Fremsat den 12. juni 2012 af Ulla
Tørnæs (V) og Bent Bøgsted (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om regulering af faglige organisationers
konfliktret over for virksomheder med overenskomst
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte forslag til lov, der regulerer faglige
organisationers konfliktret, således at der ikke lovligt kan
etableres en konflikt over for en arbejdsgiver med henblik på
at opnå overenskomst for et fagligt område, der
allerede er dækket af en kollektiv overenskomst med en anden
landsdækkende lønmodtagerorganisati?on, medmindre der
foreligger tungtvejende grunde hertil.
Bemærkninger til forslaget
Det er et hovedprincip på det danske
arbejdsmarked, at der ikke lovgives om løn- og
ansættelsesforhold, herunder også konfliktretten og
forholdet mellem de faglige organisationer. Samspillet mellem
arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer reguleres alene
gennem særlige organisationsaftaler mellem to
overenskomstparter, som f.eks. Hovedaftalen mellem DA og LO.
Dette betyder, at der ikke på tværs af
forskellige overenskomstsystemer, hvor
lønmodtagerorganisationerne ikke er medlem af samme
hovedorganisation, er indgået aftaler, så der er en
gensidig respekt og anerkendelse af konkurrerende overenskomster.
Reguleringen af dette forhold kan i realiteten alene reguleres
gennem lovgivning eller ved retspraksis. Den gældende
retspraksis er, at de faglige organisationer har en meget
vidtgående konfliktret og især sympatikonfliktret over
for arbejdsgivere, der allerede har tiltrådt en overenskomst
med en faglig organisation, der ikke er inden for samme
hovedorganisation.
For at en hovedkonflikt eller en sympatikonflikt
anses for lovlig, stilles der end ikke krav om, at den konfliktende
faglige organisation skal have medlemmer på virksomheden. Der
er alene en begrænsning i, hvilke kampmidler der må
anvendes. Det er således illegitimt at anvende fysisk blokade
eller opfordring til kundeboykot.
For en vurdering af en konflikts lovlighed er det
afgørende, om en virksomhed har indgået en
overenskomst med en faglig organisation inden for samme
hovedorganisation eller med en konkurrerende faglig organisation.
Arbejdsgiverens interesse i at undgå dobbelt
overenskomstdækning er i praksis alene beskyttet, når
der er tale om to forbund inden for samme hovedorganisation.
I det tilfælde, hvor den eksisterende
overenskomst er indgået med en faglig organisation, der ikke
hører under samme hovedorganisation som den
overenskomstkrævende, er kravet til lovligheden af en
konflikt alene, at den faglige organisation repræsenterer et
betydeligt antal medlemmer på landsplan.
Konsekvensen af den gældende retstilstand
er, at den konfliktende faglige organisation i realiteten
bærer en meget lav konfliktrisiko, idet den i langt de fleste
tilfælde ikke har eller har kun ganske få medlemmer
på virksomheden, der iværksættes konflikt imod.
Derimod har virksomheden en særdeles høj risiko ved
konflikten, idet sympatikonflikter, hvor virksomheden ikke kan
modtage og afsætte sine varer, betyder, at det gælder
virksomhedens overlevelse, ligesom de medarbejdere, der arbejder
på virksomheden, risikerer at miste deres job. Der er derfor
på ingen måde tale om en konflikt mellem to
jævnbyrdige parter. Derfor vil der ved disse konflikter i
høj grad være tale om, at den faglige organisation
misbruger sin monopollignende status.
Forslaget til regulering af konfliktretten er
begrænset til at gælde, hvor en virksomhed for et
fagligt område allerede er omfattet af en kollektiv
overenskomst indgået med en anden landsdækkende
lønmodtagerorganisation.
Begrebet »en anden landsdækkende
lønmodtagerorganisation« er anvendt både i
ferieloven og arbejdsmiljøloven. Det er anvendt for at sikre
en vis beskyttelse af medarbejderne. En landsdækkende
lønmodtagerorganisation må formodes at have den
fornødne indsigt til at kunne varetage lønmodtagernes
interesse på et kvalificeret niveau.
Forslaget om, at der i de tilfælde, hvor der
foreligger meget stærke grunde, kan iværksættes
konflikt, er en pendant til den begrænsning, der er i
konfliktretten, hvor de konkurrerende faglige organisationer er
inden for samme hovedorganisation. Ved at anvende denne formulering
knyttes forslaget op på en kendt og nugældende
retstilstand. Der skabes på denne måde en ligestilling
mellem de faglige organisationer uden hensyntagen til, om de er
inden for eller uden for samme hovedorganisation.
I retspraksis er det således accepteret, at
der kan iværksættes en konflikt ud fra et rimeligheds-
eller omgåelsessynspunkt.
For det første vil det således
fortsat være lovligt at iværksætte en konflikt
med henblik på at sikre overenskomstdækning, hvis den
konfliktende organisation kan påvise, at den
overenskomstbærende organisation ikke kontinuerligt har
sikret en rimelig overholdelse af den på virksomheden
gældende overenskomst.
For det andet vil forslaget indebære, at en
virksomhed, der allerede har modtaget et konfliktvarsel, ikke vil
kunne søge ly hos en konkurrerende faglig organisation. Her
vil det fortsat være lovligt at anvende konflikt til
støtte for overenskomstkravet.
Afsluttende bemærkning
Med gennemførelse af dette forslag sikres:
1) arbejdsgiveres
organisationsfrihed,
2) fair konkurrence
mellem faglige organisationer, og
3) at ideologiske
kampe mellem konkurrerende faglige organisationer ikke føres
på virksomheden og dermed bliver arbejdsgiverens problem.
.
Skriftlig fremsættelse
Ulla
Tørnæs (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
regulering af faglige organisationers konfliktret over for
virksomheder med overenskomst.
(Beslutningsforslag nr. B 92)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.