Tak for det, og tak til Enhedslisten for at rejse den meget vigtige og nødvendige debat om social dumping i relation til beslutningsforslaget her.
Vi er jo, som jeg tror det er mange bekendt, fuldstændig enige med Enhedslisten i behovet for at styrke indsatsen mod social dumping og fremkomsten af et decideret illegalt arbejdsmarked i Danmark.
Jeg er rigtig, rigtig glad for, at et af de mest synlige beviser på, at vi har fået et nyt politisk flertal i Danmark, er, at indsatsen mod den sociale dumping er blevet skærpet.
Vi har sammen med Enhedslisten lavet en rigtig god finanslovaftale for indeværende år, hvor vi styrker myndighedssamarbejdet, sådan at SKAT, politiet og Arbejdstilsynet nu for alvor begynder at kunne arbejde sammen.
Vi har også skærpet indsatsen i forhold til kontrollen, og vi har skærpet indsatsen i forhold til cabotagekørsel, som er et rigtig, rigtig stort problem, hvor vi nu både kontrollerer mere på motorvejene i forhold til den ulovlige lastbilkørsel og også ved, at vi har hævet bødestørrelserne.
Det er rigtig godt.
Jeg kan også her sige, at de første fælles kontrolaktioner er gennemført dels tilbage i det tidlige forår, hvor både jeg og min kollega, skatteministeren, var med myndighederne ude, dels så sent som den 2.
maj, hvor der blev gennemført en række aktioner bl.a.
i restaurationsbranchen.
Når vi nu er inde på den branche, vil jeg da gerne gøre opmærksom på, at vi fra regeringens side har foreslået et skærpet tilsyn på restaurationsbranchen og på serviceområdet, fordi vi kan se, at den sociale dumping startede som et problem i byggeriet, og nu har det spredt sig til flere områder, transportområdet, det grønne område, serviceområdet, hvor vi oplever alvorlige problemer bl.a.
på rengøringsområdet, og derfor er der behov for at skærpe indsatsen der.
Så vi har altså lavet en rigtig, rigtig god finanslovaftale.
Den kan mærkes derude.
Det er også en del af den finanslovaftale, at vi har nedsat et tværministerielt udvalg, der skal arbejde på at afdække, om der kan laves yderligere initiativer.
Det handler bl.a.
om, hvordan andre lande har grebet indsatsen an, om vi kan indføre en endnu bedre kontrol med udenlandske tjenesteydere, om vi kan sikre en mere effektiv håndhævelse og inddrivelse, om vi kan bruge arbejdsklausuler endnu mere i offentligt udbud, og så er der endelig også spørgsmålet om cabotagekørsel, der skal afdækkes yderligere.
Når jeg gør lidt ud af udvalgsarbejdet, er det jo selvfølgelig dels for at sige, at der er et udviklingsarbejde i gang, hvor jeg synes, at også diskussionen om kædeansvar naturligt følger af udvalgets arbejde, dels for at sige, at det her ikke er noget helt enkelt område.
Det er et svært juridisk felt, hvor EU-retten spiller en vigtig rolle, og derfor har det altså været nødvendigt, synes vi som regering, både at igangsætte nogle konkrete initiativer og også igangsætte et større udvalgs- og udviklingsarbejde.
Når alt det her er sagt, vil jeg gerne sige, at udenlandsk arbejdskraft er velkommen i Danmark.
Vi er en nation, der historisk har tradition for at være åben.
Det har knebet lidt i nogle sammenhænge igennem de senere år, men ellers har vi altid haft tradition for at være en åben nation, hvor man rejser ind og ud.
Det, at både vores unge mennesker og også mennesker senere i arbejdslivet har mod på at rejse ud og gøre sig erfaringer, måske løse arbejdsløshedsproblemer den vej rundt, bruge kompetencer andre steder, er en enorm styrke både for danske virksomheder og for den danske økonomi og for de mennesker, der får muligheder og oplevelser den vej rundt, men det er selvfølgelig tilsvarende også en styrke for Danmark, for danske virksomheder og for det danske arbejdsmarked, at vi er en del af det indre marked, og at arbejdskraften også kan vandre ind i Danmark.
Så jeg synes, at det er vigtigt i enhver diskussion i Folketingssalen om social dumping og udenlandsk arbejdskraft at få slået fast, at udenlandsk arbejdskraft er velkommen i Danmark, men det er vigtigt, at det foregår på en ordentlig måde og i respekt for de spilleregler, der er.
Og sådan er det jo ikke altid – tværtimod.
Vi ser mange eksempler på grove lovovertrædelser.
Vi ser mange eksempler på mennesker, der arbejder i Danmark under vilkår, vi ikke kan være bekendt.
