i et
land med en lovgivning om ægteskab mellem to personer af
samme køn, der svarer til den danske.« Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4. | Stk. 3. Reglerne i
stk. 1 og 2 kan fraviges ved overenskomst med fremmed
stat. | | 2. I § 448 c, stk. 3, der
bliver stk. 4, ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1-3«. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 15. juni 2012. Stk. 2. Lov
nr. 372 af 7. juni 1989 om registreret partnerskab ophæves,
men finder fortsat anvendelse på partnerskaber, som er
registreret før den 15. juni 2012. | | | | | | § 5 | | | | | | Et partnerskab, der er indgået efter
lov om registreret partnerskab, kan efter parternes ønske
omdannes til et ægteskab af den myndighed, der er nævnt
i § 13, stk. 1, i lov om ægteskabs indgåelse
og opløsning. Social- og integrationsministeren kan
fastsætte nærmere regler om behandlingen af anmodninger
om omdannelse af registreret partnerskab til ægteskab. | | | | | | § 6 | | | | | | Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Loven, bortset fra § 3, kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger. |
|