Fremsat den 8. december 2010 af
justitsmiinisteren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af
straf m.v.
(Anvendelse af peberspray som magtmiddel,
undersøgelse af den indsattes person og opholdsrum og
udvidelse af behandlingsgarantien for indsatte i fængsler og
arresthuse)
§ 1
I lov om fuldbyrdelse af straf mv., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1162 af 5. oktober 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 45 a, stk. 1,
udgår »forventes løsladt inden for 3
måneder eller«.
2. I
§ 60, stk. 1, og § 62, stk. 1, ændres
»Institutionen« til: »Direktoratet for
Kriminalforsorgen og institutionen«.
3. I
§ 62, stk. 2,
indsættes efter »stav«: »,
peberspray«.
4. § 62, stk. 6,
ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2011.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Anvendelse af
peberspray som magtmiddel | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. Magtanvendelse efter
straffuldbyrdelseslovens § 62 | | | 2.1.2. Peberspray | | | 2.1.3. Forsøgsordningen | | | 2.1.4. Evaluering af
forsøgsordningen | | 2.2. | Lovforslagets udformning | 3. | Initiativer som
følge af handlingsplanen mod narkotikamisbrug | | 3.1. | Behandlingsgaranti for indsatte i
fængsler og arresthuse | | 3.2. | Undersøgelse af den indsattes
person og opholdsrum | | 3.3. | Undersøgelse af besøgende og
indsatte ved anvendelse af narkotikahunde | 4. | De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | De administrative
konsekvenser for borgere | 7. | De
miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder mv. | 10. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Det foreslås med lovforslaget, at
straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 2, ændres
således, at der ud over greb, skjold, stav og tåregas
tillige kan anvendes peberspray ved magtanvendelse over for
indsatte i Kriminalforsorgens institutioner. Betingelserne for
magtanvendelse vil ikke blive berørt af lovforslaget.
Baggrunden for forslaget er de gode erfaringer
med anvendelse af peberspray som magtanvendelsesmiddel, som er
fremkommet i forbindelse med en forsøgsordning med
magtanvendelse ved brug af peberspray i visse af Kriminalforsorgens
institutioner. Anvendelse af peberspray har således haft den
ønskede effekt og virkning, nemlig primært at virke
præventivt og i øvrigt at have pacificeret indsatte,
så yderligere magtanvendelse ikke har været
nødvendig.
Som led i regeringens handlingsplan mod
narkotikamisbrug, som blev offentliggjort i oktober 2010, vil
regeringen udvide behandlingsgarantien for stofmisbrugere, der er
indsat i Kriminalforsorgens institutioner til også at omfatte
personer, der afsoner en kort fængselsstraf og
varetægtsarrestanter. Herudover følger det af
handlingsplanen, at regeringen vil fremsætte et lovforslag,
der indeholder udtrykkelig hjemmel til, at ikke kun
Kriminalforsorgens institutioner, men også Direktoratet for
Kriminalforsorgen kan foretage undersøgelser af, hvilke
effekter indsatte har i deres besiddelse i deres opholdsrum eller
på deres person.
Det foreslås på den baggrund, at
straffuldbyrdelseslovens § 45 a ændres
således, at personer, som afsoner en fængselsstraf, der
er kortere end 3 måneder, eller som forventes løsladt
inden for 3 måneder, vil blive omfattet af
behandlingsgarantien for stofmisbrugere i Kriminalforsorgens
institutioner. Endvidere vil varetægtsarrestanter få
ret til behandling for stofmisbrug i samme omfang, som
følger af straffuldbyrdelseslovens § 45 a.
Formålet med de foreslåede
ændringer vedrørende behandlingsgarantien er at sikre,
at alle indsatte i danske fængsler og arresthuse kan få
behandling for deres stofmisbrug, bl.a. fordi behandling af
kriminelle stofmisbrugere er med til at forebygge og forhindre, at
indsatte begår ny kriminalitet.
Det foreslås som følge af
handlingsplanen mod narkotikamisbrug endvidere, at
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, og
§ 62, stk. 1, ændres således, at
også medarbejdere fra Direktoratet for Kriminalforsorgen - og
ikke kun medarbejdere fra den enkelte kriminalforsorgsinstitution -
kan foretage undersøgelse af indsattes person og opholdsrum
og i den forbindelse om nødvendigt anvende magt over for en
indsat.
Baggrunden for de sidstnævnte forslag er
særligt, at det i tilfælde, hvor hele afdelinger eller
grupper af indsatte skal undersøges, kan være
vanskeligt at sikre, at de indsatte ikke er opmærksomme
på, at noget er anderledes og under planlægning, hvis
undersøgelsen gennemføres af institutionens egne
medarbejdere.
Som et yderligere led i regeringens handlingsplan
mod narkotikamisbrug vil der - inden for rammerne af de
gældende regler om undersøgelse af indsatte og
besøgende - blive fastsat administrative regler om
anvendelse af narkotikahunde til at undersøge indsatte og
besøgende for ulovlige stoffer.
2. Anvendelse af peberspray som
magtmiddel
2.1. Gældende ret
2.1.1. Magtanvendelse efter
straffuldbyrdelseslovens § 62
Efter straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 1, kan en institution under Kriminalforsorgen anvende
magt over for en indsat, hvis det er nødvendigt for at
afværge truende vold, overvinde voldsom modstand eller for at
hindre selvmord eller anden selvbeskadigelse. Institutionen kan
desuden anvende magt for at hindre undvigelse eller standse
undvegne. Endelig kan institutionen anvende magt for at
gennemtvinge en påbudt foranstaltning, når
øjeblikkelig gennemførelse af denne er
nødvendig, og den indsatte afviser eller undlader at
følge personalets anvisninger herom.
