Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 8. december 2011
Betænkning og indstilling
vedrørende
Valg af Folketingets ombudsmand
Folketingets ombudsmand, Hans Gammeltoft-Hansen, anmodede den
3. juni 2011 om at fratræde hvervet ved udgangen af januar
2012. Af anmodningen fremgår det endvidere, at »som
bekendt er der valg til Folketinget inden det anførte
fratrædelsestidspunkt. Jeg har imidlertid anset mig
forpligtet af ombudsmandslovens § 4, stk. 2, til under alle
omstændigheder at meddele mit ønske om at
fratræde. Samtidig vil det nyvalgte Folketing og Retsudvalg
være orienteret for det tilfælde at det måtte
indgå i overvejelserne af foretage genvalg.«
Der blev afholdt nyvalg til Folketinget torsdag den 15.
september 2011. Det følger af ombudsmandslovens § 1,
stk.1, at »Efter hvert folketingsvalg samt ved embedsledighed
vælger Folketinget en ombudsmand.«
På det første møde i Folketingets
Retsudvalg efter folketingsvalget nedsatte udvalget et underudvalg
med en repræsentant for hvert af de følgende partier:
Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti. Underudvalget havde to opgaver:
- at fremsætte forslag til Retsudvalget om indstilling
om valg af ny ombudsmand og
- at se på behovet for ændring af den
gældende ombudsmandslov på baggrund af beretning over B
99 om ændring af ombudsmandsloven (2010-11, 1.samling).
1. Indstilling om valg af ny
ombudsmand
Underudvalget har i forbindelse med arbejdet med indstillingen
holdt en række møder med det formål at finde
frem til den person, der har de rette kvalifikationer til at
bestride stillingen som Folketingets ombudsmand. Underudvalget har
i den forbindelse hørt samtlige partier i Folketinget om
deres eventuelle forslag til mulige kandidater.
Under underudvalgets overvejelser har flere ansete jurister
været på tale, men som resultatet af
drøftelserne har underudvalget været enige om at
foreslå Retsudvalget, at nuværende rigsadvokat
Jørgen Steen Sørensen vælges til Folketingets
ombudsmand fra den 1. februar 2012.
2. Behovet for ændring af
ombudsmandsloven
Det forrige Retsudvalg afgav den 24. august 2011
følgende beretning over beslutningsforslag B 99 om
ændring af ombudsmandsloven:
»Udvalget vil i det kommende folketingsår se
nærmere på ombudsmandsloven, herunder de punkter, der
indgår i dette beslutningsforslag. Der vil bl.a. blive
indhentet erfaringer fra andre lande. I den forbindelse vil
udvalget lægge op til, at der afholdes en høring, hvor
der bliver redegjort for erfaringerne fra andre landes
ombudsmandsinstitutioner og gives en status for den danske - samt
gives bud på fremtidens ombudsmandsinstitution.
Det vil ikke kunne nås - hvis der skal være en
ordentlig kvalitet i lovarbejdet - at gennemføre eventuelle
ændringer i loven, før der udnævnes en ny
ombudsmand. En ombudsmand udpeges i dag kun for én
valgperiode af gangen, men alle de fire tidligere ombudsmænd
er blevet genudpeget, så længe de selv ønskede
det. Det skal derfor tilkendegives over for en ny ombudsmand -
før udnævnelsen - at der er overvejelser i Folketinget
om at ændre denne praksis. En sådan tilkendegivelse vil
ikke være bindende for, at Folketinget gennemfører de
ændringer, som dette beslutningsforslag omhandler, men vil
alene gøre opmærksom på, at muligheden
foreligger.«
2.1. Høring om ændring
af ombudsmandslovens regler
Tirsdag den 25. oktober 2011 afholdt Retsudvalget en lukket
høring om ændring af ombudsmandslovens regler.
Formålet med høringen var bl.a. at få
belyst spørgsmålet om en tidsbegrænsning af
ansættelsesperioden. Målet var endvidere at få
belyst fordele og ulemper som ombudsmand ved henholdsvis at have
adgang til at udøve andre hverv eller være
afskåret herfra, samt hvorledes reglerne om udøvelse
af andre hverv i givet fald burde udformes.
