Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 2. maj 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 24 ændringsforslag til lovforslaget.
Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 5-7,
9, 10, 12-16, 19, 21 og 24. Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2, 4, 8, 11, 17, 18, 20, 22 og
23.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. marts 2012 og var til 1.
behandling den 20. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik.
Dispensation fra § 8 a, stk. 2,
i Folketingets forretningsorden
Udvalget anmoder om, at Folketinget dispenserer fra reglen i
forretningsordenen om, at 2. behandling af lovforslaget ikke
må finde sted, før 2 dage efter at
offentliggørelsen af betænkningen har fundet
sted.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
6. januar 2012 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag
61. Et nyt lovudkast blev efterfølgende sendt i supplerende
høring, og justitsministeren sendte den 8. februar 2012
dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 74. Den 7.
marts 2012 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget. Efterfølgende har
justitsministeren oversendt supplerende høringssvar den 15.
marts 2012 og den 30. marts 2012.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Kirsten Bjørnstad,
Tim Brandt, Svendborg,
Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse og
Ægteskab Uden Grænser.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse mundtligt
over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 76 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i udvalget (S, RV og
SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af
EL stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (V,
DF og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at der med lovforslaget er lagt op til en række
massive lempelser i udlændingepolitikken. Der er lagt op til
en lempelse af tilknytningskravet, en lempelse af
28-års-reglen og en lempelse af bankgarantien. Endelig
afskaffer regeringen pointsystemet og indvandringsprøven, og
dermed afskaffer regeringen en fleksibel ordning, der sikrer
Danmark en tilstrømning af kvalificerede udlændinge. V
og KF stiller sig således uforstående over for, at
regeringen med lovforslaget vil afskære uddannelses- og
erhvervsmæssigt kvalificerede unge under 24 år fra
muligheden for at komme til Danmark via reglerne om
ægtefællesammenføring.
Rockwool Fondens rapport fra 2011 »Indvandringens
betydning for de offentlige finanser i Danmark« har vist, at
indvandrere, der kommer fra ikkevestlige lande, svækker de
offentlige finanser. Derfor mener V og KF, at den i lovforslaget
foreslåede model ikke understøtter regeringens
afgørende målsætning om høj
erhvervsdeltagelse blandt ægtefællesammenførte,
når krav til uddannelse og erhvervserfaring slækkes.
Lovforslaget sikrer heller ikke, at de familiesammenførte
ægtefæller kan bidrage til det danske samfund,
når danskprøven sænkes til A1-niveau.
Endelig mener V og KF ikke, at lovforslaget i
tilstrækkelig grad sikrer, at de personer, der kommer til
landet som led i en ægtefællesammenføring,
opnår viden om danske samfundsforhold, når
indvandringsprøven afskaffes som betingelse for
ægtefællesammenføring.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
regeringen med dette lovforslag vil lempe
udlændingepolitikken og dermed på sigt svække den
sociale og kulturelle sammenhængskraft i det danske samfund.
Der vil ske en stigning i indvandringen til Danmark via
familiesammenføringsreglerne, hvilket DF beklager.
Den lovgivning, som regeringen afskaffer med dette lovforslag,
belønner bl.a. den familie og den udlænding, som
vælger ikke at bosætte sig i et ghettoområde. De
nuværende regler belønner desuden den udlænding,
som inden ankomsten til Danmark kan dokumentere
selvforsørgelse i sit eget land. Det gældende
regelsæt blev indført ud fra den logiske og simple
tankegang, at en udlænding sandsynligvis vil kunne
forsørge sig selv i Danmark, hvis vedkommende har
været selvforsørgende i sit hjemland. Tankegangen bag
de gældende regler var at skabe en større
sandsynlighed for en vellykket integration, men denne tankegang
gør regeringen desværre op med.
Ligeledes belønner den gældende lovgivning den
udlænding, der har uddannelse bag sig, eller den, der har
gode sprogkundskaber. Det opstilles ikke som et ekskluderende krav,
at man absolut skal have en uddannelse for at blive
familiesammenført til Danmark. Det opstilles heller ikke som
et ufravigeligt krav, at man bosætter sig uden for et
ghettoområde. Men det betragtes i den nuværende
lovgivning som noget positivt. Jo flere positive træk, man
har med sig, des tættere kommer man på en
opholdstilladelse. Det modsatte gør sig gældende, hvis
man har flere negative træk med sig. Det er ifølge DF
et sundt princip.
I DF er vi stolte over at turde sige, at bl.a.
beskæftigelse, faglært som ufaglært, er positivt,
hvis man som udlænding ønsker at leve sit liv i
Danmark. Det, som den tidligere regering og DF blev enige om, var
på ingen måde urimeligt. Kravene og lovgivningen var
(og er) - set i lyset af de store integrationsproblemer - yderst
velafbalancerede.
Regeringens såkaldte robuste udlændingepolitik vil
ifølge DF svække den nationale sammenhængskraft.