Magtanvendelse kan ske ved greb, skjold, stav og
tåregas, jf. straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 2. Bestemmelsen antages at indeholde en udtømmende
opregning af, hvilke magtmidler der kan anvendes over for indsatte
i institutioner under Kriminalforsorgen.
Straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 3, indeholder et almindeligt proportionalitetsprincip,
hvorefter magtanvendelse ikke må gennemføres,
såfremt det efter indgrebets formål og den
krænkelse og det ubehag, som indgrebet må antages at
forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.
Magtanvendelse skal endvidere foretages så
skånsomt, som omstændighederne tillader, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 4, og der skal
gennemføres lægetilsyn efter magtanvendelse, hvis der
er mistanke om sygdom, herunder om tilskadekomst, hos den indsatte
i forbindelse med anvendelsen af magt, eller hvis den indsatte selv
anmoder om lægehjælp.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 5, fastsætter justitsministeren regler om
anvendelse af magt over for indsatte. Reglerne herom findes i
bekendtgørelse nr. 382 af 17. maj 2001 om anvendelse af magt
over for indsatte i fængsler og arresthuse
(magtanvendelsesbekendtgørelsen).
2.1.2. Peberspray
Peberspray er en væske, der består af
et peberekstrakt, og som ved hjælp af en drivgas
sprøjtes mod den, som den koncentrerede stråle rettes
imod. Det aktive stof i peberspray er capsaicin (oleoresin
capsicum).
Pebersprayen udsender en tynd, komprimeret
stråle, som virker i en afstand af op til 6-7 meter.
Pebersprayen skal ramme den pågældende i
ansigtet/panden for at virke optimalt og forårsager akut
øjenkrampe med deraf følgende midlertidig blindhed,
som varer i ca. 30-45 minutter, og peberspray er derfor effektivt
som middel til pacificering. Virkningen indtræffer
øjeblikkeligt, selv hvis den pågældende har
lukket øjnene under påvirkningen, fordi pebersprayen
vil virke, når vedkommende blinker med øjnene. Foruden
akut øjenkrampe giver peberspray svien i huden, irritation
af slimhinderne og hoste, og desuden vil den
pågældende, der rammes, blive desorienteret og
føle ubehag.
Ved anvendelse af peberspray kan der ydes
hjælp til den ramte ved at skylle ansigtet og øjnene
med vand, gerne i et stykke tid, da det lindrer smerterne og
skyller peberpartiklerne væk. Desuden kan den
pågældende beroliges med, at virkningen forsvinder helt
efter ca. 2 timer, men hvis ansigtet og øjnene skylles,
forsvinder smerterne efter ca. 45 minutter.
2.1.3.
Forsøgsordningen
Ved lov nr. 348 af 6. maj 2009 blev der i
straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 6, indsat en
bestemmelse om, at justitsministeren kan iværksætte en
forsøgsordning med magtanvendelse ved brug af peberspray i
visse af Kriminalforsorgens institutioner. Baggrunden for
indsættelse af hjemlen til en forsøgsordning er
nærmere beskrevet i forarbejderne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2008-2009, Tillæg A, side 3174 ff. Det
fremgår af forarbejderne bl.a., at forsøgsordningen
blev iværksat på baggrund af gode erfaringer med
anvendelse af peberspray som magtmiddel i politiet og i den svenske
kriminalforsorg. Erfaringerne fra både politiet og den
svenske kriminalforsorg viste således bl.a., at brug af
peberspray kunne medvirke til at begrænse anvendelsen af
andre mere indgribende magtmidler, og at truslen om at anvende
peberspray i flere tilfælde havde haft en væsentlig
præventiv effekt.
Ved bekendtgørelse nr. 939 af 30.
september 2009 blev en forsøgsordning om anvendelse af
peberspray over for indsatte i visse fængsler og arresthuse
iværksat for perioden fra den 5. oktober 2009 til den 30.
september 2010. Forsøgsordningen er ved
bekendtgørelse nr. 1133 af 29. september 2010
forlænget til og med den 31. maj 2011.
Det fremgår af bekendtgørelserne, at
forsøgsordningen er iværksat for Statsfængslet
Østjylland, Statsfængslet i Nyborg, Anstalten ved
Herstedvester, Københavns Fængsler og for arresthusene
i Odense, Køge og Randers. Endvidere er der i
bekendtgørelserne fastsat nærmere regler om
anvendelsen af peberspray som magtmiddel. Det fremgår
således bl.a. af bekendtgørelserne, at peberspray kun
må bæres, hvis der konkret foreligger en særlig
risikosituation, hvor anvendelse af peberspray kan blive
nødvendig. Endvidere fremgår det, at det så vidt
muligt, før peberspray anvendes, skal tilkendegives over for
den indsatte, at peberspray vil blive anvendt, hvis personalets
påbud ikke efterkommes, ligesom det så vidt muligt skal
sikres, at den indsatte har mulighed for at efterkomme
påbuddet. Desuden skal institutionen efter anvendelse af
peberspray i fornødent omfang tilbyde den indsatte
afhjælpning af gener forårsaget af anvendelsen af
peberspray. Det fremgår derudover af
bekendtgørelserne, at der snarest muligt skal
gennemføres lægetilsyn af den indsatte efter
anvendelsen af peberspray.
2.1.4. Evaluering af
forsøgsordningen
Direktoratet for Kriminalforsorgen har i
september 2010 udarbejdet en rapport om evaluering af
forsøgsordningen om anvendelse af peberspray over for
indsatte i visse fængsler og arresthuse. Rapporten er baseret
på indhentede oplysninger for perioden fra den 1. oktober
2009 til og med den 15. september 2010 fra de institutioner, der
har været omfattet af forsøgsordningen.
