Fremsat den 14. marts 2012 af ministeren
for ligestilling og kirke (Manu Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om medlemskab af
folkekirken, kirkelig betjening og
sognebåndsløsning
(Præsters ret til at undlade at vie to
personer af samme køn m.v.)
§ 1
I lov om medlemskab af folkekirken, kirkelig
betjening og sognebåndsløsning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 572 af 17. juni 2009, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 7
a. En præst kan undlade at vie to personer af samme
køn.
Stk. 2. En
præst kan undlade at meddele kirkelig velsignelse af et
ægteskab mellem to personer af samme køn.«
§ 2
Loven træder i kraft den 15. juni 2012.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Hovedpunkterne i
lovforslaget | | 3.1. | Gældende ret | | | 3.1.1. | Folkekirkemedlemmers ret til kirkelig
betjening | | | 3.1.2. | Folkekirkemedlemmers ret til brug af
kirken | | | 3.1.3. | Ritualer
for kirkelige handlinger | | 3.2. | Overvejelser og lovforslagets
udformning | 4. | De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige | 5. | De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv. | 6. | De
administrative konsekvenser for borgere | 7. | De
miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet
til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder mv. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget er sammen med social- og
integrationsministerens forslag til lov om ændring af lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning, lov om
ægteskabets retsvirkninger og retsplejeloven og om
ophævelse af lov om registreret partnerskab (Ægteskab
mellem to personer af samme køn) en delvis udmøntning
af regeringsgrundlagets punkter om seksuel ligestilling.
Af regeringsgrundlaget »Et Danmark, der
står sammen«, oktober 2011 fremgår blandt
andet:
»Regeringen vil give alle medlemmer af den
danske folkekirke mulighed for at blive gift i kirken - uanset
deres seksuelle orientering.«
De foreslåede ændringer i
ægteskabsloven indebærer, at to personer af samme
køn får mulighed for at indgå ægteskab.
Ægteskabet kan indgås borgerligt eller kirkeligt.
Med henblik på at sikre at præster i
folkekirken, som af samvittighedsgrunde ikke vil medvirke ved
vielse af to personer af samme køn, får frihed til at
sige nej hertil, indføres der med dette lovforslag en
bestemmelse om, at præster i folkekirken får ret til at
undlade at vie to personer af samme køn samt ret til at
undlade at meddele kirkelig velsignelse af et borgerligt
indgået ægteskab mellem to personer af samme
køn.
2. Baggrund
Den gældende ægteskabslov hviler
på den forudsætning, at ægteskab indgås
mellem mand og kvinde.
Ifølge ægteskabslovens § 15
kan ægteskab indgås ved borgerlig eller kirkelig
vielse. Den kirkelige vielse kan finde sted inden for folkekirken,
når en af parterne hører til denne, jf.
§ 16, stk. 1, nr. 1. Kirkelig vielse inden for
folkekirken foretages af dennes præster, jf. § 17,
stk. 1, og ifølge bestemmelsen fastsætter
ministeren for ligestilling og kirke regler om, hvilke
præster i folkekirken, der kan foretage vielser, og i hvilke
tilfælde de har pligt hertil.
Regler herom er fastsat i bekendtgørelse
nr. 547 af 15. december 1969 om vielse indenfor folkekirken, og det
fremgår af bekendtgørelsens § 2,
stk. 5, 1. pkt., at en præst kun har pligt til at
foretage en vielse, såfremt begge parter hører til
folkekirken, og en af dem er medlem af præstens menighed.
Siden 1989 har det været muligt for to
personer af samme køn at indgå registreret
partnerskab. For indgåelse af registreret partnerskab
gælder med visse undtagelser samme regler som for
indgåelse af ægteskab. En af undtagelserne er, at
ægteskabslovens mulighed for kirkelig vielse ikke finder
anvendelse på det registrerede partnerskab.
Med ændringerne i ægteskabsloven
får to personer af samme køn mulighed for at
indgå ægteskab ved borgerlig eller kirkelig vielse.