Der spekuleres både fra virksomheders side, udenlandske virksomheder og danske virksomheder, i det, at man ikke sikrer sine medarbejdere et ordentligt arbejdsmiljø, og det skal vi selvfølgelig være fuldstændig opmærksomme på.
Det skal vi for at sikre, at der er et ordentligt arbejdsmiljø, ordentlige løn- og arbejdsforhold i Danmark, men selvfølgelig også, fordi det er grundlæggende uretfærdigt over for de danske lønmodtagere og over for de danske virksomheder, der overholder reglerne og gerne vil spille efter de spilleregler, der nu engang er sat op.
Det var lidt om det udvalgsarbejde, der er sat i gang, og dem, der lytter på debatten, kan nok godt fornemme, at jeg også nærmer mig sagens kerne, nemlig om vi støtter beslutningsforslaget fra Enhedslisten eller ej.
Jeg synes, at indledningen var nødvendig, fordi vi vælger ikke at støtte forslaget, som det ligger her, fordi vi ønsker at få afsluttet det arbejde, der allerede er igangsat, men også fordi vi står over for i hvert fald et par vigtige begivenheder.
Først og fremmest er der de kommende trepartsforhandlinger, hvor man jo altså sagtens kan forestille sig, at spørgsmålet om social dumping bliver et anliggende for en trepartsaftale.
Det er noget, der optager arbejdsmarkedets parter, både på arbejdstager- og arbejdsgiversiden.
Men vi står også over for en dansk håndtering af Europa-Kommissionens forslag til bedre håndhævelse af udstationeringsdirektivet, og som det er Enhedslisten bekendt, rejses også i den sammenhæng spørgsmålet om solidarisk ansvar, og vi har som udgangspunkt fra regeringens side en positiv tilgang til det forslag, der ligger fra Europa-Kommissionen.
Det er et forslag til håndhævelsesdirektiv, fordi der ligger forslag til både en bedre håndhævelse af direktivet og en mere effektiv sanktionering.
Der er gode elementer i det udkast, der ligger.
Udkastet indeholder også forslag til betinget solidarisk ansvar i forhold til direkte underentreprenører.
Det, der selvfølgelig er vigtigt for os som regering, er også at få diskuteret det her grundigt med arbejdsmarkedets parter.
Det har tidligere været sådan, at arbejdsmarkedets parter samlet har afvist solidarisk ansvar eller kædeansvar i forhold til løn.
Mig bekendt forholder det sig stadig væk sådan.
Det er også regeringens holdning.
Vi ønsker altså at bevare og fastholde den danske model, hvor løn er noget, der fastsættes via overenskomster, og jeg har endnu ikke set et eksempel på, at man kan lave solidarisk ansvar på lønområdet, uden at det betyder enten en almengørelse af overenskomster eller en lovfastsat minimumsløn, og det er vi ikke tilhængere af.
Det undrer mig også lidt, at Enhedslisten er det, fordi det her er så fundamental en del af den danske model, og den håber jeg da at Enhedslisten ønsker at bevare.
Jeg vil ikke gå ind i alle delelementer af forslaget, men jeg vil gerne dels fremhæve kædeansvaret i forhold til løn, dels fremhæve, at jeg sådan set er enig med Enhedslisten i, at det som udgangspunkt ikke vil være i strid med EU-retten at indføre bestilleransvar eller kædeansvar, dog er det mig bekendt sådan, at de lande i EU, der har indført det, alle sammen har en lovgivningsbestemt mindsteløn, og det gælder også Norge, som har almengjort deres overenskomster.
Så jeg synes, at der er en række indholdsmæssige problemer i det forslag, der ligger, men jeg synes mest af alt, at når vi nu har en regering, der vælger at tage det her endog meget alvorligt og har nedsat et udvalg – i øvrigt sammen med Enhedslisten – der skal arbejde grundigt med området her, når vi står forud for en trepartsaftale med arbejdsmarkedets parter og en vurdering af den danske holdning til udstationeringsdirektivet, er der altså en række ting, der bør være afklaret, inden vi går ind i en mere indholdsmæssig diskussion i spørgsmålet om kædeansvar eller solidarisk ansvar.
Jeg synes, at det, der må være afgørende ude på de danske byggepladser, på de danske gartnerier, på det grønne område, på serviceområdet, er, at vi nu får det nye integrerede samarbejde mellem myndighederne til at fungere godt, for det er det, der for alvor betyder noget, altså, at politiet, Arbejdstilsynet og SKAT arbejder sammen, kan reagere hurtigt, kan gøre det samtidig.
Det har ikke været muligt tidligere.
Det er muligheden nu, og jeg ser god grund til at følge det her område meget, meget tæt, for problemet med social dumping er her.
Det forsvinder ikke med ét.
Det kræver en fokuseret indsats hele tiden fra politisk hold, og det har vi tænkt os at give fra regeringens side.