Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 21. februar 2012
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22. november 2011 og var
til 1. behandling den 26. januar 2012. Beslutningsforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2
møder.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, DF,
RV, SF og KF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget arbejder for at bekæmpe
illegale stoffer samtidig med at hjælpe stofafhængige
til et værdigt liv, hvor behandlingen er baseret på
videnskab frem for moral. S, R og SF ønsker at
præcisere, at en meget stor gruppe stofmisbrugere i dag lever
under så kummerlige vilkår, at deres risiko for at
dø af en overdosis eller blive smittet og smitte andre med
alvorlige infektionssygdomme er uacceptabel høj. Der er
dermed en gruppe stofmisbrugere, som samfundet aktuelt ikke
når, eller som ikke i tilstrækkelig grad profiterer af
indsatsen for at hjælpe dem. S, R og SF støtter, at
der som en del af den danske indsats for at minimere de skader, der
følger af et langvarigt stofmisbrug, skal etableres de
retlige rammer for stofindtagelsesrum, hvor de hårdest
belastede stofmisbrugere uden sanktioner kan indtage medbragte
stoffer under overvågning af og supervision fra social- og
sundhedsfagligt personale med særlig kompetence inden for
omsorg og skadereduktion. S, R og SF bemærker, at
stofindtagelsesrum skal ses som et supplement til den øvrige
behandlingsindsats, fordi stofmisbrugerne i sundhedsrummet kommer i
kontakt med personale, der dels kan afhjælpe sundhedsskader
og sundhedsrisici, dels kan hjælpe vedkommende med at komme i
yderligere kontakt med behandlingssystemet. S, R og SF
bemærker, at regeringen allerede er i gang med at etablere de
retlige rammer for stofindtagelsesrum, og at der vil komme et
lovforslag i april 2012. S, R og SF kan derfor ikke kan
støtte beslutningsforslaget.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget vil særlig anføre
følgende:
En væsentlig del af diskussionen vedrørende dette
beslutningsforslag har omhandlet lov om euforiserende stoffer, hvor
V, DF og KF finder, at forslaget om stofindtagelsesrum er
problematisk i forhold til § 1, stk. 2 og 3, se
nedenfor:
Ȥ 1. Ministeren for
sundhed og forebyggelse bemyndiges til at bestemme, at stoffer, som
efter internationale vedtagelser eller efter Sundhedsstyrelsens
skøn frembyder ganske særlig fare i anledning af deres
euforiserende egenskaber, ikke må forefindes her i landet,
medmindre ministeren under ganske særlige
omstændigheder og på nærmere af ham fastsatte
vilkår meddeler tilladelse dertil. En given tilladelse kan
senere tilbagekaldes.
Stk. 2. Ministeren for
sundhed og forebyggelse kan bestemme, at euforiserende stoffer
omfattet af stk. 1 kan ind- og udføres, sælges,
købes, udleveres, modtages, fremstilles, forarbejdes,
besiddes og anvendes i medicinsk øjemed som led i
lægelig behandling af personer for stofmisbrug.
Stk. 3. Bortset fra forhold
omfattet af en tilladelse efter stk. 1 eller en behandling
efter stk. 2 er ind- og udførsel, salg, køb,
udlevering, modtagelse, fremstilling, forarbejdning og besiddelse
af sådanne stoffer forbudt.«
V, DF og KF ønsker at fremhæve, at det
særlig er i forhold til lovens § 1, stk. 2, at man ikke
forbindelse med stofindtagelsesrum kan tale om lægelig
behandling. Tværtimod finder partierne, at stofindtagelsesrum
nærmer sig en »parkering« af stofmisbrugere.
Dette er ikke hensigtsmæssigt, hverken samfundsmæssigt
eller menneskeligt set. Partierne finder, at et egentlig
behandlingstilbud som f.eks. lægeordineret heroin ville
være mere i lovens ånd, særlig i forhold til de
hårdest belastede misbrugere.
V, DF og KF ønsker at præcisere, at man
anerkender, at der i Danmark er en hårdt belastet gruppe af
stofmisbrugere, som bør hjælpes til et værdigt
liv. Vejen mod et værdigt liv bør gå
gennem behandlingstilbud frem for
»parkeringstilbud« uden et egentligt
behandlingsmæssigt sigte.
Derudover ønsker V, DF og KF at tydeliggøre de
spørgsmål og problematikker som naturligt rejser sig i
forhold til § 2, stk. 4, i loven om euforiserende
stoffer:
»Stk. 4. I
øvrigt er ind- og udførsel, salg, køb,
udlevering, modtagelse, fremstilling, forarbejdning og besiddelse
af disse stoffer forbudt.«
V, DF og KF påpeger, at det er yderst problematisk i
forhold til politiets arbejde, at euforiserende stoffer med en
eventuel vedtagelse af beslutningsforslaget, fremover vil
være lovlige »på den ene side af
dørtrinnet«, men ulovlige på »den anden
side af dørtrinnet«. Alene det faktum, at anskaffelse
af euforiserende stoffer er ulovligt, gør det
uhåndterligt for politiet med legaliserede stofindtagelsesrum
til indtagelse af ikkelegaliserede stoffer erhvervet på
ulovlig vis.
