Banedanmark har iflg. flere medier angiveligt sparet et milliard stort beløb på det nye signalprojekt, ERTMS. Da der hersker en vis usikkerhed om den angivelige besparelse, bedes ministeren gøre rede for følgende forhold:
- Hvor stor er den angivelige besparelse egentlig?
- Hvordan er den angivelige besparelse opstået?
- Hvilke ændringer er der sket i de kontrakterBanedanmark har indgået med leverandørerne af signalerne, og som betinger den angivelige besparelse, det være sig nedslag i prisen, rabatter, ændringer i ansvarsfordelingen mellem Banedanmark og leverandørerne mv.?
- Hvilken sikkerhed er der for, at der ikke vil blive brug for hele det oprindelige beløb på ca. 22 mia. kr., inden projektet er afsluttet?
- I fald den angivelige besparelse holder helt frem til signalprojektets afslutning, vil beløbet da blive tilbageført til Infrastrukturfonden, og kan ministeren garantere, at beløbet vil blive øremærket til kollektiv trafik, fx til at fremskynde elektrificeringen?
- Hvornår vil den angivelige besparelse evt. være til rådighed i Infrastrukturfonden?
- Hvorledes er det muligt på nuværende tidspunkt, hvor etableringen af det nye signalsystem end ikke er påbegyndt, og kontrakterne først er ved at falde på plads, at disponere 328 mio. kr. til Nordhavnsmetroen,et beløb, der angiveligt stammer fra besparelser påsignalprojektet?
Dato: 22-08-2012
Status: Besvaret
Afholdelse af samrådet: Transportudvalget 18-09-2012 kl. 09:30