Lov om medlemskab af folkekirken, kirkelig
betjening og sognebåndsløsning (medlemskabsloven)
indeholder nærmere bestemmelser om, hvornår medlemmer
af folkekirken har ret til kirkelig betjening og hvilken
præst i folkekirken, der er forpligtet til at yde den
kirkelige betjening.
Da to personer af samme køn vil få
mulighed for at indgå ægteskab ved en præst i
folkekirken, og da regeringen ønsker, at præster i
folkekirken, der ikke ønsker at medvirke hertil, kan blive
fritaget herfor, foreslås det at ændre medlemskabsloven
således, at loven suppleres med en bestemmelse, der
lovfæster præstens frihed til at undlade at medvirke
ved kirkelig vielse af to personer af samme køn samt at
undlade at medvirke ved kirkelig velsignelse af et borgerligt
indgået ægteskab mellem to personer af samme
køn.
3. Hovedpunkterne i
lovforslaget
3. 1. Gældende ret
3.1.1 Folkekirkemedlemmers ret
til kirkelig betjening
Et medlem af folkekirken har ret til kirkelig
betjening af præsten eller præsterne for den menighed,
som medlemmet hører til, jf. medlemskabslovens
§ 6, stk. 1.
Retten til kirkelig betjening betyder, at et
medlem af folkekirken har ret til at få foretaget kirkelige
handlinger som dåb, konfirmation, vielse, kirkelig
velsignelse af borgerligt indgået ægteskab eller
begravelse/bisættelse. Endvidere skal præsten yde
sjælesorg til et medlem, som ønsker det.
Medlemmer af folkekirken hører som
hovedregel til menigheden i det sogn, hvor de bor, og har som
hovedregel ret til kirkelig betjening i bopælssognet. Det er
præsten eller præsterne i bopælssognet, som har
pligt til at yde den kirkelige betjening for medlemmerne af
sognemenigheden.
Medlemmer af folkekirken, der har løst
sognebånd til en præst i et andet sogn, har ret til
kirkelig betjening af denne præst. Medlemmer af folkekirken,
som bor i udlandet, har ret til kirkelig betjening ved en
præst i det sogn, hvor medlemmet senest har boet i
Danmark.
Herudover har et medlem af folkekirken, der ikke
hører til sognemenigheden, men som har en særlig
tilknytning til denne, ret til kirkelig betjening i
sognemenighedens kirke. Det fremgår af medlemskabslovens
§ 7, stk. 1, at der blandt andet foreligger
særlig tilknytning, hvis medlemmet tidligere har haft
bopæl i sognet, har nære pårørende i
sognet, eller for så vidt angår begravelse eller
bisættelse har forældre, ægtefælle eller
børn, der er begravet på en kirkegård i sognet.
Der kan også være tale om særlig tilknytning i
andre tilfælde end nævnt i stk. 1, men det
afgøres i så fald ved en konkret vurdering.
Foreligger der særlig tilknytning til en
anden menighed end sognemenigheden betyder det, at medlemmet har
krav på kirkelig betjening både i sognemenighedens
kirke og i den kirke, medlemmet har en særlig tilknytning
til.
Hvis medlemmet ønsker at få kirkelig
betjening i den kirke vedkommende har særlig tilknytning til,
er det præsten eller præsterne ved denne kirke, som har
pligt til at yde den kirkelige betjening. Retskravet på
kirkelig betjening i den kirke, medlemmet har særlig
tilknytning til, betyder, at præsten ikke med henvisning til
sin adgang til selv at afslå at medvirke ved handlingen kan
forhindre en anden præst i at forestå den kirkelige
handling.
Herudover har en præst altid mulighed for
frivilligt at yde kirkelig betjening til medlemmer af folkekirken,
uanset om de bor i sognet eller ej eller har en særlig
tilknytning til sognet.