Af rapporten fremgår det bl.a., at der i
perioden fra den 1. oktober 2009 til den 15. september 2010 har
været 24 tilfælde af anvendelse af peberspray over for
indsatte. I langt de fleste af disse tilfælde har peberspray
haft den ønskede effekt, nemlig at hindre yderligere
magtanvendelse. Kun i enkelte tilfælde har det været
nødvendigt at anvende yderligere magt, typisk fordi den
indsatte ikke er blevet eksponeret korrekt med peberspray (dvs. den
indsatte ikke er blevet ramt i ansigtet). Derudover har der
været 22 tilfælde, hvor indsatte er blevet advaret om
anvendelse af peberspray. Virkningen har i disse tilfælde
været meget tilfredsstillende, idet de indsatte i stort set
alle tilfælde har efterkommet personalets anvisninger, og det
derfor ikke har været nødvendigt at anvende magt.
Det fremgår af rapporten, at det i de
indberetninger, der er tilgået Direktoratet for
Kriminalforsorgen, er oplyst, at personalet i næsten alle
tilfælde, hvor peberspray har været anvendt, eller hvor
indsatte er blevet advaret om anvendelse af peberspray, ville have
været nødsaget til at anvende fysisk magt, hvis de
ikke havde haft peberspray. Det er derfor opfattelsen, at
peberspray har den ønskede præventive effekt.
Der har ifølge rapporten kun været
et enkelt tilfælde, hvor personalet ikke har anvendt
peberspray efter de udstukne retningslinjer. I dette tilfælde
vurderede personalet, at de var nødsaget til at anvende
peberspray mod en voldsom indsat, der var anbragt i
observationscelle, og som var pålagt håndjern.
Direktoratet for Kriminalforsorgen meddelte i det konkrete
tilfælde institutionens leder, at direktoratet var af den
opfattelse, at mindre indgribende foranstaltninger havde
været tilstrækkelige i den konkrete situation.
Direktoratet udtalte på den baggrund kritik af
håndteringen af episoden og anmodede lederen om at
indskærpe reglerne om anvendelse af peberspray for
personalet.
Herudover fremgår det af rapporten, at der
kun har været en enkelt klage fra en indsat, der er blevet
eksponeret med peberspray i Kriminalforsorgen. Denne klage
førte ikke til kritik af personalet, idet det af den
efterfølgende rapport fremgik, at anvendelsen af peberspray
havde været påkrævet.
Det fremgår endvidere af rapporten, at alle
de involverede institutioner er af den opfattelse, at pebersprayen
har skabt tryghed for personalet, ligesom der er bred enighed om,
at anvendelsen af peberspray har haft en præventiv
effekt.
De institutioner, hvor peberspray har været
anvendt som led i forsøgsordningen, vil ifølge
rapporten meget gerne beholde peberspray som magtmiddel. Flere
institutioner er af den opfattelse, at peberspray er et mere
skånsomt magtmiddel end almindelig magtanvendelse, hvor der
anvendes greb og anden fysisk magt, som øger risikoen for,
at indsatte og ansatte kommer til skade. Det nævnes i den
forbindelse også, at der i forsøgsperioden ikke har
været tilfælde, hvor indsatte eller ansatte er kommet
til skade som følge af anvendelse af peberspray.
Som led i evalueringen har samtlige
institutioner, der har været omfattet af
forsøgsordningen, endvidere tilkendegivet, at de
ønsker mulighed for mere generelt at kunne udlevere
peberspray til personalet, således at det bliver muligt for
personale på særlige afdelinger at bære
peberspray som personlig udrustning, og ikke kun hvis der konkret
foreligger en særlig risikosituation. Institutionerne har
desuden tilkendegivet, at det burde være
tilstrækkeligt, at indsatte, der har været eksponeret
med peberspray, tilses af en sygeplejerske i stedet for en
læge. Det er i den forbindelse oplyst, at afhjælpning
af gener hos de indsatte er forløbet meget
tilfredsstillende, og at der ikke har været indsatte, som har
lidt overlast eller har klaget over efterfølgende smerter
eller ubehag. Endvidere fremgår det, at flere indsatte ikke
har ønsket at tale med lægen efterfølgende.
Sammenfattende konkluderes det i
evalueringsrapporten, at Direktoratet for Kriminalforsorgen er af
den opfattelse, at forsøgsperioden med peberspray til fulde
har opfyldt de på forhånd stillede forventninger til
ordningen.
Direktoratet finder således, at peberspray
har haft den ønskede effekt og virkning, nemlig
primært at virke præventivt og i øvrigt at have
pacificeret indsatte, således at yderligere magtanvendelse
ikke har været nødvendig. Der henvises bl.a. til, at
personalet på de institutioner, der har været omfattet
af forsøgsordningen, har oplyst, at de med ordningen har
følt sig mere trygge, og at det vurderes, at pebersprayen
kan være medvirkende til at undgå, at tilspidsede
situationer optrappes yderligere.
Direktoratet for Kriminalforsorgen konkluderer
endvidere, at det bør overvejes, hvorvidt der fortsat skal
kræves lægetilsyn efter eksponering med peberspray. De
hidtidige erfaringer taler ifølge direktoratet for, at
lægetilsyn ikke bør være obligatorisk, men at
der ved anvendelse af peberspray skal gennemføres
lægetilsyn i overensstemmelse med de almindelige regler om
lægetilsyn i forbindelse med magtanvendelse, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 4.
