Fremsat den 24. februar 2012 af Peter
Skaarup (DF Pia Adelsteen (DF), Kim Christiansen (DF), Kristian
Thulesen Dahl (DF), Dennis Flydtkjær (DF), Pia
Kjærsgaard (DF) og Karin Nødgaard (DF))
Forslag til folketingsbeslutning
om at give fodboldklubber på
divisionsniveau mulighed for at indsamle og udveksle oplysninger om
kendte uromagere
Folketinget pålægger regeringen i indeværende
folketingssamling at fremsætte de nødvendige
lovforslag og efterfølgende foretage andre fornødne
administrative ændringer, der skal gøre det muligt for
danske fodboldklubber på divisionsniveau at indsamle og
udveksle oplysninger om kendte uromagere. Lovforslaget skal
medføre følgende:
- At der
indføres en bestemmelse i persondataloven, som giver
fodboldklubber på divisionsniveau mulighed for at indsamle og
udveksle oplysninger om kendte uromagere.
- At
ovennævnte bestemmelse udelukkende skal omfatte personer, der
har taget del i grove fodboldrelaterede uroligheder og/eller
gentagne gange har gjort sig skyldige i alvorlige brud på
stadionreglementer.
- At
ovennævnte bestemmelse maksimalt kan medføre
registrering af uromagere hos foldboldklubberne i en periode
på op til 2 år, hvorefter registreringen bortfalder,
medmindre den pågældende uromager på ny tager del
i uroligheder eller forbryder sig mod stadionreglementer.
- At
ovennævnte bestemmelse understreger berørte personers
krav på oplysning om indsamling og udveksling af egne
personoplysninger.
- At
ovennævnte bestemmelse understreger fodboldklubbernes pligt
til at kunne føre bevis for de ulovligheder, som
fører til registrering af uromagere.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af B 10,
folketingsåret 2010-11, 1. samling, jf. Folketingstidende
2010-11, 1. samling, tillæg A, B 104 som fremsat, side 1 ff.
, og F, møde 84, side 28-33 1. beh. af B 104.
I marts måned 2011 fremsatte Radikale Venstre
beslutningsforslag nr. B 104 om at give fodboldklubber på
divisionsniveau mulighed for at indsamle og udveksle oplysninger om
kendte uromagere.
Dansk Folkeparti støttede beslutningsforslaget og har
valgt at fremsætte forslaget med en uændret tekst til
vedtagelse af Folketinget, da Radikale Venstre åbenbart ikke
længere vil stå ved deres eget forslag og begrunder det
i, at antallet af anholdelser er faldet.
Hertil kan Dansk Folkeparti bemærke, at de tal, som
Radikale Venstre støtter sig til som argument for ikke at
ville genfremsætte forslaget, er tal, der tillige er fra en
periode, hvor f.eks. superligaholdet AGF ikke var i superligaen.
Det kan have påvirket antallet af anholdelser i forbindelse
med fodboldkampe, da tilskuertallet til kampe med AGF
sædvanligvis er højt. Desuden deltager AGF ofte i
såkaldte højrisikokampe.
Sikkerhedschef i Brøndby IF, Emil Bakkendorff, mener
fortsat, det vil være aktuelt at gennemføre forslaget.
Om antallet af anholdelser i forhold til problematikken siger han
til Tv2sport. dk den 26. januar 2012: »Statistik er en god
ting. Men os, der lever i det, har nok en lidt anden opfattelse.
Jeg synes ikke, at statistikken taler sandt. Det kan godt
være, at politiet er blevet flinkere til ikke at skrive folk,
for jeg synes ikke ligefrem, at vi kan se, at vore problemer har
ændret sig væsentligt inden for de seneste år. De
har ligget på et konstant niveau.« (http://tv2sport.
dk/broendby-vi-har-brug-for-hooliganforslag).
Det er endvidere opfattelsen hos Brøndby IF ifølge
Emil Bakkendorff, at det er vigtigt, at hooliganregisterets
oplysninger bliver tilgængelige for alle klubber på
superliganiveau og divisionsniveau, således at eksempelvis en
karantæneramt Brøndbyfan/FCK-fan m.fl. ligeledes kan
identificeres til f.eks. en kamp mellem HB Køge og FC
Nordsjælland og dermed forhindres i at lave yderligere
ballade.
Rent praktisk burde det være det fulde register, som
klubberne under en eller anden form fik adgang til som klub, og
adgang til i god tid. I dag har klubberne uddannelse og tilladelse
fra persondatatilsynet til at håndtere personfølsomme
oplysninger, som det burde være let både praktisk og
teknisk at iværksætte. Hos Brøndby IF er det
vurderingen, at persondatatilsynet heller ikke ser de store
problemer i det.
Nedenstående er bemærkningerne til det oprindelige
forslag genoptrykt tillige med nogle supplerende bemærkninger
fra Dansk Folkeparti.
