Fremsat den 28. marts 2012 af Frank Aaen
(EL) og Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om opfordring til at trække aktstykke H af
14. marts 2012 om overtagelse af værdiforringede aktiver i
FIH-koncernen tilbage fra Finansudvalget
Folketinget opfordrer erhvervs- og vækstministeren til at
trække aktstykke H af 14. marts 2012 om tilslutning til, at
staten kan indgå aftale med FIH-koncernen om at overtage en
række værdiforringede aktiver, tilbage fra
Finansudvalget. Indholdet af aktstykket er fortroligt, men svarer
på mange områder til vedlagte bilag 1, Opsplitning af
FIH-koncernen fra erhvervs- og vækstministerens
udviklingspakke af 2. marts 2012.
Bemærkninger til forslaget
Aktstykket betyder, at staten skal overtage
værdiforringede aktiver fra FIH-koncernen, mens resten af
koncernen videreføres i privat regi. Det er
forslagsstillernes opfattelse, at hvis staten skal hjælpe med
at videreføre en bankaktivitet - her særlig
målrettet små og mellemstore virksomheder - skal det
være i statslig regi, hvor der er mulighed for at opstille
klare retningslinjer for driften af den aktivitet. F.eks.
bør der være direkte krav om, at der investeres
bæredygtigt og tages særlige hensyn til de
områder i Danmark, der har mistet mange arbejdspladser og har
høj arbejdsløshed og store sociale problemer.
Forslagsstillerne er desuden imod den stribe af nye bankpakker
og andre initiativer, der løbende fremsættes. Der er
taget mange forskellige initiativer siden Roskilde Bank-krakket -
mere end 20 forskellige love, aktstykker og særlige
lånefaciliteter i Nationalbanken. Med dette aktstykke
forlænges statsgarantier for et stort milliardbeløb
frem til udgangen af 2019, og der er flere bankinitiativer på
vej. Efter forslagsstillernes opfattelse er det uholdbart med
gennemførelse love lapning af love, og udvidelse af love
på den måde. I stedet bør der efter
forslagsstilleres opfattelse fremlægges en samlet lovgivning,
der løser de strukturelle problemer i den finansielle
sektor.
Bilag 1
Fra erhvervs- og vækstministerens
udviklingspakke af 2. marts 2012
Opsplitning af
FIH-koncernen, 2. marts 2012
Baggrund
FIH-koncernen fik i 2009 og 2010 individuelle statsgarantier
på i alt 42 mia. kr. Lånene forfalder i 2012 og
2013.
Det giver FIH Erhvervsbank A/S en betydelig funding-udfordring.
Såfremt håndteringen med tilbagebetalingen af de
statsgaranterede lån skal ske ved afvikling af eksisterende
lån og tilhørende derivater, vil dette medføre
en kraftig balanceslankning.
En sådan balanceslankning kan - såfremt den er mulig
- næppe gennemføres uden at have negative afsmittende
effekter på andre pengeinstitutter.
For at undgå disse uhensigtsmæssige afsmittende
effekter af FIH's balanceslankning mv., og i forsøg på
at bidrage til en løsning i forhold til bankens
funding-udfordringer har staten derfor sammen med FIH
drøftet mulige løsninger.
Modellen
På baggrund af drøftelserne er parterne nået
frem til en model der indebærer, at Staten ved Finansiel
Stabilitet A/S overtager FIH's ejendomsportefølje,
således at FIH derved reetableres som en erhvervsbank
specialiseret rettet mod finansiering af små og mellemstore
virksomheders investeringer.
Modellen indebærer mere konkret, at Finansiel Stabilitet
overtager en ejendomsportefølje for ca. 16 mia. kr. fra FIH
Erhvervsbank A/S og dets datterselskab, FIH Kapital Bank A/S.
Finansiel Stabilitet overtager samtidigt fundingen af disse
aktiver, hvorved FIH Erhvervsbank tilføres likviditet, som
skal anvendes til at afdrage en modsvarende portefølje af
lån med individuel statsgaranti.
Der er to trin i modellen, jf. illustration i bilag.
Første trin er, at ejendomsporteføljen, som staten
via Finansiel Stabilitet A/S overtager, udskilles til et nyt
selskab ejet af FIH Holding A/S, der er moderselskab til FIH
Erhvervsbank A/S.
Andet trin er et salg af selskabet til Finansiel Stabilitet A/S,
salget sker til markedsværdi.
Selskabet er efter salget et datterselskab under Finansiel
Stabilitet A/S. Finansiel Stabilitet A/S vil således have
ansvaret for at drive (med de begrænsninger der er for
Finansiel Stabilitet A/S i forhold til drift), afvikle og
finansiere det nye selskab med henblik på endelig
afvikling.
Det er et vilkår i aftalen, at det nye selskab skal
likvideres eller afhændes pr. 31. december 2016. Dette kan
udskydes i to år efter ønske fra FIH Holding A/S eller
Finansiel Stabilitet A/S og efter aftale i op til et år
yderligere til udgangen af et regnskabsår (dvs. senest 31.
december 2019). Dette indebærer, at alle aktiver, der ikke
forinden er afviklet, vil blive solgt i en åben og
transparent proces. Dermed kan den samlede værdi af selskabet
endeligt opgøres.
Selskabet skal således likvideres eller afhændes,
hvorefter der skal ske en tilbagebetaling af købesummen til
Finansiel Stabilitet A/S inkl. eventuelle kapitalindskud forrentet
med finansieringsomkostninger samt afholdte
transaktionsomkostninger (rådgiveromkostninger).
Med henblik på at afdække statens risiko for tab ved
afviklingen af det nye selskab modtager Finansiel Stabilitet A/S en
ulimiteret tabskaution fra FIH Holding A/S.
Endeligt er det aftalt, at staten får 25 pct. af en
eventuel »upside«, der vil opstå, såfremt
afviklingen går bedre end ventet.
Modellen forudsætter Finansudvalgets tilslutning til
aktstykke, som giver Finansiel Stabilitet A/S hjemmel til at
indgå aftalen.
Det vil - på »case by case«-basis - være
muligt for andre banker, der er i samme situation som FIH, og som
kan opfylde krav til tabskaution mv., at indgå tilsvarende
aftaler.
Vurdering
Ved at indgå aftalen på nuværende tidspunkt er
det vurderingen, at de negative afledte konsekvenser som beskrevet
ovenfor kan reduceres, uden at Finansiel Stabilitet A/S og staten
påføres større økonomiske risici end i
dag.
Staten bliver med aftalen om, at Finansiel Stabilitet A/S
overtager aktiver og passiver fra FIH, ikke stillet dårligere
end i den nuværende situation.
Modellen følger samme principper for
værdiansættelse, fundingmodel mv. for det nye selskab
som Bankpakke III/IV.
Da FIH Erhvervsbank - i modsætning til en Bankpakke
III/IV-afvikling - ikke er nødlidende, sker afviklingen af
de værdiforringede aktiver (den »røde«
del) på FIH-koncernens regning og risiko. Det er baggrunden
for, at FIH Holding stiller tabskautionen - og ikke
Indskydergarantifonden, som ville have været tilfældet
ved en Bankpakke III/IV-løsning. Da en tabskaution fra FIH
Holding ikke har samme bonitet som en kaution fra
Indskydergarantifonden, er den betaling, som FIH Holding modtager
for kautionen, reduceret i forhold til den betaling, som
Indskydergarantifonden ville have fået.
Med aftalen bliver Staten:
- Afdækket
mod tab via en tabskaution fra moderinstituttet
- Sikret en andel i
en evt. efterfølgende up-side
- Sikret ikke at
blive stillet dårligere end i den nuværende situation
(herunder ved en eventuel afvikling efter Bankpakke III/IV).
Aktiverne værdiansættes til en pris, der er
forenelig med EU's statsstøtteregler, og ske til
anslåede markedsværdier. Det er vurderingen, at
modellen er i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler.
Aftalen indebærer i øvrigt, at Finansiel Stabilitet
A/S har erhvervet et reelt ejerskab til ejendomsselskabet og dermed
aktiverne. Betaling i form af en overskudsandel er ikke udtryk for,
at FIH får et ejerskab til aktiverne.
Andre
pengeinstitutter
Modellen vil på »case by case«-basis
være tilgængelig for andre pengeinstitutter, som er i
samme situation som FIH, og som kan opfylde krav til tabskaution
mv. FIH-modellen skaber præcedens for Finansiel Stabilitet
A/S' håndtering af sådanne situationer.
Andre pengeinstitutter vil således også kunne
anvende modellen. Alm. Brand har fx offentligt udtalt, at de vil se
nærmere på modellen.
En anden situation, hvor modellen kunne anvendes, vil være
i det tilfælde, hvor et konkret pengeinstitut (Bank 1), der
er udfordret på likviditeten, har en mulig fusionspart (Bank
2), som imidlertid ikke er i stand til at håndtere
likviditetsudfordringen. Her vil en mulighed være, at Bank 1
overdrager sine dårlige engagementer til Finansiel Stabilitet
A/S, med henblik på afvikling, og herefter overtages af Bank
2, der stiller en tabskaution over for Finansiel Stabilitet
A/S.
Der vil i hvert tilfælde skulle indgås en aftale
mellem pengeinstitut og Finansiel Stabilitet A/S. Bevillingsteknisk
vil der skulle forelægges aktstykke for Finansudvalget.
Konsekvenser
Modellen bidrager til, at FIH igen får mulighed for at
deltage aktivt i finansieringen af små og mellemstore
virksomheder i Danmark. FIH kan derved komme tilbage i rollen som
erhvervsbank med finansiering af SMV-segmentet.
Det er en del af aftalen med Finansiel Stabilitet A/S, at FIH
Erhvervsbank A/S skal udarbejde en handlingsplan og likviditetsplan
vedrørende den fremtidige drift, der bl.a. skal fokusere
på netop SMV-segmentet.
alt="19630878371416515682 Size: (655 X 377)" border="no"
name="19630878371416515682" src="AX13892_1_0.png" style="margin:
0cm 0cm 0cm 0cm" alt="15669848791615649420 Size: (655 X
424)" border="no" name="15669848791615649420" src="AX13892_1_1.png"
style="margin: 0cm 0cm 0cm 0cm"
Skriftlig fremsættelse
Frank
Aaen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
opfordring til at trække aktstykke H af 14. marts 2012 om
overtagelse af værdiforringede aktiver i FIH-koncernen
tilbage fra Finansudvalget.
(Beslutningsforslag nr. B 58)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.