Fremsat den 17. november 2011 af Kim
Christiansen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Jørn
Dorhmann (DF), Morten ?Marinus ?Jørgensen (DF) og Peter
Skaarup DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af et udvalg
vedrørende den danske jernbanes udvikling
Folketinget pålægger regeringen at tage initiativ
til at nedsætte et udvalg vedrørende den danske
jernbanes udvikling. Ud?valget skal bl.a. analysere og komme med
anbefalinger ve?drørende banetrafikken. Udvalget skal
færdiggøre sit arbejde inden den 1. juni 2012.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med indeværende forslag er at sikre, at der
nedsættes et udvalg, som skal analysere og komme med
anbefalinger vedrørende banetrafikken. Udvalgets medlemmer
udpeges af transportministeren og skal bestå af
repræsentanter for de politiske partier samt relevante
aktører i jernbanesektoren, herunder operatører,
infrastrukturforvaltere og erhvervs- og
interesseorganisationer.
Jernbanen udgør en meget vigtig del af infrastrukturen
for såvel person som godstrafikken.
Banetrafikken er helt afgørende for et velfungerende
arbejdsmarked, specielt i hovedstaden og de større
byer, og udbygningen af metrolinjerne i København og
planerne om letbaner i bl.a. Aarhus vidner om, at
banetrafikken bliver endnu vigtigere for persontransporten i
fremtiden. Jernbanen har også stor betydning for
trafikken mellem landsdelene, og den binder landet tættere
sammen.
Dette understreges også af den politiske ambition om, at
togtrafikkens omfang gennem de næste 20 år som minimum
fordobles fra 6,5 mia. personkm i dag til 13 mia. personkm i 2030.
For at nå denne ambitiøse målsætning er
der behov for en grundig analyse af sektoren med inddragelse af
alle relevante interesser, så der kan sikres et bredt
perspektiv på jernbanens udvikling i Danmark i fremtiden.
Når det gælder jernbanegodstrafikken, udgør
denne en vigtig parameter i forbindelse med nedbringelse af CO2-udledningen og til en mere
energieffektiv transport, samtidig med at sikkerheden generelt er
større pr. mængde jernbanegods.
Samtidig er behovet for at foretage en grundlæggende
analyse af rammebetingelserne for godstransporten på
jernbanen i Danmark af afgørende betydning, særlig set
i lyset af at det er vurderet, at der frem mod 2030 vil kunne ske
en tredobling af godstransporten på jernbane i Danmark.
Derfor er det afgørende, at effektiviteten, mobiliteten,
regulariteten og rettidigheden er optimal på jernbanen,
samtidig med at jernbanenettet er udbygget, så det sikrer en
samfundsoptimal transportøkonomisk
infrastruktur. Dertil skal det også sikres, at
effektiviteten, produktiviteten og serviceniveauet til
stadighed er stigende - også i forhold til andre
transportformer.
Udvalget skal på denne baggrund bl.a. analysere og komme
med anbefalinger, som kan omfatte lovinitiativer og andre
reguleringer på følgende områder:
- Hvordan sikres en
driftsrentabel og samfundsøkonomisk fornuftig
persontransport i de større byer og mellem byerne og
landsdelene?
- Kan togtrafikken
sikre en større produktivitet og effektivitet i såvel
person- som godstransporten, og hvordan sikres en
optimal udnyttelse af ressourcerne?
- Hvordan kan
persontransporten på jernbane vinde markedsandele og
gøres mere attraktiv?
- Hvordan kan
jernbanegodstransporten vinde markedsandele og gøres mere
attraktiv?
- Der skal
foretages evaluering af de seneste års udlicitering af
togdriften i Danmark og i udlandet (EU og andre OECD-lande) med
hensyn til målsætningerne om f.eks. en mere rentabel og
effektiv drift, brugertilfredshed, regularitet,
rettidighed og produktivitet. Her tænkes først og
fremmest på persontransporten.
- Der skal
foretages evaluering af organiseringen af det samlede tog- og
infrastrukturarbejde i Danmark, herunder om der kan hentes
inspiration fra bl.a. udlandet til en anden organisering.
- Der skal
foretages en analyse af organiseringen af fremtidens togtrafik, i
lyset af at der i dag er både en statslig og en regional
organisering med DSB og privatbaner, og at der er konkurrence
på tværs af grænserne i EU. Der ønskes i
den forbindelse en analyse af mulighederne for at sikre DSB de
bedste organisatoriske rammevilkår i et
konkurrencepræget marked.
- Hvordan sikres de
bedste konkurrencevilkår for person- og godstransporten
på skinner i et marked præget af offentlige og
private aktører, så det sikres, at ressourcerne,
herunder offentlige subsidier, bruges bedst muligt,
og så de samfundsøkonomiske ønsker om en
effektiv infrastruktur og hurtigere transportforbindelser
tilgodeses?
- Hvordan vil den
mulige stigende konkurrence i EU inden for togdriften influere
på udbuddet af togdrift i Danmark og resten af EU, og
hvordan skal DSB stilles i en sådan situation?
I den forbindelse skal det også analyseres, hvordan der
sikres en tilstrækkelig armslængde og
nødvendige transparens mellem konkurrenceudsatte og
ikkekonkurrenceudsatte aktiviteter.
- Fremtiden omkring
Kystbane- og Øresundstrafikken skal analyseres i forhold til
EU's konkurrenceregler m.v. med henblik på at
formulere en fremtidig strategi, der rækker ud over de
nuværende nødforanstaltninger.
Skriftlig fremsættelse
Kim Christiansen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af et udvalg vedrørende den danske
jernbanes udvikling.
(Beslutningsforslag nr. B 0)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.