Fremsat den 17. april 2012 af Martin
Henriksen (DF), Karina Adsbøl (DF), Bent Bøgsted
(DF), René Christensen (DF), Christian Langballe (DF) og
Karin Nødgaard (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om flygtninges optjening af
førtidspension
Folketinget opfordrer regeringen til at gennemføre de
fornødne ændringer af lovgivningen, som får den
virkning, at udlændinge, som tildeles opholdsstatus i
medfør af udlændingelovens §§ 7 og 8, skal
leve op til de samme optjeningsprincipper i forhold til
førtidspension som alle andre personer. Regeringen skal
således fjerne den negative særbehandling af danske
statsborgere m.fl., som eksisterer i den nuværende
lovgivning.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med indeværende forslag er at sikre, at der
fremover skal gælde de samme optjeningsprincipper for alle i
forhold til førtidspension. Reglerne for adgang til
folkepension og førtidspension er klart beskrevet i
nedenstående svar (bilag 1) fra social- og
integrationsministeren til Martin Henriksen (DF) den 6. februar
2012.
Forslagsstillerne finder, at det er forkert, at der gælder
en undtagelse for flygtninge i forhold til kravet om
bopælstiden i Danmark i forbindelse med
førtidspension. Undtagelsen betyder, at flygtninge kan
medregne bopælstid i oprindelseslandet og i andre lande, hvor
den pågældende har boet som flygtning, i den samlede
bopælstid i Danmark. Bopælstiden er afgørende
for pensionens størrelse. Den mulighed har danskere og andre
udlændinge ikke. Loven bør som minimum være lige
for alle, og derfor bør optjeningsreglerne for
førtidspension være de samme for alle. Uanset om man
er dansker, indvandrer eller flygtning.
I 2010 indgik forslagsstillerne sammen med den daværende
regering den aftale, der sikrede, at den positive
særbehandling af flygtninge i forhold til optjening af
folkepension, blev fjernet. Forslagsstillerne havde en
forståelse med den tidligere regering om, at den positive
særbehandling af flygtninge i forhold til optjening af
førtidspension også skulle ændres, hvilket
således er formålet med indeværende forslag.
Forslagsstillerne mener, at man på en række
velfærdsområder med fordel kan diskutere, hvorvidt
danske statsborgere skal være bedre stillet end ikkedanske
statsborgere. Dette beslutningsforslag indeholder dog kun en
ligestilling, således at den positive særbehandling af
flygtninge og den deraf følgende negative
særbehandling af danskere og andre grupper af
udlændinge bortfalder med en vedtagelse af
beslutningsforslaget og den efterfølgende lovgivning.
Såfremt beslutningsforslaget vedtages, pålægges
regeringen at drøfte detaljerne og den konkrete
udmøntning af lovforslaget med Folketinget.
Forslagsstillerne finder det grundlæggende forkert, at
udlændinge, som det danske samfund har hjulpet til et bedre
liv i Danmark, ud over den beskyttelse, som vedkommende har
fået, også skal stilles bedre end danskere i Danmark.
Det er urimeligt, at danske statsborgere på den måde
udsættes for negativ særbehandling i forhold til
udefrakommende udlændinge. Den særbehandling
foreslås fjernet med beslutningsforslaget. Forslagsstillerne
håber, at Folketingets partier, uanset politiske uenigheder,
trods alt kan blive enige om, at danske statsborgere ikke skal
stilles ringere end andre i deres eget land.
Såfremt beslutningsforslaget bliver vedtaget, vil det
betyde færre offentlige udgifter, hvorfor der også er
økonomiske fordele forbundet med en vedtagelse af
beslutningsforslaget.
Bilag 1
Social- og integrationsministerens svar
på UUI alm. del - spørgsmål nr. 161 stillet af
Martin Henriksen (DF):
Retten til dansk social pension er som hovedregel betinget af,
at modtageren
- har dansk
indfødsret
- har fast
bopæl her i Danmark samt
- har haft mindst 3
års fast bopæl her i Danmark mellem det fyldte 15.
år og folkepensionsalderen (nu 65 år).
Betingelserne for indfødsret, bopæl og optjening er
i visse tilfælde fraveget efter lov om social pension, hvor
EU-forordningen finder anvendelse, og hvor betingelserne er
fraveget ved overenskomst med et andet land.
Som udgangspunkt skal man være dansk statsborger og have
fast bopæl i Danmark for at være berettiget til dansk
folke- eller førtidspension. Man skal desuden have haft fast
bopæl i Danmark, Grønland eller Færøerne
i mindst tre år mellem det fyldte 15. og
folkepensionsalderen.
