Fremsat den 6. december 2011 af Dennis
Flydtkjær (DF), Bent Bøgsted (DF), René
Christensen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Jørn Dohrmann
(DF), Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at pålægge regeringen at arbejde
for at få forbudt fødevarer, der er fremstillet ved
tvangsfodring af dyr
Folketinget pålægger regeringen at arbejde for at
få ændret Europarådets konvention om beskyttelse
af dyr til landbrugsformål og EU's regelsæt om
dyrevelfærd, så det kommer til at omfatte et forbud mod
produktion af foie gras.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med nærværende forslag er at sikre,
at den dyremishandling, der foregår i forbindelse med
produktionen af foie gras, bliver stoppet.
EU's regelsæt om dyrevelfærd indeholder ikke et
forbud mod tvangsfodring og dermed mod produktion af foie gras. EU
har dog tiltrådt Europarådets konvention om beskyttelse
af dyr, der holdes til landbrugsformål. Konventionen angiver
rammerne for, hvordan landbrugsdyr skal behandles. Med hjemmel i
denne er der i 1999 udarbejdet anbefalinger om gæs og
moskusænder og krydsninger heraf. Anbefalingerne indeholder
bl.a. bestemmelser om produktion af foie gras.
Under udarbejdelsen af anbefalingerne var tvangsfodring af dyr
genstand for megen debat. Nogle lande, deriblandt Danmark, fandt,
at tvangsfodring skulle forbydes, men andre fandt det helt
afgørende at kunne fortsætte produktionen. Da disse
konventioner skal vedtages i enstemmighed, endte det derfor med et
kompromis, som betød, at de lande, der producerede foie gras
ved tvangs?fodring, blev opfordret til at forske i alternative
metoder, der ikke kræver tvangsfodring. Samtidig
fastsætter anbefalingerne, at produktionen af foie gras,
indtil alternative metoder er udviklet, kan foregå i de
områder, der havde en produktion på det tidspunkt, hvor
anbefalingerne trådte i kraft.
Således indeholder hverken EU's eller Europarådets
regelsæt et forbud mod produktion af foie gras, ligesom den
danske lovgivning gør. Tværtimod er der tale om en
tilladt produktion, selv om Europarådets bestemmelser
sætter begrænsninger for, hvor og hvordan produktionen
må foregå.
Det er forslagsstillernes ønske, at der indføres
et forbud mod import og salg af foie gras og kød fra dyr,
der har været tvangsfodret som et led i foie
gras-produktionen, hvilket der også har været behandlet
forslag om i Folketinget flere gange. Hver gang er det blevet
afvist med den begrundelse, at dette ikke er muligt i henhold til
EU's regler, som forhindrer os i at gennemføre et forbud.
Forslagsstillerne har senest i folketingssamlingen 2009-10 fremsat
beslutningsforslag B 112, der havde til formål at forbyde
import af fødevarer, der var fremstillet ved tvangsfodring
af dyr, og forbud mod salg af samme fødevarer i Danmark.
Forslagsstillerne vil derfor nu pålægge regeringen
at arbejde for et generelt stop for tvangsfordring af dyr og
produktion af foie graskød.
I øvrigt er Danmark medlem af WTO, som har et
regelsæt, der fastslår, at medlemslandene har ret til
at forbyde eller fastsætte regler for import af dyr og
planter og produkter heraf, i det omfang det er nødvendigt
for at beskytte menneskers, dyrs eller planters sundhed, og
forbuddet eller reglerne skal være videnskabeligt begrundede.
Alene her burde det være uden for diskussion og uden behov
for videre forskning at fastlægge, at det alene med baggrund
i WTO's regelsæt er muligt at forbyde import af foie
graskød i Danmark.
For forslagsstillerne er det vigtigt, at Danmark ikke bidrager
til mishandling af dyr, og at der er overensstemmelse mellem det,
som den danske dyreværnslovgivning dikterer, og det, som vi
rent faktisk gør i Danmark. Ifølge
dyreværnslovens § 5 må dyr ikke tvangsfodres,
medmindre det er påkrævet for at behandle dyret mod
sygdom.
Om foie gras
Foie gras betegnes i nogle kredse som en delikatesse, der
benyttes til madretter. Men foie gras fremstilles ved at
tvangsfodre fugle. Det er dyremishandling, og derfor er
tvangsfodring forbudt ifølge den danske
dyreværnslovgivning. I Danmark produceres der ikke foie gras,
men Danmark importerer foie gras, og dette forhandles bl.a. i
supermarkeder og restauranter.
Selv om vi i Danmark ifølge dyreværnslovens §
5 har forbudt tvangsfodring af dyr, medmindre der er tale om at
behandle dyret mod sygdom, er det stadig tilladt at importere foie
gras, der netop fremstilles på en måde, som er forbudt
i dyreværnsloven.
Foie gras produceres bl.a. i Frankrig, Belgien og Spanien. Mere
end 20 millioner gæs og ænder bliver hvert år
tvangsfodret med store mængder af mad flere gange om dagen,
indtil deres lever vokser og udvikler sig til en decideret
fedtlever. Det er denne fedtlever, der er foie gras, og som bl.a.
importeres til Danmark, selv om produktionsmetoden er ?imod
dyreværnslovens § 5. Denne produktionsmetode er så
voldsom, at dyret påføres en egentlig sygdom. På
spørgsmål om ministeren fandt det etisk forsvarligt at
påføre et dyr en sygdom med henblik på
produktion af foie gras, i forbindelse med behandlingen B 112 i
folketingsåret 2009-10, svarede fødevareministeren
således: »Gæs og ænder, der tvangsfodres
med henblik på produktion af foie gras, ophober så
meget fedt i leveren, at dens normale funktion forstyrres.
Tilstanden kan derfor betegnes som sygelig. Der er samtidig
også andre aspekter, der skal tages med i vurderingen af
denne produktion. Her tænkes især på risikoen for
skader og smerte, når foderslangen presses ned gennem
fuglenes spiserør, og det voldsomme ubehag, som indgift af
de store mængder foder påfører dyrene, og som
afspejler sig i ændret adfærd. Dertil kommer, at der i
tvangsfodringsperioden ses en dødelighed, der er
væsentlig større end hos dyr, der ikke tvangsfodres.
Samlet set finder jeg, at produktion af foie gras ved tvangsfodring
er uforsvarlig ud fra et etisk og dyrevelfærdsmæssigt
synspunkt.« (B 112 - svar på spørgsmål 6).
En naturlig konsekvens af dyreværnslovens § 5 er at
arbejde for også at få stoppet produktionen af
fødevarer, der er fremstillet ved tvangsfodring af dyr.
Bedre dyrevelfærd
Forslagsstillerne mener, at det er modsætningsfyldt, at
man på den ene side forbyder tvangsfodring, men alligevel
tillades det med henvisning til EU-retten, og at det er i orden, at
der er fri bane for import til og salg af foie gras i Danmark.
Derfor ønsker forslagsstillerne, at regeringen i EU arbejder
for, at vi generelt får stoppet tvangsfordringen af dyr i
EU.
Dyremishandling er lige slemt, uanset om det foregår i
Danmark eller andre steder i verden. Derfor giver det ikke mening
at have et forbud imod produktion af foie gras i Danmark, når
man samtidig godt må importere det.
Et rigt og ansvarligt samfund som det danske er forpligtet til
at behandle dyr ordentligt. Det er forkasteligt, når dyr
lider på grund af mennesker. Dyr er levende væsener,
der skal behandles med respekt og værdighed.
Forslagsstillerne har kæmpet en lang kamp for at få
dyrevelfærd højere op på den politiske dagsorden
og vil fortsat kæmpe for at få ordentlige forhold for
alle dyr, hvad enten det drejer sig om kæledyr, vilde dyr
eller produktionsdyr.
Forslagsstillerne opfordrer således Folketingets
øvrige partier til at slutte op om nærværende
forslag for dyrenes skyld.
Skriftlig fremsættelse
Dennis
Flydtkjær (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
pålægge regeringen at arbejde for at få forbudt
fødevarer, der er fremstillet ved tvangsfodring af dyr.
(Beslutningsforslag nr. B 21)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.