3.1.2. Folkekirkemedlemmers ret
til brug af kirken
I følge § 9, stk. 1, i lov
om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m., jf.
lovbekendtgørelse nr. 582 af 27. maj 2010, har et medlem af
folkekirken ret til at få kirken i bopælssognet stillet
til rådighed til en kirkelig handling ved en præst i
folkekirken, som ikke er ansat ved den pågældende
kirke. Medlemmernes ret til at få kirken stillet til
rådighed til en kirkelig handling indebærer, at hverken
præsten eller et menighedsråd kan modsætte sig,
at der i kirken foretages den af folkekirkemedlemmet ønskede
kirkelige handling.
Efter § 38, stk. 1, nr. 2, i lov om
menighedsråd, jf. lovbekendtgørelse nr. 146 af 24.
februar 2012, skal præsten have menighedsrådets
samtykke til, at der ved de faste gudstjenester eller kirkelige
handlinger anvendes en anden autoriseret liturgi eller andre
autoriserede ritualer end dem, der hidtil er anvendt i menigheden.
Bestemmelsen vedrører kun autoriserede ritualer, der
ønskes anvendt i stedet for hidtil anvendte autoriserede
ritualer. Bestemmelsen kan derfor ikke bruges til, at
menighedsrådet kan blokere for, at et ritual for vielse af
par af samme køn bruges i kirken.
3.1.3. Ritualer for kirkelige
handlinger
Ritualer for kirkelige handlinger hører
sammen med gudstjenesteordningen, bibeloversættelse og
salmebog til det, der ofte betegnes som indre kirkelige
anliggender. Til de indre kirkelige anliggender regnes også
tilsynet med de specifikt gejstlige dele af præsternes
embedsførelse i form af forkyndelse og forvaltning af
sakramenterne.
Siden 1849 har regeringen i kraft af en
forfatningssædvane ved vedkommende minister stået for
reguleringen af de indre kirkelige anliggender i det omfang, det er
nødvendigt at regulere dem. Reguleringen sker gennem
kongelige anordninger eller resolutioner, der udstedes efter
ministerens indstilling og på ministerens ansvar.
Som eksempler på den retlige regulering i
medfør af den nævnte retssædvane kan
nævnes, at der ved kongelig resolution er autoriseret
bibeloversættelser, salmebog og ritualer for dåb,
nadver i hjemmet, vielse og jordpåkastelse samt for
bispevielse, kirkeindvielse, præstevielse og
provsteindsættelse. Der er også ved kongelig anordning
fastsat bestemmelser om dåb, konfirmation og indledende
konfirmationsforberedelse (minikonfirmander).
Kompetencen til at foretage den retlige regulering
af anliggender, der betragtes som indre kirkelige, tilkommer
ministeren for ligestilling og kirke. Fra lovgivers side anses det
for en forudsætning, at ministeren gør brug af sin
kompetence, idet Folketinget hidtil har afstået fra at
lovgive for disse områder, og idet en retlig regulering af de
indre anliggender er nødvendig, for at folkekirken kan
fungere.
Siden 1849 har skiftende kirkeministre generelt
udvist stor skønsomhed og været tilbageholdende med at
regulere de indre kirkelige anliggender. Ministerens kompetence til
at udstede anordninger på disse områder er derfor
blevet udøvet på grundlag af indstillinger fra
biskopper eller i form af rådgivning i form af
betænkninger fra udvalg, arbejdsgrupper eller kommissioner
med deltagelse af biskopper og andre teologisk sagkyndige.
Der er sket autorisation af vielsesritualer ved
kongelig resolution af 22. marts 1897, 18. juli 1912 og ved
kongelig resolution af 12. juni 1992 er der autoriseret ritual for
vielse (bryllup), og senest ved kongelig resolution af 12. juni
1992 er der autoriseret ritual for kirkelig velsignelse af
borgerligt indgået ægteskab.
