Skriftlig fremsættelse (2. marts
2012)
Justitsministeren
(Morten Bødskov)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning (Ny balance i reglerne om
ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse af
persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse
med overgang til elektronisk sagsbehandling,
repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen
m.v.)
(Lovforslag nr. L 104)
Det indgår i regeringsgrundlaget "Et Danmark, der
står sammen" fra oktober 2011, at regeringen ønsker at
ændre reglerne om familiesammenføring.
Regeringen vil således skabe en ny balance i
udlændingepolitikken.
Udlændingepolitikken skal være robust og
retfærdig. Derfor skal udlændingepolitikken bygge
på klare rettigheder og pligter for udlændinge, der
ønsker at være en del af det danske samfund.
Udlændingepolitikken skal fremme integrationen. Derfor
skal udlændinge, der ønsker at være en del af
det danske samfund, mødes med rimelige og gennemskuelige
krav.
En robust udlændingepolitik betyder, at reglerne skal
være effektive og understøtte, at de udlændinge,
der kommer til landet som led i bl.a.
ægtefællesammenføring, bliver godt integreret,
og at der stilles klare krav om en aktiv indsats for egen
integration i det danske samfund.
En retfærdig udlændingepolitik betyder, at der
stilles klare og gennemskuelige krav, som er retfærdige og
ikke unødvendige og ekskluderende.
Dette lovforslag har navnlig til formål at
gennemføre de væsentligste dele af de initiativer
på ægtefællesammenføringsområdet,
der fremgår af regeringsgrundlaget fra oktober 2011.
Lovforslaget indebærer i hovedtræk
følgende:
Det foreslås at ophæve pointsystemet for
ægtefællesammenføring og at tilbageføre
24-årsreglen til den form, som reglen havde, før
pointsystemet blev indført.
Desuden foreslås det at tilbageføre
tilknytningskravet til det tilknytningskrav, der var
gældende, før pointsystemet blev indført.
Endvidere foreslås det at ændre 28-årsreglen
om, hvilke personer der er undtaget fra tilknytningskravet,
således at der i stedet skal gælde en
26-årsregel.
Det foreslås herudover, at opholdstilladelse som
ægtefællesammenført fremover normalt skal
betinges af, at udlændingen består en
danskprøve, der som udgangspunkt aflægges efter, at
udlændingen er meddelt opholdstilladelse.
Udlændingen skal bestå prøven senest 6
måneder fra tidspunktet for udlændingens tilmelding til
folkeregistret eller, hvis udlændingen allerede har
opholdstilladelse her i landet, fra meddelelsen af
opholdstilladelsen som ægtefællesammenført. Der
er mulighed for omprøve inden for 3 måneder.
Består udlændingen danskprøven, kan den
ægtefællesammenførte udlænding fortsat
opholde sig her i landet. Hvis udlændingen ikke består
danskprøven, aktualiseres spørgsmålet om,
hvorvidt opholdstilladelsen skal inddrages.
Det foreslås, at der - foruden adgangen til fortsat
ophold her i landet - gives mulighed for, at den økonomiske
sikkerhedsstillelse, der normalt skal stilles som betingelse for
opholdstilladelse, nedsættes med 20.000 kr., hvis
udlændingen består danskprøven.
For at sikre, at ægtefællesammenførte
udlændinge har et kontinuerligt incitament til at lære
dansk, foreslås det, at der endvidere gives adgang til, at
den økonomiske sikkerhedsstillelse nedsættes med
yderligere 10.000 kr., hvis udlændingen inden for en bestemt
periode består en danskprøve på et højere
niveau. Sikkerhedsstillelsen kan herudover nedsættes med
yderligere 10.000. kr., hvis udlændingen består en
afsluttende prøve i dansk.
Det foreslås også, at den økonomiske
sikkerhed, som den herboende ægtefælle normalt skal
stille i forbindelse med en ansøgning om
ægtefællesammenføring, nedsættes til
50.000 kr.
Herudover foreslås det at fjerne gebyrerne på
familiesammenføringsområdet.
Udlændingemyndighederne er ved at overgå til
elektronisk sagsbehandling frem for at behandle sagerne på
papir. Af hensyn til muligheden for at kunne behandle asylsager
m.v. elektronisk foreslås det, at persondatalovens
bestemmelse om, at den offentlige forvaltning ikke må
føre edb-registre med oplysninger om politiske forhold, som
ikke er offentligt tilgængelige, ikke finder anvendelse ved
behandlingen af asylsager m.v.
Lovforslaget indeholder også forslag til en mindre
justering af udlændingeloven i forbindelse med, at
Kommissionens opgaver vedrørende den centrale database i
Eurodac-fingeraftrykssystemet overgår til et nyoprettet
agentur, der samlet skal varetage den operationelle forvaltning af
større it-systemer inden for området frihed, sikkerhed
og retfærdighed.
Lovforslaget indeholder endvidere et forslag, der
vedrører indgåelse af repræsentationsaftaler med
andre Schengenlande i overensstemmelse med visumkodeksen.
Herudover indeholder lovforslaget en række forslag som
følge af, at det ved kongelig resolution af 3. oktober 2011
blev besluttet at nedlægge Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration og overføre sagsområderne
til andre ministerier.
Endelig indeholder lovforslaget forslag til en ændring
som følge af, at Liechtenstein er indtrådt i
Schengen-samarbejdet, samt konsekvensændringer.
Et lovudkast blev den 9. januar 2012 sendt i høring hos
en række myndigheder og organisationer med en frist for
bemærkninger på 4 uger. Bl.a. forslaget om
indgåelse af repræsentationsaftaler blev indsat, mens
lovudkastet var i høring. På den baggrund blev
lovforslaget sendt i høring igen den 8. februar 2012. Af
hensyn til ønsket om en høringsperiode på 4
uger, er fristen for bemærkninger fastsat til den 7. marts
2012.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.