Fremsat den 10. april 2012 af Finn
Sørensen (EL), Stine Brix (EL) og Pernille Skipper (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en social
retssikkerhedskommission
Folketinget opfordrer regeringen til at nedsætte en
kommission, der skal se på retssikkerheden på det
sociale område og i løbet af 2 år komme med en
betænkning med forslag til forbedringer af retssikkerheden.
Kommissionen kan eventuelt komme med delbetænkninger
undervejs, såfremt man finder det formålstjenligt.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en stort set uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 174 fra
folketingsåret 2008-09 (se Folketingstidende 2008-09,
forhandlingerne side 8369 og tillæg A side 6729 og 6734). B
174 var en stort set uændret genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 102 fra folketingsåret 2006-07 (se
Folketingstidende 2006-07, forhandlingerne side 6660 og
tillæg A side 6052 og 6057).
Beslutningsforslag nr. B 174 blev fremsat af Line Barfod (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Mette Frederiksen (S), Lise von
Seelen (S), Özlem Sara Cekic (SF), Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF), Marianne Jelved (RV) og Morten Østergaard (RV).
Formålet er at få klarhed over, hvilke
retssikkerhedsproblemer der findes inden for det sociale
område, og komme med forslag, der øger
retssikkerheden.
Ved det sociale område forstås i dette forslag sager
vedrørende kontanthjælp, boligstøtte, friplads
i daginstitution, pension, sygedagpenge, førtidspension,
fleksjob, fleksydelse, ledighedsydelse, skånejob,
hjemmehjælp, handicaphjælp og øvrige sociale
ydelser som f.eks. tandlægehjælp.
Kommissionen får frie hænder til at argumentere for,
at der bør medtages områder, der ikke er nævnt i
opremsningen. Der findes særregler på børn og
unge-området i forbindelse med tvangsfjernelser, som undtages
i denne sammenhæng.
Det var en del af den tidligere regerings første
regeringsgrundlag, at der skulle nedsættes en
retssikkerhedskommission, hvilket også skete. Og det er der
blevet en lov ud af. Men kommissionen havde kun til opgave at
se på retssikkerheden for virksomheder. Derfor mangler der
stadig en kommission, der ser på den haltende retssikkerhed
på det sociale område.
Der bliver nogle gang sagt som provokation, at det stort set er
umuligt at finde en social sag, hvor der ikke er sket mindst
én lovovertrædelse, f.eks. manglende høring
eller klagevejledning, overtrædelse af tidsfrister eller
beslutninger truffet uden hjemmel. Men desværre viser en
række undersøgelser, at der sker rigtig mange
overtrædelser. Og for borgeren kan det være meget
svært at forstå, at det som oftest overhovedet ikke
tillægges betydning, når myndigheder begår
lovovertrædelser, mens det kan have store konsekvenser, hvis
borgeren ikke overholder eksempelvis en tidsfrist.
I det følgende oplistes eksempler på problemfelter,
en social retssikkerhedskommission kan arbejde med.
1. Bevisbyrden
Ved straffesager er systemet indrettet således, at det
offentlige skal bevise, at der er begået en strafbar
handling, og den sigtede borger får forsvarerbistand. Man
forsøger i det hele taget at arbejde ud fra et princip om
»equality of arms«, altså at anklagemyndighed og
forsvar skal have lige vilkår. Men ved sociale sager, som kan
have enorm betydning for den enkelte borger og f.eks. handle om
hele deres forsørgelsesgrundlag i mange år eller om
personlig hjælp, så de ikke skal ende som en social
grøntsag, er der intet princip om at arbejde ud fra et
hensyn om lige vilkår. Tværtimod er det borgeren, der
har bevisbyrden, både over for sagsbehandleren, i
klagesystemet og ved domstolene, for, at hele det mægtige
offentlige system har begået en fejl. Og borgeren skal i vidt
omfang selv skaffe sig juridisk bistand og selv betale for det.
Kommissionen skal redegøre for fordele og ulemper ved
omvendt bevisbyrde både i klagesystemet og ved domstolene i
sociale sager, »omvendt« forstået på den
måde, at systemet skal bevise, at det har ret, frem for at
borgeren skal bevise, at der er begået en fejl, altså i
overensstemmelse med reglerne inden for strafferetsplejen.
2. Uagtsomt socialbedrageri
I 2003 blev der indsat en ny § 12 b i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, der
indførte straf for uagtsomt socialbedrageri.
