Fremsat den 8. december 2010 af
økonomi- og erhvervsministeren (Brian
Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anvendelsen af
visse af Det Europæiske Fællesskabs retsakter om
økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
(Gebyr for behandling af ansøgninger
m.v.)
§ 1
I lov om anvendelsen af visse af Det
Europæiske Fællesskabs retsakter om økonomiske
forbindelser til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
474 af 14. juni 2005, som ændret ved § 5 i lov nr. 490
af 17. juni 2008 og § 1 i lov nr. 494 af 12. maj 2010,
foretages følgende ændringer:
1. I
lovens titel ændres »Det
Europæiske Fællesskabs« til: »Den
Europæiske Unions«
2. § 1,
stk. 1, affattes således:
ȯkonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte bestemmelser, der er nødvendige for
anvendelsen her i landet af Den Europæiske Unions
forordninger, der er vedtaget efter artikel 207 om ind- og
udførsel i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde og Rådets foranstaltninger, der er
vedtaget efter artikel 75 og 215 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde, og som tager sigte
på helt eller delvis at afbryde eller indskrænke de
økonomiske forbindelser med et eller flere
tredjelande.«
3. I
§ 1 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
betaling af gebyr for ansøgninger, der indgives efter
forordninger vedtaget efter artikel 207 i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde. Ministeren kan
ligeledes fastsætte regler om betaling af gebyr for
slutbrugertjek og tekniske vurderinger, der indgår som led i
behandlingen af sager efter de i 1. pkt. nævnte
forordninger.
Stk. 3. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte regler om betaling af
gebyr for behandling af ansøgninger, der indgives i henhold
til Rådets foranstaltninger vedtaget efter artikel 75 og 215
i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde.
Ministeren kan ligeledes fastsætte regler om betaling af
gebyr for slutbrugertjek og tekniske vurderinger, der indgår
som led i behandlingen af sager efter de i 1. pkt. nævnte
foranstaltninger.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4
4. I
§ 1 a, stk. 1, ændres
»Det Europæiske Fællesskab« til: »Den
Europæiske Union«
5. I
§ 2, stk. 3, ændres
»Det Europæiske Fællesskabs forordninger efter
artikel 133 om ind- og udførsel i Traktaten om Det
Europæiske Fællesskab« til: »Den
Europæiske Unions forordninger efter artikel 207 om ind- og
udførsel i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | 1. Indledning | 2. Baggrund | 2.1. Iran-forordningen | 2.2. Dansk eksport til Iran | 3. Lovforslagets
indhold | 3.1. Gældende ret | 3.2. Lovforslagets gebyrordning | 4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. De administrative
konsekvenser for borgerne | 7. De
miljømæssige konsekvenser | 8. Forholdet til
EU-retten | 9. Hørte
myndigheder og organisationer | 10. Sammenfattende
skema | | | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget indeholder en ændring af
bemyndigelsesloven (lov om anvendelsen af visse af Det
Europæiske Fællesskabs retsakter om økonomiske
forbindelser til tredjelande m.v.), hvorved økonomi- og
erhvervsministeren får hjemmel til at fastsætte
bestemmelser om opkrævning af gebyrer til dækning af de
udgifter, der er forbundet med administrationen af nye restriktive
foranstaltninger over for tredjelande. Med restriktive
foranstaltninger menes i lovforslaget de foranstaltninger, der
vedtages med hjemmel i artikel 207 om ind- og udførsel og
artikel 75 og 215 om hel eller delvis afbrydelse eller
indskrænkelse af økonomiske forbindelser med et eller
flere tredjelande i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmådes.
Med henblik på at kunne honorere
erhvervslivets krav om understøttelse af lovlig dansk
eksport gennem en hurtig og effektiv myndighedsbehandling af
ansøgninger efter Iran-forordningen, jf. forslagets punkt
2.1, samt i lignende sager, hvor EU indfører restriktive
foranstaltninger, foreslås det, at der indføres en
gebyrordning til dækning af de virksomhedsrelaterede
omkostninger i forbindelse med administrationen af
sanktionerne.
