Det her lovforslag blev oprindeligt udarbejdet af vores tidligere beskæftigelsesminister, fru Inger Støjberg, og forarbejdet til det fandt sted samtidig med indgåelsen af den politiske aftale fra den 4.
maj 2011 om afbureaukratisering på beskæftigelsesområdet.
Nu er forslaget så endelig nået frem til første behandling, og det er vi glade for Venstre, for vi går ind for forenklinger og digitale løsninger, der sætter en stopper for bjerge af papirer, og som letter det administrative arbejde for kommuner, jobcentre og virksomheder, og som sidst, men ikke mindst, sparer kommunerne for en stor bunke penge.
Det er netop formålet med L 85.
Lovforslag nr.
L 85 vil ændre sygedagpengelovens regler om anmeldelse af sygefravær og regler om anmodning om sygedagpenge fra kommunen med det formål at opnå en optimal udnyttelse af SDPI-løsningen.
Lovforslaget skal dermed sikre, at flest mulige sygedagpengesager oprettes via løsningen, og det vil medføre en effektivisering i kommunerne og frigøre ressourcer, der kan bruges til en effektiv sygeopfølgning.
Jeg vil ikke remse alle lovforslagets elementer op i detaljer, men i stedet forsøge at give et overblik.
L 85 vil via SDPI-løsningen sørge for, at oplysningsskemaet kan blive sendt ud på en mere effektiv måde til sygemeldte borgere.
Den digitalisering skønnes at kunne frigøre omkring 8,5 mio.
kr.
om året i kommunerne i form af sparet porto og mindre administration.
Samtidig vil det være en administrativ forenkling for borgeren, som kun vil modtage ét samlet brev i begyndelsen af sygefraværet.
Så vil L 85 rykke arbejdsgivernes frist for at anmelde et sygefravær til kommunen fra 4 uger til 5 uger.
Raskmeldinger sker mellem den 22.
og 30.
kalenderdag, og hvis fristen for meldingen af sygefraværet ændres fra 4 uger til 5 uger, vil flere nå at melde sig raske, inden det bliver nødvendigt at involvere kommunen.
En arbejdsgiver, der udbetaler løn under sygefraværet, kommer på den måde til at anmelde færre sygeforløb til kommunen, og det betyder administrative lettelser for begge parter.
Lovforslaget har været sendt til høring i bl.a.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering, CKR, som ser positivt på L 85 og vurderer, at det samlet set indeholder lettelser i virksomhedernes administrative byrder svarende til ca.
6.000 timer årligt på samfundsniveau.
Den del af forslaget vil desuden frigøre 0,3 mio.
kr.
om året i kommunerne.
De sidste elementer i L 85 har at gøre med de forskellige aktørers pligter og frister for at anmelde sygefravær og anmode om sygedagpenge fra kommunen.
Hvad angår økonomien knyttet til L 85 – jeg har kort nævnt det – er det vigtigt, at lovforslaget samlet set vil indebære mindre udgifter i kommunerne for 4,4 mio.
kr.
i 2012 og 8,8 mio.
kr.
i overslagsårene.
Som det står nævnt i L 85, er der fortsat effektiviseringspotentiale i forbindelse med administrationen af sygedagpengesager.
Det gælder f.eks.
muligheden for at anvende indkomstregisteret til beregning af sygedagpengesatsen.
Så afslutningsvis vil jeg blot sige, at Venstre støtter dette lovforslag, samtidig med at vi gerne ser flere tiltag på området.
Tak.