Forsætligt socialbedrageri, det vil sige, når borgeren
bevidst vildleder myndighederne, har altid været strafbart
efter den almindelige bedrageribestemmelse i straffeloven. Men med
lovændringen på det sociale område kan borgeren
straffes med bøde, hvis borgeren burde have vidst, at denne
skulle afgive nogle oplysninger til myndighederne, men ikke har
gjort det.
Det har i mange år været diskuteret, om man burde
indføre en generel bestemmelse om uagtsomt bedrageri i
straffeloven. Men det er gentagne gange blevet afvist med det
argument, at det skal være muligt at vide, hvad der er
strafbart, og hvad der ikke er, hvilket vil være meget
svært, hvis man udvider til uagtsomt bedrageri. Og det har
været med tanke på folk i erhvervslivet med mulighed
for rådgivning fra advokater og revisorer. Men på
socialområdet blev det indført uden de store
overvejelser om, hvorvidt borgere, der ofte har meget få
ressourcer og ofte står midt i en krise, har overskuddet til
at vurdere, hvilke oplysninger de burde give myndighederne. F.eks.
er det meget uklart, hvornår man skifter status fra at
være reelt enlig til at være samboende. I forhold til
forsætligt bedrageri er det klart, at hvis man er flyttet
sammen med en kæreste og bare opretholder en proformaadresse
et andet sted for fortsat at kunne hæve sociale ydelser,
så ved man, at oplysningen om, at man er blevet samboende,
skulle være afgivet. Men hvis man har fået en
kæreste, som man indimellem sover hos og spiser sammen med,
hvornår er det så, man burde oplyse det til
myndighederne? Derfor bør man se på, hvordan
bestemmelsen har fungeret i praksis, og om den bør
ophæves.
Kommissionen skal evaluere, hvordan loven om uagtsomt
socialbedrageri har virket i praksis, og vurdere, om bestemmelsen
bør ophæves.
3. Ikkeproportionale
sanktioner
I det sociale system findes flere ikkeproportionale sanktioner.
Det er f.eks., når kontanthjælp bliver gjort
tilbagebetalingspligtig i flere år, hvis det vurderes, at
borgeren selv er skyld i at være blevet arbejdsløs,
modsat dagpengesystemet, hvor man »kun« får 5
ugers karantæne.
Kommissionen skal lave en oversigt over ikkeproportionale
sanktioner og beskrive konsekvenserne for borgerens retssikkerhed
ved en ændring af disse bestemmelser.
4. Udbetaling af
godtgørelse til borgeren
Der har i flere år været fokus på borgeres
overtrædelser af regler, og der er gennemført en lang
række sanktionsmuligheder over for borgerne, f.eks.
således at der trækkes i kontanthjælp, dagpenge,
boligstøtte m.v., også ved mindre forseelser. Men de
mange borgere, der bliver udsat for myndighedernes
overtrædelser af helt klare retsregler, står som regel
magtesløse.
Der er gennemført en række retsregler, der skal
sikre borgernes retssikkerhed: regler om ret til aktindsigt, om
partshøring, om klagevejledning, om tidsfrister og om
beskyttelse af persondata. Det er regler, der skal sikre, at
myndighedsafgørelser træffes på så korrekt
et grundlag som muligt. Men det er alligevel meget sjældent,
at selv grove overtrædelser af sådanne regler har nogen
som helst konsekvenser for myndighederne.
Det opleves som klart urimeligt af borgerne, at
lovovertrædelser ikke har nogen konsekvenser. På andre
områder er der indført godtgørelser, f.eks. ved
manglende eller ukorrekt ansættelsesbevis og ved uberettiget
varetægtsfængsling. Der skal ikke være tale om en
erstatning, da der oftest ikke vil kunne påvises noget tab,
og heller ikke om en bøde, der jo ville kræve en
undersøgelse og afgørelse af, om myndigheden havde
handlet forsætligt eller uagtsomt.
Derfor kunne man overveje at indføre en
godtgørelse, så borgeren f.eks. får 5.000 kr.,
hvis en myndighed har overtrådt de regler, der skal sikre
borgernes retssikkerhed. Godtgørelsen må
selvfølgelig ikke på nogen måde kunne modregnes
i kontanthjælp eller anden indkomst og skal ikke være
skattepligtig.
Kommissionen skal redegøre for fordele og ulemper,
såfremt det offentlige skal betale en godtgørelse til
borgeren, hvis en offentlig myndighed har begået en
lovovertrædelse. Kommissionen skal herunder redegøre
for lignende ordninger i andre lande.
