Tak til ordførerne for kommentarerne til lovforslaget, som jo altså så er det tredje i dag, der gennemfører vores energiforlig af 22.
marts 2012.
De elementer, der gennemføres ved dette lovforslag, er justering af støtten til vindmøller på land, bedre rammebetingelser for biogas m.v., ny støtte til de eksisterende industrielle kraft-varme-værker og forlængelse af puljen til nye VE-teknologier til elproduktion.
Der er tale om elementer, som indgår direkte i selve energiforliget, og som nu skal vedtages ved en række lovændringer.
Det centrale element er øget støtte til den grønne energi, og selv om det er rigtigt, som flere ordførere har sagt, nemlig, at vi faktisk skærer i støtten til vind på land og i øvrigt også forventer betydelig lavere priser for vind på havet, er der ikke grund til at lægge skjul på, at når man laver en omstilling af sin energisektor, koster det investeringer, og det vil på kort sigt indebære øgede udgifter for borgerne, for virksomhederne og for statskassen.
Men det kræver investeringer at forny sin energisektor og omstille samfundet til grøn energi, og jeg er stadig af den overbevisning, at regningen risikerer at blive betydelig større, hvis vi ikke gør noget i tide.
Det er ikke kun Danmark, der står med et valg her og nu.
Det er hele EU, der står med et valg, op til to tredjedele af vores kapacitet skal udskiftes under alle omstændigheder.
Grunden til, at det her ikke bare kan gøres op i, hvad priserne er her og nu, som hr.
Villum Christensen er inde på, er jo, at de investeringer, vi laver i dag, binder os 20, 30, 40 år frem.
Jeg vil gerne medgive hr.
Villum Christensen, at ingen af os kan vide med sikkerhed, hvad der sker om 20, 30 eller 40 år.
Så det, vi alle sammen er ude i, er jo en risikoanalyse.
Når jeg kigger på befolkningsudviklingen, på den økonomiske udvikling i verden, hvor det jo heldigvis går fremad med en stadig større middelklasse, og når jeg kigger på de bedste forudsigelser, vi har omkring vores oliereserver, gasreserver og priskurven på kul, så må jeg sige, at risikoen for, at priserne går ned, må anses for at være noget mindre end risikoen for, at de går op, sådan som jeg læser alle de her analyser, der er lavet.
Det tror jeg godt at man kan tillade sig at sige.
Nu kan jeg ikke afsløre for meget, men i morgen kommer Energitilsynets årsberetning for 2011.
Der steg energipriserne, og det gjorde de som følge af stigende brændstofpriser på verdensmarkederne igen.
Det betyder, at vi skal have for øje, at når vi foretager de investeringer i vind, som ganske rigtigt på den korte bane koster lidt mere, gør vi samtidig det, at vi giver os selv en forsikring imod, hvad der sker på den anden side af 2020.
Så kan man diskutere frem og tilbage, hvor stor man mener risikoen er, hvor god den forsikring er, og vi kan mødes om 10 år og se, hvem der fik ret, og om det har vist sig at være den bedste investering, vi har lavet nogen sinde for forretningen Danmark, for danske virksomheder, for danske borgere, eller om vi er kommet til at betale en mindre ekstrapris.
Jeg vil gerne sige ligeud til hr.
Villum Christensen, at nu har vi haft enighed om de to første lovforslag, og jeg synes, at Liberal Alliance skulle overveje, når nu hele erhvervslivet, hele resten af Folketinget og mange, mange andre aktører derude faktisk synes, at det her er en rigtig god energiaftale, og at den her satsning er fornuftig og skaber arbejdspladser, om det så undtagelsesvis kunne være, at det var Liberal Alliance, der ikke havde ret, fordi så kunne det jo være, at vi kunne mødes og få den brede enighed, som jeg tror vi alle sammen gerne vil have.
Hvad angår beskæftigelseseffekterne, skal det her ikke blive sådan et akademisk ridt, men vores beregninger viser jo altså i meget grove tal, at hvis man faktisk medtager en vis fortrængningseffekt på andre sektorer med de arbejdspladser, man skaber her, vil man akkumuleret frem mod 2020 etablere ca.
40.000 job.
Hvis man ikke medregner fortrængning, er det tal langt, langt højere.
Det er dog immer væk et ganske pænt antal arbejdspladser, der ligger i Danmark.
Så var både Enhedslisten og Venstre inde på, at den biogas, vi laver, skal være bæredygtig.
Ingen har lyst til, at hele Danmark skal beplantes med majs, som der laves biogas af, kan jeg forstå, og jeg kan sige, at det heller ikke er en vision, jeg har, og at vi derfor skal sikre os, at den biogas og i det hele taget den biomasse, vi benytter, skal være bæredygtig.
Jeg forventer, at vi i forligskredsen inden sommerferien kan blive enige om et kommissorium for den bioenergianalyse, som vi er enige om, og at vi måske allerede inden for et år kan få den færdiggjort, sådan så vi kan komme mange af de her problemstillinger til livs.
Det tager jeg også gerne en drøftelse af hurtigt i forligskredsen.
Jeg er glad for, at forligspartierne har vist, at de er ansvarlige partier, der tager fremtidens udfordringer alvorlig.
Jeg vil gerne igen takke for den positive interesse, som Tinget på den baggrund har udtrykt for lovforslaget i dag, og jeg ser frem til at fortsætte de konstruktive drøftelser om de enkelte elementer i udvalget.
Med disse bemærkninger vil jeg anmode om velvillig behandling af lovforslaget.