Vielsesritualet skal ses i sammenhæng med
ægteskabslovens bestemmelser. I ægteskabsloven
§ 20, stk. 3, er det bestemt, »at
nærmere regler om fremgangsmåden ved vielse i
folkekirken fastsættes af kirkeministeren« (ministeren
for ligestilling og kirke). I bekendtgørelse nr. 547 af 15.
december 1969 om kirkelig vielse inden for folkekirken er der i
§ 3, stk. 3, fastsat følgende
bestemmelse:
»Stk. 3. Vielsen, der
skal foregå i overværelse af mindst 2 vidner, foretages
i overensstemmelse med et af de autoriserede ritualer for
brudevielse i folkekirken. (…).«
I bekendtgørelsens § 5,
stk. 4, er følgende fastsat:
»Stk. 4. Kirkelig
velsignelse meddeles i kirken i overensstemmelse med det
autoriserede ritual.«
Vielsesritualet indeholder tilspørgslen og
forkyndelsen og regulerer i øvrigt den kirkelige handlings
forløb.
Ægteskabslovens § 20, stk. 2,
er rammen om tilspørgelsens og forkyndelsens indhold:
»Stk. 2. Parterne skal
ved samtidigt møde på spørgsmål af
vielsesmyndigheden erklære at ville ægte hinanden og
derpå af denne forkyndes at være
ægtefolk.«
Det er en forudsætning for vielsens
gyldighed, at vielsen er foregået under iagttagelse af
bestemmelsen i ægteskabslovens § 20, stk. 2.
Folkekirkens vielsesritualer er derfor udformet i overensstemmelse
med ægteskabslovens § 20, stk. 2.
3.2 Overvejelser og
lovforlagets udformning
Social- og integrationsministeren har samtidig med
fremsættelsen af dette lovforslag fremsat forslag til
ændring af ægteskabsloven, som bl.a. betyder, at to
personer af samme køn får mulighed for at blive viet
ved en præst i folkekirken.
Et medlem af folkekirken har ret til kirkelig
betjening af præsten eller præsterne for den menighed,
som medlemmet hører til, jf. medlemskabslovens
§ 6, stk. 1. Retten til kirkelig betjening
indebærer, at et medlem blandt andet har ret til at få
foretaget en vielse eller velsignelse af et borgerligt
indgået ægteskab. Hertil kommer medlemmets ret til
kirkelig betjening i den kirke, medlemmet har særlig
tilknytning til, jf. ovenfor i afsnit 3.1.1.
Der er blandt folkekirkens præster
forskellige opfattelser af, hvorvidt samliv mellem to personer af
samme køn kan accepteres inden for de rammer, som
fastsættes af Bibelen og folkekirkens
bekendelsesgrundlag.
Det fremgår af grundlovens § 4, at
den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og
understøttes som sådan af staten. Det indebærer,
at lovgivningsmagten skal respektere evangelisk-luthersk
lære, således at der blandt andet ikke lovgives eller
administreres i modstrid hermed. Den evangelisk-lutherske
lære er ikke nævnt, men er forudsat som de skrifter,
der er opregnet i Danske Lov 2. bog, kapitel 1. Herefter er
bekendelsesskrifterne: Bibelen, tre trosbekendelser, der er
formuleret i oldkirken, den Augsburgske Bekendelse fra 1530 og
Luthers lille Katekismus fra 1529. Grundloven siger intet om
bekendelsesskrifternes nærmere forståelse. I Kirkeret
almindelig del (Preben Espersen, Kirkeret Almindelig del, 2.
reviderede og forøgede udgave 1999, s. 75) anføres
følgende: »En anden sag er, at Grundloven naturligvis
ikke fastslår noget om bekendelsesskrifternes nærmere
forståelse, altså om de skal udlægges
bogstaveligt eller ud fra en friere fortolkning.
Matzen og Timm (Henning Matzen og Johannes Timm,
Haandbog i den danske Kirkeret, 1891, s. 120) anfører
således, at udfindelsen af den rette læsemåde af
de bibelske skrifter »er den kirkelige videnskabs sag«,
og Berlin udtaler, at der, ligesom det allerede var tilfældet
før grundloven, må være plads for en opfattelse,
»der stemmer med tidsånden«« I en note (15)
anfører Preben Espersen blandt andet: »Berlin henviser
i denne forbindelse til, at det fx i den Augsburgske Konfession
art. 18 (skal være 17. P. E. 's bem. ) fastslås, at de
vantro eller ugudelige mennesker skal »pines uden
ende«, og i art. 9, at børn, som forældrene ikke
har fået døbt, er evig fordømte. Berlin
karakteriserer disse udsagn som »sætninger, som vel de
færreste af folkekirkens præster i nutiden opfatter
helt bogstaveligt««.
