Tak til ministeren for svaret.
Det er rigtigt, at det er en mindre gruppe af respondenter, der har svaret på i her undersøgelse, men ikke desto mindre er det en kvalitativ undersøgelse.
Ifølge undersøgelsen viser det sig, at op imod – hvis man skal sætte det i forhold til de 3 millioner brugere – 300.000 kan have haft problemer med NemID.
60 pct.
af de adspurgte mener ifølge den her undersøgelse, at NemID er vanskeligere at benytte end bl.a.
digital signatur.
Hvis man ser på tallene, viser det sig faktisk, at alene i marts måned har antallet af borgere, der synes, at det her er problematisk, været 128.000.
128.000 henvendelser fra borgerne alene i marts måned synes jeg måske indikerer, at der er et eller andet galt med NemID.
Man kan sige meget om NemID.
Der er nogle gode ting, men der er også nogle startvanskeligheder.
Ikke mindst har der helt fra starten været en del komplikationer.
Man kan til tider måske også stille spørgsmål om sikkerheden, for der har været eksempler på, at både nøglekort og adgangskode er blevet sendt samtidig.
Men hvis man skal se bort fra det og fokusere på, hvordan det kan være, at der er så mange borgere, der stadig væk har svært ved NemID, så synes jeg da, at det indikerer, at man måske skulle sætte en undersøgelse i gang, der kigger på, hvordan det ser ud med brugervenligheden på NemID, så man kunne få en indikation af, hvor det går galt, og så man måske kan målrette effekterne og prøve at gøre det nemmere for borgerne, hvis man nu gerne vil have, at det skal være en mere effektiv metode.
Så synes ministeren ikke, at det er rimeligt, at man prøver at lave et brugervenlighedstjek?