Med lovforslaget foreslås desuden enkelte
ændringer af teknisk karakter, der blandt andet har til
formål at bringe lovens bestemmelser i overensstemmelse med
Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde.
2. Baggrund
2.1. Iran-forordningen
FN's Sikkerhedsråd vedtog den 9. juni 2010
resolution 1929, der indfører en række stramninger i
de eksisterende sanktioner samt nye sanktioner over for Iran.
Baggrunden for sanktionerne er en stadig dybere bekymring over
Irans atomprogram. Som opfølgning på FN's
Sikkerhedsråds resolution 1929 vedtog Rådet den 25.
oktober 2010 forordning (EU) nr. 961/2010 om restriktive
foranstaltninger over for Iran og om ophævelse af
Rådsforordning (EF) nr. 423/2007 (i det følgende
benævnt "Iran-forordningen").
En række lande udenfor EU har også
gennemført og suppleret bestemmelserne i FN's
Sikkerhedsråds resolution 1929. Det gælder blandt andet
USA, Canada, Australien og Japan.
2.2. Dansk eksport til Iran
Danske virksomheder eksporterede i 2009 varer for
ca. 658 mio. kr. og tjenesteydelser for ca. 517 mio. kr. til Iran.
En stor del af produkterne relaterer sig til fx medicinal- og
fødevareindustrien. På tjenesteydelsessiden er der
primært tale om søtransport.
Danske virksomheder eksporterer også
produkter til Iran, der kan anvendes til såvel civile som til
militære formål, såkaldte dual-use produkter.
Disse produkter er underlagt tilladelseskrav efter
eksportkontrolreglerne, og der vil fortsat skulle indhentes
tilladelse til disse produkter. I 2006 behandlede Erhvervs- og
Byggestyrelsen 20 ansøgninger om tilladelse til eksport af
dual-use produkter og 26 anmodninger om slutbrugertjek
vedrørende Iran. Dette var før indførelsen i
2007 af de særlige sanktioner mod Iran. Efter
ikrafttrædelse af Iran-forordningen forventer Erhvervs- og
Byggestyrelsen ca. 190 sager i form af ansøgninger om
tilladelse og anmodninger om slutbrugertjek og tekniske
vurderinger.
I forhold til de finansielle transaktioner i
forbindelse med eksport af danske varer til Iran var der alene i
2009 tale om 3.519 individuelle transaktioner i form af
pengeoverførsler til og fra Iran. Hvis forordningen havde
fundet anvendelse på dette tidspunkt, ville 1.664
transaktioner have krævet sagsbehandling ved Erhvervs- og
Byggestyrelsen og ca. 500 af disse ville have haft form af
behandling af ansøgninger i henhold til Iran-forordningens
artikel 21, der bl.a. vedrører en tilladelsesordning for
overførsler på mere end 40.000 Euro.
Hertil kommer transaktioner på
serviceområdet, fx rederiers tjenesteydelser, som i
følge eksportstatistikken må forventes at svare til
omkring det samme antal transaktioner som på
vareområdet.
Det er usikkert, hvordan de nye regler i
Iran-forordningen vil påvirke den danske samhandel med Iran.
Sanktionerne har betydet, at de danske banker er blevet mere
forsigtige i forbindelse med finansielle transaktioner til og fra
Iran, hvilket kan betyde færre transaktioner. Når
kendskabet til de nye regler øges og fortolkningstvivl
reduceres, vil bankernes usikkerhed dog formentlig minimeres og
aktiviteten igen stige. Som udgangspunkt kan det dermed forventes,
at lovlig dansk samhandel med Iran på længere sigt vil
fortsætte i samme omfang som før de skærpede
sanktioner.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Iran-forordningen trådte i kraft ved
offentliggørelse i EU-tidende den 27. oktober 2010, hvorved
forordningen blev gældende i Danmark og de øvrige
EU-medlemsstater. Iran-forordningen ophæver og erstatter den
tidligere forordning på området, dvs. Rådets
forordning (EF) nr. 423/2007 af 19. april 2007. Sanktionerne i
Iran-forordningen vedrører følgende
områder:
1) Stramninger i
forhold til eksport af varer med både civil og militær
anvendelse (dual-use) til iranske personer, enheder eller organer
eller til brug i Iran.
