Fremsat den 27. januar 2012 af Martin
Henriksen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Pia Kjærsgaard
(DF) og Peter ?Skaarup ?(DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om kriminalisering af parallelle retssamfund
Folketinget pålægger regeringen i 2012 at
udarbejde og fremsætte de nødvendige
lovforslag, der klart og
præcist kriminaliserer adfærd, der udspringer
af en parallel retsopfattelse. Desuden
pålægges regeringen at nedsætte en permanent
tværministeriel arbejdsgruppe,
der skal følge udviklingen på
området, fremsætte forslag til mulig lovgivning og
initiativer, der kan begrænse problemet, og komme
med konkrete anbefalinger til fastlæggelsen
af strafferammerne for adfærd, der tager
afsæt i parallelle retssystemer. De nødvendige love
skal træde i kraft inden udgangen af 2012.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
for beslutningsforslaget
Det er gennem de senere år blevet mere og mere tydeligt,
at vi i Danmark har store problemer med herboende
ikke-vestlige udlændinge, som ikke anerkender danske
retsprincipper og de demokratiske værdier, Danmark
bygger på. Eksistensen af parallelle retssamfund er en
realitet blandt visse grupper af muslimer i Danmark, og denne
farlige tendens har vi efterhånden set
mange konkrete eksempler på. Et af de mere
skræmmende eksempler så vi i oktober 2011,
hvor en gruppe såkaldte salafister under
navnet »Kaldet til
Islam« skabte stor opstandelse, da de
erklærede, at de flere steder i
København ville indføre shariazoner,
hvor islamiske straffeprincipper skulle være
gældende. Det var hensigten, at disse zoner skulle
patruljeres døgnet rundt, og
at salafisterne i shariazonerne ville tage fat
i folk, der drikker, spiller, går på diskotek eller
andet, som ifølge salafisterne strider mod islam.
Og straffen, hvis de unge ikke rettede ind, skulle
ifølge salafisterne f.eks. være afhugning af en
hånd.
Indførelsen af shariazoner i Danmark
fremstår måske som et
verdensfjernt ønske fra en lille gruppe
ekstremister, men realiteten er, at mange mennesker i
Danmark allerede i dag lever et liv, hvor de
må rette sig efter muslimske privatretlige
praksisser og instanser, som intet har med dansk lovgivning at
gøre. F.eks.
er det i visse områder med mange
muslimske beboere almindeligt, at dansk lov
kombineres med - eller erstattes med - skrevne og
uskrevne religiøse love. Politiet i
Vollsmosebydelen i Odense afslørede f.eks. i Information i
2008, at op mod 90 pct. af alle politianmeldelser bliver trukket
tilbage i området. I stedet bliver konflikterne løst
uden om politi og domstole. En mistanke mod en voksen mands
overgreb på en 10-årig dreng blev ordnet med
et ordentligt lag tæsk og de lokale imamers
ordre om, at beboerne aldrig måtte tale om mandens
brøde igen. Politiet måtte opgive sagen, da vidner
ændrede forklaringer, og anklagerne dermed smuldrede.
Beboerformand
Mohammed Aslam fra Mjølnerparken i
København bekræftede desuden over for
Berlingske, at fænomenet med et retssystem uden om politiet
er udbredt. I Mjølnerparken benytter man en
metode, hvor børn og unge, der har begået
hærværk, stilles over for de forurettede med krav om
betaling (Berlingske den 20. september 2008
»Parallelsamfund eksisterer i hele Danmark« og
Information den 20. september 2008 »Straf: Ghettoen straffer
selv«).
Et tredje eksempel på eksistensen af parallelle
retssystemer ser vi i forhold til muslimske ægteskaber. I
november 2011 udkom en rapport fra SFI, der
dokumenterede, at islamisk lov i høj grad er
virkelighed for masser af kvinder overalt i Danmark. De bliver
muslimsk viet i såkaldte nikahforhold og indgår
dermed ægteskaber, som det ikke er nemt at komme ud af, idet
opløsningen af et muslimsk ægteskab som udgangspunkt
fordrer mandens tilsagn. Insisterer man
som muslimsk kvinde på skilsmisse, kan man risikere
social udstødelse og forfølgelse, fordi en
skilsmisse ved statsforvaltningen ikke i sig selv er nok til
at opløse et »nikahforhold«. Det er muligt, at
de muslimske ægteskaber ikke er
gyldige ifølge dansk ret, men det er - sørgeligt
nok - ligegyldigt, for ægteskaberne er i
allerhøjeste grad gyldige inden for
muslimernes egne rækker. (»Parallelle
retsopfattelser i Danmark: Et kvalitativt studie af privatretlige
praksisser« 11:37, SFI).
