Fremsat den 29. marts 2012 af Simon Emil
Ammitzbøll (LA), Mette Bock (LA) og Anders Samuelsen
(LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrkelse af ytringsfriheden
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
de nødvendige lovforslag og foretage de fornødne
administrative ændringer, der kræves for at styrke
ytrings- og tankefriheden, inden den 1. januar 2013. Lovforslaget
bør indeholde følgende elementer:
1) Ændring af
ordlyden af straffelovens § 266 b (racismeparagraffen),
således at den i højere grad begrænses til at
omhandle tilfælde, hvor trusler samt nedværdigende og
forhånende ytringer mod visse grupper medfører en
nærliggende fare for forstyrrelse af den offentlige
orden.
2) Ophævelse
af straffelovens § 140 (blasfemiparagraffen).
3) Ændring af
ordlyden af straffelovens § 267 (injurieparagraffen),
således at den lyder som følger: »Den, som
krænker en andens ære ved at fremsætte eller
udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at
nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes
med bøde eller fængsel indtil 4
måneder.«
4) Ændring af
straffelovens § 114 e, således at ensidig journalistik
og nyhedsformidling ikke i sig selv kan fortolkes som omfattet af
bestemmelsen om virksomhed, der fremmer terrorhandlinger, jf.
§ 114 e, og som i dag kan straffes med indtil 6 års
fængsel.
Bemærkninger til forslaget
Ytringsfriheden er beskyttet af grundlovens § 77.
Grundlovens § 77 beskytter dog alene mod censur (formel
beskyttelse), men ikke mod efterfølgende sanktioner
(materiel beskyttelse). Ytringsfriheden er også beskyttet af
bl.a. artikel 10 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, der i modsætning til grundloven
også beskytter den materielle ytringsfrihed. På visse
områder tillader Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol dog en ganske betragtelig
skønsmargin i forhold til indgreb i ytringsfriheden, hvorfor
denne bestemmelse ikke altid udgør et fornødent
forsvar mod begrænsninger af ytringsfriheden.
Ytringsfriheden er afgørende for den enkelte borgers
autonomi og samvittighedsfrihed. I et demokratisk samfund har
ytringsfriheden også vigtige praktiske og legitimerende
funktioner såsom at sikre politisk pluralisme.
Ytringsfriheden er også en afgørende præmis for
at acceptere demokratiets flertalsstyre. Hvis man ikke må
give udtryk for kontroversielle tanker og derved forsøge at
påvirke flertallet i en anden retning, kan det ikke
retfærdiggøres, at borgerne skal overholde de love,
der bliver vedtaget.
Tillader man, at visse meninger er forbudte, mens andre nyder
fremme, giver man desuden statsmagten ret til at definere
»sandheden«, hvilket nemt kan misbruges, lige som
lighed for loven sættes ud af kraft, når det skelnes
mellem lovlige og ulovlige holdninger. Alligevel findes der i dansk
lovgivning en række indskrænkninger af ytringsfriheden,
som er med til at indsnævre samfundsdebatten på
baggrund af indholdet af holdningen, snarere end at det
begrænser sig til at forbyde klare skadevirkninger af
ytringer.
Ad. 1. Racismeparagraffen
Liberal Alliance ønsker at ændre den såkaldte
racismeparagraf i straffelovens § 266 b, hvorefter den, der
offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en
gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges
på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske
oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år.
Formålet med bestemmelsen er at beskytte visse grupper mod
såkaldt hatespeech, ytringer, som de som gruppe kan
tænkes at føle sig forhånet eller
nedværdiget af. Den nuværende udgave af § 266 b
har sit ophav i artikel 4 i FN's konvention om afskaffelse af alle
former for racediskrimination. Denne bestemmelse, samt forbuddet
mod hatespeech i FN's konvention om borgerlige og politiske
rettigheder, blev vedtaget på foranledning af og med
støtte fra de kommunistiske lande med Sovjetunionen i
spidsen under den kolde krig. Vestlige demokratier som Danmark var
modstandere af at gøre begrænsninger af
ytringsfriheden til en forpligtelse i
menneskerettighedskonventionerne. Forbuddet mod hatespeech i den
internationale menneskeret har derfor et totalitært ophav,
der ikke er et demokrati værdigt.