Det kulturelle fællesskab vil med disse og regeringens
øvrige initiativer blive sat under pres og vil blive
unødigt udfordret på grund af regeringens leflen for
de politisk korrekte holdninger. Det bliver de næste mange
generationer, som kommer til at betale prisen - økonomisk,
socialt og kulturelt - for denne regerings
udlændingepolitik.
DF vil arbejde for, at de nye regler for
ægtefællesammenføring ændres,
såfremt DF efter et valg får mulighed for det. Det er
DF's klare målsætning, at reglerne i hovedtræk
føres tilbage til før dette lovforslag.
DF ønsker, at der skelnes mellem indvandrere fra lande,
hvor der erfaringsmæssigt er integrationsproblemer, og
indvandrere fra lande, hvor der stort set ingen
integrationsproblemer er. Derfor ærgrer det DF, at regeringen
samtidig med lempelserne af udlændingepolitikken fjerner den
positive særbehandling af indvandrere fra bl.a. USA, Israel,
Canada, Australien, Japan og New Zealand. Det er erfaringen, at
indvandrere fra vestlige lande og indvandrere fra enkelte
ikke-vestlige lande formår at tilpasse sig til dansk kultur
og danske værdier uden de store integrationsproblemer. Denne
positive særbehandling har DF kæmpet for i mange
år, hvorfor DF ønsker at genindføre princippet
og arbejde videre ad den vej, såfremt muligheden
opstår.
DF ønsker generelt at begrænse den ikkevestlige
indvandring.
DF ønsker også, at loven indeholder en vis
fleksibilitet i forhold til f.eks. en 23-årig udlænding
med gode forudsætninger for f.eks. videreuddannelse,
beskæftigelse og i det hele taget en vellykket integration,
som gifter sig med en dansker, og som i dag i kraft af
pointsystemet har mulighed for
ægtefællesammenføring.
Det er afgørende for sammenhængskraften i
samfundet, at den enkelte udlænding har både evnen og
viljen til kulturel tilpasning. 00'ernes førte
udlændinge- og integrationspolitik har skabt flere markante
resultater og reduceret antallet af familiesammenføringer
til Danmark. Denne resultatorienterede politik vil DF tilbage
til.
Ud over de integrationsmæssige fordele har 00'ernes
udlændingepolitik samlet set medvirket til en forbedring i
milliardstørrelse på de offentlige finanser.
Regeringens udlændingepolitiske lempelser risikerer at
forværre Danmarks samlede økonomi, hvilket er endnu et
argument for ikke at støtte regeringens
udlændingepolitik. Lempelserne vil påføre
samfundet og dermed skatteborgerne store udgifter. Nye store
udgifter til en lempelig udlændingepolitik kan i sidste ende
vanskeliggøre det socialpolitiske arbejde over for udsatte
borgere, idet midlerne i stedet skal bruges på
integrati?onsindsatser på grund af den forfejlede
udlændingepolitik. En lempelig udlændingepolitik har
også vidtrækkende konsekvenser i forhold til bl.a. den
førte skolepolitik, idet der skal bruges ressourcer på
diverse integrationsfremmende foranstaltninger. Mange af disse
vidtrækkende og negative konsekvenser kan fremadrettet
undgås ved at udvise rettighed omhu.
Regeringens lempelser kan således på mange
områder få store samfundsmæssige konsekvenser. DF
finder ikke, at regeringen ordentligt og seriøst har
redegjort for konsekvenser af dette lovforslag - og andre aspekter
af regeringens udlændingepolitik - i lovforslagets
bemærkninger.
Et tredjemindretal i udvalget (EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget glæder sig over, at
der sker lempelser i adgangen til familiesammenføring med
ægtefæller. Det er glædeligt, at der gøres
op med det uddannelsessnobberi, som det hidtil gældende
pointsystem var udtryk for. Tilbageførelsen af
tilknytningskravet, ændringen af 28-års-reglen til en
26-års-regel, afskaffelsen af indvandringsprøven,
nedsættelsen af den økonomiske sikkerhedsstillelse og
afskaffelsen af gebyrerne på
familiesammenføringsområdet er alt sammen skridt i den
rigtige retning. Nogle af skridtene er små, mens andre
udgør gedigne og mærkbare forbedringer.
Når dette lovforslag er vedtaget, vil vi desværre
langtfra stå med en udlændingelov, som opfylder EL's
krav til, hvornår ægtefæller kan få lov at
leve sammen i Danmark. EL er stadig modstander af
24-års-reglen og tilknytningskravet og beklager, at
regeringen - trods de principielle holdninger i to af de tre
regeringspartier - har lagt sig fast på ikke at røre
ved disse bestemmelser i denne valgperiode.
EL beklager også, at regeringen har valgt at sidde
berettigede indvendinger fra sagkyndigt hold overhørig. Her
skal især fremhæves, at Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelser (FLD) i sit høringssvar - om de
foreslåede danskprøver - påpeger, at
»… der vil være en gruppe af
familiesammenførte udlændinge, der vil have meget
svært ved at leve op til kravet inden for den
foreslåede tidsramme på 6/9 måneder«. FLD
påpeger videre, at kravet om at nå det ønskede
sproglige niveau for analfabeter er »helt urealistisk«.