Beslutningsforslagets
indhold
Forslagsstillerne tager på det skarpeste afstand
fra, at dansk ret og lovgivning af visse grupper i
Danmark erstattes af islamiske, religiøse og
kulturelle regelsæt, herunder sharialov. Det er
afgørende, at vi én gang for alle gør op med
de parallelle retssystemer og den tankegang, der
ligger bag. Det er vigtigt for den sociale og kulturelle
sammenhængskraft i Danmark, at vi konsekvent siger
fra over for dem, der åbenlyst foragter de værdier
og retsprincipper, som Danmark bygger på. Dansk kultur,
herunder dansk retskultur, skal ikke tilsidesættes
af religiøse mørkemænd, der ønsker at
praktisere sharia i det danske samfund. Formålet
med dette beslutningsforslag er derfor at kriminalisere de
handlinger, som udspringer af parallelle retssystemer.
Beslutningsforslaget har desuden som formål at
nedsætte en permanent tværministeriel
arbejdsgruppe, der får til opgave løbende at
overvåge indsatsen mod parallelle retssamfund og komme
med nye forslag til lovgivning på området, herunder
anbefalinger om de konkrete strafferammer for handlinger, som
udspringer af den parallelle retstænkning.
Det er - set med forslagsstillernes øjne
- ikke nok at
fordømme de parallelle retssystemer eller
intensivere den forebyggende indsats med henblik på
at forhindre radikalisering. Den forebyggende indsats
er naturligvis vigtig, men forebyggelse kan ikke
stå alene. Indsatsen skal følges op med en stram
udlændinge- og integrationspolitik, der dels begrænser
den muslimske indvandring, dels opstiller krav og klare
forventninger til dem, der ender med at få opholdstilladelse
i Danmark. Derudover er der behov for, at Folketinget vedtager
lovgivning, der klart definerer, hvilke handlinger der er
strafbare. Kun på den måde kan vi sende et klart signal
om, at dansk lovgivning og danske retsprincipper - og kun
dansk lovgivning og danske retsprincipper - skal følges i
Danmark.
Nedenfor skitseres eksempler på den type
adfærd, der udspringer af parallelle
retsopfattelser, og som ifølge forslagsstillerne som
udgangspunkt bør straffes med frihedsberøvelse. De
konkrete
strafferammer bør fastlægges med afsæt
i anbefalingerne fra
den tværministerielle arbejdsgruppe, som
forslagsstillerne samtidig foreslår nedsat. Det er
forslagsstillernes hensigt, at grovere tilfælde skal
medføre frihedsberøvelse. For ikkedanske statsborgere
bør en dom som følge af denne samfundsskadelige
adfærd føre til udvisning af Danmark.
Eksempler på
adfærd/praksisser, der bør defineres som strafbar
i dansk lovgivning:
Shariazoner
Patruljering med det formål
at indføre eller fastholde sharia i
bestemte områder.
Imamråd
Flere fremtrædende imamer anbefalede i
efteråret 2011, at der nedsættes
egentlige islamiske råd, der kan validere de danske
domstoles afgørelser, så de også gælder
under islamisk lov. Sådanne selvbestaltede muslimske
råd, som bekræfter domme, udarbejder kompromisforslag,
afsiger egne domme eller udsteder advarsler m.m. i f.eks.
voldssager eller andre konflikter, bør forbydes.
Også imamer, der selvstændigt udarbejder
»domme« og udsteder advarsler m.v., bør
straffes.
Manglende accept af lovlige
skilsmisser
Som nævnt ovenfor kan det være særdeles
vanskeligt for muslimske kvinder at bryde ud af et ægteskab,
som de ikke ønsker at være i, også selv om
statsforvaltningen har bevilget skilsmisse, og ægteskabet
officielt er ophævet. Derfor bør der være
mulighed for at straffe familiemedlemmer, imamer eller
ægtemænd, som nægter at respektere og efterleve
danske myndigheders afgørelser. Det
bør desuden sikres, at trossamfund, hvis imamer
f.eks. fastholder et islamisk ægteskab trods
lovlig skilsmisse, og som håndhæver
»retsvirkningerne« af ægteskabet,
fratages deres vielseskompetence og status som anerkendt
trossamfund.