2) Forbud mod
eksport af forskelligt olie/gas-udstyr og relateret teknisk bistand
til iranske personer, enheder eller organer eller til brug i
Iran.
3) Finansiering af
virksomhed, herunder forbud mod investering i,
lån/kreditgivning til og oprettelse af joint ventures med
visse iranske virksomheder samt tilladelsesordning for visse andre
typer investeringer.
4) Indefrysning,
herunder stramninger i forhold til indefrysning af
økonomiske midler, der udbetales til personer, der er
involveret i Irans atomprogram.
5) Finansielle
transaktioner, herunder notifikationsordning ved overførsel
af mere end 10.000 Euro til og fra iranske borgere og virksomheder
og tilladelsesordning for overførsler på mere end
40.000 Euro.
6) Finansielle
tjenesteydelser, herunder forbud mod levering af forsikring til
iranske statsborgere og den iranske regering. Desuden en
række løbende overvågningsopgaver i forbindelse
med bankvirksomhed.
7) Transport,
herunder forhåndsmeddelelse for at forhindre transport af
forbudte produkter samt levering af brændstof og forsyninger
eller andre serviceydelser til iranske skibe og fly ("bunkring"
m.v.).
Den gældende lov om anvendelsen af visse af
Det Europæiske Fællesskabs retsakter om
økonomiske forbindelser til tredjelande m.v., som
foreslås ændret med dette lovforslag, indeholder
hjemmel til, at økonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte de regler, der er nødvendige for anvendelsen
i Danmark af de forordninger og Rådets foranstaltninger, der
er vedtaget efter artikel 75, 207 og 215 i Traktaten om Den
Europæiske Funktionsmåde. Loven indeholder derudover
bestemmelser, der forbyder visse former for teknisk bistand samt
forbud mod transport af dual-use produkter, der skal anvendes i
forbindelse med masseødelæggelsesvåben. Loven
indeholder endelig regler om straf for overtrædelse af
loven.
3.2. Lovforslagets
gebyrordning
Med Iran-forordningen indføres et
omfattende og relativt kompliceret regelsæt, der
indebærer væsentlige merudgifter for staten som
følge af en øget sagsmængde, øgede
rådgivningsforpligtelser, udarbejdelse af tekniske
vurderinger af produkter, samt udviklingsomkostninger i forbindelse
med vejledningsmateriale og digitale
ansøgningsløsninger for virksomhederne.
For at kunne honorere erhvervslivets krav til
hurtig og effektiv ekspedition af ansøgninger og
understøttelse af lovlig dansk eksport foreslås det,
at der indføres en gebyrordning til dækning af statens
udgifter i forbindelse med administrationen af Iran-forordningen og
andre fremtidige restriktive foranstaltninger.
Lovforslaget indeholder derfor en
bemyndigelsesbestemmelse til, at økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
gebyrer, der skal dække statens udgifter i forbindelse med
administration af de restriktive foranstaltninger, der vedtages
efter artikel 75, 207 og 215 i Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde, herunder også udgifter til
udarbejdelse og vedligeholdelse af digitale
ansøgningsløsninger.
Gebyrordningen følger de almindelige
principper, der fremgår af Finansministeriets cirkulære
nr. 38 af 16. marts 1988 og Budgetvejledningen punkt 2.3.1.2,
hvorefter fastsættelse af gebyr skal ske således, at
der opnås fuld dækning for de omkostninger, der er
forbundet med det pågældende gebyrbelagte område.