Folketingets Kirkeudvalg stillede den 7. februar
2012 (Omtrykt den 8. februar 2012) KIU alm. del
Samrådsspørgsmål A til ministeren for
ligestilling og kirke: »Grundlovens § 4 forpligter
staten til at understøtte folkekirken som
evangelisk-luthersk. Ministeren bedes redegøre for, i
hvilket omfang denne forpligtelse begrænser Folketingets
mulighed for at lovgive om kirkelige anliggender - herunder det
kirkelige ægteskab.« På baggrund af
samrådsspørgsmålet bad ministeren
Københavns biskop om en vurdering af, hvorvidt der er
formuleringer i Den Augsburgske Bekendelse, som gør, at det
må anses for at være i strid med bekendelsesskrifterne,
hvis der foretages kirkelig vielse til ægteskab af et par af
samme køn. Biskoppens notat af 21. februar 2012 er den 29.
februar 2012 tilsendt Folketingets Kirkeudvalg, Kirkeudvalget
2011-12 KIU Alm. del, endeligt svar på spørgsmål
16.
I biskoppens notat af 21. februar 2012 er det
blandt andet anført:
»Indtil nu har det været en udbredt
opfattelse i vores evangelisk-lutherske tradition, at der kun var
et ægteskab. Jeg formoder, at der med »kirkeligt
ægteskab« menes kirkelig vielse eller kirkelig
velsignelse af borgerligt indgået ægteskab. At der i
Danmark består den mulighed, at ægteskabet kan
indgås for den borgerlige eller kirkelige myndighed, har dog
indtil nu ikke afstedkommet teologiske overvejelser over, hvorvidt
det i kirken indgåede ægteskab eller det i kirken
velsignede ægteskab skulle have særlig status.
En sådan tænkning ville være ny
i en evangelisk-luthersk tradition, hvor et ægteskab altid
har været opfattet som »ein weltlich Ding«. Hvis
et ægteskab i kirken skulle være noget særligt,
ville det problematisere den borgerlige myndighed, ligesom det i
høj grad ville problematisere den teologisk-etiske
eftertanke over ægteskabet.
Den evangelisk-lutherske ægteskabsetik er
blot antydet i Confessio Augustana.
I artikel 16 læres der således, at
lovlige borgerlige ordninger er Guds gode værk, bl.a. kan
mand og kvinde tage til ægte, ligesom den troende kan slutte
handel efter loven, være soldat, føre retfærdig
krig og beklæde øvrighedsposter.
I artikel 23 om præsternes ægteskab
redegøres der for det lovlige ved, at præster kan
bryde traditionen for cølibat. Der henvises til, at
præsterne var gifte i den tidlige kirke, og desuden
gøres der opmærksom på Paulus' holdning i 1.
Korintherbrev 7, 2-9, at ægteskabet er et middel mod den
menneskelige svaghed (begær og ukyskhed).
I artikel 27 argumenteres der mod
munkeløfter og i den forbindelse forsøger artiklen at
berolige de klosterbundne, som har brudt deres løfter om
kyskhed, lydighed og fattigdom, og har ladet sig ægtevie,
idet der igen henvises til Paulus' råd om, at
ægteskabet er et middel mod menneskets svaghed.
Nogle finder, at disse få bemærkninger
i Confessio Augustana udgør en solid bund for det, man
nyligt hører omtalt som ægteskabsteologi.
I Confessio Augustanas få bemærkninger
om ægteskabet ser jeg intet grundlag for andet end
antydninger af en ægteskabs-etik. Bemærkningerne
gøres blot for at trøste de mange præster og
klosterbundne, som har brudt deres løfter om cølibat
og er kommet i tvivl og lever med plagede samvittigheder.