Direktoratet for Kriminalforsorgen konkluderer
sammenfattende i rapporten, at peberspray bør
indføres som et permanent magtmiddel i alle fængsler
og arresthuse i Kriminalforsorgen.
2.2. Lovforslagets
udformning
I lyset af de gode erfaringer med anvendelse af
peberspray som magtmiddel i forsøgsperioden finder
Justitsministeriet, at straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 2, bør ændres, således at der i
Kriminalforsorgens institutioner kan anvendes peberspray som
magtmiddel på samme måde, som der efter den
gældende bestemmelse i § 62, stk. 2, kan ske
magtanvendelse ved greb, skjold, stav og tåregas.
Som det fremgår af pkt. 2.1.4 ovenfor,
konkluderes det i den rapport om evaluering af
forsøgsordningen, som Direktoratet for Kriminalforsorgen har
udarbejdet, at peberspray bør indføres som et
permanent magtmiddel i alle fængsler og arresthuse i
Kriminalforsorgen. Anvendelse af peberspray har således haft
en præventiv effekt og har i øvrigt kunnet pacificere
indsatte, således at yderligere magtanvendelse ikke har
været nødvendig. Pebersprayen som magtmiddel skaber
desuden tryghed for de ansatte i Kriminalforsorgens institutioner,
og peberspray har vist sig at kunne være medvirkende til at
undgå, at tilspidsede situationer optrappes yderligere.
Straffuldbyrdelseslovens almindelige regler om
magtanvendelse vil med forslaget finde anvendelse på brug af
peberspray som magtmiddel. Brug af peberspray vil således
skulle ske i overensstemmelse med bl.a. proportionalitetsprincippet
og skånsomhedsprincippet, jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 62, stk. 3 og 4.
Hvis lovforslaget vedtages, vil justitsministeren
fastsætte nærmere regler om anvendelse af peberspray
som magtmiddel, jf. straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 5. De nærmere regler om anvendelse af peberspray
vil i vidt omfang svare til de regler, som har været fastsat
i bekendtgørelse nr. 939 af 30. september 2009 og
bekendtgørelse nr. 1133 af 29. september 2010 om en
forsøgsordning om anvendelse af peberspray over for indsatte
i visse fængsler og arresthuse.
På baggrund af de erfaringer med anvendelse
af peberspray, som er beskrevet i evalueringsrapporten fra
Direktoratet for Kriminalforsorgen, finder Justitsministeriet dog,
at der med den foreslåede adgang til anvendelse af peberspray
skal gennemføres lægetilsyn i overensstemmelse med de
almindelige regler om lægetilsyn ved magtanvendelse, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 4. Det betyder,
at lægetilsyn skal gennemføres, hvis der er mistanke
om sygdom, herunder tilskadekomst, hos den indsatte i forbindelse
med anvendelse af magt, eller hvis den indsatte selv anmoder om
lægehjælp.
Det vurderes således ikke at være
nødvendigt, at der - som efter forsøgsordningen - i
alle tilfælde skal gennemføres lægetilsyn af den
indsatte efter anvendelse af peberspray. Det er ved vurderingen
heraf navnlig tillagt vægt, at det af evalueringsrapporten
fremgår, at afhjælpningen af gener hos de indsatte
under forsøgsordningen er forløbet meget
tilfredsstillende, at der ikke har været indsatte, som har
lidt overlast eller har klaget over efterfølgende smerter
eller ubehag, og at flere indsatte ikke har ønsket at tale
med en læge.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
3.
3. Initiativer som følge
af handlingsplanen mod narkotikamisbrug
3.1. Behandlingsgaranti for
indsatte i fængsler og arresthuse
Ved lov nr. 1558 af 20. december 2006, som
trådte i kraft den 1. januar 2007, blev der indført en
behandlingsgaranti i straffuldbyrdelseslovens § 45 a for
stofmisbrugere, som er indsat i Kriminalforsorgens fængsler
og arresthuse.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 45 a,
stk. 1, har en indsat ret til vederlagsfri behandling mod
stofmisbrug, medmindre vedkommende forventes løsladt inden
for 3 måneder eller ikke skønnes egnet og motiveret
til behandling.
Det fremgår endvidere af
straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 2, at
behandling mod stofmisbrug så vidt muligt skal
iværksættes senest 14 dage efter, at den indsatte har
fremsat begæring herom over for Kriminalforsorgen.
Som et led i regeringens handlingsplan mod
narkotikamisbrug, som blev offentliggjort i oktober 2010, vil
regeringen udvide behandlingsgarantien til også at omfatte
personer, der afsoner en kort fængselsstraf, og
varetægtsarrestanter.
Det fremgår således af
handlingsplanen, at det er påvist, at der er sammenfald
mellem stofmisbrug og kriminalitet, og at det desværre er et
faktum, at en stor andel af indsatte i de danske fængsler og
arresthuse har et stofmisbrug. Regeringen har iværksat en
række tiltag i forhold til behandling af kriminelle
stofmisbrugere, og der arbejdes løbende på at udbygge
og forbedre behandlingstilbuddene.
Om behandlingsgarantien i
straffuldbyrdelseslovens § 45 a anføres det i
handlingsplanen, at ordningen sikrer, at stofmisbrugere, der er
motiveret for at komme ud af misbruget, hurtigt kommer ind i et
behandlingsforløb.
Det fremgår endvidere af handlingsplanen,
at erfaringerne med behandlingsgarantien er positive, og at
gruppen, der er omfattet af ordningen, nu bør udvides til
også at omfatte personer, der afsoner en kort
fængselsstraf, og varetægtsarrestanter.