Det er i henhold til § 21 i straffeloven strafbart at
medvirke til en strafbar handling. Det forhold finder partierne
bl.a. problematisk for de ansatte i tilknytning til et
stofindtagelsesrum. V, DF og KF mener, at der kan argumenteres for,
at vedtages beslutningsforslaget, gives der mandat til, at ansatte
kan medvirke til at begå strafbare handlinger i forbindelse
med stofindtagelse.
V, DF og KF ønsker at anføre, at det etiske
aspekt i forbindelse med oprettelsen af stofindtagelsesrum er under
hårdt pres, idet en lovliggørelse af ulovligt
anskaffet stof og efterfølgende stofindtagelse på
bestemte matrikler er en glidebane. Det kan være det
første skridt mod legalisering. Det er yderst
betænkeligt, at handel med euforiserende stoffer om ikke
lovliggøres så i hvert fald accepteres, ved at
man accepterer indtagelse af stoffer, som er anskaffet på
ulovlig vis i et legalt og offentligt stofindtagelsesrum.
Vedrørende de strafferetlige aspekter af
beslutningsforslaget henviser V, DF og KF i øvrigt til
justitsministeren som øverste anklagemyndighed og under
parlamentarisk ansvar. Partierne ønsker samtidig at
understrege, at vurderingen af, om en handling falder ind under
§ 1 og § 2 som tidligere nævnt, naturligvis
foretages af domstolene.
Sluttelig ønsker partierne at bemærke, at der i
den offentlige debat af og til henvises til, at der er etableret
stofindtagelsesrum i mange andre lande. Det kunne give det
fejlagtige indtryk, at vi i Danmark efterhånden står
alene tilbage uden stofindtagelsesrum.
Det ser ud til, at der kun i seks lande i Europa er etableret
stofindtagelsesrum. Det drejer sig om Holland, Schweiz og Tyskland,
som har de fleste stofindtagelsesrum. De få
stofindtagelsesrum, der herudover findes, ligger i Spanien,
Luxembourg og Norge. I Norge er der et enkelt stofindtagelsesrum,
som ligger i Oslo.
Uden for Europa er det alene i Australien og i Canada, at der
er etableret stofindtagelsesrum. Begge steder kun i en enkelt
by.
Et mindretal i udvalget (EL) vil
stemme hverken for eller imod beslutningsforslaget.
Mindretallet har i mange år arbejdet for, at der
etableres stofindtagelsesrum i Danmark. Der er fortsat et alt for
stort antal narkorelaterede dødsfald og skader som
følge af stofmisbrug i Danmark. Andre lande, bl.a. Tyskland
og Schweiz, har dokumenteret gode erfaringer med stofindtagelsesrum
som en del af en skadesreducerende indsats på
narkotikaområdet. Enhedslisten kan derfor med stor
tilfredshed konstatere, at regeringen er i gang med at udarbejde et
lovforslag, og finder det derfor ikke nødvendigt at
pålægge regeringen at starte dette arbejde.
Et mindretal i udvalget (LA)
indstiller beslutningsforsalget til vedtagelse uændret.
Mindretallet bemærker, at der aldrig været flere
brugere af euforiserende stoffer i Danmark, end der er nu, og at
der sidste år døde 273 stofmisbrugere som følge
af stofmisbrug i Danmark. Med etableringen af fixerum reduceres
dødeligheden blandt stofmisbrugere, da hygiejnen forbedres
og tilstedeværelsen af sundhedsfagligt personale reducerer
antallet af overdoser og kan hjælpe den
pågældende i situationer, hvor overdoser
forekommer.
Ligeledes skaber fixerum kontakt mellem stofmisbrugere og det
sundhedsfaglige personale, hvilket er en vigtig præmis for,
at stofmisbrugeren kan komme i behandling og blive sit misbrug
kvit.
Det drejer sig ganske enkelt om at redde menneskeliv. Der
dør fem stofmisbrugere som følge af stofmisbrug hver
uge i Danmark, og mange af dem kan reddes med etableringen af
fixerum.
Slutteligt bør det noteres, at fixerum ud over at komme
stofmisbrugerne til gode også kommer beboere i områder,
hvor stofmisbrugere fixer og indtager euforiserende stoffer, til
gode, idet beboerne ikke længere er tvunget til at kigge
efter kanyler i sandkasser og opgange og på gader og
stræder.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Poul Andersen (S) Karen J. Klint (S)
Sophie Hæstorp Andersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Orla
Hav (S) Camilla Hersom (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Liv Holm
Andersen (RV) Jonas Dahl (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Anne
Baastrup (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)
nfmd. Anne-Mette Winther
Christiansen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans
Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V)
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Peter Skaarup
(DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank
(LA) Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B
14
Bilagsnr. | Titel |
1 | Udkast til betænkning |
| |