Ved Folketingets behandling af § 266 b var de fleste
partier tøvende over for bestemmelsen og tilsluttede sig den
primært på grund af ratificeringen af ovennævnte
konvention. Både Rigsadvokaten og præsidenten for
Østre Landsret advarede mod bestemmelsen på grund af
principielle bekymringer i forhold til ytringsfriheden.
Siden år 2000 er mere end 50 danskere blevet dømt
for overtrædelse af § 266 b. Langt de fleste har udtalt
sig stærkt usympatisk, men ikke på en måde, der
opfordrer til vold eller forbrydelser. § 266 b indeholder en
indbygget tendens til vilkårlighed, idet der ikke foreligger
nogen objektive definitioner af, hvilke ytringer der er
»forhånende« eller
»nedværdigende«. Retspraksis viser også, at
bestemmelsen kan ramme religionskritik.
I en landsretsdom fra 2003 (U. 2003.2435V) blev en person
dømt for at udtale: »Islam er ikke en religion i
traditionel forstand. Det er en terrororganisation, som
prøver at opnå verdensherredømmet ved
vold«. Selvom der her er tale om hårde ord, er det en
stærkt betænkelig begrænsning af retten til
religionskritik. Eksempelvis kunne Nietzsche i år 1888 skrive
følgende: »Jeg fordømmer kristendommen, jeg
rejser mod det kristne samfund den frygteligste af alle anklager,
en anklager nogen sinde har taget i sin mund. Jeg kalder
kristendommen den ene store forbandelse, den ene store helt indre
fordærvelse, det ene store hævninstinkt, for hvilken
intet middel er giftigt, hemmeligt, underjordisk, småt nok -
jeg kalder den for den ene udødelige skamplet på
menneskeheden« (Friedrich Nietzsche: Antikrist - Systimes
studieserie, 1. udgave, 2011). Der er ingen tilfælde af domme
for overtrædelse af § 266 b i forhold til denne form for
kritik af kristendommen, og kritik af religioner må og skal
være tilladt (Rigsadvokatens notat af april 2011
http://www.rigsadvokaten.dk/media/Racediskrimination_-_Praksisoversigt_-_opdater.
pdf).
Det er forslagsstillernes opfattelse, at § 266 b er med til
at indskrænke den offentlige debat, og det er gennem den frie
debat, at racisme, intolerance og fordomme skal bekæmpes.
Omfanget af hadforbrydelser er relativt lavt i Danmark, ligesom
undersøgelser viser, at danskerne er blevet mere tolerante
overfor udlændinge siden 1980'erne, hvorfor der ikke et nogen
tvingende grunde til at opretholde bestemmelsen i dens
nuværende ordlyd, jf. Københavns Universitets artikel
»Danskerne er blevet mere tolerante over for
indvandrere«
(http://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/?2011/2011.1/?tolerance/).
Bestemmelsen kan dog ikke uden videre ophæves, da Danmark
derved vil handle i strid med sine internationale og EU-retlige
forpligtelser. Det anbefales derfor, at den nuværende
udformning af § 266 b ændres, således at kun
udtalelser, der medfører en begrundet frygt for forstyrrelse
af den offentlige fred og orden, straffes. En sådan
ændring er der hjemmel til i artikel 1 d, stk. 2, i EU's
rammeafgørelse om bekæmpelse af racisme og fremmedhad.
Derved kriminaliserer man i højere grad de konkrete farer,
som visse udtalelser kan medføre, og ikke selve indholdet i
udtalelsen, jf. artiklen »Racismeparagraffen og hate speech i
den internationale strafferet« ( Jacob Mchangama, chefjurist
hos CEPOS, Ugeskrift for Retsvæsen 2011B. 215).
Ad. 2. Blasfemiparagraffen
Det følger af straffelovens § 140, den
såkaldte blasfemiparagraf, at den, der offentligt driver spot
med eller forhåner en religion, straffes med bøde
eller fængsel på indtil 4 måneder. Siden 1946 har
denne bestemmelse ikke ført til en eneste
domfældelse.
