Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 24. maj 2011
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v., lov om
omsætning af fast ejendom og lov om autorisation af
elinstallatører m.v.
(Revision af huseftersynsordningen m.v.)
§ 1
I lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1142 af 28.
september 2007, som ændret ved § 19 i lov nr. 1532 af
21. december 2010 og § 20 i lov nr. 102 af 15. februar 2011,
foretages følgende ændringer:
1. I
overskriften til kapitel 1
indsættes efter »Tilstandsrapporter«: »,
elinstallationsrapporter«.
2. § 2, stk. 1, affattes
således:
»Har køberen fra sælgeren
modtaget en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport, jf.
§ 2 a, samt oplysning om ejerskifteforsikring, jf.
§ 5, kan køberen ikke over for sælgeren
påberåbe sig, at en bygnings fysiske tilstand er
mangelfuld, eller at en bygnings el-, varme-, ventilations- eller
sanitetsinstallationer ikke er funktionsdygtige eller er ulovlige i
henhold til offentligretlige forskrifter, jf. dog stk. 2-7.
Køberen kan heller ikke over for sælgeren
påberåbe sig, at en fejl burde have været
nævnt i tilstands- eller elinstallationsrapporten.«
3. I
§ 2, stk. 2,
ændres »den i stk. 1 nævnte
tilstandsrapport« til: »de i stk. 1 nævnte
rapporter«.
4. § 2, stk. 5, 1. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Uanset stk. 1 kan køberen
påberåbe sig, at et forhold strider mod en servitut
eller offentligretlige forskrifter, medmindre der er tale om, at en
el-, varme-, ventilations- eller sanitetsinstallation er ulovlig i
henhold til offentligretlige forskrifter. Hvis køberen ikke
tegner ejerskifteforsikring, kan denne uanset stk. 1 endvidere
påberåbe sig forhold, som er opstået efter
udarbejdelsen eller fornyelsen af tilstands- og
elinstallationsrapporten.«
5. I
§ 2 indsættes efter
stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Uanset stk. 1 kan køberen påberåbe sig
forhold vedrørende bygningens stikledninger, herunder
kloakker, medmindre forholdet på tidspunktet for
tilstandsrapportens udarbejdelse havde manifesteret sig i
sådanne fejl ved bygningen, at den bygningssagkyndige burde
have omtalt forholdet i tilstandsrapporten.«
Stk. 6 bliver herefter
stk. 7.
6.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2
a. Ved en tilstandsrapport som nævnt i § 2,
stk. 1, forstås en rapport, som indeholder resultatet af
den bygningssagkyndiges bygningsgennemgang. Bygningsgennemgangen
har til formål at afklare, i hvilket omfang den
gennemgåede bygnings fysiske tilstand er ringere end
tilstanden af tilsvarende intakte bygninger af samme alder.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at tilstandsrapporten skal indeholde yderligere oplysninger,
herunder oplysning om restlevetiden på bygningens tag.
Økonomi- og erhvervsministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at der med tilstandsrapporten skal udleveres en generel
typebeskrivelse, der er relevant for den bygning, som
tilstandsrapporten vedrører.
Stk. 3. Ved en
elinstallationsrapport som nævnt i § 2,
stk. 1, forstås en rapport, der indeholder resultatet af
gennemgangen af bygningens elinstallationer. Gennemgangen har til
formål at afklare, i hvilket omfang bygningens
elinstallationer er funktionsdygtige og lovlige i henhold til
offentligretlige forskrifter.«
7. § 3 affattes således:
»§ 3. Køberen kan
over for den person, der har udarbejdet tilstandsrapporten, eller
den autoriserede elinstallatørvirksomhed, der har udarbejdet
elinstallationsrapporten, fremsætte krav om skadeserstatning
for fejl, der burde have været omtalt i rapporten. Har
sælgeren måttet betale et beløb til
køberen på grund af fejl, der burde have været
omtalt i tilstands- eller elinstallationsrapporten, tilkommer der
sælgeren en rimelig godtgørelse.
Stk. 2. Har den,
som vil påberåbe sig, at en fejl burde have været
omtalt i en tilstands- eller elinstallationsrapport, ikke givet den
beskikkede bygningssagkyndige eller den autoriserede
elinstallatørvirksomhed, der har udarbejdet rapporten,
meddelelse herom inden 5 år fra den overtagelsesdag, der er
aftalt mellem køberen og sælgeren, dog senest 6
år fra rapportens datering, mister den pågældende
retten til at påberåbe sig, at fejlen burde have
været omtalt i rapporten. Det gælder dog ikke, hvis den
person eller virksomhed, der har udarbejdet rapporten, har ydet en
garanti for et længere tidsrum eller har handlet svigagtigt
eller groft uagtsomt.«
8. § 4, stk. 3 og 4, ophæves.
9.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4
a. En elinstallationsrapport skal for at have de i
§ 2 nævnte retsvirkninger være udarbejdet af
en autoriseret elinstallatørvirksomhed, og rapporten skal
være udfærdiget på et skema, der er godkendt af
økonomi- og erhvervsministeren. Elinstallationsrapporten
skal være udarbejdet eller fornyet mindre end 1 år
før den dag, hvor køberen modtager rapporten.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om
udarbejdelse af elinstallationsrapporten, herunder om de
undersøgelser, som skal foretages til brug for udarbejdelsen
af denne rapport, samt regler om tilsyn, vederlag og gebyr.
Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om
anmeldelse, ansvarsforsikring og krav til uvildighed for
autoriserede elinstallatørvirksomheder, der udarbejder
elinstallationsrapporter.
Stk. 4.
Straffelovens §§ 144, 150, 152 og 155-157 finder
tilsvarende anvendelse på personer, der udarbejder
elinstallationsrapporter.
§ 4
b. Økonomi- og erhvervsministeren kan henlægge
sine beføjelser i medfør af denne lov til en styrelse
under økonomi- og erhvervsministeren.
Stk. 2.
Henlægger økonomi- og erhvervsministeren sine
beføjelser efter denne lov til en styrelse under
økonomi- og erhvervsministeren, jf. stk. 1, kan
ministeren fastsætte regler om klageadgang, herunder at
klager ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.«
10. § 5, stk. 1, nr. 1, affattes
således:
»1) på
hvilke vilkår køberen kan tegne en forsikring
vedrørende ejendommen, som i mindst 5 år efter
overtagelsesdagen og med mulighed for forlængelse til i alt
mindst 10 år dækker
a) fejl ved
bygningernes fysiske tilstand, der var til stede ved
køberens overtagelse af ejendommen, og som ikke er
nævnt eller er klart forkert beskrevet i tilstandsrapporten
eller er opstået efter tilstandsrapportens udarbejdelse,
b) manglende eller
nedsat funktion af og ulovlige forhold ved bygningernes
elinstallationer, der var til stede ved køberens overtagelse
af ejendommen, og som ikke er nævnt eller er klart forkert
beskrevet i elinstallationsrapporten eller er opstået efter
elinstallationsrapportens udarbejdelse, og
c) andre forhold
omfattet af forsikringens dækningsomfang efter regler fastsat
i medfør af stk. 3, eller«
11. § 21, stk. 1, 2. pkt.,
affattes således:
»Hvis køberen ikke tegner
ejerskifteforsikring, jf. § 5, kan det uanset
§ 2, stk. 5, 2. pkt., aftales, at køberen
ikke skal kunne påberåbe sig forhold, som er
opstået efter udarbejdelsen eller fornyelsen af henholdsvis
tilstands- og elinstallationsrapporten.«
§ 2
I lov om autorisation af elinstallatører
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 989 af 16. december 2003,
som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1601 af 20.
december 2006 og senest ved § 2 i lov nr. 364 af 13. maj
2009, foretages følgende ændring:
1. I
§ 9, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »installationsarbejder«: »,
herunder ved gennemgangen af faste elinstallationer og ved
udarbejdelsen af elinstallationsrapporter,«
§ 3
I lov om omsætning af fast ejendom, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1717 af 16. december 2010, som
ændret ved § 33 i lov nr. 718 af 25. juni 2010,
foretages følgende ændringer:
1. § 4, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
ȯkonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte regler om salg af fast ejendom ved åbne og
lukkede budrunder og andre auktionslignende fremgangsmåder,
herunder om ret til oplysning om afgivne bud. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om forbud mod salg af fast ejendom
ved åbne budrunder og andre auktionslignende
fremgangsmåder.«
2. § 13, nr. 4, affattes
således:
»4) udlevere
informationsmateriale til sælger og køber om
tilstandsrapporten, elinstallationsrapporten og
energimærkning m.v.«
3. § 23, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Ejendomsformidleren må ikke på sælgers vegne
indgå aftale om rekvirering af tilstandsrapport eller
elinstallationsrapport, jf. lov om forbrugerbeskyttelse ved
erhvervelse af fast ejendom m.v., eller energimærkning eller
i øvrigt foretage afregning herfor. Erhvervs- og
Byggestyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
formidlerens mulighed for at yde sælger bistand til
rekvirering af tilstandsrapport, elinstallationsrapport og
energimærkning samt regler om formidlerens præsentation
af tilstands- og elinstallationsrapporten for
køber.«
4.
Efter § 25 c indsættes før overskriften
før § 26:
Ȥ 25
d. Erhvervs- og Byggestyrelsen kan fastsætte regler,
som er nødvendige for at opfylde Danmarks forpligtelser til
opfyldelse af EU-retsakter vedrørende lovregulerede erhverv,
for så vidt angår ejendomsformidlere.«
5. I
§ 29 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »en formand, som skal være dommer«
til: »1 formand, som skal være landsdommer«.
§ 4
Stk. 1.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2-7 og 9-11, har kun virkning for aftaler, der
indgås efter lovens ikrafttræden.
§ 5
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Lovens
§§ 1 og 3 kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, de grønlandske forhold tilsiger.