5. Udvidelse af tilbud om
retshjælp
Den sociale lovgivning er meget indviklet, og den kan være
svær for mange borgere at finde rundt i. Flere og flere
frivillige organisationer udvider i disse år deres
rådgivning og bisidderordning, da mange borgere oplever det
sociale system som modpart og ikke som hjælper og
rådgiver. Der er alt for lidt gratis retshjælp i
Danmark, hvor enhver kan komme og få råd og vejledning,
eventuelt anonymt. Og ordningen med offentlig retshjælp ved
advokat må dels ikke anvendes på områder, hvor
offentlige myndigheder har vejledningspligt, medmindre borgeren er
uenig med systemet, dels er betalingen til advokaterne ikke blevet
reguleret i årevis, så meget få advokater
ønsker at yde retshjælp.
På skatteområdet har man indført en ordning,
hvor borgerne kan få betalt deres rådgiverbistand helt
eller delvis, såfremt de får medhold i deres sag.
På det sociale område kan det have mindst lige så
stor betydning at få sagkyndig bistand. Her er ofte tale om
borgere, der slet ikke har ressourcer til selv at vurdere deres sag
eller søge informationer om deres retsstilling.
Kommissionen skal klarlægge behovet og mulighederne for at
udvide tilbuddene om retshjælp til borgerne.
6. Klagevejledning for alle
Såvel afgørelser som klagevejledninger kan
være meget svære at forstå for mange borgere,
særlig hvis de har læsevanskeligheder. Og hvis man ikke
får klaget i tide, mister man ofte sin ret. Derfor bør
det overvejes, om klagevejledning skal gives både mundtligt
og skriftligt og på en måde, så borgeren har
mulighed for at spørge ind til, hvad afgørelsen
egentlig går ud på. Nogle gange får borgere
medhold i sager, men kan ikke umiddelbart forstå det ud fra
teksten i brevet.
Kommissionen skal udarbejde forslag til, hvad der kan
gøres, for at alle borgere får en klar begrundelse og
en klagevejledning, som de kan forstå, også selv om de
måske er ordblinde, har funktionsnedsættelse eller bare
ikke har ressourcer til at forstå en skriftlig
afgørelse.
7. Fri proces i sociale sager
Det kan være dyrt at føre en retssag, især
mod offentlige myndigheder, hvor man kan risikere at skulle betale
både sin egen advokat og kammeradvokaten, hvis man taber. Det
kan afholde mange fra at anlægge en sag. Det er klart et
fremskridt, at retsafgifterne er sat væsentligt ned i sager
mod offentlige myndigheder, men de øvrige sagsomkostninger
er også afgørende.
Kommissionen skal undersøge, hvilke konsekvenser det vil
have for borgerens retssikkerhed, og hvilke konsekvenser det vil
have for domstolenes økonomi, hvis man giver mulighed for
fri proces i sociale sager fri proces på en sådan
måde, at borgeren bliver bevilget fri proces efter
gældende regler, medmindre det er åbenbart, at den
offentlige myndighed ikke har begået fejl.
8. Beskyttelse af borgerens
personlige data
Der er mange meget følsomme persondata om borgere, der
modtager sociale ydelser. I takt med at registre i stigende omfang
samkøres, forvaltninger lægges sammen og der oprettes
kvikskranker, borgerservicecentre m.v., er der stort behov for at
se på, hvordan borgernes følsomme data beskyttes.
Kommissionen skal udarbejde forslag til retningslinjer, der
sikrer, at borgernes personlige data er beskyttet i alle
forhold.
9. Regelforenkling og eventuel
socialvejledning
Der er mange forskellige regler i mange forskellige love, som
sagsbehandlere og borgere skal holde styr på. Derfor kan det
være fornuftigt at se på, om der på nogle
områder kan ske en regelforenkling. Det er dog ikke tanken,
at den foreslåede kommission skal komme med et forslag til en
egentlig socialreform, og der vil derfor sikkert fortsat være
mange indviklede regler.
På skatteområdet har der i mange år eksisteret
en ligningsvejledning, der revideres hvert år. I
ligningsvejledningen er paragraf for paragraf gennemgået med
forklaring om, hvordan den fortolkes i praksis, og med korte
referater af relevante domme og administrative afgørelser.
Borgerne kan støtte ret på ligningsvejledningen.
Måske skal der udarbejdes en tilsvarende socialvejledning,
så f.eks. Ankestyrelsens afgørelser løbende
kommer til at fremgå af en sådan. Endvidere har SKAT
udarbejdet en inddrivelsesvejledning, som er tilgængelig
på SKATs hjemmeside, og som gør det nemt og hurtigt at
få overblik over retstilstanden på området.
