Lad mig med det samme afsløre, at Det Konservative Folkeparti ikke kan støtte det her lovforslag.
Det er rigtigt, som nogle har været inde på, at Det Konservative Folkeparti oprindelig var imod, at den kriminelle lavalder blev sat ned fra 15 år til 14 år.
Det var vi, og vi har argumenteret imod ved flere lejligheder, og det har jeg også selv gjort, men vi blev overbevist om, at det var det rigtige at gøre, vi blev overbevist om, at det var nødvendigt at sætte den kriminelle lavalder ned til 14 år, og så gjorde vi det; så lagde vi stemmer til, at den blev ændret, og vi satte den ned til 14 år.
Men vi gjorde ikke bare det, og det er nok det, man skal huske.
Samtidig gjorde vi det, at vi havde et hav af tiltag af præventiv karakter og af forebyggende karakter.
Vi fremsatte en historisk stor ungdomspakke, og vi afsatte mere end 700 mio.
kr.
til forebyggende tiltag – for det at nedsætte den kriminelle lavalder kan ikke stå alene.
Det var ikke noget, man alene kunne gøre og så tro, at det løste problemerne.
Det gør det selvfølgelig ikke.
Så vi lavede en lang række tiltag af forebyggende karakter, plus vi fremsatte forslaget »Barnets Reform«, som går ud på, at man sætter ind meget, meget tidligt, også tidligere end de 15 år, tidligere end de 14 år, ja, på så tidligt et tidspunkt, at det er der, hvor man allerede første gang kan se:
Hov, her er noget, der er ved at køre af sporet.
Det er lige så vigtigt, for hvis man vil lave forebyggelse og præventive tiltag, skal man starte meget, meget tidligt.
Det skal altså ses i den sammenhæng, og det var i den sammenhæng, vi var med til at sætte den kriminelle lavalder ned.
Det, vi så efterfølgende har kunnet konstatere, er, at det virkede.
Det virkede rent faktisk.
Hvis man spoler tilbage og kigger i svaret på spørgsmål nr.
500 i Retsudvalget fra sidste folketingssamling, vil man kunne se, at 6 eller 7 måneder efter, den kriminelle lavalder blev sat ned, kunne man simpelt hen konstatere en halvering af antallet af kriminelle handlinger begået af 14-årige i Østjyllands politikreds.
Da man spurgte ind til, om man der havde gjort en særlig indsats eller lignende, var svaret:
Næh, det havde man egentlig ikke.
Den eneste forklaring, man havde, på, at der var sket en halvering, var, at man havde nedsat den kriminelle lavalder til 14 år.
Hvad var det, der skete?
Det fik en meget, meget stor præventiv effekt forstået på den måde, at man alle steder i Danmark kom til at diskutere kriminalitet begået af børn og unge.
For diskussionen om en nedsættelse af den kriminelle lavalder medførte jo meget, meget omfattende diskussioner, og jeg tror på, at man ude i de små hjem, på institutioner, skoler og alle mulige steder forholdt sig til det her og fik en diskussion, ikke kun af den kriminelle lavalder, men i det hele taget af kriminalitet begået af børn og unge.
Derfor havde det en præventiv effekt, og derfor var det heller ikke kun de 14-åriges kriminalitet, der faldt; det var alle unges kriminalitet, der faldt, for pludselig var der fokus på det, pludselig var det noget, man diskuterede, det var noget, man begyndte at forholde sig til.
Kriminalitet var ikke bare ligegyldigt.
Det var noget, man forholdt sig til, og derfor så vi den meget markante nedgang i kriminalitet begået af unge under 18 år – og den falder stadig væk.
Den falder så meget, at vi den dag i dag står med ledige pladser på de sikrede institutioner.
Jeg kan huske, at det var et kæmpe tema for 1½-2 år siden her i Folketingssalen, at der var for få pladser på de sikrede institutioner.
I dag er kriminaliteten så lav, at der er ledig kapacitet.
Vi kan konstatere, at Danmark er det land i hele verden, der har færrest fængslede pr.
10.000 indbyggere – o.k.
overgået af Færøerne, men ellers.
Hvorfor har vi så få, der er fængslet?
Det er, fordi vi sætter ind første gang og hver gang, og fordi vi sørger for, at det har konsekvens, når man laver kriminalitet, at man bliver bevidstgjort om, at det har en konsekvens, og at man derfor holder op med at lave kriminalitet.
Derfor har vi så flot en statistik med det laveste antal fængslede pr.
10.000 indbyggere i hele verden.
Det virker.
Den politik, den borgerlige regering har ført, har virket – ikke nødvendigvis de enkelte tiltag isoleret set; jeg tror, det er helheden.
Til trods for at det er et faktum, at kriminaliteten falder og falder, er det imponerende, at risikoen for at blive udsat for vold er den laveste i 40 år.
Bare for at tage ét faktum, er der jo ikke en eneste kriminolog, der har kunnet formaste sig til at sige, at det er den politik, der er blevet ført igennem 10 år af den tidligere regering.
Nej, det er alle mulige andre ting.
Det er alle mulige andre ting.
Det er farven på busserne i byerne, det er alt muligt andet, der er årsag til, at kriminaliteten falder.
Det er simpelt hen imponerende.
Jeg vil på nuværende tidspunkt, hvor vi har fået en ny regering, godt vædde på, at kriminologerne vil begynde sige, at det er alle de tiltag, regeringen laver, der virker.
Bare vent og se.
Må jeg lige afslutte med at sige, at noget af det, som jeg synes er rigtig godt, er, at frygten for at blive udsat for en kriminel handling er i dag under 30 pct.
Da hr.
Poul Nyrup Rasmussen var statsminister i den socialdemokratisk ledede regering, var frygten over 70 pct.
Der er sket noget på 10 år, og det er vi stolte af.