Lad mig starte med at takke for den positive modtagelse, som den her udmelding også afstedkom hos hr.
Per Clausen, for det er jo noget, vi har drøftet længe, og det er et banebrydende skridt, vi her tager i Danmark.
Det, vi jo netop gør med det her arbejde i forhold til at få implementeret et forbud, er, at vi tager en helt ny måde, en helt ny vidensform, i brug, vi argumenterer med cocktaileffekten, altså det her, at man som bruger kan blive udsat for små mængder, men at det er den samlede effekt, vi så bruger som forklaringsgrundlag.
Inden man bare med sådan et snuptag siger, at nu bruger vi det vidensgrundlag til at skabe et forbud i Danmark, sker der det, at vi som medlemmer af EU er forpligtet til at forelægge det her reguleringsforslag for Kommissionen.
Sådan er reglerne ganske enkelt.
Vi skal forelægge det for Kommissionen, det skal notificeres efter sådan et informationsproceduredirektiv, blot for ikke at gøre det mere vanskeligt, end det er, men der er nogle helt logiske regler, en helt logisk rækkefølge, som hr.
Per Clausen jo også udmærket kender til, for at kunne komme videre ad forbudsvejen.
Det, der er vigtigt for mig i den her diskussion, er sådan set, at vi får det her til at virke, så det kommer forbrugerne til gavn, og der er det ikke alt om at gøre for mig alene at få et forbud i Danmark.
Det, jeg i virkeligheden foretrækker, er jo, at vi kan få løftet det her op på et EU-niveau, sådan at vi altså vil se et forbud mod de fire ftalater i samtlige EU-lande.
Og det tror jeg stadig væk på at vi har en mulighed for netop med den her banebrydende måde at gøre det på og med al den dokumentation i orden.