Beslutningsforslag nr. B 104 fra Radikale Venstre var ledsaget
af følgende bemærkninger:
»I nyere tid har der udviklet sig en tendens til, at et
fåtal af uromagere fra især uofficielle fangrupperinger
med tilknytning til større danske fodboldklubber begår
vold, hærværk og andre ulovligheder i forbindelse med
fodboldkampe. Samtidig er disse uroligheder med til at forringe
oplevelsen for det flertal af stadiongængere, der
møder op for at støtte deres hold på fredelig
og sportslig vis.
Problemet er særlig fremtrædende blandt de
større divisionsklubber i landet, som hver især
gør en indsats for at holde uromagerne væk fra
stadion. Disse fodboldklubber har imidlertid givet udtryk for, at
indsatsen mod uromagerne kunne forbedres markant, hvis klubberne
fik mulighed for indbyrdes at udveksle oplysninger om kendte
uromagere.
I følge lov om behandling af persondataoplysninger
af 31. maj 2000 er det i dag ikke muligt for fodboldklubber at
videregive informationer om kendte uromagere. Konsekvensen er, at
uromagere, der allerede er kendt af kontrollører og
sikkerhedschefer i deres tilhørsklubber, har relativt let
adgang til fodboldkampe hos andre klubber, hvor
sikkerhedspersonalet ikke er bekendt med deres historik. Der kan
derfor være risiko for, at disse uromagere igen begår
vold, hærværk eller andre ulovligheder i forbindelse
med udebanekampe, selv om de er udelukket fra fodboldkampe hos
deres tilhørsklub på grund af tidligere
overtrædelser af reglementer.
Beslutningsforslaget pålægger derfor regeringen at
indføre en bestemmelse i persondataloven, som gør det
muligt for fodboldklubber på divisionsniveau at indsamle og
udveksle oplysninger om kendte uromagere. Ved divisionsniveau skal
forstås klubber i superligaen og klubber i 1. og 2. division.
Dette vil gøre det muligt for klubberne at samarbejde om at
udpege personer, der konsekvent skaber uro og begår
ulovligheder på stadioner. Således vil man bedre kunne
forebygge, at der opstår uroligheder i forbindelse med
fodboldkampe og derved også sikre øget tryghed og en
bedre oplevelse generelt for tilskuerne.
Personoplysninger er i sagens natur private og skal derfor
behandles med omhu og respekt. Forslaget omfatter udelukkende det
fåtal af uromagere, der har taget del i grove
fodboldrelaterede uroligheder og/eller gentagne gange har gjort sig
skyldige i alvorlige brud på stadionreglementer.
Forslagsstillerne finder, at det er i samfundets overordnede
interesse at holde uromagerne væk fra deres foretrukne
gerningssteder - nemlig landets fodboldstadioner.
Forslagsstillerne er opmærksomme på, at personer,
der én gang har været uromagere, ikke
nødvendigvis vedbliver med at være det. Derfor skal
det præciseres, at den foreslåede bestemmelse i
persondataloven maksimalt giver klubberne mulighed for at indsamle
og udveksle oplysninger om uromagere i en periode på op til
to år, med mindre uromagerne på ny forbryder sig mod
stadionreglementer.
Alle uromagere, hvis oplysninger bliver indsamlet og udvekslet
mellem klubber, skal informeres om dette af den klub, der
står for indsamlingen og videregivelsen af oplysningerne.
Desuden skal fodboldklubberne have pligt til at kunne føre
bevis for de ulovligheder, der fører til registrering af
uromagere.
Beslutningsforslaget sigter således på at
tilvejebringe nye værktøjer for landets
fodboldklubber, som derved kan forbedre samarbejdet om at komme
fodbolduroligheder til livs.
Det vil dog stå fodboldklubberne frit for, om de vil
deltage i indsamlingen og udvekslingen af oplysninger om uromagere.
Det vil ligeledes være klubbernes eget ansvar at dække
omkostninger for administrationen af et sådant system.
Således er forslaget ikke behæftet med offentlige
udgifter eller finansieringskrav.«
Dansk Folkeparti kan fuldt ud tilslutte sig bemærkningerne
fra Radikale Venstres forslag. Derudover bemærker Dansk
Folkeparti, at den daværende justitsminister i forbindelse
med besvarelsen af § 20-spørgsmål nr. S 48
stillet til justitsministeren den 5. oktober 2010 skriver, at
ministeren er »parat til at se nærmere på
relevante forslag, hvis politiet, fodboldklubberne eller andre
måtte vurdere, at lovgivningen ikke indeholder
tilstrækkelige »værktøjer« på
området.« Med udtalelsen var der i hvert fald fra den
daværende minister åbnet op for forslag på
området, og ministerens udtalelse har formentligt også
haft dækning for ministeriets opfattelse generelt.
Nærværende forslag er netop udtryk for det
»værktøj«, som både ministeren og
klubberne efterlyser.
