Fremsat den 27. oktober 2011 af Peter
Skaarup (DF), Pia Adelsteen (DF), Kim Christiansen (DF), Kristian
Thulesen Dahl (DF) og Dennis Flydtkjær (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af forældelsesfristen i
pædofilisager
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
indeværende folketingsår at fremsætte lovforslag
om ændring af straffeloven, der indebærer, at
forældelsesfristen i sager vedrørende seksuelle
overgreb mod børn og unge afskaffes. Forslaget skal
endvidere sikre, at forældelsesfristen i incestsager
bortfalder.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med forslaget er at få fjernet
forældelsesfristen i sager vedrørende seksuelle
overgreb mod børn og unge, ligesom forældelsesfristen
i incestsager skal fjernes. Forslaget er en genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 124 fra folketingssamlingen 2010-11, 1.
samling, med visse ændringer. Der henvises til
Folketingstidende 2010-11, 1. samling, A, B 124 som fremsat, side 1
ff. , og F, møde 86, side 22 ff.
Forældelsesfristen
I dag gælder en forældelsesfrist i
pædofilisager, som medfører, at sagerne
forældes, når offeret når en alder af 28
år. I sager om søskendeincest forældes sagen ved
offerets 23. år. Børn, der har været udsat for
seksuelle overgreb fra voksne, fortrænger ofte disse minder,
fordi oplevelserne er så voldsomme og uhyggelige. Minderne
dukker dog ofte op på et senere tidspunkt i livet. Derfor
foreslås det, at forældelsesfristen i sager om
pædofili helt afskaffes, således at personer, der
én gang har begået seksuelle overgreb mod børn,
aldrig kan vide sig sikre på at være sluppet godt fra
deres forbrydelse. Afskaffes forældelsesfristen, vil det
betyde, at sådanne sager kan rejses, uanset om der er
gået en længere årrække, før offeret
har kræfter til at anmelde forbrydelsen, eller før
gerningsmanden identificeres.
Adgangen til at rejse en straffesag for forbrydelser, hvor
gerningsindholdet er seksuelt misbrug eller udnyttelse af
børn og unge, forældes i dag efter reglerne i
straffelovens kapitel 11. Her bestemmes bl.a., at
forældelsesfristen ved en række nærmere angivne
forbrydelser mod børn og unge tidligst regnes fra den dag,
den forurettede fylder 18 år. De forbrydelser, der er
opregnet, er bl.a. incest, voldtægt, samleje ved anden
ulovlig tvang, samleje med adoptivbarn m.v., anden kønslig
omgang end samleje, kvindelig omskæring, legemsangreb med
døden til følge og menneskehandel med henblik
på kønslig usædelighed, tvangsarbejde, slaveri
eller fjernelse af organer. Reglerne om forældelse af
seksualforbrydelser mod børn blev ændret ved lov nr.
441 af 31. maj 2000. Her skete den ændring i straffelovens
§ 94, at de forældelsesfrister, der gælder for de
enkelte typer af lovovertrædelser, tidligst begynder at
løbe fra det tidspunkt, hvor offeret fylder 18 år.
Formålet var, at børn og unge, der har været
udsat for sådanne forbrydelser, får mulighed for som
voksne at reagere over for det, der er sket, uden at
forældelsesreglerne udelukker mulighederne for
retsforfølgning. Forslagsstillerne støttede
ændringen. Det har vist sig, at der forekommer
tilfælde, hvor selv den ændrede forældelsesfrist
ikke i tilstrækkelig grad sikrer, at der sker
retsforfølgning. Hvis offeret for en seksualforbrydelse er
et barn eller en ung, vil oplevelsen for mange være så
traumatiserende, at den krænkede først flere år
senere tør gå til myndighederne. Hvis forbrydelsen er
begået inden for familiens kreds, kan et misforstået
hensyn til de pårørende føre til, at offeret i
årevis tier. Først mange år senere er offeret
parat til at træffe den svære afgørelse om at
anmelde forbrydelsen.
I andre tilfælde, hvor forbrydelsen er begået af en
person uden for familiens kreds, kan det ske, at offeret mange
år senere bliver bekendt med, at gerningsmanden
fortsætter med at begå forbrydelser mod andre
børn. Selv om offeret har valgt at leve med forbrydelsens
traume, kan opdagelsen af, at gerningsmanden fortsætter sine
forbrydelser, være så overvældende, at det kan og
skal føre til en politianmeldelse, men i nogle
tilfælde har det vist sig, at anmeldelsen er sket for sent,
f.eks. fordi offeret er fyldt 29 år og
forældelsesfristen udløb 10 år efter det fyldte
18. år (for søskendeincest 5 år efter).