På høringen drøftede Retsudvalget
spørgsmålet om udøvelsen af andre hverv med
Folketingets nuværende ombudsmand, Hans Gammeltoft-Hansen.
Rigsrevisor Henrik Otbo fremlagde synspunkter på
spørgsmålene om tidsbegrænset ansættelse
og håndteringen af udøvelsen af andre hverv. Professor
ph.d. Michael Gøtze havde bl.a. til opgave at
redegøre for ansættelsesregler for såvel den
norske og den svenske ombudsmand. Formand for offentlige chefer i
Djøf, Per Hansen, redegjorde for de generelle regler for
tidsbegrænset ansættelse af offentlige chefer og deres
udøvelse af andre hverv.
2.2. Tidsbegrænset
ansættelsesperiode
Det følger som nævnt ovenfor af ombudsmandlovens
§ 1, stk. 1, at efter hvert folketingsvalg samt ved
embedsledighed vælger Folketinget en ombudsmand.
Folketinget har derfor mulighed for at vælge en ny
ombudsmand efter hvert folketingsvalg. Der har dog udviklet sig den
praksis, at den siddende ombudsmand er blevet genudpeget indtil
ombudsmanden har indgivet sin afskedsbegæring.
På baggrund af den afgivne beretning over B 99 om
ændring af ombudsmandsloven (2010-11, 1. samling), den
afholdte høring og de efterfølgende drøftelser
vil Retsudvalget snarest bede en forvaltningsretsekspert og en
statsretsekspert om at belyse, hvilke retlige konsekvenser,
herunder grundlovsmæssigheden af følgende modeller for
valg og ansættelse af Folketingets ombudsmand, vurderes at
have.
1. Folketinget udpeger
Folketingets ombudsmand for en periode på 5 år efter
indstilling fra Folketingets Retsudvalg med mulighed for en
forlængelse. Folketinget skal via indstilling fra
Folketingets Retsudvalg efter de 5 år tage særskilt
stilling til den mulige ene forlængelse. Selve valget af
Folketingets ombudsmand skal ske tidligst et år inde i
Folketingets valgperiode, således at det ikke er lige efter
valg til Folketinget, at et nyvalgt Retsudvalg skal tage stilling
til valg af ny ombudsmand.
2. Folketinget udpeger Folketingets ombudsmand for 10 år
efter indstilling fra Folketingets Retsudvalg uden mulighed for
forlængelse. Reglen i den gældende ombudsmandslov om
afskedigelse opretholdes. Selve valget af Folketingets ombudsmand
skal ske tidligst 1 år inde i Folketingets valgperiode,
således at det ikke er lige efter valg til Folketinget, at et
nyvalgt Retsudvalg skal tage stilling til valg af ny
ombudsmand.
3. Folketinget opretholder den nuværende procedure, der
følger af den gældende ombudsmandslov omkring
udpegning og afskedigelse af Folketingets ombudsmand, men
indfører et yderligere krav om, at den samlede periode ikke
kan overstige 10 år.
Derudover ønsker Retsudvalget at få belyst
grundlovsmæssigheden i at gøre op med princippet om,
at den til enhver tid værende ombudsmand har et mandat fra
det siddende Folketing jf. grundlovens § 55 sammenholdt med
den gældende ombudsmandslovens § 1, stk. 1.
2.3. Hverv
Det følger af ombudsmandslovens § 29, stk. 2, at
ombudsmanden må ikke uden samtykke fra Folketingets
Retsudvalg have hverv i offentlige eller private virksomheder,
foretagender eller institutioner.