Her er lovforslaget desværre udtryk for et
uddannelsessnobberi, der ikke er mindre alvorligt end det, som
pointsystemet var udtryk for.
Dansk Flygtningehjælp påpeger i sit
høringssvar, at forudsætningen om, at prøven
kan bestås inden fristen, hvis man følger den tilbudte
danskundervisning »… ikke holder som generel
forudsætning«. Flere andre høringssvar
sætter spørgsmålstegn ved det
hensigtsmæssige og realistiske i de nye sprogkrav, som jo
skal ses på baggrund af de meget alvorlige konsekvenser, det
har for en familiesammenført, hvis vedkommende inden 9
måneder ikke har bestået A1-prøven:
Opholdstilladelsen inddrages, og hvis vedkommende ikke rejser
frivilligt, »drager politiet omsorg for udrejsen«, som
det hedder i ministerens svar på spørgsmål nr. 2
til lovforslaget. På den baggrund har EL stillet
ændringsforslag om afskaffelse af kravet om bestået
danskprøve som forudsætning for fortsat
opholdstilladelse.
Generelt er det glædeligt, at kravet om en
sikkerhedsstillelse reduceres fra over 100.000 kr. til 50.000 kr.
EL er imidlertid principielt modstander af kravet om en
sikkerhedsstillelse og konstaterer - som det fremgår af svar
på spørgsmål nr. 141 (UUI, alm. del) af 20.
januar 2012 - at kommunerne kun i ganske få tilfælde
hvert år har afgivet indberetninger om
familiesammenførte, som har modtaget sociale ydelser, der
kunne gøre det relevant at trække på
sikkerhedsstillelsen og inddrage opholdstilladelsen.
EL konstaterer, at der ikke i det nuværende Folketing er
flertal for at afskaffe kravet om en sikkerhedsstillelse og
beklager, at en række personer, der har været så
uheldige at få deres familiesammenføring i perioden
2011-12, har måttet stille en sikkerhed på 100.000 kr.
eller derover og står uden de samme muligheder for en
nedsættelse som dem, der får familiesammenføring
efter de nye regler.
Et fjerde mindretal i udvalget
(LA) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet kan stemme for de af justitsministeren
stillede ændringsforslag.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
1)
Ordene »og lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning« ændres til: »og forskellige
andre love«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 19]
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
2) Nr.
24 og 25, udgår, og i
stedet indsættes:
»24. § 9, stk. 31, der bliver stk. 30,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 30. Den
økonomiske sikkerhed efter stk. 4 kan efter anmodning
nedsættes med 10.000 kr., jf. dog stk. 32, når en
udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter stk. 1, nr.
1, har bestået en af justitsministeren etableret
danskprøve på A2-niveau eller en anden
danskprøve på tilsvarende eller højere niveau.
Prøven skal være bestået senest 15 måneder
fra tidspunktet for udlændingens tilmelding til
folkeregisteret eller, hvis udlændingen allerede har
opholdstilladelse her i landet, fra meddelelsen af
opholdstilladelsen efter stk. 1, nr. 1. Hvis udlændingen har
aflagt, men ikke bestået prøven inden fristen på
15 måneder, kan omprøve finde sted indtil 3
måneder efter udløbet af fristen på 15
måneder. Ved lovligt forfald suspenderes de nævnte
frister efter ansøgning herom med en periode svarende til
varigheden af det lovlige forfald.
Stk. 31. Den
økonomiske sikkerhed efter stk. 4 kan efter anmodning
nedsættes med 10.000 kr., jf. dog stk. 32, når en
udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter stk. 1, nr.
1, har bestået en afsluttende prøve i dansk, jf.
§ 9 i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl.
Stk. 32.
Nedsættelse af den økonomiske sikkerhed efter stk. 30
og 31 kan alene ske i et sådant omfang, at den
økonomiske sikkerhed udgør mindst 10.000 kr.
Stk. 33.
Udlændingen skal ved tilmelding til danskprøven
på A2-niveau, jf. stk. 30, betale et gebyr på 2.400 kr.
Hvis udlændingen ikke betaler gebyr, kan udlændingen
ikke deltage i prøverne. 1. og 2. pkt. gælder ikke,
hvis udlændingen er omfattet af EU-reglerne.
Stk. 34.
Justitsministeren fastsætter efter forhandling med
børne- og undervisningsministeren regler om
danskprøven på A2-niveau, jf. stk. 30, herunder regler
om lovligt forfald, hvornår prøverne anses for
bestået, udpegning af prøveafholdere, betingelser for
at deltage i prøverne, opkrævning af gebyr for at
deltage i prøverne, prøvernes indhold og
gennemførelse, klagemuligheder, klagefrister og
prøver, der kan træde i stedet for danskprøven
på A2-niveau.
Stk. 35.
Beløbene, der er angivet i stk. 30-33, er fastsat i
2012-niveau og reguleres fra og med 2013 én gang
årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent.«
[Afskaffelse af danskprøven
som betingelse for fortsat ophold]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
3)
Efter nr. 26 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 a, stk. 4, 5. pkt., ændres »eller §§
9 b-9 e« til: », §§ 9 b-9 e, 9 m eller 9
n«.«
[Konsekvensrettelse]
Af et mindretal
(EL):
4) I
den under nr. 27 foreslåede
ændring af § 9 c, stk.1,
udgår »og stk. 30«, og »stk. 31-37«
ændres til: »stk. 30-35«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
5) I
den under nr. 49 foreslåede § 9 m indsættes i stk. 1 efter »til en udlænding
med«: »tidsbegrænset eller
tidsubegrænset«.
[Teknisk præcisering]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
6) I
den under nr. 49 foreslåede § 9 n indsættes i stk. 1 efter »til en udlænding
med«: »tidsbegrænset eller
tidsubegrænset«.
[Teknisk præcisering]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
7)
Efter nr. 49 indsættes som nye numre:
»02. I §
10, stk. 4, 1. pkt., ændres »og §§ 9-9
f« til: »§§ 9-9 f eller 9 i-9 n«.
03. I
§ 11, stk. 4, nr. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§§ 7-9 e«:
»eller 9 i-9 n«.«
[Konsekvensrettelser]
Af et mindretal
(EL):
8) Nr.
59 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
9) Nr.
65 affattes således:
»65. I §
33, stk. 5, ændres »§ 9, stk. 22«
til: »§ 9, stk. 21«, og »og § 9 f, stk.
7« ændres til: »§ 9 f, stk. 7, § 9 i,
stk. 2, § 9 j, stk. 2, § 9 k, stk. 2, § 9 l, stk. 2,
§ 9 m, stk. 2, og § 9 n, stk. 2«.«
[Konsekvensrettelse]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
10)
Efter nr. 65 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
33, stk. 10, indsættes efter »§§ 9-9
f«: »og 9 i-9 n«.«
[Konsekvensrettelse]
Af et mindretal
(EL):
11) I
den under nr. 67 foreslåede
ændring af § 40 d
ændres »de prøver, der er nævnt i §
9, stk. 30 og 32« til: »den prøve, der er
nævnt i § 9, stk. 30«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
12)
Efter nr. 67 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
42 a, stk. 3, nr. 1, 1. pkt., indsættes efter
»§§ 9-9 f«: »eller 9 i-9
n«.«
[Konsekvensrettelse]
Af justitsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, RV, SF, EL og LA):
13)
Efter nr. 68 indsættes som nye numre:
»06. I §
44, stk. 3, indsættes efter »opholdskort«:
»udstedt i forbindelse med meddelelse af opholdstilladelse
efter §§ 7-9 og 9 b-9 f«.
07. I
§ 44 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
betaling for genudstedelse af opholdskort udstedt i forbindelse med
meddelelse af opholdstilladelse efter § 9 a og §§ 9
i-9 n.«
[Teknisk præcisering]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
14) I
den under nr. 77 foreslåede
affattelse af § 46 ændres i
stk. 2, 1. pkt., Ȥ 33, stk.
1-3,« til: »§ 33«.
[Konsekvensrettelse]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
15) I
den under nr. 77 foreslåede
affattelse af § 46 indsættes
i stk. 2, 2. pkt., efter »Det
samme gælder«: »afgørelser efter § 4
a, stk. 3, i forlængelse af at en udlænding er meddelt
opholdstilladelse efter § 9 a eller §§ 9 i-9 n,
og«.
[Konsekvensrettelser]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
16)
Efter nr. 79 indsættes som nye numre:
»08. I §
47 a udgår »samt udstede tilbagerejsetilladelse
til en udlænding, der lovligt opholder sig her i
landet«.
09. I
§ 47 a indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Justitsministeren og beskæftigelsesministeren kan hver for
sig fastsætte nærmere regler om, at
Udlændingestyrelsen og Styrelsen for Fastholdelse og
Rekruttering i særlige tilfælde kan udstede
tilbagerejsetilladelser til en udlænding, der lovligt
opholder sig her i landet.«
[Konsekvensrettelser]
Af et mindretal
(EL):
17) I
den under nr. 80 foreslåede § 48 f affattes 1.
pkt. således:
»Udlændingestyrelsen bedømmer, om en
udlænding har bestået danskprøven på
A2-niveau, jf. § 9, stk. 30.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Af et mindretal
(EL):
18) I
den under nr. 80 foreslåede § 48 f ændres i 2. pkt. »prøverne« til:
»prøven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Nye paragraffer
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
19)
Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov om integration af udlændinge i
Danmark (integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1062
af 20. august 2010, som ændret bl.a. ved lov nr. 462 af 18.
maj 2011 og senest ved § 6 i lov nr. 326 af 11. april 2012,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 4, nr. 2, ændres
»§ 9 c, stk. 1, med henblik på skoleophold,
praktikophold, au pair-ophold eller studier,« til:
»§§ 9 i-9 l,«.
