L 135 A - spørgsmål 1
|
Spm. om forslaget om det nye Overenskomstnævn i godskørselsloven er lovligt i henhold til Menneskerettighedskommissionens artikel 6, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 2
|
Spm. om ministeren kan oplyse om lovligheden af den hidtidige praksis, hvorefter Trafikstyrelsen efter anmeldelse fra fx transportorganisationer anmoder ikke-organiserede vognmænd om at indsende materiale om løn- og ansættelsesforhold, og som efterfølgende fremsendes til arbejdsmarkedets parter til udtalelse, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 3
|
Spm. om ministeren finder det er rimeligt, at forslaget om tilbageholdelse af køretøjer medfører, at tilbageholdelse også kan ske ved bagatelagtige overtrædelser, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 4
|
Spm. om ministeren finder, at det er lighed for loven, når det foreslås, at transportvirksomheder, der ikke er medlem af en arbejdsgiverorganisation, tvinges til at indsende løn- og ansættelsespapirer til organisationer, som virksomheden ikke er medlem af, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 5
|
Spm. om, hvorvidt bestemmelsen i godskørselslovens nuværende §6a er i overensstemmelse med EU-lovgivningens bestemmelser om udstationering og om arbejdskraftens frie bevægelighed, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 6
|
Spm. om ministeren mener, at det foreslåede Overenskomstnævn er i overensstemmelse med princippet om lighed for loven, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 7
|
Spm. om, hvorledes vil ministeren sikre, at aftaler, der er indgået mellem danske overenskomstparter altid er i overensstemmelse med EU’s regler om social sikring for mobile arbejdstagere og i overensstemmelse med national lovgivning i andre EU-lande, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 8
|
Spm. om ministeren mener det er rimeligt, at det offentlige skal dække omkostningerne på kr. 400.000 kr. årligt til driften af det foreslåede Overenskomstnævn, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 9
|
Spm. om forslaget om tvangsbøder i henhold til lovforslagets §17b er en uforholdsmæssig sanktion, og at en tvangsbøde altid skal kunne påklages, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 10
|
Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorledes lovforslaget i henhold til bemærkningerne ikke har betydning for EU-retten m.v., til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 11
|
Spm. om hvorvidt den nuværende paragraf 6 stk. 4 om overholdelse af kollektive overenskomster er i overensstemmelse med gældende EU-lovgivning, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 12
|
Spm. om dette lovforslag kan få den uheldige effekt, at udviklingen med udflagning af danske vognmandsvirksomheder forstærkes, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 13
|
Spm. om produktiviteten og konkurrenceevnen i det danske vejtransporterhverv bliver styrket med dette lovforslag, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 14
|
Spm. om ministeren vil tage initiativ til, at der i foråret 2012 nedsættes et hastig arbejdende udvalg bestående af arbejdsgiver og arbejdstagere, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 15
|
Spm. om ministeren vil tage initiativ til styrkelse af vejkontrollen med lastvogne med henblik på at bekæmpe konkurrenceforvridende snyd med gældende regler, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 16
|
Spm. om ministeren vil yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, som opdeler lovforslaget i to lovforslag, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 17
|
Spm. om muligheden for at indhente dokumentation vedrørende løn- og arbejdsvilkår også vil gælde for udenlandske firmaer, der opererer i Danmark, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 18
|
Spm. om ministeren vil overveje at skabe klarere retningslinjer for politiets arbejde med henblik på at forhindre ulovlig cabotagekørsel, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 19
|
Spm. om ministeren vil forklare sammenhængen mellem lovforslagets forslag om ”universaltilladelse”/fællesskabstilladelse, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 20
|
Spm. om ministeren kan oplyse, om det fremgår af en fællesskabstilladelse, i hvilket land transportvirksomheden er etableret, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 21
|
Spm. om, at Trafikstyrelsen i bemærkningerne til høringsnotatet om Overenskomstnævnet anfører, at ”overenskomstnævnet alene afgiver udtalelse om, hvorvidt løn- og arbejdsvilkår er overholdt, og at det er transportministeren, der træffer afgørelse om eventuel sanktion", til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 22
|
Spm. om, er ministeren ikke enig i, at etableringen af det foreslåede Overenskomstnævn reelt kommer til at betyde, at arbejdsmarkedets parter bliver de eneste, der træffer lovmæssig afgørelse om, hvorvidt kravet om overholdelse af overenskomster er overholdt eller ej, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 23
|
Spm. om ministeren er ikke enig i, at det i Danmark ikke er Folketingets opgave at lave lovgivning (ud over autorisationsforpligtelser m.m.), der medfører at en virksomhed kan føle sig forpligtet til medlemskab af en bestemt forening eller organisation, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 24
|
Spm. om etableringen af det foreslåede Overenskomstnævn betyder, at såvel foreningsfriheden men også retten til en upartisk domstol reelt sættes ud af kraft, til transportministeren
|
L 135 A - spørgsmål 25
|
Spørgsmålet er tilbagetaget er stillet på TRU alm. del - spm. 613
|