Jeg er slet ikke afvisende over for det.
Det, jeg har sagt, er, at jeg ønsker en analyse, der afdækker alle aspekter, herunder en sikring af regional uddannelsesdækning, som er særlig betydningsfuld – synes jeg – for vores videregående uddannelser eller på Undervisningsministeriets ressortområde, fordi der er mange af professionsbacheloruddannelserne, som retter sig mod specifikke funktioner, som skal udføres, det gælder f.eks.
sygeplejersken ude på sygehuset, der ikke ligger i storbyen, eller læreren ude i den lille lokale landsbyskole, også i Vendsyssel, hvor jeg selv er valgt.
Derfor er der særlige uddannelsesdækningshensyn.
Så mener jeg også, at det er væsentligt for vores uddannelser på Undervisningsministeriets område, at vi undervejs har den tætte inddragelse af aktørerne om, hvad der er brug for.
Det gælder aftagere, det gælder fagforeningssiden, altså de kommende kolleger til de nyuddannede, hvordan de også ser, at vi har nogle samfundsudfordringer.
Det har også været kendetegnende, ikke mindst for de erhvervsrettede videregående uddannelser, herunder erhvervsakademierne.
Men jeg vil meget gerne indgå i drøftelser om det.
Jeg vil blot sige, at jeg nok alligevel vil tøve en anelse, før jeg sådan udelukkende gør det på institutionsniveau, for vi har nogle uddannelser, der simpelt hen er så små – bittebittesmå.
Jeg kan lige nævne sådan noget som skorstensfejer f.eks., hvor man vil skulle akkreditere, også efter uddannelsesudbuddet, synes jeg, for at sikre, at der er dækning over hele landet.
Videnskabsministeren har besluttet at fremskynde sin redegørelse om Akkrediteringsrådets virke fra 2012 til 2011.
Det, jeg lægger vægt på, er, at videnskabsministerens redegørelse og debatten om akkrediseringssystemets udvikling, som kommer til at pågå omkring det arbejde, fremover også kommer til at omfatte professionsbacheloruddannelserne og meget gerne også øvrige videregående uddannelser, som i dag akkrediteres af Akkrediteringsrådet.
Så jeg er ikke modstander af det, faktisk er jeg ret tiltalt af det, jeg vil blot gerne se, hvad der kommer ud af videnskabsministerens redegørelse, og vi kan sagtens tage en drøftelse af det.
For at sige det rent ud mener jeg dog, at vores akkrediteringssystem også har vist sine styrker, absolut.
Vi er gode til at få godkendt nye uddannelser og afprøve nyt.
Undskyld, formand.