2. I
§ 2, stk. 4, nr. 6, ændres
»omfattet af nr. 1-5« til: », der er omfattet af
nr. 3-5, eller med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§§ 9 m eller 9 n«.
§ 02
I repatrieringsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 369 af 6. april 2010, som ændret
ved § 17 i lov nr. 429 af 28. april 2010 og § 2 i lov nr.
759 af 29. juni 2011, foretages følgende ændring:
1. I
§ 3, stk. 4, ændres
»eller § 9 c, stk. 1, som følge af en
familiemæssig tilknytning til en person, der ikke er omfattet
af stk. 2« til: », § 9 c, stk. 1,
som følge af en familiemæssig tilknytning til en
person, der ikke er omfattet af stk. 2, § 9 m eller
§ 9 n«.
§ 03
I lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 1010 af
16. august 2010, som ændret ved § 2 i lov nr. 462 af 18.
maj 2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2 b, stk. 1, ændres
»§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9 j«.
2. I
§ 2 b, stk. 2, ændres
»§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9 i«.
§ 04
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 952 af 2.
oktober 2009, som ændret ved § 2 i lov nr. 1525 af 27.
december 2009, § 13 i lov nr. 140 af 9. februar 2010 og §
3 i lov nr. 1570 af 21. december 2010, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 4, stk. 2, nr. 2, ændres
»§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9
m«.«
§ 05
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 8. august 2011,
som ændret ved § 5 i lov nr. 271 af 27. marts 2012,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 15, stk. 5, nr. 2, ændres
»§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9
m«.«
§ 06
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 171 af 2. marts 2011, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1368 af 28. december 2011 og lov nr. 210 af
5. marts 2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 19, stk. 2, nr. 2, ændres
»§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9
m«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 2
Af et mindretal
(EL):
20) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 11 b, 1. pkt.,
udgår »og stk. 30«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 3
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
21) I
stk. 3 indsættes som 3. pkt.:
»Hvis der ikke efter
de hidtil gældende regler kan meddeles opholdstilladelse
på grundlag af ægtefællesammenføring,
tager Udlændingestyrelsen samtidig stilling til, om der kan
meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
eller § 9 c som ændret ved lovens § 1, nr. 7-16,
18-25 og 27.«
[Teknisk præcisering]
Af et mindretal
(EL):
22) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4. § 1,
nr. 9 og 24, finder ikke anvendelse for udlændinge, der er
meddelt opholdstilladelse inden lovens ikrafttræden. For
disse udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Af et mindretal
(EL):
23) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5. For
udlændinge, der meddeles opholdstilladelse i perioden fra den
15. maj 2012, og inden danskprøven på A2-niveau, jf.
§ 9, stk. 30, er etableret, regnes fristen på 15
måneder, jf. udlændingelovens § 9, stk. 30, 2. og
3. pkt., fra tidspunktet for prøvens etablering.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL og LA):
24)
Som stk. 6 indsættes:
»Stk. 6.
Afgørelser vedrørende forlængelse, bortfald og
inddragelse af opholdstilladelser meddelt efter § 9 c, stk. 1,
1. pkt., træffes af Styrelsen for Fastholdelse og
Rekruttering, når opholdstilladelsen er meddelt med henblik
på uddannelse, au pair-ophold, praktikantophold,
volontørophold, ophold ifølge en aftale mellem
Danmark og en anden stat, jf. § 45, eller som følge af
familiemæssig tilknytning til en udlænding med
opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-6, eller til en
udlænding med opholdstilladelse med henblik på
uddannelse eller praktikantophold.«
[Teknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 19.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at en bestået
danskprøve på A1-niveau eller en anden
danskprøve på et tilsvarende eller højere
niveau afskaffes som betingelse for fortsat opholdstilladelse som
ægtefællesammenført.
Til nr. 3, 7, 9, 10, 12 og
14
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 1, nr. 49, hvorved det foreslås at
indsætte §§ 9 i-9 n i udlændingeloven.
Til nr. 4, 8, 11, 17, 18,
20, 22 og 23
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 5 og 6
Det følger af de foreslåede bestemmelser i §
9 m, stk. 1, og § 9 n, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr.
49, at der kan meddeles opholdstilladelse til en udlænding,
som har familiemæssig tilknytning til en udlænding, der
har opholdstilladelse her i landet på baggrund af
beskæftigelse, uddannelse eller praktikantophold.
Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering skal træffe
afgørelse efter §§ 9 m og 9 n.
