Fremsat den 8. februar 2012 af Anders
Samuelsen (LA), Simon Emil Ammitzbøll (LA), Mette Bock (LA),
Villum Christensen (LA), Thyra Frank (LA), Leif Mikkelsen (LA), Ole
Birk Olesen (LA), Joachim B. Olsen (LA) og Merete Riisager
(LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sikre, at det altid kan betale sig at
arbejde
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2012 at fremsætte de nødvendige lovforslag, der skal
sikre en effektiv incitamentsstruktur, hvor der til enhver tid er
en økonomisk gevinst på minimum 2.000 kr. ved at
gå fra overførselsindkomst til fuld
beskæftigelse.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne finder, at grundlaget for opretholdelsen af
det danske velfærdssamfund beror på, at det til enhver
tid skal kunne betale sig økonomisk at tage et arbejde. Der
er noget grundlæggende galt med den danske
velfærdsmodel, når staten beskatter så
hårdt, at der ikke til enhver tid er en mærkbar gevinst
ved at passe et arbejde frem for at gå på offentlig
forsørgelse. At det skal kunne betale sig at arbejde, er
altafgørende - både i en samfundsøkonomisk og i
en moralsk optik. Vækst skabes af det arbejdende folk, og
uden vækst er der ikke råd til et stærkt
velfærdssystem, som tager hånd om de borgere, der ikke
kan klare sig selv. Som anført i det socialdemokratiske
principprogram fra 1913: »Arbejdet er kilden til al
værdi, og arbejdets udbytte bør tilfalde dem, som
arbejder«.
Som konsekvens af en ineffektiv incitamentsstruktur og en
urimelig høj skat på arbejde er det en
skræmmende kendsgerning, at der for mange danskere ikke er
nogen nævneværdig økonomisk gevinst ved at tage
et arbejde frem for at være på
overførselsindkomst. Tal fra Økonomi- og
Indenrigsministeriet viser, at der for knap 74.000 danskere er et
forskelsbeløb på kun 1.000 kr. eller mindre om
måneden ved at gå fra overførselsindkomst til
arbejde, jf. BEU alm. del - svar på spørgsmål
120, folketingsåret 2011-12. For mere end 850.000 danskere i
arbejdsstyrken er der et incitament på mindre end 5.000 kr.
om måneden ved at tage et job i stedet for at være
på offentlig forsørgelse. En ineffektiv
incitamentsstruktur hindrer på den ene side, at
arbejdsduelige mennesker kommer ud på arbejdsmarkedet.
På den anden side er det uretfærdigt, og en hån
mod de arbejdende danskere, der knokler fra morgen til aften,
oftest med ekstra udgifter forbundet hermed i form af transport,
mad og tøj - på trods af at det ikke
nødvendigvis kan betale sig økonomisk.
En ineffektiv incitamentsstruktur skaber et samfund med alt for
mange mennesker på overførselsindkomster. Det er til
skade for både den enkelte overførselsindkomstmodtager
selv og for samfundet som helhed. Siden 1970 er der sket en
stigning i antallet af overførselsindkomstmodtagere på
over en halv million, og ser man bort fra folkepensionister og
studerende, er antallet af fuldtidspersoner på
overførselsindkomster ifølge Økonomisk
Redegørelse december 2011 i dag på mere end 750.000 -
over 20 pct. af alle danskere i den arbejdsdygtige alder.
Det samlede antal personer over 15 år på offentlig
forsørgelse er i dag over 2 millioner. Her cementeres
de demografiske udfordringer, da der for denne gruppe over de
seneste kun 4 år har været en markant stigning på
hele 200.000 personer. Den demografiske problemstilling underbygges
endvidere af DREAM's befolkningsregnskab 2011, som fastslår,
at antallet af personer uden for arbejdsstyrken vil stige med
379.000 personer frem mod 2040, mens antallet af personer i
arbejdsstyrken i samme periode kun forventes at stige med 118.000
personer. Der vil altså være tale om en markant
ændring i forholdet mellem antallet af personer, der skal
forsørges, og antallet af erhvervsaktive.
De negative fremskrivningsudsigter og det ditto nuværende
udgangspunkt sammenholdt med de elendige udsigter for væksten
og den dårlige økonomiske situation med et offentligt
underskud på op mod 100 mia. kr. understreger vigtigheden af,
at Folketinget arbejder målrettet for langtidsholdbare
økonomiske reformer, der skaber vækst og
arbejdspladser. Situationens alvor kræver et opgør med
årtiers politiske lappeløsninger. Den
grundlæggende forudsætning for velfærdssystemets
overlevelse er, at danskerne får et større
økonomisk incitament til at tage et større ansvar for
deres liv. Derfor mener forslagsstillerne, at det er af absolut
nødvendighed, at økonomiske reformer tager
udgangspunkt i den absurd høje skat på arbejde og
samfundets klientgørelse.
Der bør ikke alene være en økonomisk gevinst
ved at arbejde - gevinsten bør være økonomisk
mærkbar, for det er ikke nok, at 37 timers hårdt
arbejde rækker til en ekstra biograftur. Det skal give
så meget, at man som f.eks. tidligere
kontanthjælpsmodtager oplever, at man nu har mulighed for at
skabe det liv, man ønsker - f.eks. ved at spare op. Derfor
bør det sikres, at alle danskere får en
økonomisk gevinst efter skat på mindst 2.000 kr. ved
at gå fra overførselsindkomst til fuldtidsarbejde,
f.eks. gennem lavere skat på arbejde. Finansieringen af
tiltaget bør findes ved reduktioner i det offentlige forbrug
og ikke ved skatte- eller afgiftsstigninger, da yderligere skatter
og afgifter enten vil ramme de lavtlønnede, som derved vil
få mindsket incitamentet til at arbejde, eller vil ramme de
højestlønnede og virksomhederne og dermed gå ud
over væksten og skabelsen af nye jobs, som er en
forudsætning for at få alle dem, der kan arbejde, ud
på arbejdsmarkedet.
Skriftlig fremsættelse
Anders Samuelsen
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sikre, at det altid kan betale sig at arbejde.
(Beslutningsforslag nr. B 37)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.