Negativ social kontrol
Vi bør i Danmark gribe hårdt ind over for den meget
negative sociale kontrol, som foregår i visse familier. Disse
forsøg på at regulere og kontrollere andres
adfærd bør i ekstreme tilfælde kunne
udløse frihedsberøvelse. Meget negativ social
kontrol er for eksempel, når en familie, familier og/eller
gruppe(r) i markant større omfang, end hvad der må
betegnes som normalt, kræver ensretning og underkastelse fra
andre og i visse tilfælde fører tilsyn med, hvorvidt
en eller flere personer efterlever familiernes eller imamernes
henstillinger. Der er set eksempler på, at personer og
grupper med det formål at føre tilsyn og udøve
massiv social kontrol har udviklet noget, der minder om en privat
efterretningstjeneste. I 2004 beskrev B. T. f.eks., hvordan
voldsramte indvandrerkvinder, der har forladt deres mand, hverken
kan føle sig sikre på gaden eller på
krisecentrene, fordi familierne opsporer dem gennem et
netværk af taxachauffører, der holder øje med
kvinderne i gadebilledet. Bliver en kvinde spottet i nærheden
af et krisecenter, rapporterer taxachaufførerne dette til
familien, som således finder ud af, hvor den
pågældende kvinde befinder sig, så de kan
forsøge at få hende hjem igen (B. T. den 10. januar
2004 »Taxi-spioner jagter indvandrerkvinder«). Meget
negativ social kontrol er også, når personer i
et urimeligt omfang og gentagne gange over flere år
bliver afskåret fra det, der kan betegnes som normale sociale
begivenheder, og når den eller de personer, der
udsættes for den negative sociale kontrol, men som
vælger ikke at underkaste sig, afskæres fra at opholde
sig på bestemte områder, eksempelvis bydele, på
grund af trusler eller risiko for fysiske overfald.
Forslagsstillerne understreger, at det er omfattende negativ
social kontrol, den bevidste deltagelse i denne og
håndhævelsen af denne med frihedsindskrænkende
sanktioner for det enkelte individ, der skal udløse
frihedsberøvelse. Det skal i lovgivningen udtrykkeligt
defineres således, at der kun kan finde
frihedsberøvelse sted i ekstreme tilfælde.
Handlinger, der skal holde sociale
myndigheder og/eller politiet ude af bestemte
boligområder
Det danske samfund bør under ingen omstændigheder
acceptere, at konflikter og uoverensstemmelser pga. strafbare
handlinger, f.eks. tyverier og voldsepisoder, håndteres uden
om de sociale myndigheder og politiet. Derfor bør imamer,
familier eller grupper, som gentagne gange vælger at
håndtere sådanne uoverensstemmelser efter egne
»retsprincipper« kunne straffes.
Nedsættelse af
tværministeriel arbejdsgruppe
Forslagsstillerne anerkender, at de problemer, der opstår
i forbindelse med parallelle retssystemer og negativ social
kontrol, er meget komplekse. En kriminalisering af denne
adfærd vanskeliggøres også af, at det vil
være svært at løfte bevisbyrden i disse sager,
fordi mange ikke tør vidne mod f.eks. en imam eller
andre personer i sit nærmiljø. Derfor foreslås
det også at nedsætte
en permanent tværministeriel arbejdsgruppe,
der først og fremmest skal have til
opgave løbende at følge udviklingen på
området og fremsætte nye forslag til mulig
lovgivning og initiativer, der kan begrænse problemet.
Arbejdsgruppen skal desuden i forbindelse med udmøntningen
af beslutningsforslaget komme med konkrete anbefalinger til
fastlæggelsen af strafferammerne for de ovennævnte
eksempler på handlinger, der tager afsæt i
parallelle retssystemer. Endelig skal arbejdsgruppen inddrage
erfaringer fra andre lande. Arbejdsgruppen skal nedsættes
umiddelbart efter vedtagelse af beslutningsforslaget.
Arbejdsgruppen skal bestå af repræsentanter for Social-
og Integrationsministeriet, Justitsministeriet, politiet,
Kommunernes Landsforening og repræsentanter udpeget af de
partier, der stemmer for beslutningsforslaget. Social- og
integrationsministeren og justitsministeren aftaler efter
rådføring med partierne bag beslutningsforslaget, hvem
der skal være formand og næstformand for
arbejdsgruppen. Arbejdsgruppens sekretariat skal placeres i
Justitsministeriet.
