Skriftlig fremsættelse (8. december
2010)
Justitsministeren
(Lars Barfoed)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om offentlighed i
forvaltningen
(Lovforslag nr. L 90)
1. Formålet med lovforslaget
er at erstatte den gældende lov om offentlighed i
forvaltningen (offentlighedsloven) med en ny offentlighedslov. Det
overordnede sigte med lovforslaget er at udbygge den gældende
offentlighedslovs grundlæggende princip om åbenhed og
demokratisk kontrol med den offentlige forvaltning samt samtidig
tilpasse loven til de ændrede samfundsforhold og den
teknologiske udvikling.
2. I 2002 nedsatte regeringen en
Offentlighedskommission med den opgave at fremkomme med forslag til
en ny samlet offentlighedslov. Målet skulle i den forbindelse
være at tilpasse loven til nutidens forhold, herunder i
relation til den udvikling, der har fundet sted med hensyn til
bl.a. statslige selskaber, udlicitering, digitalisering samt nye og
ændrede samarbejdsstrukturer i forvaltningen.
Offentlighedskommissionen afgav i november 2009
betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedsloven.
Betænkningen indeholder et udkast til en ny samlet
offentlighedslov. Der var, bortset fra enkelte elementer, enighed i
kommissionen om lovudkastet. Af betænkningen fremgår
det, at lovudkastet indeholder 26 elementer, der ud fra en
overordnet betragtning kan siges at udbygge den gældende
offentlighedslovs princip om åbenhed i forvaltningen, mens
lovudkastet indeholder fem elementer, der kan siges at
begrænse det nævnte princip.
Det foreliggende lovforslag svarer i det væsentlige til
det lovudkast, der er indeholdt i betænkningen. Dette er
bl.a. udtryk for, at Justitsministeriet - i de få
tilfælde, hvor kommissionen har delt sig i et flertal og et
mindretal - har tilsluttet sig flertallets forslag.
3. Om forslagets væsentligste
nye elementer i forhold til gældende ret kan fremhæves
følgende:
Der foreslås indsat en bestemmelse, der angiver de
formål, som offentlighedsloven navnlig varetager. Det
foreslås desuden, at lovens anvendelsesområde udvides
til også at omfatte KL og Danske Regioner. Endvidere
foreslås en udvidelse af lovens anvendelsesområde til
som udgangspunkt også at omfatte selskaber, hvor det
offentlige ejer mere end 75 pct. af ejerandelene, samt selskaber,
institutioner m.v., i det omfang de træffer afgørelse
på vegne af staten, en region eller en kommune.
Endvidere forslås det at ophæve det såkaldte
subjektive identifikationskrav og erstatte det med et krav om, at
temaet for aktindsigtsanmodningen skal angives af den, som
fremsætter anmodningen. I tilknytning hertil foreslås
der indført en adgang for en myndighed til at undlade at
behandle en anmodning om aktindsigt - selvom det nye
identifikationskrav er opfyldt - hvis det vil
nødvendiggøre et uforholdsmæssigt
ressourceforbrug.
Der foreslås desuden indført en ret til at
få foretaget en sammenstilling af oplysninger i
myndighedernes databaser (dataudtræk) samt en ret til at
få indsigt i den databeskrivelse, der knytter sig til en
database.
Endvidere foreslås der dels lovfæstet en pligt for
myndighederne til af egen drift at overveje meroffentlighed, dels
indført en udvidelse af meroffentlighedsprincippet til
også at omfatte sager undtaget fra aktindsigt.
Der foreslås også indført regler i
offentlighedsloven, der regulerer myndighedernes pligt til at
foretage journalisering, ligesom der foreslås etableret et
forsøg med en postlisteordning og en pligt for visse
myndigheder til på myndighedens hjemmeside på
internettet løbende at give information om vedkommende
myndigheds virksomhed.
Desuden foreslås der indført en række
udvidelser i retten til aktindsigt. Der foreslås
således bl.a. indført en ret til indsigt i
bødeforelæg, der er vedtaget af en juridisk person, og
den øverste ledelseskontrakt (herunder f.eks.
direktørkontrakter) for så vidt angår
oplysninger om de overordnede prioriteringer for den
pågældende myndighed. Endvidere foreslås der
indført en ret til indsigt i oplysninger om interne faglige
vurderinger i endelig form, der indgår i et fremsat
lovforslag m.v. Denne ret skal dog ikke gælde i forhold til
interne faglige vurderinger i dokumenter, der er udarbejdet til
brug for bl.a. ministerrådgivning.
Der foreslås imidlertid også indført visse
begrænsninger i retten til aktindsigt. Således
foreslås der bl.a. en undtagelse af alle sager om
førelse af en kalender fra retten til aktindsigt samt
undtagelse af interne oplysninger og dokumenter, der udveksles
mellem myndigheder i forbindelse med ministerbetjening. Endvidere
foreslås der indført adgang til at undtage dokumenter,
der udarbejdes og udveksles mellem ministre og folketingsmedlemmer
i forbindelse med sager om lovgivning eller anden tilsvarende
politisk proces.
Endelig foreslås der en række ændringer af
offentlighedslovens regler om kompetence, klageadgang og
sagsbehandling m.v.
Lovforslaget skal i øvrigt ses i sammenhæng med
de samtidig fremsatte forslag til lov om ændring af
forvaltningsloven og retsplejeloven (ændringer i lyset af lov
om offentlighed i forvaltningen) (lovforslag nr. L 91) og forslag
til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om
aktindsigt m.v. (konsekvensændringer i lyset af
offentlighedsloven samt ændringer i forvaltningsloven og
retsplejeloven) (lovforslag nr. L 92.
4. Idet jeg i øvrigt henviser
til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.