Gebyrerne fastsættes med udgangspunkt i de beregnede
enhedsomkostninger for behandlingen af en standardsag og vil blive
reguleret i overensstemmelse med de faktiske omkostninger.
Hovedparten af foranstaltningerne administreres af Erhvervs- og
Byggestyrelsen, der er kompetent myndighed i forhold til en lang
række af de bestemmelser, der fremgår af
Iran-forordningen. Fastsættelse af gebyrerne for de enkelte
ydelser, som Erhvervs- og Byggestyrelsen administrerer, vil ske i
en bekendtgørelse.
Gebyrordningen finder anvendelse i forhold til de
nyligt indførte Iran-sanktioner men vil også kunne
anvendes i andre lignende tilfælde, hvor EU vælger at
indføre nye restriktive foranstaltninger med hjemmel i
artikel 75, 207 og 215 i Traktaten om den Europæiske Unions
funktionsmåde, og hvor sådanne bestemmelser
fører til øgede administrative og økonomiske
udgifter for staten i forbindelse med administrative ydelser. Det
kan i den forbindelse oplyses, at EU i øjeblikket har
indført restriktive foranstaltninger i forhold til en
række lande, herunder bl.a. Nordkorea, Burma/Myanmar,
Zimbabwe og Somalia. De sidstnævnte restriktioner har
imidlertid ikke medført ansøgninger i
nævneværdigt omfang med deraf følgende
øgede økonomiske og administrative udgifter for
staten. Gebyrordningen finder således ikke anvendelse i
forhold til de bestående restriktioner over for disse
lande.
Det foreslås, at der indføres og
opkræves følgende fire typer gebyrer med henblik
på at oppebære indtægter, der kan dække
udgifterne til administration m.v. af det nye regelsæt:
1) For
ansøgninger, herunder anmodninger om slutbrugertjek efter
Iran-forordningens kapitel II og IV om dual-use produkter og
indefrysning fastsættes et gebyr, der for tiden forventes at
ville udgøre 7.500 kr. pr. ansøgning svarende til en
forventet indtægt på 1,3 mio. kr.
2) For
ansøgninger efter forordningens kapitel II, artikel 8-10 om
udførselsforbud for olie-/gas-produkter fastsættes et
gebyr, der for tiden forventes at ville udgøre 18.500 kr.
pr. ansøgning svarende til en forventet indtægt
på 1,9 mio. kr.
3) For
ansøgninger efter forordningens kapitel III og V, artikel 21
om restriktioner på finansiering og finansielle transaktioner
fastsættes et gebyr, der for tiden forventes at ville
udgøre 11.000 kr. pr. ansøgning svarende til en
forventet indtægt på 3,6 mio. kr.
4) For
ansøgninger, der indgives på baggrund af sager
omfattet af kapitel VI om transportrestriktioner, fastsættes
et gebyr, der for tiden forventes at ville udgøre 7.500 kr.
svarende til en forventet indtægt på 0,7 mio. kr.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Administrationen af Iran-forordningen vurderes
foreløbigt fra 2011 at medføre årlige
merudgifter for staten på ca. 7,7 mio. kr., heraf ca. 4,5
mio. kr. i lønsum i Erhvervs- og Byggestyrelsen og 3,2 mio.
kr. til driftsomkostninger, herunder til udarbejdelse og
vedligeholdelse af digitale ansøgningsløsninger.
De nye sanktioner i forbindelse med
Iran-forordningen vil have en betydelig effekt i form af en kraftig
stigning i ansøgninger fra virksomheder om nye typer
eksporttilladelser m.v., idet forordningen berører en langt
større del af samhandelen med Iran end de tidligere vedtagne
sanktioner. Samtidig er der tale om et teknisk og juridisk
kompliceret regelsæt.