Bestemmelsen har rod i tidligere tiders forestilling om, at
religion er samfundets sammenhængskraft, og at kritik af
religion dermed kan underminere den sociale fred. Denne
forestilling har vist sig at være uholdbar. Der er ingen
overbevisende grund til, at religiøse menneskers
overbevisninger bør nyde videre beskyttelse end ateisters,
eller at religiøse følelser skal forskånes for
kritik, som folk, der følger politiske ideologier og
filosofiske overbevisninger, må tåle. Derfor bør
bestemmelsen ophæves.
Det bemærkes endvidere, at Europarådets
Parlamentariske Forsamling i anbefaling 1805 (2007) har opfordret
til at blasfemibestemmelser, der kriminaliserer forhånelse af
religion, ophæves ?(http://?assembly. ?coe.int/main.asp?
Link=/documents/adoptedtext/ta07/erec1805. htm). Udover Danmark er
det i Europa kun Østrig, Finland, Grækenland, Italien,
Holland, Irland og San Marino, der stadig har blasfemiforbud
(http://www.venice.coe.int/docs/2008/CDL-AD?(2008)???026-e.pdf).
FN's Menneskerettighedskomité har i General Comment 34
fra juli 2011 konkluderet, at et forbud mod blasfemi er uforeneligt
med artikel 19 i konventionen om borgerlige og politiske
rettigheder, der beskytter ytringsfriheden (http://www2.
ohchr.org/english/bodies/hrc/docs/gc34. pdf). Det vil derfor
være i fuld overensstemmelse med Danmarks internationale
forpligtelser at ophæve blasfemiparagraffen.
Ad. 3. Injurier
Efter straffelovens § 267 straffes den, som krænker
en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger
eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et
forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i
medborgeres agtelse, med bøde eller fængsel indtil 4
måneder. Der sondres mellem sigtelser, der lader sig
efterprøve på objektiv vis, og ringeagtsytringer, som
er udtryk for en foragtende, hånende, latterliggørende
eller på anden måde nedvurderende opfattelse af en
person, hvor spørgsmålet om sandhedsbevis ikke kan
opstå, jf. REU alm. del, svar på spørgsmål
652, 2007-08, 2. samling
(http://www.ft.dk/samling/20072/almdel/reu/spm/652/??svar/558887/?573522?/index.htm).
Bestemmelsen bør ændres, således at
udelukkende alvorlige sigtelser, hvis sandhed eller falskhed
objektivt kan vurderes, bør kunne føre til straf, da
eksempelvis usande påstande om, at en navngiven person er
pædofil, kriminel eller lignende, kan medføre
alvorlige skadevirkninger for den, der udsættes for
sådanne urigtige sigtelser. Ringeagtsytringer bør
derimod tåles i den offentlige debat.
Ad. 4. Fremme af terrorisme
Ifølge straffelovens § 114 e »straffes den,
som i øvrigt fremmer virksomheden for en person, en gruppe
eller en sammenslutning, der begår eller har til hensigt at
begå handlinger omfattet af §§ 114, 114 a, 114 b,
114 c eller 114 d« - den såkaldte terrorparagraf.
I januar 2012 blev den kurdiske tv-station ROJTV dømt for
overtrædelse af denne bestemmelse på baggrund af en
række tv-udsendelser, der forherligede den kurdiske
terrororganisation PKK. I byrettens dom, der er anket, lagde retten
bl.a. afgørende vægt på, at indholdet af ROJTV's
udsendelser var ensidige i deres vinkling, redigering og klipning.
Endvidere fastslog retten, at det ikke var afgørende for
domfældelse, at der var direkte forbindelser såsom
finansiering eller personsammenfald mellem ROJTV og PKK. Det kan
med andre ord være strafbart at udsende ensidig forherligelse
for en terrororganisation.
Forslagsstillerne tager skarp afstand fra enhver form for
terror, herunder PKK's, men ytringsfriheden bør også
beskytte ensidig journalistik og endog usympatisk propaganda i det
omfang, der ikke direkte opfordres til konkrete terrorhandlinger.
Straffelovens § 114 e bør derfor ændres,
således at det præciseres, at det ikke er
tilstrækkeligt at udøve propaganda for at blive
dømt for overtrædelse af denne bestemmelse.
Skriftlig fremsættelse
Simon Emil
Ammitzbøll (LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
styrkelse af ytringsfriheden.
(Beslutningsforslag nr. B 60)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.