Med henvisning til det forrige spørgsmål vil jeg stadig fastholde, at børn og unge skal have den hjælp, som de har behov for.
Ligeledes vil jeg igen understrege, at en hjemtagelse af et barn eller en ung fra et anbringelsessted ikke nødvendigvis er en dårlig ting, hvis det sker med udgangspunkt i barnets eller den unges ændrede behov.
Men hvis det udelukkende sker af økonomiske årsager, er det ulovligt, og så har vi Ankestyrelsen, der kan se på sagerne, såfremt der foreligger en klage, eller de kan tage sager op af egen drift.
Spørgeren antyder, at det skulle være kommunalreformen og regeringens nulvækstpolitik, der tvinger kommunerne til at hjemtage anbragte børn og unge, og hævder, at der generelt er sket en afspecialisering af det specialiserede socialområde.
Med hensyn til kommunalreformen vil jeg erindre om, at et af formålene med kommunalreformen bl.a.
var at få nogle større og mere bæredygtige kommuner, der var i stand til at håndtere komplekse problemstillinger som eksempelvis indsatsen over for udsatte børn og unge.
En anbringelse er ikke nogen mirakelkur mod sociale problemer, og i den forbindelse er det kun rimeligt, hvis kommunerne spørger sig selv, om de kan sætte andre, måske bedre, foranstaltninger i værk tidligere for barnet eller den unge, så man kan hjælpe barnet eller den unge lige så godt eller endnu bedre.
Og her er det vigtigt, at økonomi og faglighed går hånd i hånd, når tilbuddet til barnet skal vælges.
Men igen:
Barnets behov skal være i centrum.
I forhold til punktet med nulvækst vil jeg gerne slå fast, at kommunerne har de samme penge til rådighed i 2011 som i 2010, hvor budgetterne lå på et historisk højt niveau.
Jeg har derfor ikke i sinde at lave yderligere undersøgelser ud over den allerede bebudede praksisundersøgelse, men jeg vil følge området meget tæt.