Flygtninge, dvs. udlændinge, der har fået
opholdstilladelse som flygtninge efter udlændingelovens
§§ 7 eller 8, har ret til folke- og førtidspension
uanset statsborgerskab.
Retten til dansk pension er som udgangspunkt betinget af, at
modtageren har fast bopæl her i Danmark. Bopælskravet
betyder, at pensionister som hovedregel skal have bopæl i
Danmark både på det tidspunkt, hvor der tilkendes
pension, og ved udbetalingen af pensionen. Herudover skal man have
haft fast bopæl i Danmark i mindst tre år mellem det
fyldte 15. år og folkepensionsalderen.
Det er et grundlæggende princip i det danske
pensionssystem, at folkepension og førtidspension udbetales
afhængigt af, hvor mange år man har haft bopæl i
Danmark i en optjeningsperiode (optjeningsprincippet). Hvis man
ikke har haft bopæl i Danmark i det antal år, der
kræves efter loven, kan der udbetales brøkpension. Jo
kortere tid, man har boet i Danmark, desto mindre bliver pensionen.
Til gengæld kan pensionen suppleres med den pension, der
måtte være optjent ved bopæl/beskæftigelse
i andre lande.
Pensionens størrelse afhænger af bopælstiden,
dvs. antallet af år med fast bopæl i Danmark eller hyre
på dansk skib i optjeningsperioden. Optjeningsperioden er for
folkepensionister perioden fra det fyldte 15. år til
folkepensionsalderen og for førtidspensionister perioden fra
det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra der ydes
førtidspension.
Retten til fuld folkepension er betinget af 40 års fast
bopæl i Danmark i optjeningsperioden. Det svarer til 4/5 af
den teoretisk maksimale optjeningsperiode på 50 år fra
15-65 år. Hvis bopælstiden er mindre end 40 år,
fastsættes en brøkpension svarende til forholdet
mellem bopælstiden og 40 år.
Retten til fuld førtidspension er betinget af, at
bopælstiden i Danmark i optjeningsperioden udgør
mindst 4/5 af optjeningsperioden. Hvis bopælstiden er mindre
fastsættes en brøkpension svarende til forholdet
mellem bopælstiden og 4/5 af optjeningsperioden.
Når førtidspensionisten overgår til
folkepension, beregnes folkepensionen med samme brøk, som
førtidspensionen hidtil er blevet beregnet med.
Der kan ikke optjenes folkepension efter folkepensionsalderen,
og der kan ikke optjenes førtidspension efter det tidspunkt,
hvorfra der ydes førtidspension.
Disse regler gælder for alle, dvs. både danske
statsborgere og udlændinge. Der er ingen undtagelser fra
dette optjeningsprincip.
Ved opgørelsen af bopælstiden sidestilles
bopæl i udlandet dog i visse tilfælde med bopæl
her i landet. Det drejer sig fx om ophold i udlandet, som er i
dansk interesse (forhyring på dansk skib, som udsendt
repræsentant for dansk offentlig myndighed, som
beskæftiget i offentlig dansk interesse, som ansat i dansk
firmas filial eller datterselskab, med henblik på
uddannelse).
Der gælder to undtagelser for udlændinge, der er
meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens
§§ 7 eller 8, for så vidt angår ret til og
optjening af pension. For det første stilles der ikke krav
om dansk statsborgerskab. For det andet medregnes ved
opgørelse af bopælstiden i Danmark bopælstiden i
oprindelseslandet, når der er tale om førtidspension.
Det samme gælder bopælstid i andre lande, hvori den
pågældende har haft bopæl på et grundlag
svarende til udlændingelovens § 7.
Ved lov nr. 1603 af 22. december 2010 om ændring af lov om
social pension blev optjeningsreglerne for folkepension
ændret, så flygtninges adgang til at medregne
bopælstid i oprindelseslandet ved beregning af folkepension
blev afskaffet. Dermed blev flygtninge omfattet af de samme
principper, som gælder for øvrige indvandrere og
danskere, der har haft ophold i andre lande. Flygtninge, der ikke
længere vil kunne modtage fuld folkepension, kan efter en
konkret, individuel vurdering modtage personligt tillæg efter
pensionsloven eller kontanthjælp. For at give herboende
flygtninge mulighed for at indrette sig på de ændrede
regler indførtes en overgangsordning på 10
år.
Skriftlig fremsættelse
Martin
Henriksen (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
flygtninges optjening af førtidspension.
(Beslutningsforslag nr. B 80)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.