Inddrivelsesvejledningen beskriver grundlaget for
restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse af offentlige krav og
regle?rne for bobehandling, forældelse, betalingsordninger,
gældssanering og eftergivelse m.v.
Kommissionen skal se på, om der kan ske regelforenkling
på nogle områder, og om det vil være muligt at
udarbejde en socialvejledning, der i lighed med
ligningsvejledningen kan bruges af både sagsbehandlere og
borgere til at få overblik over, hvordan bestemmelserne
anvendes i praksis.
10. Adskillelse af
rådgivning, metode og kontrol
I dag er lovgivningen og den daglige praksis præget af
regler, der sammenblander selve hovedindholdet i sagsbehandlingen,
nemlig at være rådgiver for borgeren og forsøge
at finde løsninger på problemer med konkrete fastsatte
metoder, der skal sikre ensartethed i afgørelserne, med
kontrol med, om borgeren nu også er berettiget til social
hjælp. Det gør reglerne indviklede, og det gør
det meget svært for både sagsbehandleren og borgeren at
få klarhed over, hvornår der er tale om den ene og den
anden rolle. Og det er meget svært at få et godt
møde mellem sagsbehandler og borger, hvilket er selve
grundstenen for en god rådgivning, såfremt der ikke er
den fornødne tillid, fordi sagsbehandleren samtidig er
kontrollant.
Derfor bør kommissionen se på, om man kan adskille
rollerne, først og fremmest så rådgivning og
kontrol udføres af forskellige mennesker og helst fra
forskellige forvaltninger. Samtidig bør der ses på, om
nogle af de metoderegler, der i dag fremgår af lovgivningen,
bør flyttes over i vejledninger, så det bliver nemmere
for både sagsbehandlere og borgere at se, hvad det reelle
indhold i lovgivningen er.
Kommissionen skal se på, hvordan og i hvilket omfang man
for det første kan adskille rådgivning og kontrol og
for det andet flytte metoderegler fra lovgivning til
vejledninger.
11. Afskaffelse af myndighedernes
ret til anke
Der føres en del klagesager, hvor borgeren i
første klageinstans får medhold, men hvor kommunen er
utilfreds med afgørelsen og derfor går videre med
sagen til næste instans. Det ville være en styrkelse af
borgerens retssikkerhed, hvis myndighederne ikke kan anke
afgørelser, hvor borgeren får medhold. Hvis de mener,
en afgørelse giver store problemer, må de så i
stedet gå til Folketinget for at forsøge at få
ændret lovgivningen.
Kommissionen skal overveje, om myndighedernes ret til at anke en
afgørelse skal afskaffes.
12. Kontaktpersoner
Oprindelig var tanken med det sociale system, at en
socialrådgiver skulle kunne tage sig af hele mennesker og
familier og hjælpe med at rådgive om løsninger
af alle deres problemer. Men i takt med at systemerne er blevet
mere og mere fragmenterede, sidder sagsbehandlerne kun med en del
af problemerne. Derfor indføres der i stigende omfang
kontaktpersoner, der skal hjælpe borgeren med at holde styr
på de mange forskellige akter, afgørelser,
møder, behandlinger m.v., som en borger kan være
involveret i, hvis vedkommende f.eks. er kronisk syg, har
dobbeltdiagnose eller har forskellige sociale problemer i familien.
Men hvad er egentlig den retssikkerhedsmæssige status for
sådanne kontaktpersoner?
Kommissionen skal se på ordninger med kontaktpersoner, og
om der er behov for yderligere lovgivning for at sikre yderligere
udbredelse og få klarhed over kontaktpersonernes retslige
status i forhold til borgeren.
13. Uddannelse og efteruddannelse
af socialrådgivere
Socialrådgiveruddannelsen har på mange måder
et andet sigte end den virkelighed, mange socialrådgivere
sidder i som sagsbehandlere hos offentlige myndigheder. Den
retssikkerhedsmæssige vinkel af det sociale arbejde kunne
muligvis godt trænge til at blive opprioriteret, ikke fordi
socialrådgivere skal til at være jurister, men så
det bliver tydeligere, hvad formålet er med de forskellige
regler i lovgivningen, der skal sikre borgerens retssikkerhed, og
så socialrådgiverne får den nødvendige
faglige ballast til også at kunne modstå chefer, der
kommer med økonomiske argumenter.
Desuden er der helt sikkert mange socialrådgivere, der
kunne have glæde af efteruddannelse. Men det kræver
selvfølgelig også nogle ekstra ressourcer, så de
ikke bare har endnu flere sager, når de kommer tilbage fra
efteruddannelse, fordi der ikke har været råd til en
vikar.