Forskellige slags parallelle
retsopfattelser
Der kan argumenteres for, at der findes forskellige slags
retsopfattelser og retssystemer i Danmark inden for forskellige
grupperinger, f.eks. parallelle retsopfattelser
blandt kriminelle i rocker- og bandemiljøet. Der kan
også argumenteres for, at der inden for en række
trossamfund findes forskellige retsopfattelser f.eks. i forhold til
ægteskabs indgåelse. Det er dog forslagsstillernes
opfattelse, at parallelle retssystemer inden for visse
muslimske miljøer skiller sig særdeles negativt ud i
forhold til f.eks. andre trossamfund, da
det netop er inden for disse miljøer,
at problemerne med f.eks. omfattende negativ social
kontrol er udbredt, ligesom omfanget og karakteren af disse
parallelle retssystemer klart udgør en trussel imod
dansk kultur, herunder dansk retskultur. Hvis sådanne
ekstreme parallelle retssystemer opstår blandt andre
kulturelle og religiøse grupperinger i Danmark, er
forslagsstillerne ligeledes indstillet på at
drøfte en forstærket indsats her. Vedtages
beslutningsforslaget, og omsættes beslutningsforslaget til
lov, skal det formuleres, så andre grupperinger, der
måtte etablere lignende parallelle retssystemer, også
bliver omfattet af lovgivningen.
Det skal understreges, at
der naturligvis findes mange udlændinge med
muslimsk baggrund, som bidrager positivt til det danske samfund. De
respekterer dansk kultur og danske retsprincipper, passer deres
arbejde og volder ingen problemer. Dette beslutningsforslag skal
således ikke ses som en kritik af de udlændinge, uanset
baggrund, som ønsker at blive integreret, snarere
tværtimod. Beslutningsforslaget skal heller ikke ses som et
forsøg på at forbyde muslimske ægteskaber, da
hensigten udelukkende er at forbyde de
»retsvirkninger«, som en række muslimske
ægteskaber reelt har i visse tilfælde.
Forslagsstillerne har selvsagt forståelse for, at
ægtepar, der har muslimsk baggrund, ønsker en
religiøs velsignelse. Dog er der behov for at gøre
det klart, at et muslimsk ægteskab ikke må indeholde
andre aspekter end det rent symbolske og religiøse.
Evaluering
Forslagsstillerne anerkender, at det er en vanskelig opgave
klart at definere parallelle retssystemer og den negative og
samfundsskadelige adfærd, som udspringer af den parallelle
retstænkning, og som ifølge forslagsstillerne
bør være strafbar. Det er dog forslagsstillernes
opfattelse, at beslutningsforslaget indrammer problemet og
sætter ord på de forhold, som bør være
strafbare. Parallelle retssystemer i det omfang, som findes i
muslimske miljøer, har trods flere årtiers muslimsk
tilstedeværelse i Danmark vist sig at være vanskelige
at komme til livs. Såfremt beslutningsforslaget
udmøntes i lov, vil forslagsstillerne ud over den permanente
tværministerielle arbejdsgruppe foreslå en
større forskningsbaseret evaluering af lovgivningens
effekter set i sammenhæng med hensigterne bag dette
beslutningsforslag. Evalueringen skal være afsluttet senest 2
år efter de endelige lovforslags ikrafttrædelse.
Afslutning
Forslagsstillerne anerkender, at der i Folketinget ikke er
flertal for en stram udlændingepolitik. Men det er ikke desto
mindre forslagsstillernes håb og forventning, at der i
Folketinget kan samles et flertal for en kriminalisering
af parallelle retssystemer og
den negative sociale kontrol, der følger
med. Vi politikere har især et ansvar for at sige fra hver
gang. For det, som visse partier opfatter som tolerance og
rummelighed, bliver af disse mennesker opfattet som naivitet og en
åben invitation til at fortsætte arbejdet med at
gøre Danmark til et sted, hvor sharialove stille
og rolig vinder frem som et parallelt ordens- og retssystem. Med en
vedtagelse af dette beslutningsforslag markerer Folketinget klart,
at her går grænsen. Folketinget vil med en vedtagelse
af dette beslutningsforslag gå fra ord til konkret handling i
kampen mod parallelle retssystemer.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
kriminalisering af parallelle retssamfund.
(Beslutningsforslag nr. B 34)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.