Fremsat den 25. april 2012 af Alex
Ahrendtsen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Pia Kjærsgaard
(DF), Morten? ?Marinus?? ?(DF), Karin Nødgaard (DF) og Peter
Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sidestille skibsbevaring med
bygningsbevaring
Folketinget pålægger regeringen i indeværende
folketingsår at iværksætte tiltag, der i
højere grad sidestiller skibsbevaring med bygningsbevaring.
Der skal herunder omprioriteres midler til fordel for
Skibsbevaringsfonden og gives muligheder for fritagelse for visse
afgifter m.v. på skibsbevaringsområdet på
linje med, hvad der eksisterer på
bygningsbevaringsområdet i dag.
Bemærkninger til forslaget
Bevaringsværdige skibe er en anerkendt del af Danmarks
kulturarv. Siden 1990 har skibsbevaring været støttet
af staten gennem Skibsbevaringsfonden, der yder rente- og
afdragsfrie lån til private skibsejere, så de kan
vedligeholde og restaurere den sejlende danske kulturarv.
Skibsbevaringsområdet modtager en årlig bevilling
på 3,5 mio. kr. (2011) til Skibsbevaringsfonden gennem
kulturministerens tips- og lottomidler. Beløbet er gennem
årene kun blevet reguleret ganske lidt. Således var
bevillingen i 1994 på 3 mio. kr. årligt.
Skibsbevaringsfondens budget er så stramt, at det er
næsten umuligt at planlægge større
vedligeholdelsesopgaver. Det skyldes, at uforudsete
opgaver tit standser arbejdet. Når man har igangsat
vedligeholdelsesarbejdet på et skib og trukket det på
bedding, er man nødt til at fuldføre det. Det er ikke
muligt at sætte det i bero og afvente flere midler.
En lang række af de større bevaringsværdige
skibe har hidtil tjent til deres eget vedligehold ved at
udføre chartersejladser, men finanskrisen har været
ødelæggende, og flere rederier er gået ned.
Følgerne har været, at flere gamle skibe er blevet
solgt på tvangsauktion til udlandet.
Det er vigtigt, at der er statslige tilskud til skibsbevaring.
For det første er det en væsentlig del af den danske
kulturarv. For det andet viser erfaringen, at et lånetilskud
fra Skibsbevaringsfonden tit gør det muligt for den private
skibsejer også at få del i private fondsmidler til
arbejdet.
Derfor bør skibsbevaringsområdet i højere
grad ligestilles med bygningsbevaringsområdet.
Sidstnævnte har langt flere midler og nyder godt af
forskellige fradragsordninger og fritagelse fra afgifter, som de
private ejere kan gøre brug af.
På skibsbevaringsområdet vil skattemæssige
lempelser for bevaringsværdige charterskibe og
fritagelse for synsafgifter og forsikringsafgifter medvirke til at
gøre det lettere økonomisk at bevare den sejlende
kulturarv i Danmark.
Økonomiske
konsekvenser
Det foreslås, at Kulturministeriet igangsætter
forhandlinger med Skibsbevaringsfonden om at omprioritere midler
til fordel for skibsbevaring, herunder undersøger muligheden
for at overdrage en mindre procentdel af aktierne i Skibskredit
Danmark A/S til Skibsbevaringsfonden, sådan som Folketinget
også gjorde det i 2005, hvor ca. 10 pct. af aktiekapitalen
blev overdraget til Den Danske Maritime Fond.
Skriftlig fremsættelse
Alex
Ahrendtsen (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sidestille skibsbevaring med bygningsbevaring.
(Beslutningsforslag nr. B 84)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.