Med forslaget præciseres det, at §§ 9 m og 9 n
omfatter udlændinge med familiemæssig tilknytning til
en udlænding, der har opholdstilladelse her i landet på
baggrund af beskæftigelse, uddannelse eller praktikantophold,
uanset om sidstnævnte har tidsbegrænset eller
tidsubegrænset opholdstilladelse.
Til nr. 13
Forslaget er en følge af ressortomlægningen,
hvorved sagsområder, der hidtil henhørte under det nu
nedlagte Integrationsministerium, bl.a. blev fordelt mellem
Justitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.
Med forslagene præciseres det, at justitsministeren kan
fastsætte regler om betaling for genudstedelse af opholdskort
udstedt i forbindelse med meddelelse af opholdstilladelse efter
§§ 7-9 og 9 b-9 f, da sager omfattet af disse
bestemmelser efter ressortomlægningen henhører under
justitsministeren, mens beskæftigelsesministeren kan
fastsætte regler om betaling for genudstedelse af opholdskort
udstedt i forbindelse med meddelelse af opholdstilladelse efter
§ 9 a og §§ 9 i-9 n, da sager omfattet af disse
bestemmelser efter ressortomlægningen henhører under
beskæftigelsesministeren.
Til nr. 15
Efter udlændingelovens § 4 a, stk. 3, kan der i
medfør af Schengenkonventionens artikel 18 udstedes visum
til længerevarende ophold med gyldighed begrænset til
Danmark (langtidsvisum), dog højst med en gyldighedsperiode
på 1 år, til en udlænding, der er meddelt
opholdstilladelse efter § 8, § 9, § 9 a, stk. 2,
§ 9 c, stk. 1, § 9 d eller § 9 f, med henblik
på at udlændingen kan indrejse her i landet og få
udstedt et opholdskort med biometriske kendetegn.
Der kan således meddeles langtidsvisum med henblik
på indrejse i Danmark til udlændinge, der er meddelt
opholdstilladelse her i landet. Opholdskortet udstedes efter
indrejsen.
Efter forslaget træffer Styrelsen for Fastholdelse og
Rekruttering afgørelse efter § 4 a, stk. 3, i de sager,
hvor en udlænding er meddelt opholdstilladelse efter § 9
a med henblik på beskæftigelse eller efter §§
9 i-9 n med henblik på uddannelse, au pair-ophold,
praktikantophold, volontørophold, ophold ifølge en
aftale mellem Danmark og en anden stat, jf. § 45 (working
holiday), eller som følge af familiemæssig tilknytning
til en udlænding med opholdstilladelse efter § 9 a, stk.
2, nr. 1-6, eller til en udlænding med opholdstilladelse med
henblik på uddannelse eller praktikantophold, da disse sager
efter ressortomlægningen i forbindelse med nedlæggelsen
af Integrationsministeriet henhører under
beskæftigelsesministerens ressort.
Til nr. 16
Forslaget er en følge af ressortomlægningen,
hvorved sagsområder, der hidtil henhørte under det nu
nedlagte Integrationsministerium, bl.a. blev fordelt mellem
Justitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.
Med forslagene præciseres det, at justitsministeren og
beskæftigelsesministeren hver for sig kan fastsætte
nærmere regler om, at Udlændingestyrelsen og Styrelsen
for Fastholdelse og Rekruttering i særlige tilfælde kan
udstede tilbagerejsetilladelse til en udlænding, der lovligt
opholder sig her i landet
Justitsministeren kan således fastsætte
nærmere regler om Udlændingestyrelsens udstedelse af
tilbagerejsetilladelser i sager, der efter ressortomlægningen
henhører under justitsministerens ressort, mens
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om Styrelsen for Fastholdelse og Rekrutterings udstedelse af
tilbagerejsetilladelser i sager, der efter ressortomlægningen
henhører under beskæftigelsesministerens
ressort.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 13.
Til nr. 19
Der er tale om konsekvensændringer i anden lovgivning
som følge af lovforslagets § 1, nr. 49, hvorved det
foreslås at indsætte §§ 9 i-9 n i
udlændingeloven.
Til nr. 21
Det fremgår af lovens § 3, stk. 3, at de nye regler
om ægtefællesammenføring i lovens § 1, nr.
7-16, 18-25 og 27, ikke finder anvendelse for udlændinge, der
inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse. For disse udlændinge finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Med forslaget præciseres det i lovteksten, at hvis der
ikke efter de hidtil gældende regler kan meddeles
opholdstilladelse på grundlag af
ægtefællesammenføring, tager
Udlændingestyrelsen samtidig stilling til, om der kan
meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
eller § 9 c som affattet ved lovens § 1, nr. 7-16, 18-25
og 27, dvs. de nye
ægtefællesammenføringsregler.
Til nr. 24
Forslaget er en følge af ressortomlægningen,
hvorved sagsområder, der hidtil henhørte under det nu
nedlagte Integrationsministerium, bl.a. blev fordelt mellem
Justitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 13.
Den foreslåede bestemmelse i § 46, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr. 77, angiver, i hvilke tilfælde
Udlændingestyrelsen træffer afgørelse efter
udlændingeloven. Den foreslåede bestemmelse i §
46, stk. 2, jf. ligeledes lovforslagets § 1, nr. 77, angiver,
i hvilke tilfælde Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering
træffer afgørelse efter udlændingeloven.
Afgørelser efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, træffes herefter af Udlændingestyrelsen. Dette
følger af de foreslåede bestemmelser i § 46, stk.
1 og 2.
Bl.a. afgørelser om opholdstilladelse med henblik
på uddannelse, au pair-ophold, praktikantophold,
volontørophold eller ophold ifølge en aftale mellem
Danmark og en anden stat, jf. § 45 (working holiday), og
afgørelser om opholdstilladelse som følge af
familiemæssig tilknytning til en udlænding, der har
opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-6, eller
opholdstilladelse med henblik på uddannelse eller
praktikantophold, er hidtil truffet efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1.
De dele af § 9 c, stk. 1, der som følge af
ressortomlægningen i forbindelse med nedlæggelsen af
Integrationsministeriet nu henhører under
beskæftigelsesministerens ressort, er med lovforslaget
udskilt til særskilte bestemmelser i §§ 9 i-9
n.
Disse afgørelser træffes således af
Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering.
Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 6, betyder,
at sager vedrørende forlængelse, bortfald og
inddragelse af opholdstilladelser, der oprindelig er meddelt efter
§ 9 c, stk. 1, 1. pkt., og som fremover skal træffes
efter §§ 9 i-9 n, træffes af Styrelsen for
Fastholdelse og Rekruttering.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Trine Bramsen (S) fmd. Jacob Bjerregaard (S) Karen J.
Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S) Ole
Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe
(RV) Liv Holm Andersen (RV) Hans Vestager (RV) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Pernille Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte
Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Peter Juel Jensen (V) Karen Jespersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen
(DF) Peter Skaarup (DF) nfmd.
Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Joachim B. Olsen (LA)
Mike Legarth (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 104
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og kommenteret
høringsoversigt, fra justitsministeren |
2 | Supplerende høringssvar af
15/3-12 |
3 | Henvendelse af 18/3-12 fra Ægteskab
Uden Grænser |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
6 | Høringssvar af 30/3-12 fra
Grønlands Selvstyre, fra justitsministeren |
7 | Henvendelse af 28/3-12 fra Ægteskab
Uden Grænser |
8 | Henvendelse af 28/3-12 fra Dansk-Nordisk
Modstandsbevægelse |
9 | Henvendelse af 16/4-12 fra Dansk-Nordisk
Modstandsbevægelse |
10 | Udkast til betænkning |
11 | Henvendelse af 18/4-2012 fra Kirsten
Bjørnstad |
12 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
13 | Henvendelse af 24/4-12 fra Tim Brandt,
Svendborg |
14 | 2. udkast til betænkning |
| |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 104
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om nedbringelse af
sagsbehandlingstiden, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om familiesammenførte, der
ikke har bestået danskprøven, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om LO's ønske om, at ydelser
modtaget som følge af arbejdsløshed ikke skal have
negative konsekvenser for familiesammenføring, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om behandlingen af ansøgninger
om familiesammenføring, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om sikkerhedsforanstaltninger
vedrørende modultest, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
6 | Spm. om sikkerhedsniveauet omkring
modultest, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om danskprøver på A1- og
A2-niveau, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om de mundtlige danskprøver
på A1- og A2-niveau, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm. om, multiple choice ved mundtlige
prøver, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om, hvorvidt arbejde i et pizzeria
har en særlig integrationsfremmende karakter, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om visumbesøg i Danmark, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om kommentar til henvendelse af
18/3-12 fra Ægteskab Uden Grænser, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om danskprøven, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om danskprøverne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om videreførelse af den
nuværende indvandringsprøve, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om omgåelse af
24-års-reglen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om forlig om 28-års-reglen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om tvangsægteskab/arrangeret
ægteskab, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
19 | Spm. om danskkursus som en betingelse for
at opfylde tilknytningskravet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
20 | Spm. om krav om beskæftigelse i
hjemlandet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
21 | Spm. om afledte merudgifter på
integrationsområdet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
22 | Spm. om påvirkningen på
indvandringen fra tredjeverdenslande, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
23 | Spm. om antallet af
familiesammenføringer, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
24 | Spm. om konkrete regelændringer
under den tidligere regering, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
25 | Spm. om skærpet danskprøve,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om integration af
ægtefællesammenførte på det danske
arbejdsmarked, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
27 | Spm. om dokumentation af erhvervserfaring,
uddannelse og sprogkundskaber, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
28 | Spm. om at ændre 28-års-reglen
til en 26-års-regel, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
29 | Spm. om væsentlig tilknytning, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
30 | Spm. om regeringens ambition om at
få familiesammenførte i arbejde, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
31 | Spm. om, hvorfor alder med lovforslaget
vægtes højere end kvalifika?tioner, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
32 | Spm. om definition af begrebet robust
udlændingepolitik, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
33 | Spm. om udlændingepolitikken under
SR-regeringen i 1990'erne, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
34 | Spm. , om udlændingepolitikken til
stadighed er robust, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
35 | Spm. , om udlændingepolitikken til
stadighed vil være robust, hvis tilknytningskravet fjernes,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
36 | Spm. om integration, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
37 | Spm. om sikkerhedsstillelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om retssikkerhed i
familiesammenføringssager, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
39 | Spm. om risikoen for, at reglerne snart
skal ændres igen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
40 | Spm. om lovligt forfald ved
danskprøver, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
41 | Spm. om bureaukrati og indviklede regler,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
42 | Spm. om førtidspensionisters
mulighed for familiesammenføring, til justitsminsiteren, og
ministerens svar herpå |
43 | Spm. om den herboende references
situation, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
44 | Spm. om en bestået sprogprøve
på A1-niveau, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
45 | Spm. om en bestået danskprøve
og opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
46 | Spm. om motivationen til at lære
dansk, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
47 | Spm. om personer på barsel i forhold
til lovligt forfald i forbindelse med danskprøverne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
48 | Spm. , om indvandringen som en konsekvens
af lovforslaget vil stige, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
49 | Spm. om garantistillelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
50 | Spm. om, hvorfor regeringen ønsker
at ændre 28-års-reglen til en 26-års-regel, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
51 | Spm. om forslag til et alternativt
pointsystem, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
52 | Spm. om lovforslagets
samfundsøkonomiske konsekvenser, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
53 | Spm. om befolkningsandelen af ikkevestlige
indvandrere og efterkommere, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
54 | Spm. om stigning i indvandringsgrupper,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
55 | Spm. om konsekvenserne af en utilsigtet
stigning i indvandringen, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
56 | Spm. om forhandlinger om
udlændingepolitikken, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
57 | Spm. om, hvilke partier regeringen har
indgået aftale med om at lempe
familiesammenføringsreglerne, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
58 | Spm. om, hvilke konsekvenser en vedtagelse
af lovforslaget vil få for ligestillingen i Danmark, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
59 | Spm. om effekten på den sociale og
kulturelle sammenhængskraft i Danmark, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
60 | Spm. , om lovforslaget samlet set vil
forbedre eller forværre integrationen i Danmark, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
61 | Spm. om positiv særbehandling af
udlændinge fra f.eks. USA, Australien, Canada, Japan m.m.,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
62 | Spm. om pointsystemet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
63 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/3-12 fra Ægteskab Uden Grænser, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
64 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/3-12 fra Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
65 | Spm. om kommentar til henvendelse af
16/4-12 fra Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
66 | Spm. om talepapir fra det åbne
samråd 17/4-12 om L 104 (nye regler for
ægtefællesammenføring), jf. L 104 -
samrådsspørgsmål A-D, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
67 | Spm. , om der er solid dokumentation for,
at visse grupper af indvandrere og flygtninge er sværere at
integrere i det dansk samfund end andre, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
68 | Spm. om begrundelsen for at fastholde den
økonomiske sikkerhedsstillelse i forbindelse med
ægtefællesammenføring, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
69 | Spm. om, hvorfor regeringen mener, at
personer, der er ægtefællesammenført inden den
15. maj 2012, skal motiveres mindre til at lære dansk, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
70 | Spm. om, hvor mange personer der i
forbindelse med ægtefællesammenføring har
stillet en garanti på 100.000 kr. eller derover, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
71 | Spm. om, hvad der er til hinder for, at
personer, som har stillet en sikkerhed på 100.000 kr. eller
derover, får nedskrevet sikkerheden, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
72 | Spm. , om det er rimeligt at fastholde
sikkerhedsstillelsen på 100.000 kr., til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
73 | Spm. om at stille en verserende sag om
familiesammenføring i bero, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
74 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen fra Kirsten Bjørnstad af 18. april 2012 om den
økonomiske sikkerhedsstillelse, jf. UUI alm. del - bilag 11,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
75 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre
for at hjælpe de mennesker, der har måttet stille en
urimeligt stor økonomisk sikkerhed ved
ægtefællesammenføring, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
76 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/4-12 fra Tim Brandt, Svendborg, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 104
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om, hvordan ministeren
vil sikre, at de familiesammenførte ægtefæller
kan bidrage til det danske samfund, til justitsministeren |
B | Samrådsspm. om hvordan ministeren
vil sikre, at de personer, der kommer til landet som led i en
ægtefællesammenføring, opnår viden om
danske samfundsforhold, til justitsministeren |
C | Samrådsspm. om hvorfor ministeren
mener, at uddannelses- og erhvervsmæssigt kvalificerede unge
under 24 år skal afskæres fra muligheden for at komme
til Danmark , til justitsministeren |
D | Samrådsspm. om høj
erhvervsdeltagelse blandt ægtefællesammenførte,
til justitsministeren |
| |