Udgiftsniveauet til administrationen er beregnet
på baggrund af dels den enhedspris, der i dag anvendes til
behandling af ansøgninger om eksportkontrol hos Erhvervs- og
Byggestyrelsen, samt udgifter til vejledningsmateriale og
udarbejdelse af digitale ansøgningsløsninger m.v.
Det foreslås, at gebyret kategoriseres i
fire typer af gebyrer. Det enkelte gebyr forventes at udgøre
mellem 7.500 og 18.500 afhængigt af sagstype samt de faktiske
omkostninger ved administrationen. For en nærmere beskrivelse
af gebyrerne henvises til forslagets punkt 3.2.
Af de samlede gebyrindtægter
vedrører 0,2 mio. kr. eksisterende opgaver i Erhvervs- og
Byggestyrelsen med eksportkontrol til Iran. Såfremt disse
fremadrettet gebyrfinansieres, reduceres Erhvervs- og
Byggestyrelsens bevilling med 0,2 mio. kr. årligt.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Den foreslåede gebyrordning får alene
konsekvenser for de virksomheder, der ønsker at indgå
handler eller foretager finansielle transaktioner med lande, der er
omfattet af restriktionerne. Disse virksomheder vil skulle betale
et gebyr for behandling af ansøgninger, anmodninger om
slutbrugertjek og tekniske vurderinger i forbindelse med
Iran-forordningen, eller en anden tilsvarende kommende forordning,
hvor EU vælger at indføre restriktive foranstaltninger
med hjemmel i artikel 75, 207 samt 215 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde. Gebyrindtægterne
vil udelukkende skulle finansiere udgifterne til Økonomi- og
Erhvervsministeriets behandling af ansøgninger,
slutbrugertjek og tekniske vurderinger, der følger af
Iran-forordningen eller tilsvarende forordninger.
Den umiddelbare konsekvens af gebyrordningen er,
at virksomheder, som ønsker at eksportere til Iran vil blive
pålagt ekstra omkostninger i forbindelse med samhandlen.
Gebyrordningen foreslås at omfatte gebyrer
for virksomhederne på mellem 7.500 og 18.500 kr. pr. sag,
afhængig af hvilken type sag, der er tale om. I alt
skønnes der samlede økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet på ca. 7,7 mio. kr.
Lovforslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CRK) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser, der berettiger til, at lovforslaget
bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor
ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel.
6. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget skal sikre en effektiv
myndighedsbehandling af ansøgninger m.v., der indgives i
henhold til Rådets Forordning (EU) Nr. 961/2010 af 25.
oktober 2010 om restriktive foranstaltninger over for Iran og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 423/2007. Lovforslaget vil
endvidere være relevant i forhold til administrationen af
fremtidige forordninger, udstedt med hjemmel i artikel 75, 207 og
215 i Traktaten om Den Europæiske Funktionsmåde, og som
indfører nye restriktive foranstaltninger, der
medfører væsentlige merudgifter for staten.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder, organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikernes
Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdstilsynet, BAT-Kartellet,
Beredskabsstyrelsen, Beredskabsstyrelsen - Center for Biosikring og
-Beredskab, Beskæftigelsesministeriet, Brancheforeningen af
Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for
Sæbe, Parfume og Teknisk/Kemiske Artikler, By- og
Landskabsstyrelsen, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Eksportforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Metalarbejderforbund, Dansk Rejsebureau Forening, Dansk Standard,
Dansk Transport og Logistik, Dansk Varefakta Nævn, Danske
Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Maritime, Danske
Regioner, Danske Speditører, Det Kommunale Kartel, DFFE,
Danmarks Statistik, Eksportkreditfonden, Energistyrelsen, Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen, Forsknings- og Innovationsstyrelsen,
Finansministeriet, Finansrådet, Finanstilsynet,
Forbrugerrådet, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forsikring og Pension, Forskningsstyrelsen, Forsvarets
Efterretningstjeneste, Forsvarets Materieltjeneste,
Forsvarsministeriet, FTF, Færdselsstyrelsen,
Færøernes Landsstyre, Fødevareministeriet,
Grønlands Hjemmestyre, Håndværksrådet,
IDA, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Integrationsministeriet,
ITEK, It- og Telestyrelsen, Justitsministeriet, Klima- og
Energiministeriet, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kooperationen, Kulturministeriet, Københavns Kommune,
Landbrugsrådet, Ledernes Hovedorganisation, LO,
Lægemiddelindustriforeningen, Lægemiddelstyrelsen,
Miljøstyrelsen, Miljøministeriet,
Parallelimportørforeningen af lægemidler, Patent- og
Varemærkestyrelsen, Politiets Efterretningstjeneste,
Rigspolitiet, Rigspolitichefen Afd. G, Rigsrevisionen,
Sammenslutningen af Danske Småøer, Slots- og
Ejendomsstyrelsen, Statens og Kommunernes Indkøbs Service,
Skibsværftsforeningen, SKAT København,
Skatteministeriet, Statens Luftfartsvæsen, Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk Kriminalitet, Statsministeriet,
Søfartsstyrelsen, Transportministeriet, Trafikstyrelsen,
Turisterhvervets Samarbejdsforum, Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling.
10. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Kommuner og regioner: Ingen Staten: Forventede gebyrindtægter
på ca. 7,7 mio. kr. pr. år. | Kommuner og regioner: Ingen Staten: Forordningen påfører
staten negative udgifter på ca. 7,7 mio. kr. pr.
år. | Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Kommuner og regioner: Ingen. Staten: Administration af
gebyrordning. | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Betaling af gebyr for sagsbehandling m.v.
på mellem 7.500 kr. og 18.500 kr. pr. sag. Samlet
beløb på ca. 7,7 mio. kr. pr. år. | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Meget begrænsede | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget skal sikre en effektiv
myndighedsbehandling af ansøgninger m.v., der indgives i
henhold til Rådets Forordning (EU) nr. 961/2010 af 25.
oktober 2010 om restriktive foranstaltninger over for Iran og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 423/2007. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at erstatte "Det
Europæiske Fællesskab" med "Den Europæiske Union"
i lovens titel. Med vedtagelsen af Lissabontraktaten, EU-Tidende
nr. C 306 af 17. december 2007, ændrede Fællesskabet
betegnelse til Unionen, der samtidig fik status som én
juridisk person. Der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring
af bestemmelserne.
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvens af, at
Fællesskabet med vedtagelsen af Lissabon-traktaten,
EU-Tidende nr. C 306 af 17. december 2007, ændrede betegnelse
til Unionen, og at traktatens titel blev ændret til "Traktat
om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Forslaget er
desuden en konsekvens af, at der foretaget en omnummerering af
traktatens artikelnumre. Der er ikke tilsigtet nogen materiel
ændring af bestemmelsen.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i § 1 som nye stykker indsættes
stk. 2 og 3, hvorefter økonomi-
og erhvervsministeren får hjemmel til at fastsætte
regler om betaling af gebyr til dækning af de udgifter, der
er forbundet med administrative ydelser, der knytter sig til de
restriktive foranstaltninger, der vedtages af Rådet efter
artikel 75, 207 og 215 i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde. De administrative ydelser vedrører
bl.a. behandling af ansøgninger om tilladelse efter
forordningen, anmodninger om slutbrugertjek for at afdække,
om parterne i handelen er omfattet af indefrysninger, eller om der
foreligger andre kritiske oplysninger, samt behandling af tekniske
vurderinger for at afklare, om et produkt er underlagt
forordningens bestemmelser. Det er hensigten, at gebyrerne vil
blive reguleret i en bekendtgørelse.
Det Europæiske Råd har senest i
oktober 2010 vedtaget nye skærpede EU-sanktioner over for
Iran, jf. forordning nr. 961/2010, der vurderes at indebære
væsentlige merudgifter for staten, primært i
forbindelse med en forventet øget sagsmængde,
udarbejdelse af tekniske vurderinger af produkter, øgede
rådgivningsforpligtelser samt udviklingsomkostninger i
forhold til vejledningsmateriale og digitale
ansøgningsløsninger for virksomhederne.
For at kunne honorere erhvervslivets krav til en
hurtig og effektiv sagsbehandling og dermed en
konkurrencemæssig sikring af lovlig dansk eksport til Iran
foreslås det, at gebyrordningen finder anvendelse i forhold
til administrationen af Iran-forordningen. Ordningen følger
de almindelige principper for gebyrfinansiering, hvorefter gebyret
fastsættes under hensyn til de omkostninger, der er forbundet
med ydelsen. Det nærmere indhold i ordningen, herunder
størrelsen af gebyrerne for de enkelte typer ydelser vil
blive udmøntet i en bekendtgørelse. Det forventes, at
gebyrerne vil udgøre i størrelsesordenen 7.500 -
18.500, afhængigt af hvor kompliceret en sag, der er tale
om.
1) For
ansøgninger, herunder anmodninger om slutbrugertjek efter
Iran-forordningens kapitel II og IV om dual-use produkter og
indefrysning fastsættes et gebyr, der for tiden forventes at
ville udgøre 7.500 kr. pr. ansøgning svarende til en
forventet indtægt på 1,3 mio. kr.
2) For
ansøgninger efter forordningens kapitel II, artikel 8-10 om
udførselsforbud for olie-/gas-produkter fastsættes et
gebyr, der for tiden forventes at ville udgøre 18.500 kr.
pr. ansøgning svarende til en forventet indtægt
på 1,9 mio. kr.
3) For
ansøgninger efter forordningens kapitel III og V, artikel 21
om restriktioner på finansiering og finansielle transaktioner
fastsættes et gebyr, der for tiden forventes at ville
udgøre 11.000 kr. pr. ansøgning svarende til en
forventet indtægt på 3,6 mio. kr.
4) For
ansøgninger, der indgives på baggrund af sager
omfattet af kapitel VI om transportrestriktioner, fastsættes
et gebyr, der for tiden forventes at ville udgøre 7.500 kr.
svarende til en forventet indtægt på 0,7 mio. kr.
Gebyret vil blive opkrævet ved indgivelse
af ansøgninger efter forordningen, herunder bl.a. ved
anmodninger om slutbrugertjek samt i situationer, hvor fx SKAT
tilbageholder produkter, der forudsætter en tilladelse til
eksport, uden at denne foreligger, og hvor eksportøren
ønsker den planlagte eksport gennemført, og derfor
søger om efterfølgende eksporttilladelse.
Gebyrordningen vil blive anvendt i forhold til
ansøgninger m.v. efter Iran-forordningen men vil også
kunne anvendes ved ansøgninger m.v., forbundet med, at EU
senere vælger at indføre restriktive foranstaltninger
med hjemmel i artikel 75 og 215 samt artikel 207 i Traktaten om de
Europæiske Unions Funktionsmåde.
Endelig vil bemyndigelsen blive anvendt til at
fastsætte regler om selve administrationen af gebyrordningen,
herunder de praktiske forhold omkring hvornår og hvordan
opkrævning af gebyret skal ske.
Til nr. 4
Forslaget er en konsekvens af, at
Fællesskabet med vedtagelsen af Lissabon-traktaten,
EU-Tidende nr. C 306 af 17. december 2007, ændrede betegnelse
til Unionen, der samtidig fik tillagt status som én juridisk
person. Der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring af
bestemmelsen.
Til nr. 5
Forslaget er en konsekvens af, at "Det
Europæiske Fællesskab" med Lissabon-traktaten,
EU-Tidende nr. C 306 af 17. december 2007, nu betegnes "Den
Europæiske Union", og at "Traktaten om Det Europæiske
Fællesskab" betegnes "Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde". Forslaget er desuden en konsekvens af,
at der foretaget en omnummerering af traktatens artikelnumre. Der
er ikke tilsigtet nogen materiel ændring af bestemmelsen.
