Jeg er dybt bekymret over den udvikling, som der angiveligt sker – man er i gang med at skære betydelig ned i undervisningstiderne – og jeg medgiver, at vi har reduceret taxametrene konkret i forhold til professionshøjskolerne med 2,1 pct.
i 2011.
Så det er en nedskæring.
Omvendt kommer der så mange flere studerende ind i øjeblikket, at det mere end opvejer dette, der kommer simpelt hen flere penge ind volumenmæssigt set, enhedsomkostningerne er faldet lidt, men omsætningen er øget, for at sige det lidt populært.
Derfor er jeg også noget forundret over, at det pludselig skulle betyde, at man skulle skære ned til seks og syv undervisningslektioner om ugen – det kom ret meget bag på mig.
Og i TV 2, som f.eks.
havde et indslag i søndags, fremgik det så også, at der i Århus var en studerende, som havde 19 eller 20 timer om ugen.
Derfor er min konklusion, at hvis det kan lade sig gøre i Århus, som er en ret dyr uddannelsesby, også dyr på andre områder som f.eks.
ejendomspriser osv.
osv., så må der også være nogle muligheder for, at andre kan gøre det.
Så jeg har simpelt hen gjort det, at jeg har bedt formanden for produktionshøjskolernes rektorkollegium, Laust Joen Jakobsen, om at komme til et møde hos mig i morgen, hvor vi kan tage udgangspunkt i en konkret case, som bliver hans egen professionshøjskole, og vi vil prøve at gennemgå, hvordan ressourcerne egentlig er på en konkret professionshøjskole, hvilke muligheder der er for at kunne give undervisning, og vi vil selvfølgelig også tage en drøftelse af, hvad vi forbinder med undervisningsbegrebet, hvilket ordføreren selv på et tidspunkt også var inde på, da vi diskuterede specialundervisningsbegreber på undervisningsområdet generelt.
Vi forstår måske også forskellige ting ved det.
Jeg blev i dag konfronteret af søndagsavisen med en undersøgelse, de har lavet, altså refereret på anden hånd, jeg har ikke set den og ved ikke, hvilke kilder der ligger bag, men den viser, at en tredjedel af de studerende faktisk ønsker flere undervisningstimer, og så kan man sige, at det er to tredjedele, der er o.k.
tilfredse med det, men den tredjedel er måske også den tredjedel, der har brug for meget massiv støtte i uddannelsesforløbet.
Jeg er i færd med at få det afdækket og vil så få drøftet med professionshøjskolen, hvad vi kan gøre ved det.
For jeg agter faktisk ikke bare at se til, at de fjerner undervisningen.