Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 31. maj 2012
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 20. marts 2012 og var
til 1. behandling den 15. maj 2012. Beslutningsforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2
møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
foreløbigt besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af DF og LA) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Venstres medlemmer af udvalget understreger, at vi i Danmark
skal have et retssystem, som beskytter borgerne. Vold og
kriminalitet skal mødes hurtigt og konsekvent, og ofre for
kriminalitet skal mødes med en hjælpende hånd. I
Venstre har vi en forståelse for, at det kan være
stødende for befolkningens retsfølelse, at man ikke
altid kan dømme skyldige i sager, som dem Dansk Folkeparti
nævner i forslaget. Ved grove kriminelle handlinger
begået af en gruppe kan det være svært at udpege
og i sidste ende dømme den endelige skyldige, hvis alle
implicerede tier. Venstre adresserede allerede dette problem
i maj 2011, hvor Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti og Kristendemokraterne i forbindelse med tryghedspakken
anmodede Rigsadvokaten om at gennemgå de senere års
erfaringer med hensyn til straf for medvirken til en forbrydelse. I
Venstre ønsker vi at afvente Rigsadvokatens vurdering af, om
der er behov for nye tiltag eller lovændringer. Vi skal
bekæmpe kriminalitet, så vi kan sikre et trygt samfund.
Det får vi ved at være konsekvente, samtidig med at vi
værner om uskyldsformodningen, som er en grundpille i den
danske retsstat. Ifølge retsplejeloven er det
anklagerens opgave at sørge for, at strafskyldige drages til
ansvar, men også at forfølgning af uskyldige ikke
finder sted. Princippet om, at man er uskyldig, indtil andet
er bevist, er med til at sikre den danske retssikkerhed. Og vi kan
ikke ændre ved princippet, selvom det også betyder, at
der er skyldige, der går fri. Det er også vigtigt
at påpege, at straffelovens § 23 allerede giver mulighed
for at idømme strafansvar ved lovovertrædelser, som
bliver begået, mens flere personer er til stede, og hvor det
ikke er muligt at udpege den person, som udfører den
strafbare handling.
Et mindretal i udvalget (DF og LA)
indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget understreger, at
beslutningsforslaget skal sikre, at det fremover skal være
muligt at dømme alle medvirkende for en konkret forbrydelse,
hvis det ikke er muligt at udpege gerningsmanden ved
straffelovsovertrædelsen. Det er langt farligere at blive
angrebet af kriminelle i flok, da der ofte vil gå
flokmentalitet i en større kriminel gruppe, som
udsætter deres ofre for langt større overgreb, fordi
de gejler hinanden op og forøger den skade, det
medfører på ofrene, mange gange, alene fordi de
pågældende gerningsmænd er flere om overfaldet.
Kriminelle, der angriber og agerer i flok, har sådan set
samme fordel i en konfliktsituation som en, der er meget
svært bevæbnet. Og vi kender det vil alle sammen godt:
Hvis vi ser en større gruppe aggressive mennesker, bliver vi
nok lidt mere foruroligede i den situation, end hvis vi
møder én person, der virker aggressiv. Det er faktisk
for stort set de fleste mennesker umuligt at stille noget op, hvis
man bliver overfaldet af en større gruppe mennesker, der
også er i besiddelse af våben. Dansk Folkeparti mener,
at vi for længst har nået mæthedsgrænsen
for, hvad grupper og bander kan tillade sig uden at blive straffet.
Det er dybt krænkende for retsbevidstheden, at personer, der
har begået meget grov kriminalitet eller endda mord, kan
gå fri, fordi man står i den situation, at ingen af de
deltagende kriminelle vil fortælle noget. I sådanne
tilfælde bør man ramme alle dem, som har deltaget i
den kriminelle handling, fordi de ved, hvem der har begået
forbrydelsen. Vil de ikke sige noget, må de alle tage
ansvaret. Den eksisterende medvirkensbestemmelse i straffeloven
bør derfor styrkes.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jacob Bjerregaard (S) Julie
Skovsby (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole
Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia
Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd. Anne Baastrup (SF) Pernille
Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Frank Aaen (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)
Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke
(KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 55
Bilagsnr. | Titel |
1 | 1. udkast til betænkning |
2 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
B 55
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om en redegørelse for
forskellene mellem dansk retspraksis vedrørende medvirken,
herunder især medvirken til drab, og den »felony murder
rule«, der bl.a. findes i den såkaldte common
law-retstradition, til justitsministeren, og ministerens
foreløbige svar herpå |