Fremsat den 28. februar 2012 af Leif
Mikkelsen (LA), Simon Emil Ammitzbøll (LA), Mette Bock (LA),
Villum Christensen (LA), Thyra Frank (LA), Ole Birk Olesen (LA),
Joachim B. Olsen (LA), Merete Riisager (LA) og Anders Samuelsen
(LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om en privatfinansieret havnetunnel i
København
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2012 at tage de nødvendige skridt til etableringen af en
direkte østlig ringvejsforbindelse uden om København
i form af en privatfinansieret havnetunnel mellem Lyngbyvej og
Sjællandsbroen.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med beslutningsforslaget er at begrænse den
trafikale trængsel, der præger visse dele af
hovedstadsområdet, og det sigter mod at få regeringen
til at tage initiativ til etablering af en privatfinansieret
havnetunnel i København.
En privatfinansieret havnetunnel kan aftage en stor del af
trafikken igennem København og på den vis komme en
stor del af trængslen på vejene til livs. Dertil vil
det være frivilligt for trafikanterne, om de vil benytte sig
af muligheden for at spare tid på vejene og komme hurtigere
frem til deres destination. Man kan benytte havnetunnelen, hvis man
vil betale for at spare tid. Man kan undlade at benytte tunnelen,
hvis man vil spare penge, men bruge mere tid på vejene.
I 2009 blev det med aftalen om en grøn transportpolitik
aftalt at iværksætte strategiske analyser af en mulig
havnetunnel i København for at komme
trængselsudfordringerne i hovedstadsområdet til livs. I
efteråret 2011 offentliggjorde Transportministeriet
delrapporteringen af de strategiske analyser, herunder også
punktet om havnetunnelen i København.
Af delrapporteringen fremgår det, at »En
østlig ringforbindelse vil samtidig give en bedre
sammenhæng i det overordnede vejnet omkring København.
Den vil forkorte både rejsetid og afstand for den
gennemkørende trafik samt for den trafik, som har
udgangspunkt og mål på hver side af Københavns
indre by.«
En havnetunnel vil således være medvirkende til at
mindske trængselsudfordringerne i det centrale
København. Hertil kommer, at havnetunnelen har et potentiale
til at skabe positive dynamiske effekter i København og vil
forbedre den trafikale adgang til både lufthavnen i Kastrup
og Københavns Havn.
Hertil kommer, at man med en havnetunnel kan få den tunge
trafik væk fra bybilledet, hvilket vil have særdeles
positive miljømæssige konsekvenser.
Delrapporteringen af de strategiske analyser fastslår, at
havnetunnelen vil skabe mulighed for at vejbetjene store nye
byudviklingsområder tæt på centrum som
eksempelvis ??Refs?hale?øen? og Nordhavnen. Havnetunnelen
vil derfor i den sammenhæng være
værdiskabende.
Beslutningsforslaget lægger op til, at der skal være
fuld privatfinansiering, og det noteres, at blandt andet ATP, PFA,
PKA og Pension Danmark tidligere har udtrykt ønske om at
finansiere infrastrukturprojekter. Administrerende direktør
i PKA, Peter Damgaard Jensen, udtalte den 13. oktober 2011 til DR
Nyheder: »Vi har konkret lyst til at være med til at
lave en havnetunnel. Vi mener, at der et behov, og vi kan se nogle
perspektiver i det - både afkastmæssigt og i forhold
til samfundet«.
Direktør i Pension Danmark, Torben Möger Pedersen,
udtalte den 4. februar 2012 til Jyllandsposten: »At investere
i infrastruktur passer rigtigt godt til en pensionskasse, fordi det
rummer det lange perspektiv og er en forholdsvis stabil
indtægt. Havnetunnelen er bestemt et oplagt eksempel på
en investering, som vi i Pension Danmark vil interessere os
for.«
Afhængig af linjeføringen anslås det i
Transportministeriets delrapportering, at projektet løber op
i 25-40 mia. kr.
Skriftlig fremsættelse
Leif Mikkelsen
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
privatfinansieret havnetunnel i København.
(Beslutningsforslag nr. B 44)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.