Betænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 2. februar 2011
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. december 2010 og var til 1.
behandling den 18. januar 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 1. december 2010 dette
udkast til udvalget, jf. AMU alm. del - bilag 59. Den 15. december
2010 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 2
skriftlige henvendelser fra Rejsearbejdere.dk.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelseuændret.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget anerkender, at
arbejdskraftens fri bevægelighed er en af grundpillerne i
EU-samarbejdet, og at det kun kan ske, ved at landene sikrer, at
det foregår under ordnede forhold.
I Danmark har vi indrettet os på den måde, at det
er arbejdsmarkedets parter, der forhandler og aftaler
mindstelønnen.
S er helt tilfreds med den arbejdsdeling og ser ingen grund
til at ændre den. Derfor siger S også ja til at
fastholde revisionsbestemmelsen i loven og til at datoen for
næste revision senest bliver den 1. januar 2014.
Men når det er sagt, så er det også
nødvendigt at påpege de svagheder, der er ved det
nuværende system. I de senere år har der været
hårdt brug for hænder i Danmark, og der er mange
udenlandske arbejdere, der er kommet hertil. Det er godt, for det
har betydet, at der på trods af højkonjunkturen og den
usædvanlig lave ledighed ikke har været mangel på
arbejdskraft.
Men der har været utallige tilfælde af grov
udnyttelse og underbetaling af medarbejdere, manglende betaling af
skat og moms, firmaer, der ikke eksisterer, men blot er postkasser
i deres hjemland, og alt for mange tilfælde af arbejdsskader.
Og det viser, at systemet ikke fungerer, uden at vi som samfund
holder øje med og kontrollerer, at tingene foregår
på en ordentlig måde.
Selv om vi har lavet en arbejdsdeling mellem staten og
arbejdsmarkedets parter, betyder det ikke, at vi bare kan
læne os tilbage. RUT, register for udenlandske tjenesteydere,
vil give mulighed for at afhjælpe problemerne, men det
kræver, at der gøres den fornødne indsats.
Parterne må via deres opsøgende arbejde sikre, at der
er overenskomster, og at de, der arbejder, er organiseret. Stat og
myndigheder må sikre, at der er de nødvendige
ressourcer til stede hos Arbejdstilsynet, SKAT og hos politiet,
så de er i stand til at følge op på og straffe
dem, der bryder loven. Det sker ikke i fornødent omfang i
dag. Og det er Socialdemokratiets opfattelse, at der skal rettes op
på det misforhold.
S går ind for, at arbejdskraften kan bevæge sig
rundt mellem EU's medlemslande, men vi kan og vil ikke acceptere
løndumping, socialt bedrageri og skattesnyd.
Og vi ser da også frem til, at regeringen som
opfølgning på denne lov kommer med tiltag, der kan
sikre, at arbejdskraftens fri bevægelighed foregår
på en ordentlig måde.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget vil stemme ja til
lovforslaget, men DF mener, at lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. burde tages op til revision nu.
Der er meget store problemer med underbetalt arbejdskraft
fra især Østeuropa, derfor burde loven tages op til
revision for ad den vej at undersøge, om der i
udstationeringsloven kunne strammes op for at begrænse
underbetalt arbejdskrafts adgang til Danmark.
Enhedslistens medlem af udvalget understreger, at en af de
største udfordringer, vi har, er social dumping. Det er
først og fremmest et problem for de mennesker fra andre
lande, der bliver groft udnyttet af skruppelløse
arbejdsgivere - i nogle tilfælde så groft, at der
bliver tale om menneskehandel, slaveri. Men det er også et
problem for de arbejdere, der får presset løn- og
arbejdsvilkår, som det har taget generationers kamp at
opnå. Og det er et problem for de mange ordentlige
virksomheder, der følger overenskomsterne, betaler skat og
moms og overholder arbejdsmiljøregler, og som derfor ikke
kan konkurrere med de lave priser. Og ikke mindst er det et problem
for samfundet - både fordi indtægterne fra skat og moms
mangler, og også fordi den organiserede kriminalitet breder
sig, og organiseret kriminalitet undergraver demokratiet.
Desværre virker det ikke som om, at flertallet i
Folketinget har forstået alvoren. Indtil nu har det
først og fremmest været fagbevægelsen, der har
dæmmet op for den sociale dumping.
Efter EL's opfattelse er der et meget stort behov for at
få strammet op på såvel udstationeringsdirektivet
som på den lovgivning og de overenskomster osv., der findes i
Danmark. For vi må konstatere, at det, der foregår nu,
er, at de eksisterende regler bruges eller misbruges, med den
konsekvens, at vi har omfattende problemer på det danske
arbejdsmarked. Det er heller ikke så underligt, for
formålet med reglerne på området er jo at sikre,
at man kan konkurrere og også bruge løn og
arbejdsvilkår som et konkurrenceparameter på
tværs af landegrænserne. Det er jo hele formålet
med den liberalisering, som EUs regler på det her
område er udtryk for.
EL støtter derfor fagbevægelsens kamp for en
social protokol i EU.
EL støtter lovforslaget om, at der skal
gennemføres en revision af loven, selv om vi mener, den
burde komme før 2014. Og EL vil fortsat komme med forslag
til en række andre tiltag for at stoppe social dumping.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen
(V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent
Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF) fmd. Charlotte Dyremose (KF) Anders
Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone
Møller (S) Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Eigil Andersen (SF) Karsten
Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod
(EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
98
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat, høringssvar og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Henvendelse af 12/1-11 fra
Rejsearbejdere.dk |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Henvendelse af 19/1-11 fra
Rejsearbejdere.dk |
5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
6 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 98
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/1-11 fra Rejsearbejdere.dk, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
19/1-11 fra Rejsearbejdere.dk, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå |