Fremsat den 29. februar 2012 af erhvervs-
og vækstministeren (Ole Sohn)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om detailsalg fra
butikker m.v.
(Dispensationsmulighed ved ganske
særlige lejligheder)
§ 1
I lov nr. 606 af 24. juni 2005 om detailsalg fra
butikker m.v., som ændret ved § 4 i lov nr. 391 af
25. maj 2009, lov nr. 543 af 26. maj 2010 og ved § 11 i
lov nr. 595 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan efter indstilling fra kommunalbestyrelsen
tillade, at stk. 1 fraviges ved ganske særlige
lejligheder. Erhvervsstyrelsens afgørelse kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.«
Stk. 2 bliver herefter
stk. 3.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Gældende
ret | 3. | Lovforslagets
indhold | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner | 5. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 8. | Miljømæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer | 11. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Selvom der med den seneste liberalisering af
lukkeloven er skabt ganske vide rammer for hvornår, der kan
ske detailsalg fra butikker, mangler der alligevel en fleksibilitet
i loven for så vidt angår muligheden for i
enkelttilfælde at kunne foretage detailsalg på
helligdage. Det betyder bl.a., at der fra butikkerne ikke må
ske detailsalg i forbindelse med omfattende kulturarrangementer,
som f.eks. omfattende internationale sportsbegivenheder og lignende
officielle arrangementer, når sådanne arrangementer
foregår på helligdage. Der har i de senere år
været en tendens til, at den slags større
arrangementer arrangeres rundt om i landet og således er med
til at sætte disse byer på danmarks- eller
verdenskortet. Når der ikke må ske detailsalg fra
butikkerne, fordi arrangementerne falder på en helligdag, vil
lokale butikkers vækstmuligheder ved en øget
omsætning i forbindelse med tilstrømning af turister
til disse arrangementer derved udeblive.
Det foreslås derfor med dette lovforslag,
at der skabes større fleksibilitet i loven ved at give
mulighed for, at butikkerne i forbindelse med omfattende
enkeltarrangementer af helt særlig karakter vil kunne
få tilladelse til at foretage detailsalg på en
helligdag. Derved bliver der skabt mulighed for en øget
vækst og omsætning også i de lokale samfund.
2. Gældende ret
Med ændringen af lov om detailsalg fra
butikker m.v. (lukkeloven) i 2010 skete der en liberalisering af
loven, som falder i to faser. Første fase vedrører
perioden frem til 1. oktober 2012, hvor butikkerne har fået
videre muligheder for at holde åbent. Anden fase
vedrører perioden efter 1. oktober 2012 og frem, hvor
butikkerne ikke længere er underlagt nogen lukketidsregler
på nær på helligdage og enkelte andre dage.
Såvel efter de lukketidsregler, der
gælder før 1. oktober 2012, som efter de
lukketidsregler, der gælder efter den 1. oktober 2012,
må der fra butikker, hvorfra der foregår detailsalg,
som hovedregel ikke ske detailsalg på helligdage. Der findes
dog en række undtagelser for så vidt angår bl.a.
salg af visse særlige varer, salg fra visse særlige
butikker samt salg fra dagligvarebutikker med en omsætning
under p.t. 31,4 mio. kr. årligt, men hovedreglen er, at der
fra butikker ikke må ske detailsalg på helligdage.
3. Lovforslagets indhold
Med den foreslåede bestemmelse kan
Erhvervsstyrelsen efter indstilling fra kommunalbestyrelsen
tillade, at bestemmelsen om lukketider kan fraviges ved ganske
særlige lejligheder. Der skal være tale om meget
omfattende enkeltarrangementer, typisk af international eller
tilsvarende karakter, og ofte med deltagelse af danske og
udenlandske organisationer. Der skal således være tale
om arrangementer af officiel karakter. For at sikre, at
betingelserne for dispensation er opfyldt, træffer
Erhvervsstyrelsen afgørelse efter indstilling fra
kommunalbestyrelsen. Styrelsens afgørelser kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Den foreslåede bestemmelse svarer til den
dispensationsbestemmelse, der tidligere indgik i loven, og som blev
ophævet i 2005. Bestemmelsen blev ved ophævelsen fundet
overflødig, idet loven udvidede antallet af søndage,
hvor butikkerne kunne foretage detailsalg. Baggrunden for at
foreslå en tilsvarende bestemmelse genindført er som
nævnt den manglende fleksibilitet for så vidt
angår muligheden for i enkelttilfælde at kunne foretage
detailsalg på helligdage.
Den foreslåede mulighed vil gælde
såvel før som efter den 1. oktober 2012.
Det foreslås, at bestemmelsen træder
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Da det forventes, at der bliver tale om relativt
få tilladelser, får lovforslaget ikke økonomiske
eller administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner.
5. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes, at den øgede fleksibilitet
kan have positive økonomiske konsekvenser for butikkerne,
idet liberaliseringen lokalt vil kunne gavne butikkernes
omsætning og derved medvirke til lokal vækst. For
butikker, der allerede må holde åbent på
helligdage, kan forslaget betyde øget konkurrence.
6. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til
Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet. CKR vurderer ikke,
at forslaget indeholder administrative konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget får ikke konsekvenser for
miljøet.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Arbejdsgiverforeningen
Konditorer, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bagere og
chokolademagere, Benzinforhandlernes
Fællesrepræsentation, Bryggeriforeningen, Coop Danmark
A/S, DLF Dagligvareleverandørerne, Danmarks Aktive
Forbrugere, Danmarks Fiskehandlere, Danmarks Fotohandlerforening,
Danmarks Optikerforening, Danmarks Restauranter og Caféer,
Danmarks Sportshandlerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Detail, Dansk Erhverv, Dansk Landbrug, Dansk
Landbrugsrådgivning - Landscentret, Dansk Supermarked A/S,
Danske Advokater, Danske Cykelhandlere, Danske Guldsmede og
Urmagere, Danske Helsekostforretningers Brancheforening, Danske
Regioner, Danske Slagtemestres Landsforening, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Boghandlerforening, Den Danske
Dommerforening, DI - Organisation for Erhvervslivet,
Dommerfuldmægtigforeningen, Energi- og Olieforum,
Forbrugerrådet, FSR - danske revisorer, Foreningen Danske
Revisorer, Frederiksberg Kommune, Helsebranchens
Leverandørforening, HK-Handel, HORESTA,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Københavns City Center, Københavns Kommune,
Københavns Politi, Landbrug & Fødevarer,
Landbrugets Rådgivningscenter, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsorganisationen af Danmarks
Detailfiskehandlere, Landsorganisationen i Danmark,
Materialistforeningen, Nærbutikkernes Landsforening,
Politidirektøren i København,
Politidirektørforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen
afdeling E og Serviceforbundet - Urmagerne og Optikerne.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lempelsen kan lokalt have positive
økonomiske konsekvenser for butikkerne | For butikker, der allerede må holde
åbent på helligdage, kan forslaget betyde øget
konkurrence | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter lovbestemmelsen kan Erhvervsstyrelsen efter
indstilling fra kommunalbestyrelsen tillade, at bestemmelsen om
lukketider kan fraviges ved ganske særlige lejligheder. Der
skal være tale om meget omfattende enkeltarrangementer,
typisk af international eller tilsvarende karakter, og ofte med
deltagelse af danske og udenlandske organisationer. Der skal
således være tale om arrangementer af officiel
karakter. For at sikre, at arrangementerne har en sådan
karakter, træffer Erhvervsstyrelsen afgørelse efter
indstilling fra kommunalbestyrelsen. Styrelsens afgørelser
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Bestemmelsen giver ikke mulighed for, at der
meddeles dispensation i forbindelse med f.eks. lokale festivaler,
byfester og indkøbscentres åbning, heller ikke selv om
arrangementerne involverer en hel egn. Bestemmelsen giver heller
ikke mulighed for, at der gives tilladelse til en årlig
tilbagevendende begivenhed, som f.eks. et pinse-karneval.
Den foreslåede bestemmelse svarer til den
dispensationsbestemmelse, der tidligere indgik i loven, og som blev
ophævet i 2005.
Som eksempel på en lejlighed, hvor der
efter den tilsvarende, tidligere bestemmelse i lukkeloven er givet
dispensation, kan nævnes åbningen af metroen til
Frederiksberg, hvor der blev afholdt et større
åbningsarrangement med royal deltagelse. Ved lejligheden blev
der givet dispensation for det søgte tidsrum, Kristi
Himmelfarts Dag kl. 10.00-20.00, og dispensationen omfattede alle
butikker i Frederiksberg Kommune.
Som eksempel på en anden lejlighed, hvor
der efter den tidligere bestemmelse er givet dispensation, kan
nævnes afholdelsen af et meget stort
gymnastik-landsstævne på Bornholm med ca. 40.000
deltagere. Landsstævner blev afholdt hvert fjerde år
forskellige steder i Danmark, og det var første gang, at
dette store stævne fandt sted på Bornholm. Ved
lejligheden blev der givet dispensation for det søgte
tidsrum på tre dage, og dispensationen omfattede alle
butikker på Bornholm.
Den foreslåede bestemmelse vil gælde
såvel før som efter den 1. oktober 2012.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget træder
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at
lovforslaget træder i kraft hurtigst muligt, idet der er
mange helligdage i april og maj måned i 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | § 2.
Fra de i § 1, stk. 1, nævnte butikker må
der ikke ske detailsalg fra lørdag kl. 20.00 til mandag kl.
6.00 samt på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag og
efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag. Stk. 2.
Stk. 1 finder ikke anvendelse på salg fra
automater. | | § 2. Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan efter indstilling fra kommunalbestyrelsen
tillade, at stk. 1 fraviges ved ganske særlige
lejligheder. Erhvervsstyrelsens afgørelse kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | | | | | | | | | | | | |
|