Kommissionen skal se på, om der bør ske en
ændring af socialrådgiveruddannelsen og
efteruddannelsen, så socialrådgiverne får en
bedre faglig ballast i forhold til borgernes retssikkerhed.
Samlet oversigt over
kommissionens arbejde:
1. Kommissionen skal redegøre for fordele og ulemper ved
omvendt bevisbyrde både i klagesystemet og ved domstolene i
sociale sager, »omvendt« forstået på den
måde, at systemet skal bevise, at det har ret, frem for at
borgeren skal bevise, at der er begået en fejl, altså
på lige fod med reglerne i strafferet.
2. Kommissionen skal evaluere, hvordan bestemmelsen om uagtsomt
socialbedrageri har virket i praksis, og vurdere, om bestemmelsen
bør ophæves.
3. Kommissionen skal lave en oversigt over ikkeproportionale
sanktioner og beskrive konsekvenserne for borgerens retssikkerhed
ved en ændring af disse bestemmelser.
4. Kommissionen skal redegøre for fordele og ulemper,
såfremt det offentlige skal betale en
bod/erstatning/godtgørelse til borgeren, hvis en offentlig
myndighed har begået en lovovertrædelse.
5. Kommissionen skal klarlægge behovet og mulighederne for
at udvide tilbuddene om retshjælp til borgerne.
6. Kommissionen skal udarbejde forslag til, hvad der kan
gøres, for at alle borgere får en klar begrundelse og
en klagevejledning, som de kan forstå, også selv om de
måske er ordblinde eller har funktionsnedsættelser.
7. Kommissionen skal undersøge, hvilke konsekvenser det
vil have for borgerens retssikkerhed, og hvilke konsekvenser det
vil have for domstolenes økonomi, hvis man gav mulighed for
fri proces i sociale sager fri proces på en sådan
måde, at borgeren blev bevilget fri proces efter
gældende regler, medmindre det er åbenbart, at den
offentlige myndighed ikke har begået fejl.
8. Kommissionen skal udarbejde forslag til retningslinjer, der
sikrer, at borgernes personlige data er beskyttet i alle
forhold.
9. Kommissionen skal se på, om der kan ske en
regelforenkling på nogle områder, og om det vil
være muligt at udarbejde en socialvejledning, der i lighed
med ligningsvejledningen kan bruges af både sagsbehandlere og
borgere til at få overblik over, hvordan bestemmelserne
anvendes i praksis.
10. Kommissionen skal se på, hvordan og i hvilket omfang
man for det første kan adskille rådgivning og kontrol
og for det andet flytte metoderegler fra lovgivning til
vejledninger.
11. Kommissionen skal overveje, om myndighedernes ret til at
anke en afgørelse skal afskaffes.
12. Kommissionen skal se på ordninger med kontaktpersoner,
og om der er behov for yderligere lovgivning for at sikre
yderligere udbredelse og få klarhed over deres retslige
status i forhold til borgeren.
13. Kommissionen skal se på, om der bør ske en
ændring af socialrådgiveruddannelsen og
efteruddannelsen, så socialrådgiverne får en
bedre faglig ballast i forhold til borgernes retssikkerhed.
Sammensætning af
kommissionen
Kommissionen bør have en bred sammensætning, hvor
det især sikres, at brugergrupperne er repræsenteret,
men selvfølgelig skal der også være
repræsentanter for myndighederne. Følgende kunne
overvejes i forbindelse med sammensætningen, idet der dog nok
højst bør være 10-12 medlemmer:
Retssikkerhedsfonden, SAND - De hjemløses landsorganisation,
Rådet for Socialt Udsatte, Ældremobiliseringen,
Ældre Sagen, førtidspensionistforeninger, Danske
Handica?porganisationer, 3F, FOA, Socialpolitisk Forening,
Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, SL, KL,
Danske Regioner, Institut for Menneskerettigheder, Datatilsynet, en
dommer, en juraprofessor i socialret, en ekspert fra de sociale
højskoler, Ankestyrelsen, Social- og
Integrationsministeriet, Justitsministeriet og
Beskæftigelsesministeriet.
Den 21. april 2010 afholdt Socialudvalget og Retsudvalget en
høring om retssikkerhed på det sociale område.
Det foreslås, at kommissionen inddrager indholdet fra
oplægsholdernes talepapirer og oplæg i sit arbejde.
Papirerne fra høringen kan ses på følgende
bilag (folketingsåret 2009-10) SOU alm. del - bilag 238.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en social retssikkerhedskommission.
(Beslutningsforslag nr. B 72)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.