På den baggrund foreslås det, at
straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 1,
ændres, således at også personer, som afsoner en
fængselsstraf, der er kortere end 3 måneder, eller som
forventes løsladt inden for 3 måneder, bliver omfattet
af behandlingsgarantien.
Herudover vil varetægtsarrestanter i
henhold til regeringens handlingsplan blive omfattet af
behandlingsgarantien og dermed få ret til vederlagsfri
behandling mod stofmisbrug, medmindre de pågældende
ikke skønnes egnede eller motiverede til behandling. Retten
til behandling for varetægtsarrestanter vil svare til
indsattes ret til behandling efter straffuldbyrdelseslovens
§ 45 a.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1.
Det er fortsat hensigten, at et
behandlingsforløb, der påbegyndes under
indsættelse i en af Kriminalforsorgens institutioner, om
nødvendigt skal kunne fortsættes efter
løsladelse, jf. herved den almindelige behandlingsgaranti
for stofmisbrugere, som fremgår af § 101 i lov om
social service, og som indebærer, at kommunalbestyrelsen skal
sørge for tilbud om behandling af stofmisbrugere.
3.2. Undersøgelse af den
indsattes person og opholdsrum
Ifølge straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 1, kan institutionen undersøge,
hvilke effekter en indsat har i sin besiddelse i sit opholdsrum
eller på sin person, hvis en sådan undersøgelse
er nødvendig for at sikre, at ordensbestemmelser overholdes
eller sikkerhedshensyn iagttages. Undersøgelse kan bl.a.
foretages, når den indsatte indsættes i institutionen,
hvis den indsatte mistænkes for uretmæssig besiddelse
af effekter, før og efter besøg eller før og
efter fravær fra institutionen eller opholdsafdelingen.
Af forarbejderne til bestemmelsen i
§ 60, stk. 1, fremgår det bl.a., at der med
angivelsen af muligheden for at undersøge, hvilke effekter
en indsat har i sin besiddelse på sin person sigtes til
indgreb, der har karakter af legemsbesigtigelse, dvs. de former for
indgreb, hvor der ikke sker nogen indtrængen i det
menneskelige legeme eller nogen egentlig beføling af legemet
i undersøgelsesøjemed. Der tænkes bl.a.
på besigtigelse, der ikke kræver egentlig
afklædning, men f.eks. opknapning af en skjorte eller
opsmøgning af et ærme for at se efter skjulte
effekter, jf. Folketingstidende 1999-2000, Tillæg A, side
3707 f. og 3787.
Undersøgelser efter
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, skal
foretages i overensstemmelse med de øvrige regler om
sådanne undersøgelser i straffuldbyrdelsesloven,
herunder proportionalitetsprincippet og skånsomhedsprincippet
i straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 3 og 4.
Ved bekendtgørelse nr. 1625 af 13.
december 2006 om undersøgelse af indsattes person og
opholdsrum i Kriminalforsorgens institutioner
(undersøgelsesbekendtgørelsen) er der med hjemmel i
bl.a. straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 9, fastsat
nærmere regler om sådanne undersøgelser.
Herudover kan der henvises til vejledning om undersøgelse af
indsattes person og opholdsrum i Kriminalforsorgens institutioner
(undersøgelsesvejledningen).
Ifølge straffuldbyrdelseslovens
§ 62, stk. 1, kan institutionen i visse situationer,
hvor det er nødvendigt, anvende magt over for en indsat. Der
henvises om bestemmelsen i § 62 nærmere til pkt.
2.1.1 ovenfor.
Af regeringens handlingsplan mod narkotikamisbrug
fremgår det, at regeringen vil fremsætte et lovforslag,
der indeholder udtrykkelig hjemmel til, at ikke kun
Kriminalforsorgens institutioner, men også Direktoratet for
Kriminalforsorgen kan foretage undersøgelser efter
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1. Baggrunden
herfor er ifølge handlingsplanen oplysninger fra
Direktoratet for Kriminalforsorgen om, at det i tilfælde,
hvor hele afdelinger eller grupper af indsatte skal
undersøges, kan være vanskeligt at sikre, at de
indsatte ikke er opmærksomme på, at noget er anderledes
og under planlægning, hvis undersøgelsen
gennemføres af institutionens egne medarbejdere. Det
fremgår endvidere af handlingsplanen, at det er regeringens
opfattelse, at det også i øvrigt kan øge
undersøgelsernes effektivitet, hvis undersøgelsen
gennemføres af særligt uddannet personale under
ledelse af direktoratets sikkerhedsenhed.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at
direktoratet tidligere har gennemført undersøgelser
af indsatte og lokaliteter i fængsler og arresthuse, men
ophørte hermed for 3-4 år siden, da der opstod tvivl
om, hvorvidt den fornødne hjemmel med sikkerhed kunne
indfortolkes i straffuldbyrdelseslovens § 60,
stk. 1.
Det foreslås på den anførte
baggrund, at bestemmelsen ændres således, at det kommer
til at fremgå udtrykkeligt, at også Direktoratet for
Kriminalforsorgen kan foretage undersøgelse af indsattes
person og opholdsrum.
Det forventes, at direktoratet særligt vil
udnytte muligheden for at foretage undersøgelse efter
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, i
tilfælde, hvor hele afdelinger eller grupper af indsatte skal
undersøges, og hvor det derfor kan være vanskeligt at
gennemføre undersøgelsen på en
tilfredsstillende måde, hvis den skal foretages af
institutionens egne medarbejdere.
Da anvendelse af magt kan være en
nødvendig del af at gennemføre en undersøgelse
efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1,
foreslås det endvidere, at Direktoratet for Kriminalforsorgen
i forbindelse med gennemførelse af sådanne
undersøgelser får mulighed for at anvende magt over
for indsatte i overensstemmelse med straffuldbyrdelseslovens
§ 62.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
2.
3.3 Undersøgelse af
besøgende og indsatte ved anvendelse af narkotikahunde
Af regeringens handlingsplan mod narkotikamisbrug
fremgår det, at regeringen vil tage de nødvendige,
herunder lovgivningsmæssige, skridt til at sikre, at der
fremover vil kunne anvendes hunde, når besøgende eller
indsatte i Kriminalforsorgens institutioner undersøges for
ulovlige stoffer.
3.3.1. Som nævnt
ovenfor under pkt. 3.2. kan institutionen efter
straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1,
undersøge, hvilke effekter en indsat har i sin besiddelse i sit opholdsrum
eller på sin person (legemsbesigtigelse), hvis en
sådan undersøgelse er nødvendig for at sikre,
at ordensbestemmelser overholdes eller sikkerhedshensyn
iagttages.
Efter § 60, stk. 2, kan
institutionens leder eller den, der bemyndiges dertil, af ordens-
eller sikkerhedsmæssige hensyn endvidere træffe
bestemmelse om en nærmere undersøgelse af den
indsattes person (legemsundersøgelse), hvis der er bestemte
grunde til at antage, at den indsatte er i uretmæssig
besiddelse af effekter.
Undersøgelsen ved anvendelse af
narkotikahund forventes navnlig at foregå på den
måde, at den indsatte sætter sig på en skammel,
hvorefter hunden søger rundt om, under og op ad personen og
markerer, hvis den får fært af narkotika.
Undersøgelse ved anvendelse af
narkotikahund vil også kunne foregå ved, at den
indsatte passerer en narkotikahund, eller at hunden passerer den
indsatte eller eventuelt flere indsatte, og at hunden markerer,
hvis den får fært af narkotika.
Kriminalforsorgens narkotikahunde vil blive
trænet til, at hunden ved undersøgelser af personer
markerer narkotikafært ved, at hunden sætter sig eller
står stille foran den person, som færten kommer fra
(»passiv markering«). Det vil således blive
tilstræbt, at hunden så vidt muligt ikke rører
ved den undersøgte person.
Kriminalforsorgens narkotikahunde vil
således blive anvendt til at foretage undersøgelse af
indsatte inden for rammerne af de gældende regler om
undersøgelse af indsatte i straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 1, om legemsbesigtigelse.
I medfør af straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 9, vil der administrativt blive fastsat
nærmere retningslinjer om undersøgelse af indsatte ved
anvendelse af narkotikahunde.
Nægter en indsat at lade sig
undersøge af en narkotikahund, vil en sådan
undersøgelse ikke blive gennemført, dels af hensyn
til narkotikahundene, dels på grund af principperne om
proportionalitet og skånsomhed i § 60, stk. 3
og 4. I stedet vil undersøgelsen ske som hidtil i
medfør af § 60, stk. 1, om legemsbesigtigelse
og eventuelt efter § 60, stk. 2, om
legemsundersøgelse, hvis betingelserne herfor er
opfyldt.
3.3.2. Efter
straffuldbyrdelseslovens § 52 kan institutionen bestemme,
at de besøgende skal indhente
forudgående tilladelse fra institutionen til at besøge
den indsatte. Det kan gøres til et vilkår for en
besøgstilladelse, at den besøgende lader sin
yderbeklædning og medbragte effekter undersøge. Det
fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at der med
»yderbeklædning« forstås beklædning
indtil undertøjet, jf. Folketingstidende 1999-2000,
Tillæg A, side 3783.
Ifølge straffuldbyrdelseslovens
§ 53, stk. 1, fastsætter justitsministeren
regler om gennemførelsen af de indsattes ret til
besøg. Justitsministeren fastsætter endvidere regler
om begrænsninger i denne ret ud fra ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn, herunder om adgang for
institutionens leder eller den, der bemyndiges dertil, til at
træffe bestemmelse om forbud mod besøg af bestemte
personer og om gennemførelse af besøg under
overværelse af personale i institutionen. I medfør af
denne bestemmelse er der ved bekendtgørelse nr. 737 af 25.
juni 2007 om adgangen til besøg m.v. til indsatte, der
udstår fængselsstraf eller forvaring i
Kriminalforsorgens institutioner
(besøgsbekendtgørelsen), fastsat nærmere regler
for gennemførelse af besøg.
Anvendelse af hunde til undersøgelse af
besøgende vil ske inden for rammerne af
straffuldbyrdelseslovens § 52, og undersøgelse af
besøgende ved anvendelse af narkotikahund forventes at
foregå på samme måde som ved undersøgelse
af indsatte, jf. ovenfor.
Der vil i medfør af
straffuldbyrdelseslovens § 53, stk. 1,
administrativt blive fastsat regler om anvendelse af narkotikahunde
til undersøgelse af besøgende.
Det vil i den forbindelse blive fastsat, at
undersøgelse af en besøgende ved hjælp af
narkotikahund alene vil ske med den besøgendes samtykke. Det
vil endvidere blive fastsat, at det kan medføre afvisning,
hvis den besøgende afviser at lade sig undersøge af
en narkotikahund. Det vil bero på en konkret vurdering i
hvert enkelt tilfælde, hvorvidt en besøgendes
nægtelse af at lade sig undersøge af en narkotikahund
skal medføre afvisning. Det vil ved denne vurdering bl.a.
skulle tillægges vægt, hvad baggrunden for den
besøgendes afvisning er.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer bl.a., at
forsøgsordningen med anvendelse af peberspray som
magtmiddel, som siden efteråret 2009 har kørt i syv af
Kriminalforsorgens 49 institutioner, gøres permanent og
udrulles til samtlige institutioner.
