Fremsat den 25. januar 2012 af Peter
Skaarup (DF), Pia Adelsteen (DF), Kim Christiansen (DF), Kristian
Thulesen Dahl (DF), Dennis Flydtkjær (DF) og Pia
Kjærsgaard (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om skærpede straffe for seksuelle overgreb
mod børn
Folketinget pålægger regeringen senest den 1. april
2012 at fremsætte forslag til lov, der får den
virkning, at straffen for seksuelle overgreb mod børn
skærpes markant, samt giver bedre muligheder for
idømmelse af forvaring af seksuelle krænkere af
mindreårige.
Bemærkninger til forslaget
Omfanget af seksuelle overgreb mod mindreårige har
desværre vist sig at være mere omfattende, end de
fleste havde troet. En række meget brutale
pædofilisager har været omtalt i medierne i de sidste
par år. I en sag fra Esbjerg, hvor der faldt dom den 22.
november 2011, var en 41-årig familiefar tiltalt for en lang
række overgreb mod flere børn. Han blev idømt 7
års fængsel for overgreb mod otte børn over en
periode på 20 år (»Politisk flertal for
højere straffe«, JydskeVestkysten den 22. november
2011). I forbindelse med Esbjergsagen modtog Folketingets
Retsudvalg et brev fra en mor til et af Esbjergmandens ofre. Heri
bønfalder moren politikerne i udvalget om at skride til
handling, jf. REU alm. del - bilag 114. I en anden
pædofilisag blev en 60-årig egyptisk far bosiddende i
Sønderborg idømt 9 års fængsel og
udvisning fra Danmark. Manden blev i byretten dømt for
voldtægt, vold og incest mod tre af hans døtre, fra de
var 8, 11 og 12 år gamle. For den ene af pigerne stod
voldtægterne på i en periode på syv år, fra
hun var 11 år, til efter hun var fyldt 17 år. Den anden
blev misbrugt, fra hun var 12 til 14 år, og den sidste fra
hun var 9 til 10 år. (»Egyptisk far får ni
års fængsel for incest«, Avisen.dk den 21.
oktober 2010). Dommen blev anket. Landsretten stadfæstede
strafudmålingen den 21. oktober 2010 (ibid). Derudover har
også den såkaldte Brønderslevsag vakt debat om
forholdet imellem forbrydelsens grovhed og straffens længde
og konsekvenser.
Straf for seksuelle overgreb mod
børn
Strafferammen for seksuelle overgreb mod børn
fremgår af straffelovens § 222:
»Den, som har samleje med et barn under 15 år,
straffes med fængsel indtil 8 år.
Stk. 2. Har barnet været under 12 år, eller har
gerningsmanden forskaffet sig samlejet ved tvang eller
fremsættelse af trusler, kan straffen stige til fængsel
indtil 12 år.«
Bestemmelserne vedrørende strafferammen for seksuelle
overgreb mod børn (§ 222) blev senest ændret i
2002 ved lov nr. 380 af 6. juni 2002. Her blev strafferammen
ændret fra 6 år til 8 år og fra 10 år til
12 år i henholdsvis stk. 1 og stk. 2 i § 222. Når
strafferammen øges, er det som regel et signal til
domstolene om, at der ønskes øgede straffe på
området.
Udviklingen i den gennemsnitlige længde (antal dage) af de
ubetingede fængselsstraffe for seksuelle overgreb mod og
samleje med børn fra 2002 til 2010 er følgende:
alt="Udklip Size: (310 X 194)" border="no" name="Udklip"
src="AX13726_1_0.png" style="margin: 0cm 0cm 0cm 0cm"
Oplysningerne fremgår af besvarelse af REU alm. del -
spørgsmål nr. 261, som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 2. december 2011.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter
Skaarup (DF).
Det fremgår, at straflængden er længere i 2010
end i 2002 for overtrædelse af både stk. 1 og stk. 2.
Straflængden svinger meget fra år til år. Det
skyldes bl.a. at enkelte domme kan påvirke den gennemsnitlige
straflængde ganske betydeligt, hvis der er få domme.
Hvilket er tilfældet i nogle år. De store udsving i
straflængderne fra år til år og den meget store
forskel i antallet af domme fra år til år gør
det meget vanskeligt at vurdere, hvorvidt straflængden har
ændret sig ret meget siden 2002. Det skal dog her
bemærkes, at det ser ud til, at der er sket en betydelig
stigning i straffen for overtrædelse af § 222, stk. 2.
Det gælder dog ved overtrædelse af både stk. 1 og
stk. 2, at straframmen slet ikke udnyttes. For overtrædelse
af stk. 1, har gennemsnitsstraffen de fleste år ligget
omkring et års fængsel dog med nogle markante
afvigelser i årene 2002-2004 og igen i 2010. Strafferammen er
8 års fængsel for overtrædelse af § 222,
stk. 1. Hvis vi ser bort fra år 2003, har udnyttelsen af
straframmen således ligget omkring en ottendedel til en
fjerdedel. På nogenlunde samme måde forholder det sig
for § 222, stk. 2. Hvis vi ser bort fra år 2007 og 2010,
har den gennemsnitlige straflængde ligget på under 3
års fængsel. I 2007 var den på ca. 4 år, og
i 2010 var den på knap 5 år. Strafferammen er på
12 års fængsel. De fleste år har den reelle straf
således ligget på under en fjerdedel af
strafferammen.
