Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 31. maj 2012
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 14. marts 2012 og var
til 1. behandling den 3. maj 2012. Beslutningsforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2
møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF,
EL og SIU) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at Danmark
hurtigst muligt bør gå i gang med at
iværksætte en række foranstaltninger og
samarbejder med såvel EU-medlemsstater som lande uden for
Unionen, der sikrer et effektivt samarbejde omkring
grænseoverskridende kriminalitet, men især har til
formål at sikre effektiv overførsel af udenlandske
domfældte til afsoning af straf i hjemlandet.
For at belyse omfanget af Danmarks udfordringer på dette
område har Retsudvalget stillet justitsministeren en
række spørgsmål og har bl.a. fået svar
på, hvor mange personer der er indsat i danske
fængsler, og hvor mange af disse der ikke er danske
statsborgere (svar på spørgsmål nr. 422 på
alm. del af 2. februar 2012). Tallene viser, at der på
opgørelsestidspunktet var 4.075 indsat i Kriminalforsorgens
fængsler og arresthuse, hvoraf 988 indsatte havde et andet
statsborgerskab end dansk. Det svarer til, at ca. 24 pct. af de
pågældende indsatte ikke er danske statsborgere.
Ministerens svar viser i øvrigt, at en ret betydelig del af
de indsatte uden dansk statsborgerskab kommer fra
østeuropæiske lande. Ifølge ministerens svar
kom 78 indsatte fra Rumænien, 56 fra Litauen og 49 fra
Polen.
Tallene viser efter partiernes mening, at der er god grund til
at gøre en betydelig og fokuseret indsats fra den danske
regerings side for at få disse domfældte til at afsone
i hjemlandet og dermed spare danske skatteborgere for
finansieringen af den dyre danske fængselskapacitet, der i
dag er nødvendig for at huse de udenlandske afsonere, og som
desværre bidrager til, at ofre for kriminalitet i Danmark
skal vente uacceptabelt længe, før deres
gerningsmænd kan komme til at afsone deres straf i et dansk
fængsel.
Partierne mener ikke, at Danmark skal forlade sig på, at
der er kommet en EU-rammeafgørelse, der for
EU-medlemsstaterne formelt betyder, at man skal tage imod egne
borgere, som er dømt til afsoning af straf i andre lande.
EU-medlemsstaterne har på papiret pligt til at tage
sådanne personer hjem til afsoning. Men som det er
fremgået af ministerens svar til Retsudvalget, er situationen
den, at f.eks. Polen, hvis borgere som nævnt udgør en
ret stor del af de udenlandske indsatte i de danske fængsler
og arresthuse, har fået lov til ikke at gennemføre
EU-rammeafgørelsen før fra 2016. Det betyder
altså, at man skal regne med, at det for Polens vedkommende
først er personer, der domfældes efter 2016, der kan
komme ind under sådan en rammeafgørelses
forpligtelser. Dertil kommer, i hvilket omfang
rammeafgørelsen generelt kommer til at virke effektivt nok
til, at afsonere i større omfang vil blive overført
tidsnok til, at der er mere af deres straf at afsone. Erfaringerne
fra de hidtidige regler er, at det er få, der
overføres, og som justitsministeren skriver i svar på
spørgsmål 1 til forslaget, kan sagsbehandlingen i dag
vare mellem flere måneder og flere år. Man kan frygte,
at noget tilsvarende også vil kunne blive realiteten
fremover, på trods af at Danmark har implementeret den nye
EU-rammeafgørelse i december 2011. Endelig indebærer
EU-rammeafgørelsen, at hvis anmodningen om afsoning i
hjemlandet først fremsættes over for den
domfældtes hjemland, når vedkommende mangler at afsone
mindre end 6 måneder, vil det pågældende land
kunne afslå at tage den domfældte hjem til afsoning. V,
DF, LA og KF mener ikke, at dette er tilstrækkeligt, og vil
derfor opfordre regeringen til, at der i de bilaterale aftaler,
regeringen måtte indgå, indføjes en pligt til
så vidt muligt at hjemtage egne borgere til afsoning,
også selv om der mangler mindre end 6 måneders
afsoning, når anmodningen fremsættes.
V, DF, LA og KF mener således ikke, at EU's
rammeafgørelse kan stå alene. Danmark bør
ligesom Norge tage initiativer, som kan ledsage
EU-rammeafgørelsen, herunder bilaterale aftaler, der bygger
ovenpå, med konkrete samarbejder med de lande, hvorfra der
sidder særlig mange afsonere i de danske fængsler.
Norge har haft mindst lige så stor en andel af udenlandske
statsborgere blandt landets indsatte, som vi har i Danmark. Det har
den norske regering bl.a. reageret på ved at indgå
deciderede bilaterale soningsaftaler, som man kalder det i Norge,
med flere østeuropæiske lande. Man har i den
forbindelse bidraget økonomisk via øremærkning
af de EØS-midler, som Norge bidrager med til
Schengensamarbejdet. Midlerne bruges i samarbejdslandene i
Østeuropa bl.a. til forebyggelse, resocialisering og
uddannelse af myndighedspersoner, herunder politibetjente (se
pressemeddelelserne »Signerte soningsoverføringsavtale
med Latvia« og »Flere skal sone i hjemlandet«,
lagt på det norske Justis- og beredskapsdepartements
hjemmeside den 29. april 2011 under www.regjeringen.no). I Norge
tror man på, at der skal noget bilateralt og konkret
forpligtende til mellem de involverede lande for at sikre, at det
kommer til at fungere effektivt med overførsel af
domfældte til afsoning i hjemlandet. Det samme gør V,
DF, LA og KF.
En anden vigtig grund for partierne er, at udlændinge
dømt for kriminalitet i Danmark ikke sjældent
begår kriminalitet i Danmark vel vidende, at straffen er
relativt kort, og at afsoningen i danske fængsler er relativt
behagelig set i forhold til de forhold, de indsatte ville blive
underlagt i hjemlige fængsler. Der er med andre ord gode
argumenter for bl.a. organiserede kriminelle til at tage til
Danmark, fordi der er gode værdigenstande at hente, f.eks.
når det handler om indbrud, og de danske fængsler er
ikke særlig afskrækkende. Mens de sidder i de danske
fængsler, kan disse organiserede kriminelle så skaffe
sig kriminelle netværk her i landet og blive godt bekendt med
deres muligheder for at begå ny kriminalitet i Danmark. Dette
ville kunne forhindres, hvis de straks efter dommen blev
overført til afsoning i hjemlandet.
Det er nok ikke muligt at få hjemsendt alle dømte
udenlandske statsborgere uden tilknytning til Danmark, men det er
vigtigt, at der bliver gjort, hvad der kan gøres, og
partierne mener, at en række af de foranstaltninger og
aftaler, som Norge har foretaget i de senere år, kan bruges
som inspiration for den danske regering til kommende danske
initiativer.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jacob Bjerregaard (S) Julie
Skovsby (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole
Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia
Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd. Anne Baastrup (SF) Pernille
Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Frank Aaen (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)
Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke
(KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 52
Bilagsnr. | Titel |
1 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget |
2 | 1. udkast til betænkning |
3 | Kopi REU alm. del - svar på spm.
421-425, fra justitsministeren |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
B 52
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvor mange domfældte som
Danmark har overført til afsoning i hjemlandet eller har
forsøgt at overføre til afsoning i hjemlandet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |