Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 23. februar 2011
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. december 2010 og var til 1.
behandling den 20. januar 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
15. oktober 2010 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del -
bilag 21. Den 13. januar 2011 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en
skriftlig henvendelse fra Danva.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget udtaler, at Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti
støtter, at SKAT får flere redskaber til at forbedre
inddrivelsen. Siden inddrivelsen af restancer blev samlet under
skatteministeren i 2005, er restancerne steget markant. Det er til
skade for likviditeten i det offentlige og for skattemoralen blandt
danskerne - der skal være sikkerhed for, at alle betaler det,
de skylder. Problemerne bliver langtfra løst med dette
lovforslag - baggrunden for dem er bl.a. regeringens konstante
nedskæringer i SKAT og forsinkelser i it-systemerne. Men det
er et skridt på vejen.
Selv om Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti
støtter lovforslaget i sin helhed, er det vigtigt, at der
tages hensyn til retssikkerheden og til skyldnernes
økonomiske formåen, for så vidt angår den
del af lovforslaget, der handler om lønindeholdelse. Derfor
vil de to partier følge tæt, hvordan den udvidede
adgang til lønindeholdelse i lovforslaget bliver brugt. Selv
om enhver skal betale sit, kan en aggressiv lønindeholdelse
have store negative konsekvenser for familier med en meget
sårbar økonomi, f.eks. på grund af
arbejdsløshed. Med det forbehold vil de to partier stemme
for lovforslaget.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlem af udvalget udtaler, at Enhedslisten
selvfølgelig går ind for det udgangspunkt, at alle
skal betale, hvad de skylder. Men dette lovforslag går efter
dem i samfundet, der i forvejen har mindst, og det
vil forstærke den fattigdom, der i forvejen breder sig,
herunder forværre forholdene for børnefamilier og
inddrive en endnu større andel af familiers indkomster, end
det er tilladt i dag. Enhedslisten mener, at man i stedet skal
hjælpe folk ud af uoverstigelige gældsproblemer med
rådgivning og gældssanering. Endelig finder
Enhedslisten det usmageligt at gå efter dem, der har mindst,
mens regeringen og Dansk Folkeparti mener, der er råd til
store skattelettelser til de rigeste.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1)
Ordene »lov om en børnefamilieydelse«
ændres til: »lov om en børne- og
ungeydelse«.
[Konsekvensændring, som
følge af at lov om en børnefamilieydelse pr. 1.
januar 2011 har ændret navn til lov om en børne- og
ungeydelse]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »stk.
1-4« til: »stk. 1 og 3-5«.«
[Der er tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2,
nr. 1]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
3) I
indledningen ændres »lov om en
børnefamilieydelse« til: »lov om en
børne- og ungeydelse«.
[Konsekvensændring, som
følge af at lov om en børnefamilieydelse pr. 1.
januar 2011 har ændret navn til lov om en børne- og
ungeydelse]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lov nr. 624 af 11. juni 2010 om ændring af lov om en
børnefamilieydelse og forskellige andre love. (Ungeydelser
for 15-17-årige, mulighed for at standse ungeydelsen, m.v.),
hvorefter børnefamilieydelsen pr. 1. januar 2011 erstattes
af en børne- og ungeydelse.
Til nr. 2
Der er tale om en indsættelse af en manglende henvisning
som følge af lovforslagets § 2, nr. 1, der i § 3 i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige indsætter
et nyt stk. 2, hvorefter § 3, stk. 2-5, bliver § 3, stk.
3-6.
Torsten Schack Pedersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)
Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte
Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) nfmd. Nick Hækkerup (S) John
Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau
Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF) Niels
Helveg Petersen (RV) fmd. Frank
Aaen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 95
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsskema,
fra skatteministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | Henvendelse af 31/1-11 fra Danva |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
7 | 2. udkast til betænkning |
8 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 31/1-11 fra Danva |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 95
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvornår arbejdet, der
indgår i kommuneforhandlingerne, forventes afsluttet, og
hvornår det tværministerielle arbejde med modellens
udformning forventes afsluttet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om at uddybe lovforslagets
bemærkninger og at redegøre for, hvordan der vil blive
taget hensyn til økonomisk/socialt dårligt stillede
skyldnere, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvordan der i relation til
forslaget om 100 pct. modregningsadgang i
børnefamilieydelsen vil blive taget hensyn til
økonomisk/socialt dårligt stillede skyldnere, så
det sikres, at forslaget ikke kommer til at ramme socialt udsatte,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om en redegørelse for
forskelle i betalingsevnevurderingen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvor stort et
rådighedsbeløb en skyldner skal have tilbage efter
reglerne i den gældende inddrivelseslov, og i hvilket omfang
lovforslaget vil påvirke størrelsen af det
gældende rådighedsbeløb, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvilke forudsætninger der
ligger til grund for beregningerne af, at 100 mio. kr. af provenuet
vil komme fra borgere i lavindkomstgruppen, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
7 | Spm. , om det primært er
lavindkomstfamilier, der vil blive berørt af forslaget om at
gå fra 50 til 100 pct. modregningsadgang i
børnefamilieydelsen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
| |