Det fremgår af bemærkningerne til den seneste
skærpelse af § 222, at der lægges vægt
på, at straffen skal være på niveau med en
fuldbyrdet voldtægt. Man må konkludere, at det ikke er
sket, fordi der i realiteten skal straffes hårdere i §
222-sager end i § 216-sager, idet der ofte er tale om
seksuelle krænkelser, der gentager sig over længere tid
overfor et eller flere bestemte børn modsat en §
216-voldtægtssag, hvor gerningsmanden sjældent vender
tilbage og voldtager den samme person flere gange over en
længere periode.
Forvaringsdomme
Anvendelse af forvaringsdomme kræver, at der foreligger en
mentalundersøgelse af den pågældende kriminelle
og der er vægtig risiko for recidiv (tilbagefald til ny
kriminalitet). Mulighederne for at idømme personer
forvaringsdomme fremgår af straffelovens § 70 en person
kan dømmes til forvaring, hvis:
1) han findes
skyldig i drab, røveri, frihedsberøvelse, alvorlig
voldsforbrydelse, trusler af den i § 266 nævnte art
eller brandstiftelse eller i forsøg på en af de
nævnte forbrydelser, og
2) det efter
karakteren af det begåede forhold og oplysningerne om hans
person, herunder navnlig om tidligere kriminalitet, må
antages, at han frembyder nærliggende fare for andres liv,
legeme, helbred eller frihed, og
3) anvendelse af
forvaring i stedet for fængsel findes påkrævet
for at forebygge denne fare.
Stk. 2. En person kan endvidere
dømmes til forvaring, hvis
1) han findes
skyldig i voldtægt eller anden alvorlig
sædelighedsforbrydelse eller i forsøg herpå,
og
2) det efter
karakteren af det begåede forhold og oplysningerne om hans
person, herunder om tidligere kriminalitet, må antages, at
han frembyder væsentlig fare for andres liv, legeme, helbred
eller frihed, og
3) anvendelse af
forvaring i stedet for fængsel findes påkrævet
for at forebygge denne fare.
Højere straffe
Forslagsstillerne har flere gange tidligere foreslået
skærpet straf for seksuelle overgreb mod børn. Dette
gjorde Dansk Folkeparti senest med beslutningsforslag nr. B 240 om
skærpelse af straffeloven, folketingsåret 2009-10. Der
var desværre ikke opbakning til forslaget, men de mange nye
og meget voldsomme pædofilisager, der efterfølgende
har set dagens lys, har ændret på dette. I forbindelse
med dommen på 7 års fængsel i pædofilisagen
fra Esbjerg har retsordfører Karsten Lauritzen (V)
således udtalt: »Jeg synes, det er for lidt, når
man tager i betragtning, at han kommer ud på
prøveløsladelse efter to tredjedele tid«.
(»Politisk flertal for højere straffe«, Jydske
Vestkysten den 22. november 2011). Og retsordfører Ole
Hækkerup (S) mener ligeledes, at der i pædofilisagen
fra Esbjerg var tale om en for lav straf: »Når det er
så mange, det er gået ud over i løbet af
så lang tid - det er mere end et halvt drab, vil jeg vurdere.
Det er selvfølgelig op til domstolene at vurdere den
konkrete sag, men sådan som jeg kender sagen, så synes
jeg, at de syv år er lidt i underkanten« (i bid).
Afsluttende
bemærkninger
Ligesom forældrene skal gøre alt, hvad de kan, for
at beskytte deres børn, er det også samfundets pligt
at beskytte børn og unge mod seksuelle overgreb. Det kan
gøres på flere måder. Der kan eksempelvis
idømmes højere straffe, ligesom Folketinget kan
gøre det nemmere at anvende forvaringsdomme. Der er tale om
en af de værste forbrydelser, man kan begå, og det
afspejles ikke i tilstrækkelig grad i de domme, der i dag
fældes over pædofile.
Forslagsstillerne har peget på domstolenes meget ringe
udnyttelse af strafferammerne i pædofilisager. Det har vist
sig meget vanskeligt at få domstolene til at udnytte de givne
strafferammer. Dette gælder ikke kun i sager
vedrørende seksuelle overgreb mod børn. Men
eksempelvis også i voldssager. Forslagsstillerne har
tidligere foreslået, at der indføres minimumsstraffe
eller normalstraffe på området. Begrundelsen for at
indføre minimumsstraffe er, at domstolene har en tendens til
at lægge dommene i den lave ende af registeret, hvilket er
imod den politiske hensigt, som et bredt politisk flertal
står bag. Man kan også sætte strafferammen op,
f.eks. således, at strafferammen for straffelovens §
222, stk. 1, stiger fra 8 til 12 år og straffelovens §
222, stk. 2, stiger fra 12 til 16 år. Men for
forslagsstillerne er det ikke det afgørende, hvordan
straffen for seksuelle overgreb mod børn skærpes. Det
væsentlige er, at det bliver gennemført i praksis.
Hvis der kan blive flertal for at sætte strafferammen op,
så er forslagsstillerne indstillet på at drøfte
det med Folketingets øvrige partier. Ligesom er vi
indstillet på at drøfte mulighederne for
minimumsstraffe, normalstraffe eller andre tiltag, der kan
løse den udfordring, at der er et misforhold imellem
forbrydelsens grovhed straffens længde og konsekvens set i
forhold til befolkningens retsbevidsthed.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
skærpede straffe for seksuelle overgreb mod børn.
(Beslutningsforslag nr. B 32)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.