Endvidere indeholder lovforslaget en udvidelse af
behandlingsgarantien for stofmisbrugere til også at omfatte
dels personer, som afsoner en kort fængselsstraf (under tre
måneder), dels varetægtsarrestanter.
Herudover indeholder lovforslaget en mulighed
for, at medarbejdere fra Direktoratet for Kriminalforsorgen - i
stedet for institutionens egne medarbejdere - foretager
undersøgelser af indsattes person og opholdsrum.
De indeholdte initiativer vil indebære
visse administrative konsekvenser for Kriminalforsorgen i forhold
til tilrettelæggelsen af dels udrulningen af
peberspraysordningen dels udvidelsen af behandlingsgaranti samt
administrationen af den nye adgang for direktoratet til at foretage
undersøgelser af indsatte mv.
I forhold til udrulningen af peberspraysordningen
er det på baggrund af den forsøgsordning, der har
været etableret, Kriminalforsorgens vurdering, at udgifterne
forbundet med uddannelse mv. af de ansatte samt indkøb af
pebersprays og bæreranordninger vil medføre
engangsudgifter på ca. 300.000 kr. De løbende udgifter
forbundet med ordningen forventes at være begrænsede.
Udgifterne vil blive afholdt inden for Kriminalforsorgens
eksisterende ramme.
For så vidt angår udvidelsen af
behandlingsgarantien for stofmisbrugere til personer med kortere
fængselsstraffe og varetægtsarrestanter, er det
vurderingen, at der vil være begrænsede
økonomiske konsekvenser forbundet hermed. Udgifterne vil
blive afholdt inden for Kriminalforsorgens eksisterende ramme. Det
bemærkes i den forbindelse, at der med satspuljeaftalerne
løbende siden 2004 har været afsat midler til
misbrugsbehandlingen i fængslerne.
Vedrørende muligheden for at direktoratet
foretager undersøgelser af de indsatte og opholdsrum mv.,
vil udgifterne - som vurderes at være begrænsede -
blive afholdt inden for Kriminalforsorgens eksisterende ramme.
Lovforslaget skønnes ikke i øvrigt
at have økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet af betydning.
6. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder
mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret,
Sø- og Handelsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Rigsadvokaten¸ Foreningen af Offentlige Anklagere,
Rigspolitiet, Politiforbundet i Danmark, Foreningen af
Statsadvokater, Politidirektørforeningen, Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Kriminalforsorgsforeningen,
Dansk Fængselsforbund, HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen,
Landsklubben af socialrådgivere ansat i Kriminalforsorgen,
Dansk Socialrådgiverforening, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut for
Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Dansk Retspolitisk
Forening, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Det
Kriminalpræventive Råd og Amnesty International.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Udgifterne forbundet med udrulningen af
pebersprayordningen på ca. 300.000 kr. afholdes inden for
Kriminalforsorgens ramme. De øvrige dele af lovforslaget
forventes alene at have begrænsede økonomiske
konsekvenser. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 45 a,
stk. 1)
Efter straffuldbyrdelseslovens § 45 a,
stk. 1, har en indsat ret til vederlagsfri behandling mod
stofmisbrug, medmindre vedkommende forventes løsladt inden
for 3 måneder eller ikke skønnes egnet og motiveret
til behandling.
Det foreslås, at straffuldbyrdelseslovens
§ 45 a, stk. 1, ændres, således at
også personer, som afsoner en fængselsstraf, der er
kortere end 3 måneder, eller som forventes løsladt
inden for 3 måneder, bliver omfattet af behandlingsgarantien
efter bestemmelsen.
Endvidere vil varetægtsarrestanter blive
omfattet af behandlingsgarantien og dermed få ret til
vederlagsfri behandling for stofmisbrug. Behandlingsgarantien for
varetægtsarrestanter vil svare til den behandlingsgaranti,
der gælder for indsatte efter straffuldbyrdelseslovens
§ 45 a.
Baggrunden for forslaget er regeringens
handlingsplan mod narkotikamisbrug, hvoraf det bl.a. fremgår,
at erfaringerne med behandlingsgarantien efter
straffuldbyrdelseslovens § 45 a er positive, og at den
gruppe, der er omfattet af ordningen, nu bør udvides til
også at omfatte personer, der afsoner en kort
fængselsstraf, og varetægtsarrestanter.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 60,
stk. 1, og § 62, stk. 1)
Efter straffuldbyrdelseslovens § 60,
stk. 1, kan institutionen undersøge, hvilke effekter en
indsat har i sin besiddelse i sit opholdsrum eller på sin
person, hvis en sådan undersøgelse er nødvendig
for at sikre, at ordensbestemmelser overholdes eller
sikkerhedshensyn iagttages.
Det foreslås, at straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 1, ændres, således at
Direktoratet for Kriminalforsorgen på samme måde som
institutionen kan gennemføre undersøgelser af, hvilke
effekter en indsat har i sin besiddelse i sit opholdsrum eller
på sin person.
Det forventes, at Direktoratet for
Kriminalforsorgen særligt vil udnytte muligheden for at
foretage undersøgelse efter straffuldbyrdelseslovens
§ 60, stk. 1, i tilfælde, hvor hele afdelinger
eller grupper af indsatte skal undersøges, og hvor det
derfor kan være vanskeligt at sikre, at de indsatte ikke er
opmærksomme på, at noget er anderledes og under
planlægning, hvis undersøgelsen gennemføres af
institutionens egne medarbejdere.