Melanchton, som udfærdigede Confessio Augustana,
forsøger med sine bemærkninger at skabe sig rolige
bevidstheder i de evangeliske menigheder.
Ægteskabet ansås på Luthers tid
for at være en aftale mellem mand og kvinde.
Jeg finder det relevant at nævne, at vi i
vores teologiske tradition lever med en høj bevidsthed om,
at et bekendelsesskrift har en historisk karakter, hvilket
medfører, at fortolkningen af bekendelsesskriftet fordrer
såvel en afklaring af nutidens problemstilling som en viden
om reformationstidens situation.«
På den baggrund er det Ministeriet for
Ligestilling og Kirkes vurdering, at en lovgivning, der giver
mulighed for indgåelse af ægteskab mellem to personer
af samme køn ved en præst i folkekirken, ikke er i
strid med folkekirkens bekendelsesgrundlag.
Da der som nævnt er forskellige opfattelser
af dette spørgsmål blandt folkekirkens præster,
får folkekirkens præster i overensstemmelse med den
frihedstradition, der allerede eksisterer i folkekirken,
ifølge lovforslagets § 1, nr. 1, en ret til at
undlade at vie to personer af samme køn. Hermed gives der
plads til disse opfattelser.
Tilsvarende foreslås det, at en præst,
der ikke ønsker at medvirke til en kirkelig velsignelse af
et borgerligt indgået ægteskab mellem et par af samme
køn, får ret til at undlade at medvirke hertil.
Lovforslaget medfører ingen ændringer
i den ret, som medlemmer af folkekirken har til at få stillet
kirken i bopælssognet til rådighed til en kirkelig
handling ved en præst i folkekirken, som ikke er ansat ved
den pågældende kirke, jf. bestemmelserne herom i lov om
bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. Denne ret
indebærer, at et menighedsråd ikke kan modsætte
sig, at der fx foretages vielse af to personer af samme køn
i kirken. Tilsvarende kan den lokale præst heller ikke
modsætte sig det, uanset at præsten ikke selv vil
foretage handlingen.
Som nævnt i afsnit 3.1.1. har et medlem
også krav på kirkelig betjening i en kirke som
medlemmet har en særlig tilknytning til. Præsten ved
kirken kan ikke med henvisning til sin adgang til at afslå at
medvirke ved vielsen af medlemmet forhindre, at en anden
præst i folkekirken forestår denne. Tilsvarende kan
menighedsrådet ikke blokere for, at handlingen finder sted i
kirken, jf. også afsnit 3.1.2.
De ved kongelig resolution autoriserede ritualer
for henholdsvis vielse (bryllup) og kirkelig velsignelse af
borgerligt indgået ægteskab forudsætter, at
ægteskabet indgås mellem mand og kvinde.
De foreslåede ændringer i
ægteskabsloven, hvorefter ægteskab kan indgås
mellem to personer af samme køn forudsætter
således, at der tilvejebringes et ritual for vielse af to
personer af samme køn.
En konsekvens af lovforslaget bliver
således, at de eksisterende vielsesritualer for vielse af
mand og kvinde bliver suppleret med et vielsesritual for vielse af
to personer af samme køn.
Tilsvarende skal de eksisterende ritualer for
kirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab
suppleres med et ritual for kirkelig velsignelse af et borgerligt
indgået ægteskab mellem to personer af samme
køn.
Lovforslaget indebærer ingen konsekvenser
for de eksisterende vielses- og velsignelsesritualer, der forbliver
uændrede og kan anvendes som hidtil.
For at en vielse er gyldig, skal den efter
ægteskabslovens § 21, stk. 1, være sket
for en myndighed, der efter loven kan foretage vielser, og under
iagttagelse af bestemmelsen i lovens § 20, stk. 2.
Efter denne bestemmelse skal parterne ved samtidigt møde
på spørgsmål af vielsesmyndigheden
»erklære at ville ægte hinanden og derpå af
denne forkyndes at være ægtefolk«.
