R 11 Udenrigsministerens redegørelse om Europarådets virksomhed og Danmarks deltagelse heri.

Afgivet af: Udenrigsminister Lene Espersen (KF)
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Forhandlet

Baggrundsmateriale

Udvalgsområde: Europarådet og Europaudvalget
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Interlaken Declaration
High Level Conference on the Future of the European Court of Human Rights, 19. February 2010

CASE OF M.S.S. v. BELGIUM AND GREECE
(Application no. 30696/09)

The Strasbourg Declaration on Roma
Council of Europe High Level Meeting on Roma, Strasbourg, 20. October 2010

Declaration of the Committee of Ministers on the situation in Belarus
(Adopted by the Committee of Ministers on 12 January 2011 at the 1102nd meeting of the Ministers' Deputies)

Declaration of the Committee of Ministers on religious freedom
(Adopted by the Committee of Ministers on 20 January 2011 at the 1103rd meeting of the Ministers' Deputies)

European Court of Human Rights
Menneskerettighedsdomstolens retspraksis på internettet

CASE OF BRONIOWSKI v. POLAND
Klagesag nr. 31443/96
"Pilotdom"

Rules of the Court
Menneskerettighedsdomstolens procesreglement


Domme i sager mod Danmark, afsagt januar 2011:

CASE OF T.N. v. DENMARK
(Application no. 20594/08)

CASE OF T. N. AND S. N. v. DENMARK
(Application no. 36517/08)

CASE OF S.S. AND OTHERS v. DENMARK
(Application no. 54703/08)

CASE OF P.K. v. DENMARK
(Application no. 54705/08)

CASE OF N.S. v. DENMARK
(Application no. 58359/08)


Resolution (99) 50 on the Council of Europs Comissioner for Human Rights
(adopted by the Committee of Ministers on 7 May 1999 at its 104th Session)

Resolution Res(2002)8 on the statute of the European Commission against Racism and Intolerance
(Adopted by the Committee of Ministers on 13. June 2002 at the 799th meeting of the Ministers' Deputies)

Evaluation Report on Denmark on Incriminations (ETS 173 and 191, GPC 2) (Theme I)
Adopted by GRECO at its 43rd Plenary Meeting (Strasbourg, 29 June - 2 July 2009)

Evaluation Report on Denmark on Transparency of Party Funding (Theme II)
Adopted by GRECO at its 43rd Plenary Meeting (Strasbourg, 29 June - 2 July 2009)

Consolidated report on the conflict in Georgia (April 2010 - September 2010)
SG/Inf(2010)19. 5. November 2010
Document presented by the Secretary General

Consolidated report on the conflict in Georgia (October 2009 - March 2010)
SG/Inf(2010)8. 3. May 2010
Document presented by the Secretary General

White Paper on Intercultural Dialogue "Living Together As Equals in Dignity"
CM(2008)30 final 2. May 2008
118th Session of the Committee of Ministers (Strasbourg, 7. May 2008) -
Relevante love og regler
Bekendtgørelse nr. 39 af 2. juni 2010 af protokol nr. 14 af 13. maj 2004 til konventionen til beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder om ændring af konventionens kontrolsystem

Bekendtgørelse nr. 30 af 29. marts 1976 af international konvention af 16. december 1966 om borgerlige og politiske rettigheder med tilhørende valgfri protokol (* 1)

Bekendtgørelse nr. 104 af 2. september 1988 af europæisk konvention af 15. oktober 1985 om lokalt selvstyre

Lissabontraktaten
Rådet for Den Europæiske Union

Bekendtgørelse nr. 57 af 16. maj 1991 af Europaråds-konvention af 26. marts 1987 til forebyggelse af tortur og umenneskelig eller vanærende behandling eller straf (* 1) (* 2)

Bekendtgørelse nr. 13 af 23. april 1998 af Europarådets rammekonvention af 1. februar 1995 om beskyttelse af nationale mindretal

Bekendtgørelse nr. 28 af 23. august 2001 af den europæiske pagt om regionale sprog eller mindretalssprog af 5. november 1992

Bekendtgørelse nr. 74 af 9. juli 1965 af Den europæiske Socialpagt af 18. oktober 1961. (* 1)
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.