§ 20-spørgsmål nr. S 48 (2010-11, 1. samling)
og svaret herpå gengives nedenfor, hvor ministerens
efterlysning af »værktøjer« ses som
afslutningen i punkt 3:
§ 20-spørgsmål nr. S 48 fra medlem af
Folketinget Peter Skaarup (DF):
»Finder ministeren, at den nuværende indsats mod
hooliganisme er tilstrækkelig, og hvordan agter ministeren i
afkræftende fald at håndtere problemet, idet der blandt
andet tænkes på episoden i Parken den 19. september
2010, da Brøndbyfans raserede en tribune og udsatte andre
gæster på stadion for stor fare? «
Svar:
»1. Indledningsvis bemærkes, at
spørgsmålet kun kan besvares fyldestgørende,
hvis der indhentes udtalelser fra Københavns Politi og
Rigspolitiet, der inddrager den konkrete episode, som der henvises
til i spørgsmålet.
Spørgsmålet kan derfor ikke besvares inden for de
rammer, der gælder for S-spørgsmål, jf. herved
Folketingets Forretningsorden § 20, stk. 1 og 2, som senest
affattet ved Folketingsbeslutning nr. 167 af 1. juni 2007.
2. Jeg kan imidlertid mere generelt om politiindsatsen mod
fodbolduroligheder henvise til Justitsministeriets besvarelse af
10. marts 2010 af spørgsmål nr. 675 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg, hvor politiets strategi på
området er nærmere beskrevet.
Som det fremgår af den nævnte besvarelse, suppleres
og understøttes politiets strategi i forbindelse med
fodboldkampe bl.a. af lov nr. 307 af 30. april 2008 om sikkerhed
ved bestemte idrætsbegivenheder, der har til formålet
at forebygge uroligheder og øge sikkerheden for tilskuere og
andre tilstedeværende ved bestemte idrætsbegivenheder.
Med loven blev iværksat en række initiativer med
henblik på at sætte ind over for uroligheder i
forbindelse med fodboldkampe.
Loven indeholder tre hovedelementer:
- indførelse
af en autorisationsordning for kontrollører ved bestemte
idrætsbegivenheder,
- indretning og
godkendelse af stadioner m.v., og
- meddelelse af
generel karantæne mod at opholde sig ved bestemte
idrætsbegivenheder.
For så vidt angår muligheden for at meddele en
generel karantæne følger det af lovens § 2, at en
person, når det er nødvendigt af hensyn til
opretholdelse af ro og orden, kan meddeles generel karantæne,
hvis der er begrundet mistanke om, at den pågældende i
forbindelse med en bestemt idrætsbegivenhed har begået
en eller flere nærmere opregnede lovovertrædelser, og
der er bestemte grunde til at antage, at den pågældende
ellers på ny vil foretage strafbare handlinger inden for det
område, som karantænen vil omfatte.
En generel karantæne meddeles af den lokale
politidirektør for et bestemt tidsrum på indtil 2
år, jf. lovens § 2, stk. 3 og § 3, stk. 1.
3. Politiets indsats i forbindelse med fodboldkampe
vurderes løbende af Rigspolitiet, og ændres i takt med
udviklingen på området. I den forbindelse er der som et
yderligere initiativ medio 2009 nedsat en bredt sammensat national
følgestab på området. I staben indgår
repræsentanter fra politikredse og relevante afdelinger i
Rigspolitiet. Stabens overordnede formål er at følge
politiets indsats på fodboldområdet.
Politiets indsats på fodboldområdet er tillige
løbende genstand for drøftelse i politiets
øverste ledelsesfora som led i opfølgningen i forhold
til de særligt prioriterede indsatsområder i
flerårsaftalen for politiet og anklagemyndigheden
2007-2010.
Det er min opfattelse, at der med de igangsatte initiativer er
givet politiet et solidt grundlag til at dæmme op for den
hårde kerne af personer, som giver anledning til uroligheder
i forbindelse med navnlig større fodboldkampe. Det er
samtidig mit indtryk, at klubberne er deres ansvar bevidst, og at
man fra klubbernes side gør en betydelig indsats for at
komme problemerne med uroligheder i forbindelse med fodboldkampe
til livs.
Imidlertid er jeg parat til at se nærmere på
relevante forslag, hvis politiet, fodboldklubberne eller andre
måtte vurdere, at lovgivningen ikke indeholder
tilstrækkelige »værktøjer« på
området. Det er helt uacceptabelt, at en gruppe uromagere
gennem hærværk, chikane og vold skaber utryghed blandt
andre tilskuere og idrætsudøvere m.v. udover de
materielle skader, de er skyld i.«
Konklusion
Det er vigtigt, at fredelige fodboldinteresserede familier kan
drage på landets stadions uden risiko for at blive inddraget
i fodboldoptøjer. Det er derfor nødvendigt at give
klubberne så gode arbejdsbetingelser som muligt i deres
ønske om at holde fodboldbøller, der laver ballade,
væk fra kampene uanset, om holdene spiller på ude-
eller hjemmebane.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
give fodboldklubber på divisionsniveau mulighed for at
indsamle og udveksle oplysninger om kendte uromagere.
(Beslutningsforslag nr. B 42)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.