Vielsesmyndighedernes vielsesritual skal som
følge heraf indrettes på en sådan måde, at
ritualet indeholder en viljeserklæring fra parterne om, at de
vil giftes med hinanden, og at vielsesmyndigheden forkynder, at de
nu er gift med hinanden. Dette gælder ved borgerlige vielser
og ved kirkelige vielser, herunder vielser inden for
folkekirken.
Det fremgår af social- og
integrationsministerens forslag til lov om ændring af
ægteskabsloven, at det ved lovens ikrafttræden bliver
muligt at omdanne et partnerskab, der er registreret efter lov om
partnerskab, til et ægteskab. Dette kan ske ved, at parret
anmoder kommunen om at omdanne deres partnerskab til et
ægteskab.
Par, der vælger at få omdannet deres
partnerskab til et ægteskab, har mulighed for
efterfølgende at få en kirkelig velsignelse af deres
ægteskab.
Ministeren for ligestilling og kirke har
drøftet spørgsmålet om supplerende ritualer med
biskopperne. Hovedparten af biskopperne har tilkendegivet, at de
vil indgå i arbejdet med at udarbejde ritualerne.
Samtidig med lovforslagets fremsættelse har
ministeren for ligestilling og kirke derfor anmodet biskopperne om
at udarbejde disse ritualer.
Ministeren for ligestilling og kirke vil på
baggrund af dette arbejde udvirke, at ritualerne autoriseres ved
kongelig resolution.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for staten, kommuner og regionerne.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. De administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder
mv.
Et lovudkast har været sendt i høring
hos følgende myndigheder, organisationer mv.:
Samtlige biskopper, provster, præster og
menighedsråd, Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks
Provsteforening, Den danske Præsteforening, Danmarks
Kordegneforening, Danmarks Kirketjenerforening, Danmarks
Kirkemusiker Forening, Dansk Organist og Kantor Samfund, Foreningen
af Danske Kirkegårdsledere, Foreningen af
Sognemedhjælpere i Danmark, Forbundet af Kirke- og
Kirkegårdsansatte, Organistforeningen, 3F, Det
Mellemkirkelige Råd, Danske Sømands- og Udlandskirker,
Selskab for Kirkeret, Kirkelig forening for den Indre Mission,
Luthersk Missionsforening, Evangelisk Luthersk Missionsforening,
Evangelisk Luthersk Netværk, Tidehverv, Menighedsfakultetet,
Dansk Bibelinstitut, Kristeligt Forbund for Studerende, Kirkelig
Samling om Bibel og Bekendelse, Kirkelig Fornyelse, Grundtvigsk
Forum, Dansk Diakoniråd og Landsforeningen af Bøsser,
Lesbiske, Biseksuelle og Transpersoner.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Vurdering
af konsekvenser af lovforslag | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med formuleringen af § 7 a, stk. 1,
sikres det, at præster har mulighed for at undlade at vie to
personer af samme køn. Tilsvarende sikres det med
formuleringen af § 7 a, stk. 2, at præster kan
undlade at meddele kirkelig velsignelse af et borgerligt
indgået ægteskab mellem to personer af samme
køn, herunder også velsignelse af et omdannet
registreret partnerskab.
I disse tilfælde kan parret selv henvende
sig til en anden præst, men de kan også henvende sig
til provst eller biskop, som skal være behjælpelig med
at finde en præst, der kan foretage vielsen.
Der henvises til lovforslagets bemærkninger
under pkt. 3.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 15. juni 2012.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
gyldighedsområde. Bestemmelsen indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om medlemskab af folkekirken, kirkelig
betjening og sognebåndsløsning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 572 af 17. juni 2009, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter § 7
indsættes: | | | »§ 7 a. En
præst kan undlade at vie to personer af samme
køn. | | | Stk. 2. En præst kan
undlade at meddele kirkelig velsignelse af et ægteskab mellem
to personer af samme køn.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 15. juni
2012. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. |
|