Det foreslås endvidere, at
straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 1, ændres
således, at direktoratet i forbindelse med
gennemførelse af undersøgelser efter § 60,
stk. 1, får mulighed for om nødvendigt at anvende
magt over for en indsat. Magtanvendelsen vil skulle foretages i
overensstemmelse med de almindelige regler herom i
straffuldbyrdelsesloven, herunder proportionalitetsprincippet og
skånsomhedsprincippet i straffuldbyrdelseslovens
§ 62, stk. 3 og 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 (§ 62,
stk. 2)
Efter straffuldbyrdelseslovens § 62,
stk. 2, kan magtanvendelse over for en indsat ske ved greb,
skjold, stav og tåregas.
Det foreslås, at straffuldbyrdelseslovens
§ 62, stk. 2, ændres, således at der ud
over greb, skjold, stav og tåregas tillige kan anvendes
peberspray ved magtanvendelse over for indsatte i
Kriminalforsorgens institutioner.
Baggrunden for forslaget om at ændre
straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 2, er de gode
erfaringer med anvendelse af peberspray, der fremgår af den
evalueringsrapport, som Direktoratet for Kriminalforsorgen har
udarbejdet om forsøgsordningen med anvendelse af peberspray
som magtmiddel, der blev iværksat ved bekendtgørelse
nr. 939 af 30. september 2009 i visse af Kriminalforsorgens
institutioner. Der henvises til pkt. 2.1.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
På samme måde som for de magtmidler,
der kan anvendes i dag i Kriminalforsorgen, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 2, vil der med
hjemmel i straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 5,
blive fastsat nærmere regler om anvendelse af peberspray som
magtmiddel. Peberspray vil endvidere skulle anvendes i
overensstemmelse med de almindelige regler om magtanvendelse i
straffuldbyrdelsesloven, herunder proportionalitetsprincippet og
skånsomhedsprincippet, jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 62, stk. 3 og 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4 (§ 62,
stk. 6)
Det foreslås, at straffuldbyrdelseslovens
§ 62, stk. 6, om, at justitsministeren kan
iværksætte en forsøgsordning med magtanvendelse
ved brug af peberspray i visse af Kriminalforsorgens institutioner,
ophæves.
Forslaget er en konsekvens af den
foreslåede ændring af straffuldbyrdelseslovens
§ 62, stk. 2, hvorved det - ud over greb, skjold,
stav og tåregas - tillige gøres muligt at anvende
peberspray ved magtanvendelse over for indsatte i
Kriminalforsorgens institutioner (dette lovforslags § 1,
nr. 3).
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juni 2011.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Det foreslås, at de foreslåede
ændringer af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. kan
sættes i kraft for Færøerne ved kongelig
anordning med de afvigelser, som de færøske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fuldbyrdelse af straf mv., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1162 af 5. oktober 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 45
a. En indsat har ret til vederlagsfri behandling mod
stofmisbrug, medmindre vedkommende forventes løsladt inden
for 3 måneder eller ikke skønnes egnet og motiveret
til behandling. […] | | 1. I § 45 a, stk. 1, udgår
»forventes løsladt inden for 3 måneder
eller«. | | | | § 60. Institutionen kan
undersøge, hvilke effekter en indsat har i sin besiddelse i
sit opholdsrum eller på sin person, hvis en sådan
undersøgelse er nødvendig for at sikre, at
ordensbestemmelser overholdes eller sikkerhedshensyn iagttages,
herunder, | | 2. I § 60, stk. 1, og § 62, stk. 1, ændres
»Institutionen« til: »Direktoratet for
Kriminalforsorgen og institutionen«. | 1) | når den indsatte indsættes i
institutionen, | | | 2) | hvis den indsatte mistænkes for
uretmæssig besiddelse af effekter, | | | 3) | før og efter besøg
eller | | | 4) | før og efter fravær fra
institutionen eller opholdsafdelingen. | | | | […] | | | | | | § 62. Institutionen kan anvende magt
over for en indsat, hvis det er nødvendigt | | 2. I § 60, stk. 1, og § 62, stk. 1, ændres
»Institutionen« til: »Direktoratet for
Kriminalforsorgen og institutionen«. | 1) | for at afværge truende vold,
overvinde voldsom modstand eller for at hindre selvmord eller anden
selvbeskadigelse, | | | 2) | for at hindre undvigelse eller standse
undvegne eller | | | 3) | for at gennemtvinge en påbudt
foranstaltning, når øjeblikkelig gennemførelse
af denne er nødvendig og den indsatte afviser eller undlader
at følge personalets anvisninger herom. | | | | | | Stk. 2.
Magtanvendelse kan ske ved greb, skjold, stav og
tåregas. Stk. 3.
Magtanvendelse må ikke gennemføres, såfremt det
efter indgrebets formål og den krænkelse og det ubehag,
som indgrebet må antages at forvolde, ville være et
uforholdsmæssigt indgreb. Stk. 4.
Magtanvendelse skal foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader. Der skal gennemføres
lægetilsyn efter magtanvendelse, hvis der er mistanke om
sygdom, herunder om tilskadekomst, hos den indsatte i forbindelse
med anvendelsen af magt, eller hvis den indsatte selv anmoder om
lægehjælp. Stk. 5.
Justitsministeren fastsætter regler om anvendelse af magt
over for indsatte. | | 3. I § 62, stk. 2, indsættes
efter »stav«: », peberspray«. | Stk. 6.
Justitsministeren kan iværksætte en
forsøgsordning med magtanvendelse ved brug af peberspray i
visse af Kriminalforsorgens institutioner. | | 4.§ 62, stk. 6,
ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juni 2011. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland. | | | Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de
færøske forhold tilsiger. |
|