Til § 2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft
den 1. februar 2011.
Bilag 1
Loven sammenholdt med gældende ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov om anvendelsen af visse af Det
Europæiske Fællesskabs retsakter om økonomiske
forbindelser til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
474 af 14. juni 2005, som ændret ved § 5 i lov nr. 490
af 17. juni 2008 og § 1 i lov nr. 494 af 12. maj 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | Lov om anvendelsen af visse af Det
Europæiske Fællesskabs retsakter om økonomiske
forbindelser til tredjelande m.v. | | 1. I lovens
titel ændres »Det
Europæiske Fællesskabs« til: »Den
Europæiske Unions« | | | | §
1.Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
bestemmelser, der er nødvendige for anvendelsen her i landet
af Det Europæiske Fællesskabs forordninger efter
Traktaten om Det Europæiske Fællesskabs artikel 133 om
ind- og udførsel og Rådets foranstaltninger efter
Traktaten om Det Europæiske Fællesskabs artikel 301 og
60, der tager sigte på helt eller delvis at afbryde eller
indskrænke de økonomske forbindelse med et eller flere
tredjelande. | | 2.§ 1, stk. 1, affattes
således: »Økonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte bestemmelser, der er nødvendige for
anvendelsen her i landet af Den Europæiske Unions
forordninger, der er vedtaget efter artikel 207 om ind- og
udførsel i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde og Rådets foranstaltninger, der er
vedtaget efter artikel 75 og 215 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde, og som tager sigte
på helt eller delvis at afbryde eller indskrænke de
økonomiske forbindelser med et eller flere
tredjelande.« | | | | | | 3. I § 1 indsættes efter stk. 1 som nye
stykker: »Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
betaling af gebyr for ansøgninger, der indgives efter
forordninger vedtaget efter artikel 207 i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde. Ministeren kan
ligeledes fastsætte regler om betaling af gebyr for
slutbrugertjek og tekniske vurderinger, der indgår som led i
behandlingen af sager efter de i 1. pkt. nævnte
forordninger. Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
betaling af gebyr for behandling af ansøgninger, der
indgives i henhold til Rådets foranstaltninger vedtaget efter
artikel 75 og 215 i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde. Ministeren kan ligeledes fastsætte
regler om betaling af gebyr for slutbrugertjek og tekniske
vurderinger, der indgår som led i behandlingen af sager efter
de i 1. pkt. nævnte foranstaltninger.« Stk. 2 bliver herefter stk. 4 | | | | § 1 a.
Det er forbudt uden for Det Europæiske Fællesskab at
yde teknisk bistand, jf. stk. 2 og 3, der er bestemt til anvendelse
i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering,
anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering
eller spredning af kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare
våben eller andre nukleare sprænglegemer, eller til
udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af
missiler, der kan fremføre sådanne våben, jf.
dog stk. 4 og 5. | | 4. I § 1a, stk. 1, ændres »Det
Europæiske Fællesskab« til: »Den
Europæiske Union« | | | | Stk. 3. Den,
der foretager handlinger i strid med bestemmelser, der er indeholdt
i eller udstedt i medfør af Det Europæiske
Fællesskabs forordninger efter artikel 133 om ind- og
udførsel i Traktaten om Det Europæiske
Fællesskab, uden at være i besiddelse af en tilladelse,
som kræves i henhold til disse retsakter, straffes med
bøde. | | |
|
| | 5. I § 2, stk. 3, ændres »Det
Europæiske Fællesskabs forordninger efter artikel 133
om ind- og udførsel i Traktaten om Det Europæiske
Fællesskab« til: »Den Europæiske Unions
forordninger efter artikel 207 om ind- og udførsel i
Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde«. | | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2011. |
|
| | | |
|