Der er mange eksempler på, at ofre ikke er klar til at
foretage anmeldelse af krænkere, inden de er fyldt 28
år. Nogle gange har offeret fortrængt overgrebet og
kommer først i tanke om det senere i livet. Andre gange har
offeret så voldsomme psykiske problemer, at det ikke kan
overskue at involvere politiet så tidligt, hvor sagen stadig
er meget tæt på. Dette var tilfældet for Marianne
Eskildsen, som har været udsat for vold og incest gennem hele
sin barndom. Hun havde i første omgang fortrængt de
voldsomme hændelser, men hun begyndte at genopleve dem, fra
hun var 24 år. I dag er hun 42 år og ville gerne, hvis
hun kunne, anmelde sine forældre til politiet. Hun udtaler
således: »Jeg var ikke klar til at anmelde dem som
28-årig. Jeg var kun lige begyndt at få styr på
mine fortrængninger. Fortrængningerne var
nødvendige for mig for at overleve min barndom.«
(www.dr.dk: »Ønsker lovændring i sager om
incest«, den 10. oktober 2011).
Problemer for
førstegangsfødende kvinder
Flere kvinder, der som børn har oplevet seksuelle
overgreb, får ofte flashbacks og problemer med fortiden i
forbindelse med deres eget moderskab. De bliver bl.a. angste for,
at deres børn skal blive krænket af den samme
gerningsmand, hvis denne er inden for familien. Ganske ofte
opstår vanskelighederne, når børnene er et par
år gamle - og ofte, når de når den samme alder,
som kvinden havde, da overgrebene startede. Gennemsnitsalderen for
førstegangsfødende kvinder i 2009 var på 29
år (jf. Danmarks Statistik, Gennemsnitsalder for
fødende og nybagte fædre
http://www.dst.dk/Sites/KVM/Befolkning/gnst_alder_foedende.
aspx).
Disse kvinder er på dette tidspunkt allerede 1-6 år
for sent ude i forbindelse med en anmeldelse af krænkeren,
afhængigt af om overgrebene er begået af en af
deres søskende, faderen eller en onkel m.m.
Manglende bevisbyrde
Afvisning af ophævelse af forældelsesfristen, alene
på baggrund af at bevisbyrden ikke kan løftes, er ikke
et argument i sig selv. Bevisbyrden kan ifølge politiet ikke
løftes efter 48 timer. Ofre skal gennemgå en
retsmedicinsk undersøgelse inden for 48 timer, ellers er
beviserne ikke brugbare. Seksuelle overgreb, herunder anden
kønslig omgang end samleje, efterlader heller ingen spor
efter 1, 5 eller 10 år. Enhver mistanke om seksuelle overgreb
bør undersøges. Seksuelle krænkere, der ikke
stoppes, fortsætter ofte med nye ofre. Så længe
de på grund af forældelse eller manglende beviser eller
vidner ikke er dømt, udgør de en potentiel fare for
samfundet - især for vores børn. Der vil intet
være at spore på hverken straffeattest eller
børneattest, og de kan frit få arbejde i vores
børns dagsinstitutioner.
Psykiske og sociale
reaktioner
Der er psykiske og sociale skader hos både et offer og en
krænker, som en psykolog vil kunne finde frem.
Psykiske og sociale reaktioner hos krænkede børn
på 3-5 år:
-
Fortællinger om overgreb (som et udtryk for, at der er noget,
som barnet ikke tør, kan eller vil tale om).
- Mareridt, angst
og fortvivlelse.
- Seksualiserende
adfærd.
- Smerter i maven
eller hovedet.
- Problemer med at
spise.
For børn fra 6-års-alderen og op forekommer
yderligere selvmordstanker, skam- og skyldfølelse,
indadvendthed og depression, aggressivitet eller hyperaktivitet,
indlæringsbesvær, forvirring omkring egen
kønsrolle og hygiejneproblemer.
Senfølger for voksne
ofre
Følelsen af at være anderledes og udenfor dominerer
også i voksenlivet. Den misbrugte kan på et tidligt
tidspunkt miste den grundlæggende tillid til verden og til
voksne. Den tillid (grundlagt i barndommen), som er normal og vital
i et menneskes udvikling, kan blive forvredet til en dyb mistro til
verden.
Psykiske og sociale reaktioner for ofre, når de når
voksenalderen, kan være følgende:
- Manglende
tillid.
- Vrede.
- Problemer med
personlige grænser.
-
Spiseforstyrrelser.
-
Koncentrationsbesvær.
-
Søvnproblemer.
- Mareridt og
flashbacks.
- Depression.
- Lav
selvværdsfølelse.
- Angst og skyld-
og skamfølelser.
- Problemer med
nærhed og intimitet.
- Social
isolation.
Kilde:
http://www.elsemadsen.dk/senfolger_af_incest-seksuelle_overgreb1&q=senf%F8lger.
htm
Psykologiske og sociale faktorer hos krænkere:
-
Følelsesmæssig umodenhed.
- Lavt
selvværd.
- Dårlige
sociale færdigheder.
- Antisociale
personlighedstræk.
- Dårlig evne
til indlevelse i andres behov (empati).
- Problemer med at
skabe intime og seksuelle forhold til andre voksne.
- Har selv
været offer for overgreb i barndommen (både seksuelle
og ikkeseksuelle).
- Skilsmisse.
-
Arbejdsløshed.
- Misbrug af
alkohol og stoffer.
Kilde: »Når voksne krænker - om seksuelle
overgreb på børn og unge«, Red Barnet 2011.
For voksne ofre med senfølger af seksuelle overgreb er
selve bruddet af tavsheden og anmeldelsen af deres
krænker en vigtig del af deres indre heling. Ingen straf
vil nogen sinde retfærdiggøre det ødelagte liv,
som offeret efterlades tilbage med. Men alene det at få
muligheden for at blive hørt og taget
seriøst af myndighederne vil kunne give offeret mere ro
i sindet. Som voksen er man bevidst omkring, at der ikke
nødvendigvis er beviser eller vidner så mange år
efter og en sag vil blive svær at rejse. Men seksuelle
overgreb er strafbare. Det sender derfor et utrolig negativt
signal ud i samfundet til ofrene og den øvrige befolkning,
at noget som seksuelle overgreb ikke engang kan anmeldes og
registreres ved politiet blot på grund af, at der er
gået mange år.
Ofre føler, at lovgivningen er endnu et overgreb,
og føler, at krænkerne endnu en gang
beskyttes af tavsheden. Først trues man til at holde
overgrebene hemmelige. Dernæst, når man en gang finder
modet til at tage hul på fortiden, bliver man ikke
hørt i retssystemet, hvilket krænker borgernes
retsfølelse. I gamle mordsager er der heller ingen garanti
for domsfældelse. Men betyder det, at man skal lade
være med at anmelde eller komme med oplysninger, fordi det
sandsynligvis ikke vil kunne ende med dom? Det er i dag alt for let
i Danmark at slippe godt af sted med at forgribe sig seksuelt
på andre. Den værste forbrydelse på linje
med mord er straffri, hvis offeret får trusler i
tilstrækkelig mange år og krænkeren har
været klog nok til at undgå vidner til overgrebene.
Spørgsmålet om forældelsesfristen i
pædofilisager tages løbende op af medierne, da der
desværre alt for ofte dukker sådanne sager op. Det er
en vigtig samfundsopgave at beskytte børn mod misbrug og
seksuel udnyttelse. Forslagsstillerne tager denne opgave meget
alvorligt og ønsker en mere målrettet indsats mod
pædofili. Seksuelle overgreb er så grove forbrydelser,
og den omstændighed, at de begås mod børn eller
unge, gør det rimeligt, at der ikke gælder en
forældelsesfrist. Forslagsstillerne har flere gange
forsøgt at få fjernet forældelsesfristen i
pædofilisager. Der er nu sammensat et nyt Folketing. Det er
forslagsstillernes forhåbning, at der kan ses med nye
øjne på denne sag. Det er vigtigt af hensyn til
retsfølelsen at få stoppet kriminelle, der kan finde
på at begå ny kriminalitet, men det er endnu vigtigere
af hensyn til ofrenes rehabilitering. Det giver ar på
sjælen, at man ikke har lov til at føre sin sag og
bare kan se ens krænkere gå fri. Forslagsstillerne
mener ikke, det er nødvendigt at vente på
Straffelovrådets stillingtagen til, hvorvidt
forældelsesfristen i pædofilisager skal forlænges
eller afskaffes. Hensynet til ofrene er det væsentligste
argument for at fjerne fristen. Også selv om det kan
være vanskeligt at løfte bevisbyrden efter så
mange år. Forslagsstillerne håber således, at
Folketinget vil slutte op om forslaget.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af forældelsesfristen i pædofilisager.
(Beslutningsforslag nr. B 4)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.