Fremsat den 15. maj 2012 af Kristian
Jensen (V), Ellen Trane Nørby (V), Inger Støjberg (V)
og Lars Christian Lilleholt (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om en nyordning af folketingsmedlemmers
vederlagsordning og nedsættelse af en
lønkommission
Folketinget beslutter hermed at nedsætte en
uafhængig lønkommission vedrørende vederlag og
pension til folketingsmedlemmer.
Kommissionen nedsættes i juni 2012 og skal
inden for 1 år komme med forslag til en nyordning af
folketingsmedlemmers vederlagsordning, som skaber mere
gennemsigtighed og åbenhed. Desuden skal kommissionen
årligt give en anbefaling vedrørende
fastsættelsen af folketingsmedlemmernes vederlag, så
folketingsmedlemmer ikke fremover skal fastsætte deres egne
vilkår.
Bemærkninger til forslaget
Folketingsmedlemmer har i dag en vederlagsordning,
der består af en række forskellige elementer, hvilket
skaber stor uigennemsigtighed i forhold til den reelle
aflønning af medlemmer og forhindrer en reel
sammenlignelighed i forhold til vilkårene på det
ordinære arbejdsmarked.
Mange af elementerne kan ikke umiddelbart
genfindes i netop den form på det ordinære
arbejdsmarked - f.eks. godtgørelse for boligudgifter,
eftervederlag, folketingspension, skattefrit
omkostningstillæg. Omvendt er der en række vilkår
for lønmodtagere, som ikke er mulige for
folketingsmedlemmer, f.eks. fradrag for egne transportudgifter,
udearbejde samt diverse pensions- og
fratrædelsesordninger.
Den store uigennemsigtighed og manglende
sammenlignelighed i forhold til vilkårene på det
ordinære arbejdsmarked betyder, at medlemmers vederlag,
pension og andre aflønningselementer ofte bliver genstand
for heftig offentlig debat. Det er naturligt, at der er en
høj grad af opmærksomhed fra befolkningen
vedrørende emnet, og at opmærksomheden intensiveres, i
takt med at vilkårene på det ordinære
arbejdsmarked og vilkårene for folketingsmedlemmer i stigende
grad udvikler sig forskelligt.
Det private arbejdsmarked udvikler sig i retning
af mere individuelle og fleksible ordninger. Vilkårene for
folketingsmedlemmer har stort set været uændrede siden
1999.
Den offentlige opmærksomhed medfører,
at der løbende bliver fremsat forslag om små
justeringer af en ordning, som i forvejen er uigennemskuelig.
Samtidig vil folketingsmedlemmers vederlag m.v. altid blive udsat
for kritik, fordi det er folketingsmedlemmerne selv, som udarbejder
forslag til og fastsætter regler for egen
aflønning.
Venstre ønsker en samlet nyordning af
reglerne for den samlede vederlagsordning for Folketingets
medlemmer, der sikrer både gennemsigtighed og
sammenlignelighed. Derfor foreslår Venstre, at der
nedsættes en bredt sammensat uafhængig,
rådgivende kommission, der inden for 1 år bør
komme med et samlet forslag til en vederlagsordning, som
Folketingets partier på forhånd erklærer sig
villige til at følge. Lønkommissionen skal have
deltagelse af en repræsentant for lønmodtagere og for
arbejdsgivere samt en person med særligt kendskab til
folketingsmedlemmers arbejdsvilkår.
Sådanne lønkommissioner kendes fra
andre nordiske lande, hvor det ikke er parlamenterne selv, der
forhandler og fastsætter vederlagsniveauet. Derimod har
Norge, Sverige og Finland alle en vederlags- eller
lønkommission, der på baggrund af sammenligninger med
det ordinære arbejdsmarked, ansvarsområderne,
rejsevilkår m.v. fremsætter forslag til vederlagsniveau
og -vilkår.
Venstre ønsker, at der skabes en
tilsvarende uafhængig lønkommission, som skal komme
med en samlet indstilling om en vederlagspakke på niveau med
de øvrige nordiske landes. Indstillingen skal være
bindende for Folketinget.
Dermed skabes et tiltrængt
armslængdeprincip mellem dem, der fastsætter
medlemmernes vederlag, og medlemmerne selv, om end det
selvfølgelig formelt fortsat vil være Folketinget, der
skal vedtage ordningen.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Jensen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
nyordning af folketingsmedlemmers vederlagsordning og
nedsættelse af en lønkommission.
(Beslutningsforslag nr. B 91)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.