Retsudvalget vil fremover være tilbageholdene med at
give tilladelse til udøvelse af hverv af den karakter, der
kræver samtykke efter ombudsmandslovens § 29, stk. 2, og
fremover vil der ikke blive givet samtykke til, at ombudsmanden kan
deltage i egentligt lovforberedende arbejde. I den forbindelse
forestiller Retsudvalget sig ikke, at ombudsmanden ikke kan stille
sin ekspertise til rådighed som rådgiver. I
forlængelse af drøftelserne om ombudsmandens
udøvelse af hverv forestiller Retsudvalget sig ikke, at
ombudsmanden kan være medlem af f.eks. en VL-gruppe.
I forbindelse med de fortsatte drøftelser om
ændring af ombudsmandsloven vil Retsudvalget se på
behovet for regler for embedets ansattes mulighed for at deltage i
det lovforberedende arbejde, herunder om dette også
bør have en mere rådgivende karakter.
3. Den videre proces med arbejdet om
en ændring af ombudsmandsloven
I forbindelse med satspuljeforhandlingerne for 2012 blev der
indgået en politisk aftale om at afsætte midler til at
styrke Folketingets Ombudsmands kompetencer og ressourcer på
børneområdet med virkning fra 2012, bl.a. i forhold
til at håndtere klager og henvendelser fra børn og
unge og i forhold til at gennemføre flere besøg
på steder, hvor børn og unge opholder sig. Aftalen
følger op på FN's Børnekomités
anbefalinger fra 2011 om, at der i Danmark bør være en
åben uafhængig instans, som kan monitorere
implementeringen af børns rettigheder, og som kan behandle
individuelle klager fra børn og unge. Aftalen
forudsætter bl.a. en ændring af ombudsmandslovens
§§ 7 og 19, sådan at ombudsmanden også
kan få kompetence i relation til private virksomheder og
institutioner m.v., hvor børn opholder sig.
Retsudvalget vil endvidere, snarest efter at den ny ombudsmand
er tiltrådt, holde et møde med ombudsmanden om behovet
for ændringer af ombudsmandsloven i øvrigt.
Retsudvalget forudsætter herefter, at der i indeværende
folketingsår fremsættes forslag om ændring af
ombudsmandsloven.
Indstilling
Af Retsudvalget:
Rigsadvokat Jørgen Steen Sørensen vælges
til Folketingets ombudsmand fra den 1. februar 2012.
Politiske bemærkninger
Et mindretal i udvalget (EL)
ønsker at påpege, at man bør diskutere
processen for udpegning af fremtidige ombudsmænd, så
det sikres, at man har det bredest mulige felt af kandidater, der
kan bestride posten. Ligesom man for en del år siden
drøftede, hvordan man kunne få en bredere rekruttering
af højesteretsdommere for at undgå kritik af, at stort
set alle dommerne dengang kom fra Justitsministeriet.
EL ønsker desuden at påpege, at man generelt ved
udpegning af fremtidens ombudsmænd bør sikre sig
størst mulig uafhængighed hos
ombudsmandsinstitutionen, herunder også at ombudsmandens
professionelle baggrund ikke giver nogen anledning til tvivl om
dennes uafhængighed af det system, som det er ombudsmandens
opgave at holde øje med - uanset om der hos den konkrete
ombudsmand er grundlag for en sådan tvivl eller ej.
Jacob Bjerregaard S
Julie Skovsby S Maja Panduro S Mette Reissmann S
Ole Hækkerup S Rasmus Prehn S Jeppe Mikkelsen
RV Zenia Stampe RV Camilla Hersom RV Ida Damborg SF
Anne Baastrup SF fmd.
Pernille Skipper EL Johanne Schmidt-Nielsen EL
Frank Aaen EL Doris Jakobsen SIU Kim Andersen V
Preben Bang Henriksen V Inger Støjberg V
Karen Jespersen V Jan E. Jørgensen V
Karsten Lauritzen V Kristian Pihl Lorentzen V
Karsten Nonbo V Peter Skaarup DF
Dennis Flydtkjær DF Pia Adelsteen DF
Kim Christiansen DF Simon Emil Ammitzbøll LA
Tom Behnke KF nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 9 |
Socialdemokratiet (S) | 44 | | Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Radikale Venstre (RV) | 17 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Enhedslisten (EL) | 12 | | Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |